Permalänk
Medlem

HDMI via CAT5/6 med patchpanel?

Fick nyss reda på att det går att köra HDMI över nätverket, detta skulle då kunna passa riktigt bra då jag har nätverksuttag genom hela lägenheten.

Jag har dock ett par frågor om min situation är teknisk lösbar.
Jag kommer att ha ett xbox one i vardagsrummet och jag önskar nu att min tv i sovrummet skall kunna vissa exakt samma bild och spela upp samma ljud även där.

Jag tänker mig att jag splittar HDMI out från xbox one, ena går till tv i vardagsrummet den andra går till en HDMI till CAT konverterare som via en patchpanel går till sovrummet.

Har dock ett par frågor
1. Varför har visa HDMI till CAT converters två stycket nätverksuttag?
2. Kommer ljudet att föras över via nätverket?
3. Är det möjligt att köra via patchpanel?
4. Finns det risk att få fördröjning? ex om jag skulle vilja spela från sovrummet så är det trevligt om det inte är något lag

Egna erfarenheter, kommentarer och förslag på bra HDMI till Cat konverterare mottages gärna.

Nedan finns en illustrerad bild över min situation.

Uppdaterat bilden
Permalänk
Medlem

Du vill inte blanda in switchen för då kan du lätt hamna på ny xbox one kostnad men då du har patchpanel så är det ju bara att koppla ihop dom båda uttagen i patchen.
Att en del har 2 kablar är sannolikt för att hålla ner tillverkningskostnaden då du kan spara in på elektroniken i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Du vill inte blanda in switchen för då kan du lätt hamna på ny xbox one kostnad men då du har patchpanel så är det ju bara att koppla ihop dom båda uttagen i patchen.
Att en del har 2 kablar är sannolikt för att hålla ner tillverkningskostnaden då du kan spara in på elektroniken i burken.

Helt riktigt den skall inte med. Efter lite undersökande så tror jag att 2 kablar används då en kabel inte kan skicka all information som behövs för 1080p.

Permalänk
Medlem

Det går inte över nätverk, det är HDMI över samma kabel som nätverkskabel. Så det kommer inte skickas nätverkspaket och dylikt och du kan inte blanda in det i ditt hemmanätverk

Permalänk

Jäkligt intressant, har inte sett detta innan
Men om det inte går att blanda in i hemmanätverket, vad är då meningen?

Har planer sedan innan att y-splitta mitt xbox så jag kan ha både tv o extra skärmen till datorn inkopplad.
Dvs Xbox -> Y-splitter -> Tv och förstärkare -> lång hdmi kabel -> skärm
Men om det skulle gå via nätverk så hade man ju kunnat köra:
Xbox -> Ysplitter -> Tv och router -> switch -> skärm (har just nu routern bredvid TV då nätverksuttaget är där, sen en switch vid datorn. Så har bara en lång nätverkskabel längs med väggen Skulle vara skönt att slippa en HDMI kabel oxå.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kan inte köra HDMI över kaskadopplad nätverk/ethernet* utan det handlar om HDMI förlängt över nätverkskabel, Cat5e eller Cat6. Förlängarna är punkt-till-punkt-förbindelser. Panelerna och sladdarna i väggen kan användas till detta ifall de är dragna på rätt sätt, men då blir de dedikerade till ändamålet.

1) Två kablar är vanligtvis för att hantera DDC, handskakning och/eller 2,5volts hotplug detect. Dessa förlängare kan, när de fungerar bra, göra kopplingen "osynlig" så att EDID och handskakning verkligen sker mellan source (typ BD-spelare) och sink (TV:n etc.). De lösningar som baseras på en ensam kabel använder EDID-kopiering (dyrare, bättre produkter) där du manuellt kopplar mottagardelen i source och lär dess handskakningsinformation. De allra enklaste hanterar inte EDID utan du blir begränsad till vilken information själva förlängaren lämnar i sin handskakning. Dvs, BD-spelaren "ser" aldrig TV:n utan den ser endast vad förlängaren meddelar via EDID vilket kan medföra att en del funktioner inte fungerar, exempelvis 3D.

2) Normalt fungerar ljud. Fast det beror på hur själva lösningen är konstruerad. Det handlar om produktbegränsningar.

3) Beror på hur kablarna är dragna. Punkt-till-punkt är det som gäller. Är kablarna dragna till en central punkt är det dyrare för då behöver du titta på lösningar för distribution över Cat-kabel. Kan bli riktigt dyrt.

4) Ja, extra latens är något man får räkna med, men det brukar inte vara stora problem.

Enklaste lösningen, kanske också den mest ekonomiska, kan vara en extra Xbox.

*HDbaseT 2.0 kommer att kunna switcha nätverk och audio/video/HDMI i vad som verkar vara den elegantaste lösningen. Ont om produkter dock.

http://www.hdbaset.org/spec2

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du kan inte köra HDMI över kaskadopplad nätverk/ethernet* utan det handlar om HDMI förlängt över nätverkskabel, Cat5e eller Cat6. Förlängarna är punkt-till-punkt-förbindelser. Panelerna och sladdarna i väggen kan användas till detta ifall de är dragna på rätt sätt, men då blir de dedikerade till ändamålet.

1) Två kablar är vanligtvis för att hantera DDC, handskakning och/eller 2,5volts hotplug detect. Dessa förlängare kan, när de fungerar bra, göra kopplingen "osynlig" så att EDID och handskakning verkligen sker mellan source (typ BD-spelare) och sink (TV:n etc.). De lösningar som baseras på en ensam kabel använder EDID-kopiering (dyrare, bättre produkter) där du manuellt kopplar mottagardelen i source och lär dess handskakningsinformation. De allra enklaste hanterar inte EDID utan du blir begränsad till vilken information själva förlängaren lämnar i sin handskakning. Dvs, BD-spelaren "ser" aldrig TV:n utan den ser endast vad förlängaren meddelar via EDID vilket kan medföra att en del funktioner inte fungerar, exempelvis 3D.

2) Normalt fungerar ljud. Fast det beror på hur själva lösningen är konstruerad. Det handlar om produktbegränsningar.

3) Beror på hur kablarna är dragna. Punkt-till-punkt är det som gäller. Är kablarna dragna till en central punkt är det dyrare för då behöver du titta på lösningar för distribution över Cat-kabel. Kan bli riktigt dyrt.

4) Ja, extra latens är något man får räkna med, men det brukar inte vara stora problem.

Enklaste lösningen, kanske också den mest ekonomiska, kan vara en extra Xbox.

*HDbaseT 2.0 kommer att kunna switcha nätverk och audio/video/HDMI i vad som verkar vara den elegantaste lösningen. Ont om produkter dock.

http://www.hdbaset.org/spec2

Då finns det ju inte många användingsområden för detta =/ Kan ju se om man redan har inbyggt nätverk mellan punkt A o punkt B som itne används till hemmanätverket. Men annars så är det ju ingen större prisskillnad på att köpa ett sådant här kit + 2 små hdmi kablar + lång nätverkskabel som att skaffa sig en förstärkare till hdmi, en lång hdmi kabel o en kort hdmi kabel

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns många olika sätt att lösa kopplingar vid längre avstånd. Ett sätt är att köpa en längre kabel.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Finns många olika sätt att lösa kopplingar vid längre avstånd. Ett sätt är att köpa en längre kabel.

Självklart, men om detta hade fungerat som jag velat så hade det bara varit o skaffat ett sådan kit o köra via nätverk.
Men eftersom det inte fungera så måste man skaffa lång kabel, förstärkare (för att få en bra bild på långt avstånd) och även dra kabeln (Detta man ville slippa)

Hdmi är ju oftast inte bara att köpa en längre kabel då dom tappar på längre avständ. brukar bara 10m+

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christoffer1989:

Självklart, men om detta hade fungerat som jag velat så hade det bara varit o skaffat ett sådan kit o köra via nätverk.
Men eftersom det inte fungera så måste man skaffa lång kabel, förstärkare (för att få en bra bild på långt avstånd) och även dra kabeln (Detta man ville slippa)

Hdmi är ju oftast inte bara att köpa en längre kabel då dom tappar på längre avständ. brukar bara 10m+

Jag har 2st 15m HDMI-kablar á ~700kr/st dragna mellan min dator, hemmabioreceiver och min datorskärm utan någon typ av förstärkning. Klarar 1080p60 utan några som helst problem. Har även testat att dra en av kablarna direkt till en skärm också med samma resultat. Bara som lite kontrast till det du säger.

Sen så blir inte bilden sämre på långa avstånd med digitala signaler utan antingen så får du bild eller så får du ingen bild. Finns inget mellanting.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Jag har 2st 15m HDMI-kablar á ~700kr/st dragna mellan min dator, hemmabioreceiver och min datorskärm utan någon typ av förstärkning. Klarar 1080p60 utan några som helst problem. Har även testat att dra en av kablarna direkt till en skärm också med samma resultat. Bara som lite kontrast till det du säger.

Sen så blir inte bilden sämre på långa avstånd med digitala signaler utan antingen så får du bild eller så får du ingen bild. Finns inget mellanting.

Ja det är jag helt medveten om, det jag menar att dom "tappar". Beror ju på hur stark signalen är om jag fattat det rätt.
Så tex din hemmabioreceiver och datorn skickar väl tillrcäkligt stark signla antar jag
Har en kompis som har en 10m HDMI kabel från biltema som fungerar mellan datorn->tv utan problem oxå

Jag har alltid haft förstärkare i åtanke då jag inte vet om Xbox'et klarar det efter en Y-splitter. Så för att vara på säkra sidan så räknar jag med det i mina tankar^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Vad snackar vi om för avstånd, och hur ser det ut med väggar? Tänkte att du kanske skulle köra på trådlöst om du vill slippa delay.
Den här klarar riktigt långa avstånd line of sight men är också riktigt bra med väggar, http://www.bhphotovideo.com/c/product/983268-REG/nyrius_npcs5...

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Vad snackar vi om för avstånd, och hur ser det ut med väggar? Tänkte att du kanske skulle köra på trådlöst om du vill slippa delay.
Den här klarar riktigt långa avstånd line of sight men är också riktigt bra med väggar, http://www.bhphotovideo.com/c/product/983268-REG/nyrius_npcs5...

Det där såg ju intressant ut, men ett saftigt pris också

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

kan tipsa om denna produkten, finns även en bra skiss på inkopplingen.
http://www.elko.se/getfile.php/Filer/Kataloger%20Broschyrer%2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Det går inte över nätverk, det är HDMI över samma kabel som nätverkskabel. Så det kommer inte skickas nätverkspaket och dylikt och du kan inte blanda in det i ditt hemmanätverk

Medveten om detta, ändrar rubriken för att tydliggöra detta för andra.

Skrivet av 4everapple1:

Vad snackar vi om för avstånd, och hur ser det ut med väggar? Tänkte att du kanske skulle köra på trådlöst om du vill slippa delay.
Den här klarar riktigt långa avstånd line of sight men är också riktigt bra med väggar, http://www.bhphotovideo.com/c/product/983268-REG/nyrius_npcs5...

Avståndet är inte långt, mellan vardagsrummet och sovrummet finns bara en hall. och inga direkta väggar bara en dörr till sovrummet. Jag ser detta som plan-b då detta alternativet är dyrare.

Skrivet av Bertil101:

kan tipsa om denna produkten, finns även en bra skiss på inkopplingen.
http://www.elko.se/getfile.php/Filer/Kataloger%20Broschyrer%2...

Detta är exakt det jag söker. Frågan är vart jag kan köpa en och vad den kostar.

Den har ju även med mitt exempel med kopplingsskåp:

Kan även meddela att jag tittade förbi Kjell & Company och de har en HDMI-förlängning via TP-kabel ställde de frågor jag funderade över till en person som jobbade där. Han sa att det är inte helt omöjligt att det funka. Sen rekommenderade han mig att köpa en och funkar det inte så kan jag lämna tillbaka den på 30 dagars öppet köp.

Permalänk

Googlade lite snabbt och hittade någon gammal artikel som sa 4,200. men kan kolla exakt pris på tisdag då jag e tillbaks på jobbet.
men kolla med din lokala elinstallatör och uppge Enr "51 860 88" så kan du få ett pris av dom.

Permalänk
Rekordmedlem

Kramer gör både hdmi länkar med tp kabel men även hdmi över ip som alltså fungerar i normala nätverk, det handlar bara om vilken budget man har.
http://www.kramersweden.com/
Över nätverk
http://www.kramerelectronics.com/products/default.asp#filters...
Över tpkabel
http://www.kramerelectronics.com/products/default.asp#filters...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har satt upp TV i sängkamaren och var nu tvungen att rent praktiskt testa hurvidare detta fungerar eller inte. Gick till Kjell och Company och köpte en HDMI-förlängning via TP-kabel på öppet köp för att testa det hela.

Till min enorma glädje kan jag meddela att detta fungerade klockrent! Nu kan jag både använda min xbox i vardagsrummet men även sängkammaren. Med den nya möjligheten att se på tv, spela, kolla på twitch eller youtube samt streama film är så sjukt härligt.

Själva inkopplingen var extremt smidig då det inte behövdes någon kabeldragning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Har satt upp TV i sängkamaren och var nu tvungen att rent praktiskt testa hurvidare detta fungerar eller inte. Gick till Kjell och Company och köpte en HDMI-förlängning via TP-kabel på öppet köp för att testa det hela.

Till min enorma glädje kan jag meddela att detta fungerade klockrent! Nu kan jag både använda min xbox i vardagsrummet men även sängkammaren. Med den nya möjligheten att se på tv, spela, kolla på twitch eller youtube samt streama film är så sjukt härligt.

Själva inkopplingen var extremt smidig då det inte behövdes någon kabeldragning

Hur är bildkvalitén? Sitter och funderar på någon hdmi via ethernet. Dock måste jag ha usb+analogt ljud. Inte hittat någon sådan prisvärd lösning än.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hur är bildkvalitén? Sitter och funderar på någon hdmi via ethernet. Dock måste jag ha usb+analogt ljud. Inte hittat någon sådan prisvärd lösning än.

De e en digital signal..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hur är bildkvalitén? Sitter och funderar på någon hdmi via ethernet. Dock måste jag ha usb+analogt ljud. Inte hittat någon sådan prisvärd lösning än.

Xbox är inställd på 1080p och det ser riktigt bra ut. Sen är inte jag expert på bildkvalite, men jag kan utan problem se på film och spela med min lösning.

Ingen aning hur du löser usb + analogt ljud. Varför har du detta behov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hur är bildkvalitén? Sitter och funderar på någon hdmi via ethernet. Dock måste jag ha usb+analogt ljud. Inte hittat någon sådan prisvärd lösning än.

Eftersom det är en digital signal så är kvalitén exakt densamma som en "vanligt" kopplad. Digitala bilder har inga grader av kvalitét utan ger samma bild, om signalen är bra. Signalproblem ger inte sämre bild, utan manifesteras i blockbildningar, hack, etc.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

De e en digital signal..

Skrivet av Mithras:

Eftersom det är en digital signal så är kvalitén exakt densamma som en "vanligt" kopplad. Digitala bilder har inga grader av kvalitét utan ger samma bild, om signalen är bra. Signalproblem ger inte sämre bild, utan manifesteras i blockbildningar, hack, etc.

Då det är en konverter för hdmi till ethernet kablage så kan den påverka kvalitén. Även Kan det finnas komprimering inblandad som kan inverka. Sen ska vi inte glömma att vissa hanterar edid informationen olika som kan ge "intressanta" problem.

Skrivet av Tino:

Xbox är inställd på 1080p och det ser riktigt bra ut. Sen är inte jag expert på bildkvalite, men jag kan utan problem se på film och spela med min lösning.

Ingen aning hur du löser usb + analogt ljud. Varför har du detta behov?

För att jag vill kunna ansluta mus/tangentbord och ett ljudsystem som har en analog 3.5mm kontakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hur är bildkvalitén? Sitter och funderar på någon hdmi via ethernet. Dock måste jag ha usb+analogt ljud. Inte hittat någon sådan prisvärd lösning än.

Det finns 2 huvudtyper av enheter, en som kör signalen via ip-nätverk, dvs den gör om signalen till ip trafik och körs i nätverket, signalen kan tom gå ut på internet om man vill och har nog med bandbredd, denna typ av enheter kodar om hdmisignalen så att den tex håller sig under 1 Gbit.

Sedan finns det en typ av förlängare som bara använder nätverkskabel och denna typ av enheter förlänger bara hdmikabeln utan att komprimera eller ändra innehållet men de kan ju självfallet inte köras via ett nätverk (som i tex passera genom en switch) utan man direktansluter en sändare och mottagare i respektive ände på en och samma "catkabel" utan att blanda in normalt nätverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Att en signal är digital har ingen med dess kvalitetsnivå att göra. En xvid-fil från 2004 är helt digital men den ger bara bråkdelen av den bildkvalitet som den ursprungliga DVD:n hade.

I fallet (och liknelsen) med Cat5/Cat6-förlängare förekommer det produkter som har kretsar vilka är för klena för att trycka igenom signalen med full bandbredd. Lösningen? Jpeg2000-komprimera varje bildruta.

Konverter för att köra HDMI över vanligt Ethernet? Garanterat en komprimering av bilden inblandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns 2 huvudtyper av enheter, en som kör signalen via ip-nätverk, dvs den gör om signalen till ip trafik och körs i nätverket, signalen kan tom gå ut på internet om man vill och har nog med bandbredd, denna typ av enheter kodar om hdmisignalen så att den tex håller sig under 1 Gbit.

Sedan finns det en typ av förlängare som bara använder nätverkskabel och denna typ av enheter förlänger bara hdmikabeln utan att komprimera eller ändra innehållet men de kan ju självfallet inte köras via ett nätverk (som i tex passera genom en switch) utan man direktansluter en sändare och mottagare i respektive ände på en och samma "catkabel" utan att blanda in normalt nätverk.

Är den varianten som går via egen CAT 5/6 kabel jag kikat på. Därför bra veta att det ger bra bildkvalité. Dock har jag inte hittat någon prisvärd variant med usb/analogt ljud i mottagar änden.

Det optimala vore hitta en lösning för 1-3Kkr. hdmi ut i både sändare och mottagare delen.2-3 usb + 3.5 mm ljud ut i mottagaren. Som klarar 1080p@60Hz via en cat 5/6 kabel och ca 15-30m. 4K stöd för framtida användning blir bonus.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Är den varianten som går via egen CAT 5/6 kabel jag kikat på. Därför bra veta att det ger bra bildkvalité. Dock har jag inte hittat någon prisvärd variant med usb/analogt ljud i mottagar änden.

Det optimala vore hitta en lösning för 1-3Kkr. hdmi ut i både sändare och mottagare delen.2-3 usb + 3.5 mm ljud ut i mottagaren. Som klarar 1080p@60Hz via en cat 5/6 kabel och ca 15-30m. 4K stöd för framtida användning blir bonus.

Kramer TP-581, HDBaseT Technology, Signals of up to 6.75Gbps (up to 1080p@60Hz 36 bit) over a range of up to 130m (430ft) when using BC−HDKat6a cables, HDMI support V.1.4
http://www.kramerelectronics.com/downloads/manuals/tp-582t__t...

Den har inte usb direkt men den ger även en 100Mbit ethernetlänk via sitt specialinterface och det kan du använda för valfritt ändamål, den kan dessutom köra sp/dif och ir signaler också, så det går ju tekniskt sett att lösa usb och ljud om man vill men inte i samma enhet, den spräcker nog däremot din budget om du menade priset för både sändare och mottagare om du inte lyckas hitta en sån billigt nånstans och den trivs näst med cat 6-7 kabel eftersom den drar mer bandbredd än Gbit men är det kortare sträckor så går det nog med sämre kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag använder också denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a... + en aktiv hdmi splitter ( http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a... ) så jag klonar bilden från hemmabioförstärkaren i stora tv i vardagsrummet ut till köket.

Det funkar utmärkt men bilden kan frysa en sekund ibland som när man sätter på vattenkokaren, tänder lampor och lite sånt men annars funkar det bra Jag upplever bilden som lite urvattnad i färgerna ibland (men jag tror det beror på att min kökstv har tn panel).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kramer TP-581, HDBaseT Technology, Signals of up to 6.75Gbps (up to 1080p@60Hz 36 bit) over a range of up to 130m (430ft) when using BC−HDKat6a cables, HDMI support V.1.4
http://www.kramerelectronics.com/downloads/manuals/tp-582t__t...

Den har inte usb direkt men den ger även en 100Mbit ethernetlänk via sitt specialinterface och det kan du använda för valfritt ändamål, den kan dessutom köra sp/dif och ir signaler också, så det går ju tekniskt sett att lösa usb och ljud om man vill men inte i samma enhet, den spräcker nog däremot din budget om du menade priset för både sändare och mottagare om du inte lyckas hitta en sån billigt nånstans och den trivs näst med cat 6-7 kabel eftersom den drar mer bandbredd än Gbit men är det kortare sträckor så går det nog med sämre kabel.

1-3000kr var tänkt för sändare/mottagare ja.
Är precis det jag skrev, att det inte verkar finnas någon passande lösning i dagsläget för mig. För det närmar det sig 6-8000kr och då kan jag bygga en stationär dator till som säkert håller nästan lika länge/längre gentemot en 1080P ethernet lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Jag använder också denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a... + en aktiv hdmi splitter ( http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a... ) så jag klonar bilden från hemmabioförstärkaren i stora tv i vardagsrummet ut till köket.

Det funkar utmärkt men bilden kan frysa en sekund ibland som när man sätter på vattenkokaren, tänder lampor och lite sånt men annars funkar det bra Jag upplever bilden som lite urvattnad i färgerna ibland (men jag tror det beror på att min kökstv har tn panel).

Behövs 2 ethernet kablar? Sitter och funderar på hdmi via ethernet + usb aktiv förlängning. Med den lösningen kan jag hamna på runt 2-3000kr men att ha 3 kablar dragna 15-20m genom lägenheten kan bli lite bökigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB