Permalänk

Köpa ADSL2+ modem router tips

Hej tänkte höra om nån har nått bra tips på en stabil adsl2+ modem router för gaming.

Får högst kosta 600 kr.

Den måste ha ipv6 och DHCP och ha adsl2+

Tänkte köra med min Netgear WNDR3700 inkopplad för wireless så har inget större behov av nått bra wireless ADSL modem router.

Enda ja får fram på prisjakt är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1688397 TRENDnet TEW-718BRM som är billig och under 1100kr
vet inget om det märket.

Kan tänka mig köpa från annat land om den är billig å inte finns i Sverige.

Tacksam för era tips.

//fredrik

Permalänk
Hedersmedlem

Din Netgear är väl även en router. Varför då köpa ett kombinerat modem/router som kommer att vara sämre? Inrikta dig på ett ADSL+ modem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det är ett Adsl modem jag är ute efter lol finns inga adsl modem alla är med router i va ja ser å lika bra ta router inbyggd då det inte kostar mer.

Permalänk
Medlem

Asus N55U körs för tillfället här och det funkar fint mindre strul med 5ghz bandet... Som jag i stort sett inte använder ändå... Men kostar lite mer hos bra återförsäljare (runt 1400 hos tex. webhallen) men är då både adsl accesspunkt och router i ett... Om du går för den (eller någon annan för den delen) kom ihåg att uppdatera firmwaren från början istället för att skjuta på det tar inte särskilt lång tid

Och vill du bara ha en adsl accespunkt så behöver du inte ha DHCP i den, eftersom all DHCP skulle köras i din Netgear router. Då är det bara kolla in prisjakt under xDSL produkter och klicka i adsl2+...
IPv6 ska jag låta vara osagt dock...

Permalänk

Tack tack för info , ska fixa firmware direkt då när ja köpt en

Har just hittat en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1492394&o=inkfrakt TP-Link TD-W8970

Verkar kunna vara nått, och bra pris på 542kr
nån som vet nått om TP-link ?

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte hur bra den är, men visst finns det grejer som bara är modem.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=458981

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

kanske bra att ha en med wireless ändå ifall ens netgear går sönder

Permalänk
Medlem

Hej, lånar tråden om det är okej

Jag skulle bara snabbt vilja veta vilken router som lämpar sig bäst till en adsl-uppkoppling på 18Mbit/s nedströms och 2-3Mbit/s uppströms?

Jag sitter just nu på en ZyXEL P-2601HN-F1 modem/router och även om den fungerar "hyfsat" så skulle jag vilja ha någon enhet med bättre Wifi-täckning och som man ej behöver starta om till och från för att behöva rensa cachen i den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whimsy191:

Jag skulle bara snabbt vilja veta vilken router som lämpar sig bäst till en adsl-uppkoppling på 18Mbit/s nedströms och 2-3Mbit/s uppströms?

Jag sitter just nu på en ZyXEL P-2601HN-F1 modem/router och även om den fungerar "hyfsat" så skulle jag vilja ha någon enhet med bättre Wifi-täckning och som man ej behöver starta om till och från för att behöva rensa cachen i den.

Alla routers fixar hastigheten.

Jag rekommenderar dig denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

Bra wifi täckning, bra pris.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Alla routers fixar hastigheten.

Jag rekommenderar dig denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

Bra wifi täckning, bra pris.

Tackar, det är lustigt ändå, när jag kollar priset på min nuvarande router som jag fick av min isp så ligger den på runt 700kr. Att den är rätt dålig för det priset är konstigt.

Om man har ADSL så måste man om jag förstått rätt ha en router med inbyggt modem väl?

En sista fråga med, har jag som enkel användare någon nytta av tillgängligheten av öppen källkod då den routern verkar finnas i två olika versioner där den senare inte verkar ha lika mycket stöd för det?

Permalänk

Lutar åt en Asus N55U ändå för 937kr verkar värt att ta en lite dyrare ändå.

Hur är det med firmware till en sån vad ska man ha och är det svårt att fixa utan att sabba sin Asus N55U ?

För visst funkar det med dd-wrt till den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik90:

Lutar åt en Asus N55U ändå för 937kr verkar värt att ta en lite dyrare ändå.

Hur är det med firmware till en sån vad ska man ha och är det svårt att fixa utan att sabba sin Asus N55U ?

För visst funkar det med dd-wrt till den ?

(har inte kontrollerat men) Nej
Orsak: dd-wrt supportar i stort sett aldrig router/accesspunkt kombos av orsaken att det finns så mycket små saker som måste fungera tillsammans och är lite komplicerat att utveckla... (dvs kostsamt i tid/pengar)

Dock tycker jag inte det är något större fel på mjukvaran i min DSL-N55U, drog just upp admin på den och kan inte komma på något som saknas finns trafikövervakning, föräldrakontroll, gästnätverk, loggning, brandvägg, inbyggda grundläggande nätverksverktyg (ping/netstat etc) QoS, DHCP och IPv6 stöd av något slag som jag har druckit för mycket för att fördjupa mig i

Negativt är att jag behövt starta om den 2 gånger på typ 4 månader pga 5GHz bandet är väl inte det mest stabila när det kommer en ny enhet eller någon enhet hoppar mellan 2,4 och 5 banden... Men jag starta bara om den för att jag är otålig och det skulle säker löst sig utan omstart, en gång var dock det samtidigt lite strömavbrott här i kring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik90:

Lutar åt en Asus N55U ändå för 937kr verkar värt att ta en lite dyrare ändå.

Hur är det med firmware till en sån vad ska man ha och är det svårt att fixa utan att sabba sin Asus N55U ?

För visst funkar det med dd-wrt till den ?

Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad det är du vill ha, men ett billigt modem (vad har du nu? brygga det bara?) och en WNR3500L med Tomato räcker och blir över för alla ADSL-linor.

EDIT: Fast du har ju redan en WNDR3700. Flasha en bra firmware på den och brygga ditt modem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.