Optical till Steelseries H wireless + ljudkort? Optical?

Permalänk
Medlem

Optical till Steelseries H wireless + ljudkort? Optical?

Tjena

Haft in SS H wireless nu i snart 2veckor, och tok nöjd med den. De enda negativa är väl att jag vill spela ljudet mycket högre. Kör med USB kabel endast i mottagaren, alltså använder jag uppspelning samt inspelning genom usb..

Kontaktade SS och de säger att headsetet kan få mycket bättre kvalité samt volym ifall jag kör med optical. Då blire uppspelning genom ljudkortet i datorn till mottagaren som skickar trådlöst, sedan inspelning från USB kortet. Och micen är ju bra, så de inga problem. Slipper även analoga mic störningar.
Optical kabeln kommer också ge mig både tillgång till surround, samt livemix och chatmix eller vad det heter..

Frågan är.. Låter detta trovärdigt? SS rekommenderar ju såklart ett bra ljudkort, med amp och hela köret.. Såklart de rekommenderade Xonar STX eller Phoebus..

Phoebus har ju problem med mic när man spelar spel.. men då usb kommer förbli digital så kommer de inte ha någon störning.
Nu blev jag sugen på att testa min inbyggnda ljudkort, vilket ska va ok, inte de bästa.. men jag kör den inbyggda med mina hörlurar.. så frågan är kommer de bli bättre än SS ljudkort i mottagaren? Hur bra är optical egentligen, aldrig kört med en..

Detta är mitt moderkorts anslutningar och jag antar att den ovanför HDMI anslutningar är min optical? http://img855.imageshack.us/img855/7863/17img5544.jpg

Hur blire då? Ansluts den där sedan till mottagarens input eller output? Sedan behöver man ju drivrutiner igen.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Rent skitsnack. En digital signal är en digital signal. Maxvolym är -0.0 dB oavsett vilket medium. Att ett externt ljudkort skulle göra skillnad är också rent skitsnack.

Skulle det de säger stämma så är konstruktionen på det hela väldigt felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Rent skitsnack. En digital signal är en digital signal. Maxvolym är -0.0 dB oavsett vilket medium. Att ett externt ljudkort skulle göra skillnad är också rent skitsnack.

Skulle det de säger stämma så är konstruktionen på det hela väldigt felaktig.

Enligt flera Reviews stämmer det att ett bra ljudkort kan ge bättre ljudkvalité än den Steelseries mottagare har inbyggd.. usb ljudkortet alltså..

USB ljudkortet i mottagaren används då till micen, och ljudkortet du har i datorn tar hand om uppspelningen, så du slipper störningar och allt annat..
Du får också då tillgång till Livechat och mixchat , där du kan skifta direkt på vad som ska vara högre..

Enligt många källor är själva headsettet för bra för mottagarens ljudkort... Så därför rekommenderar SS en ljudkort med optical Connection..

Så jag har en polare som gått med på att låna mig hans phoebus som har en optical..
Phoebus har stora mic problem när man kör analogt både med hörlurar och mic.. men då mottagaren tar hand om micen genom usb ska de enligt teorin bli perfekt.. Phoebus skickar uppspelningen via optical till mottagaren som skickar de till hörlurarna trådlöst.. medans hörlurarna skickar micens signaler till mottagarens usb ljudkort.. Inga störningar.. Jag återkommer i alla fall

Ljudet blev tillräckligt hög i USB ljudkortet.. glömde höja i programmen ..
Förutom de, testade min inbyggda ljudkort med mottagaren, i optisk anslutning.
Skillnaden på Dolbyn var enorm.. Surrounded blev bättre.. dock vet jag att de inte behövs.. men de blev mer djup i ljuden..
Basen samt ljudkvalitén blev mycket djupare/bättre, och det blev mycket skönare att höja spelen/Skype ingame med bara scrollen på headsettet, beroende på vad du vill ska vara högre..

Volymen ändrades inte så pass mycket.. De känns högre pga surround inställningen dock..

Permalänk
Medlem

"Ljudkortet" i hörlurarna tar hand om uppspelningen, de andra bara skickar vidare den digitala datan.

Så här är kedjan gissningsvis:
Dator-->USB-->USB till I2S konvertering-->RF sändare-->RF Mottagare-->DAC-->Förstärkare-->Element
Dator-->Optiskt-->Optiskt till I2S konvertering-->RF sändare-->RF Mottagare-->DAC-->Förstärkare-->Element
Källa-->DAC-->ADC-->RF sändare-->RF Mottagare-->DAC-->Förstärkare-->Element

Det ska inte vara någon skillnad så länge det är en digital signal in, om det är skillnad så har ingenjörerna hos Steelseries (eller vilket företag som nu tillverkar det) misslyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

"Ljudkortet" i hörlurarna tar hand om uppspelningen, de andra bara skickar vidare den digitala datan.

Så här är kedjan gissningsvis:
Dator-->USB-->USB till I2S konvertering-->RF sändare-->RF Mottagare-->DAC-->Förstärkare-->Element
Dator-->Optiskt-->Optiskt till I2S konvertering-->RF sändare-->RF Mottagare-->DAC-->Förstärkare-->Element
Källa-->DAC-->ADC-->RF sändare-->RF Mottagare-->DAC-->Förstärkare-->Element

Det ska inte vara någon skillnad så länge det är en digital signal in, om det är skillnad så har ingenjörerna hos Steelseries (eller vilket företag som nu tillverkar det) misslyckats.

Men vad är syftet med att köra optisk då?

Kör just nu optisk, och skillnaden är nu att USB ljudkortet tar hand om inspelningen och uppspelningen av konversationer, alltså Skype.
Mitt inbyggda ljudkort tar han om uppspelningen.. realtek genom optisk för resten av sakerna..

Dolbyn blir betydligt mycket bättre i optisk..
Sen kan man leka med Livemix, typ ändra ingame direkt vad som ska höras mer, av de 2 uppspelningskällorna..

Sen får jag 2st EQ.. en i mottagaren och en i Realteks program för mitt ljudkort..

volymen är desamma och den är jag nöjd med, kör typ 80% volym, sänker vid blueray filmer och spel, blir för högt då..

Annars, vad är skillanden? Vad är de största syftet med optisk? Om jag t.e.x . skaffar en phoebus, bara kortet, eller ett annat ljudkort, kommer jag märka någon skillnad då signalen redan är digital?