Rykte: Google arbetar på Nexus-telefon för under tusenlappen

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Google arbetar på Nexus-telefon för under tusenlappen

En rapport från Kina talar för att Google planerar att skaka om instegssegmentet mobiltelefoner med en modell för under 1 000 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar som google vill ta upp kampen med de billiga windows telefonerna.
Blir intressant att se om hårdvaran kan ge tillräcklig prestanda för en bra android upplevelse.

Permalänk

Intressant, dock undrar man ju hur prestandan verkligen kommer att vara.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se Google arbeta på premium telefon i 6k klassen.

Permalänk
Medlem

Dem kan ju lägga deras energi på bättre batterier till deras befintliga telefoner först!

Permalänk
Medlem

Är väl bra... men skulle faktiskt vilja se en nexus mobil som är motsatsen till detta, alltså en med RIKTIGT bra prestanda. Nexus 5 hade t.ex. bra prestanda, men inte något som slog i taket. Det vore intressant att se något sådant!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra!
Förhoppningsvis så är det så att Google faktiskt gör lite optimeringar på Android så man slipper se telefoner som blir långsamma efter 1-2 år.
Känns inte som att det ska behöva vara ett krav att köpa ny telefon hela tiden för att få en som känns snabb och stabil.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Android telefon för under 1000 kr? Ja varför inte, vissa företag lägger så lite pengar de kan på telefoner och då hade under 1000 lappen säkert tilltalat.

Tog bort delen om språkbruk
Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Trevligt att höra!
Förhoppningsvis så är det så att Google faktiskt gör lite optimeringar på Android så man slipper se telefoner som blir långsamma efter 1-2 år.
Känns inte som att det ska behöva vara ett krav att köpa ny telefon hela tiden för att få en som känns snabb och stabil.

Långsam efter 1-2 år? Vad händer om man gör factory reset? Blir den snabb igen då?

Vad jag vet så har mina Android telefoner bara blivit trötta av att man installerat mängder med appar som ligger i bakgrunden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ser bara positivt med detta. Vill man ha en billig Android idag är väl Samsung det man har att välja mellan, men TouchWiz gör sig inte så värst bra på enheter med lägre prestanda. Nu kanske man kan få lite flyt trots allt.

Permalänk
Medlem

En dual-core på 1,2ghz med 1gb ram och hyfsad gpu och batteri med en ok skärm samt en telefon byggd som nokias billigare telefoner som helgjutet plastskal skulle väl inte sitta fel för under 1000 lappen men om de kör 512mb ram blir jag tveksam..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Ser bara positivt med detta. Vill man ha en billig Android idag är väl Samsung det man har att välja mellan, men TouchWiz gör sig inte så värst bra på enheter med lägre prestanda. Nu kanske man kan få lite flyt trots allt.

Billiga Samsung är värsta dyngan.

Skrivet av Oliver91:

En dual-core på 1,2ghz med 1gb ram och hyfsad gpu och batteri med en ok skärm samt en telefon byggd som nokias billigare telefoner som helgjutet plastskal skulle väl inte sitta fel för under 1000 lappen men om de kör 512mb ram blir jag tveksam..

Skickades från m.sweclockers.com

I Kina kan du få 5" till 5,5" IPS HD-skärm, 2GB RAM, octa-core 1,7 GHz för runt tusenlappen... En 1,4 GHz Quadcore med 1GB RAM och HD-skärm för kanske 800 kr. Kanske några hundringar till beroende på exakt konfiguration, märke, vilken mobiltelefoniteknik som stöds osv.

Det från de största märkestillverkarna, inte från några källarföretag.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll er till topic. Språkpoliser och offT. diskussioner undanbedes.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Intressant.. Undrar hur denna kommer att stå sig mot t.ex. Moto G, som verkar ju vara en riktigt bra budgettelefon (visserligen lite över 1000 lappen men ändå!). Dock undrar man om Google vänder på det hela och släpper en telefon i samma prisklass med de andra toppmodellerna.. Prestandan/hårdvaran kommer då säkert skjuta i höjden

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Är väl bra... men skulle faktiskt vilja se en nexus mobil som är motsatsen till detta, alltså en med RIKTIGT bra prestanda. Nexus 5 hade t.ex. bra prestanda, men inte något som slog i taket. Det vore intressant att se något sådant!

Frågan är ju om det skulle vara klokt. Eftersom Google har kontrollen över operativsystemet så kanske det inte vore jätte smart att satsa på att "köra över" deras samarbetspartners med produkter som gör att det kanske eventuellt kan äventyra deras relation då de andra skulle kunna lida av försämrade säljsiffror? Detta är en ren spekulation dock.

Jag skulle jättegärna vilja se som du säger en riktig kraftfull Nexus telefon packad med amazing features. Men Google vill väl säkert ligga lite neutralt då man vill att andra tillverkare ska kunna få plats också?

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Medlem

kitkat 4.4 förstörde min galaxy s3. 20% mindre batteritid samt att ram minnet på 1 gb tar slut 2 gånger om dagen, med Rambooster app som ja kör titt som tätt, blir ännu mer omstarter om ja inte använder den. så att det är ram effektivt e bara hästbajs. skaffade en note 3 på 3gb ram, där ligger användningen på 1.25gb med whatsapp o facebook installerat enbart. dom måste fixa detta!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Långsam efter 1-2 år? Vad händer om man gör factory reset? Blir den snabb igen då?

Vad jag vet så har mina Android telefoner bara blivit trötta av att man installerat mängder med appar som ligger i bakgrunden.

Visst, telefonerna blir långsamma om man har massor av appar installerade, men vad jag märkt, så är det själva uppdateringen av Android som orsakar att telefonen börjar gå på knäna. Sedan kan det väl vara en kombination av båda. Google Play erbjuder dig kanske inte den nyare och tyngre appen pga den inte stöds av ditt os, men efter en uppdatering till en nyare version av android så voila, kan du installera en nyare version av appen, som är tungdriven, a'la Facebook.

Sticker någon nisse upp nu och säger att man kan slänga in en annan rom eller liknande, som drar mindre resurser, så har han/hon totalt missat poängen. Det skall icke vara tvunget att installera diverse custom-roms, för att telefonen skall vara "normal-rapp".

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Det är nog givet att telefonen bara får 512 MB RAM, med take på hur mycket Google talade om att 4.4 skulle fungera med detta. Det går absolut att köra 4.4 på 512 MB RAM, har gjort det på en gammal telefon jag har liggandes, men det är verkligen inte någon trevlig upplevelse. Allt känns bara långsamt. Man får vänta i vad som känns som en evighet på att öppna vissa appar, osv.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Själv vill jag inte lägga massor av pengar på en mobil som jag sällan använder.
Jag spenderar pengar på att uppgradera datorn.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

kitkat 4.4 förstörde min galaxy s3. 20% mindre batteritid samt att ram minnet på 1 gb tar slut 2 gånger om dagen, med Rambooster app som ja kör titt som tätt, blir ännu mer omstarter om ja inte använder den. så att det är ram effektivt e bara hästbajs. skaffade en note 3 på 3gb ram, där ligger användningen på 1.25gb med whatsapp o facebook installerat enbart. dom måste fixa detta!!

För mig blev allt bättre. Mindre ram används, bättre batteritid och snabbare. Kan tillägga att mitt ram är på ca 700 MB medans med 4.3 låg på ca 1.2-1.3GB ram. Just nu 600 MB

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Verkar som google vill ta upp kampen med de billiga windows telefonerna.
Blir intressant att se om hårdvaran kan ge tillräcklig prestanda för en bra android upplevelse.

Fast de billiga Windowstelefonerna var väl ett direkt svar på alla billiga Android? Det är ju en av anledningarna till att Android har blivit så stora, att de har så många billiga telefoner för alla de som inte vill lägga 5000 kr på en mobil. Det har ju länge funnits androidtelefoner i den prisklassen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot
Skrivet av zather:

Trevligt att höra!
Förhoppningsvis så är det så att Google faktiskt gör lite optimeringar på Android så man slipper se telefoner som blir långsamma efter 1-2 år.
Känns inte som att det ska behöva vara ett krav att köpa ny telefon hela tiden för att få en som känns snabb och stabil.

Och iPhones blir inte det då? ;P

Flickvännens 4.a är ofantligt mycket segare i och med iOS 7 i jämförelse med S2.an som ligger som jag kör Cyanogenmod på. (extra telefon). Vill inte starta någon Apple vs Samsung debatt här nu, men ville bara påpeka att alla telefoner blir mer eller mindre slöare med nya OS-updates så länge det inte görs prestanda optimeringar för low-end telefoner.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Långsam efter 1-2 år? Vad händer om man gör factory reset? Blir den snabb igen då?

Vad jag vet så har mina Android telefoner bara blivit trötta av att man installerat mängder med appar som ligger i bakgrunden.

Nya versioner av android - tyngre appar - större och tyngre video/ljud -format - tyngre element på hemsidor...

Utvecklingen rör sig framåt, och klenare telefoner hänger inte med. Så komplicerat är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qu4ntum:

Frågan är ju om det skulle vara klokt. Eftersom Google har kontrollen över operativsystemet så kanske det inte vore jätte smart att satsa på att "köra över" deras samarbetspartners med produkter som gör att det kanske eventuellt kan äventyra deras relation då de andra skulle kunna lida av försämrade säljsiffror? Detta är en ren spekulation dock.

Jag skulle jättegärna vilja se som du säger en riktig kraftfull Nexus telefon packad med amazing features. Men Google vill väl säkert ligga lite neutralt då man vill att andra tillverkare ska kunna få plats också?

Sant, dock tror jag ändå att anledningen till att de inte gjort/vill göra en sådan är på grund av att de då måste höja priset. Nexus-enheterna är kända för att vara prispressade.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Billiga Samsung är värsta dyngan.

I Kina kan du få 5" till 5,5" IPS HD-skärm, 2GB RAM, octa-core 1,7 GHz för runt tusenlappen... En 1,4 GHz Quadcore med 1GB RAM och HD-skärm för kanske 800 kr. Kanske några hundringar till beroende på exakt konfiguration, märke, vilken mobiltelefoniteknik som stöds osv.

Det från de största märkestillverkarna, inte från några källarföretag.

jo har köpt billiga kina telefoner med bra skärmar och hårdvara men brukar ju vara andra sorteringspaneler med defekter och otroligt dålig byggkvalitet och undermåliga batterier, finns det någon speciell modell du menar som faktiskt är en bra telefon och inte bara är bra telefon på pappret?

stavfel
Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Intressant, kan bli en telefon man kan ha ett tag och slänga sedan

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Stackars barnslavar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Är väl bra... men skulle faktiskt vilja se en nexus mobil som är motsatsen till detta, alltså en med RIKTIGT bra prestanda. Nexus 5 hade t.ex. bra prestanda, men inte något som slog i taket. Det vore intressant att se något sådant!

Den har 1080p skärm, precis som alla andra telefoner som släpptes samtidigt. Den har det bästa SoC som fanns tillgängligt då, SD800. Kameran går att förbättra, men för det låga priset måste man offra något, och för mig är inte kameran så viktigt.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Stackars barnslavar...

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att de får bygga Nexus 6 istället för Iphone 5?

Permalänk
Avstängd

Det här kan bli en väldigt attraktiv mobil i BRIC (Brasilien, Ryssland, Indien, Kina), och Latin Amerika, och Afrika.

Men den kommer nog antagligen inte till Sverige, och här skulle den ändå vara ointressant då arbetslösa socialbidragstagare har iPhone 5.

Den kommer säkert ha en ganska kass lågupplöst skärm också.