Permalänk
Medlem

Bios: CPU fan error

Hej! Jag har precis byggt ihop min dator och när jag startat den för första gången så säger bios cpu fan error.

Fläkten är igång, det är en Noctua NHU14s och en Intel 4770k processor.
CPU fan speed 530RPM (med röd text) och processorn är 30grader. (Den har bara varit i gång ca 10min)

Vad är fel?

Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannee86:

Hej! Jag har precis byggt ihop min dator och när jag startat den för första gången så säger bios cpu fan error.

Fläkten är igång, det är en Noctua NHU14s och en Intel 4770k processor.
CPU fan speed 530RPM (med röd text) och processorn är 30grader. (Den har bara varit i gång ca 10min)

Vad är fel?

Mvh!

Temperaturen låter väl bra. Är det så att den helt enkelt anser att fläkthastigheten är för låg? Vad finns det för inställningar gällande detta?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Temperaturen låter väl bra. Är det så att den helt enkelt anser att fläkthastigheten är för låg? Vad finns det för inställningar gällande detta?

Kan ändra mellan standard, silent, turbo och manual. Den står på standard som dom andra flläktarna, verkar inte hända så mycket när jag byter alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannee86:

Kan ändra mellan standard, silent, turbo och manual. Den står på standard som dom andra flläktarna, verkar inte hända så mycket när jag byter alternativ!

Okej. Finns inga gränsvärden du kan ställa in för själva övervakningen? Vad har du för alternativ om du väljer "manual"?
Det är väl en PWM-fläkt vad jag förstår så om det finns inställningar för detta så ska den ju vara inställd på PWM.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du ska sänka gränsen för varning av låg fläkthastighet. Det finns en inställning i bios. Detta "problem" uppstår eftersom gränsen är satt efter en sämre kylare som kräver högre fläkthastigheter för att få låga temperaturer.

Det är alltså inget fel men ganska störande. Minns ej exakt vad inställningen heter men googla eller pilla runt själv i bios så hittar du den.

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

Aha!
Tack för hjälpen!

Permalänk

Du har väl satt fläkt kontakten på CPU_FAN va ?

Permalänk

Brukar bli så om fläkten drar för lite ström. Har ett gammalt moderkort där detta inte går att komma förbi... och datorn stänger av sig -.-' - fick byta fläkt.
Men på ett modernt moderkort borde det gå att ta bort helt tycker man.

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk

Som sagt, sänk gränsen för minimum cpu rpm. Anledningen till att rpm visas i rött är att bios tycker att det är för låg rpm.

Du kan även helt stänga av övervakningen av cpu rpm, iaf på asus mobo.

Permalänk
Avstängd

Så gör min med, har en bequiet dark rock pro 2, så länge fläkten snurrar och temperaturen ser bra ut så behöver du inte oroa dig. Bara o ställa ner när den ska varna i bios

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem

Tack! Ställde ner varningen, verkar funka! CPUn ligger runt 40grader på 4,2 ghz!