Ny skärm för FPS spelande, Vänta på G-sync?

Permalänk

Ny skärm för FPS spelande, Vänta på G-sync?

Halloj.

Hade tänkt att köpa en ny skärm nu på våren. Spelar mycket tävlingsinriktat FPS, så hade tänkt att uppgradera från min 4 års gamla 60hz skärm till något mer responsivt som en BenQ 24'' XL2411Z 144Hz eller något med 120hz lightboost.
Dock så läst jag in mig på G-sync som skulle kunna vara något att köpa då jag har en GTX 680.
Ska jag vänta på att fler skärmar kommer ut med G-sync och blir billigare eller bör jag helt enkelt köpa BenQ 24'' XL2411Z 144Hz eller något liknande nu?

Permalänk
Entusiast

Om du har pengarna så kan du väl lika gärna köpa den här skärmen http://www.inet.se/produkt/2205168/asus-24-vg248qe-med-g-sync... och få både och

Men som ägare till en 120Hz-skärm så tycker jag inte ens att man märker screen tearing vid runt 100FPS så G-Sync är väl inte riktigt någonting jag behöver.
120Hz+ är däremot någonting jag absolut vill ha i en skärm!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte säga något om du ska köra g-synk eller inte, men värt att veta är att om du kör mer än en skärm (vilket du kan om du köper en ny om inget annat) så måste båda skärmarna ha g-synk stöd för att kunna använda det.

I övrigt kan jag INTE rekommendera Benq XL2411Z, värdelösa färger och ingen vidare skärpa. Får du dessutom version 1 på mjukvaran (gäller för alla Benq Z skärmar som släpptes i samma veva) så är deras "blur reduction" funktion deffekt, lite roligt då det är de som de fokuserar på att promota om man går in på deras hemsida. Dessutom får du själv betala frakten till Benq för att få den uppdaterad och fixad (dvs lagad) vilket dessutom är ett skämt.

Skummar man nätet tycker jag att Samsung skärmarna överlag verka få bättre kritik och kan inte tänka mig att de har sämre support, så oavsett skulle jag gå för en sådan. Om du dessutom kan tänka dig betala lite extra så är Eizo skärmarna helt klart det bästa valet, de har iaf något sort av lägsta nivå på produkter de säljer vilket många av de billigare skärmarna tyvärr helt verkar sakna.

Permalänk
Skrivet av imo:

Jag kan tyvärr inte säga något om du ska köra g-synk eller inte, men värt att veta är att om du kör mer än en skärm (vilket du kan om du köper en ny om inget annat) så måste båda skärmarna ha g-synk stöd för att kunna använda det.

I övrigt kan jag INTE rekommendera Benq XL2411Z, värdelösa färger och ingen vidare skärpa. Får du dessutom version 1 på mjukvaran (gäller för alla Benq Z skärmar som släpptes i samma veva) så är deras "blur reduction" funktion deffekt, lite roligt då det är de som de fokuserar på att promota om man går in på deras hemsida. Dessutom får du själv betala frakten till Benq för att få den uppdaterad och fixad (dvs lagad) vilket dessutom är ett skämt.

Skummar man nätet tycker jag att Samsung skärmarna överlag verka få bättre kritik och kan inte tänka mig att de har sämre support, så oavsett skulle jag gå för en sådan. Om du dessutom kan tänka dig betala lite extra så är Eizo skärmarna helt klart det bästa valet, de har iaf något sort av lägsta nivå på produkter de säljer vilket många av de billigare skärmarna tyvärr helt verkar sakna.

Tack, det visst jag inte. Skummade dessutom runt lite till och de flesta ansåg att G-sync var bäst ifall man hade låg fps, och jag har oftast ändå väldigt hög fps då jag spelar med låga inställningar.
Får väl kollar runt lite till och se ifall jag vill köpa en 144hz, 120hz med lightboost eller kanske till och med den där extrema Ezio skärmen med 240hz turbo, fast vet inte om det är värt att panga ut 4.5 tusen för den.

Permalänk
Medlem

http://rog.asus.com/296652014/news/rog-announces-the-pg278q-s...

Den väntar jag på ivrigt.
Kommer byta ut min gamla goda 120hz skärm till denna, längtar

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Får du dessutom version 1 på mjukvaran (gäller för alla Benq Z skärmar som släpptes i samma veva) så är deras "blur reduction" funktion deffekt, lite roligt då det är de som de fokuserar på att promota om man går in på deras hemsida. Dessutom får du själv betala frakten till Benq för att få den uppdaterad och fixad (dvs lagad) vilket dessutom är ett skämt.

Det är långt ifrån omöjligt att uppdatera den själv om man har en lödstation och ett par transistorer och motstånd liggande. Benq har släppt filerna till firmware 2.0 fria.