fel typsnitt i webbläsare, spotify mm

Permalänk

fel typsnitt i webbläsare, spotify mm

Till slut fick jag en anledning att registrera mig i detta eminenta forum som jag så ofta använt!

Fick en ny jobbdator. Och så här ser väldigt mycket text ut:

Det ser likadant ut i Chrome och IE, och i förra programversionen av Spotify såg även all text i sökrutan och på startsidan (Browse) ut så. I Windows och de flesta andra program (Office, Adobe CS6 mm).

Men det är inte all text som ser ut så:

Vad kan detta bero på och vad gör jag åt det ...? För vackert och läsbart är det inte. Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-windows-fon...

Detta kanske funkar. Annars får du nog gå in i programmens inställningar.

Permalänk

Vad är det för märke?

Vissa märken slänger med så jälvla mycket skit i insallationen an OS... olika program och spel och annan skit som ingen vill ha så det är något otroligt. rensade bort på en men det var tiochmed så att vissa av dem återinsaterade sig. Då gav jag opp det fult lagliga Windows som var med, raderade hela disken slängde in en ny (olaglig) av samma modell.

(Jag reagerade när jag ser att du har Yahoo som startsida! Eller har du det)

Kan ju var nåt sånt som ligger och ställer till det... Så prova först att kolla systemet-- ctral/alt/Delete och allt sådant och kör en omgång Googling för att se om det är tillagt något som du själv inte valt att ha.

Kör liknade CClener och Spybot S&C (gratis men klicka bort grejerna som följer med i installeringen, bocha av en ruta där) en omgång... jag fick ochså nåt konsigt och det försvann efter en sån rensning och hela Windows känns betydligt rappar).

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Tack för svar!

@AdamNor: har testat redan, men det är inte där problemet ligger, för alla Windowsfönster ser ut precis som de ska, och Segoe UI (eller vad det heter) är inställt där det ska vara inställt.

@Modellören: En HP ProBook, och visst, det ligger en massa förinstallerat skit där, men det mesta är HP:s eget och varför skulle de göra något så korkat som att sabba sin egen produkt med fel fonter ... Jag har varit inne i de program där det går att ställa in typsnitt (webbläsare, i praktiken), och det ser bra ut i inställningarna. Om jag i Firefox kryssar ur rutan "Låt sidor använda egna teckensnitt, i stället för ovanstående" så ändras teckensnitten å sidorna till de teckensnitt som anges i Firefox. Men det förklarar ju inte varför det tidigare också såg konstigt ut i Spotify (före senaste Spotifyuppdateringen) .

Nej då, jag har inte Yahoo som startsida, det var bara ett mycket tydligt exempel på hur det ser ut. Och Ccleaner kör jag dagligen.