Överbelastat 780Ti SC?

Permalänk

Överbelastat 780Ti SC?

Hallå.
Sitter sen ett par veckor med ett nytt EVGA 780Ti SC ACX som har fungerat fint fram tills nu. Sen igår kväll så får jag "frysningar" när jag spelar, de varar i c:a 5 sekunder sen flyter det på igen, "frysningarna" kommer o går med c:a 3 minuters mellanrum, detta händer både på WoT och ESO, samma fenomen. Undertiden som "frysningen" pågår så ser jag att den CPU-kärnan som spelet belastar droppar till noll i belastning vid "frysningen". Kan det kanske vara prollen som bråkar? Min tanke är att det kanske blir för mycket med 4 skärmar för grafikkortet när jag spelar men jag tycker att det ska väl egentligen inte vara för mycket för det kortet eller?

Min dator ser ut som följer:
Asus Rampage IV Formula
Intel 3820@4,4 MHz (med Noctua 12)
Corsair Dominator GT 16G (CMT16GX3M4X2133C9)
EVGA GTX 780Ti SC ACX
Geforce 335.25
Cooler Master Silent Pro 700W
Intel SSD 240 GB
Windows 8.1

3 st Asus VN24H @ 5912x1080 plus en Samsung 226 @1680x1050 som jag använder som skrivbordsskärm.
Temperaturerna på CPU under maxbelastning ligger på c:a 60 grader, GPU på max 71.

Nån som har en aning?

Permalänk

Har du uppdaterat drivisarna? (Måste frågas, förlåt)
Var det något du gjorde för att det skulle hända? I så fall, vad?

Om du misstänker att det kan vara så att grafikkortet belastas för mycket, vilket det inte bör. Så kan du ju se om det händer samma grej med bara en skärm.
Är överklockningen stabil?

Permalänk

Överklocken är superstabil, skall prova o koppla ur min Samsung o bara köra med 3 skärmar, se om det gör nån skillnad.
Är det drivisarna till grafikkortet du menar så är dom uppdaterade, kör även med senaste BIOS på moderkortet.

Permalänk
99:e percentilen

Hur ser VRAM-användningen ut? Det kan du kolla med MSI Afterburner.

Får du samma problem med en enda skärm och/eller om du kopplar ur 1680x1050-skärmen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Hur ser VRAM-användningen ut? Det kan du kolla med MSI Afterburner.

Får du samma problem med en enda skärm och/eller om du kopplar ur 1680x1050-skärmen?

VRAM ligger på c:a 1700 MB, har kört utan fjärdeskärmen nu i ett par timmar och då flyter det perfekt!
Verkar vara fjärdeskärmen som ställer till det, kan ju klara mej utan men helst inte!
Märkligt att det kommer så plötsligt, har ju funkat i nästan en månad.

Edit:Med fyra skärmar ligger VRAM:en på c:a 1950MB.

Permalänk
Medlem

Låter samma som jag har, har dock bara märkt detta i Space Engineers än så länge. Har forskat lite i det och det verkar som det är flera med Nvidia kort som har detta, vda det kan bero på har jag ingen aning. Själv har jag provat nya driver, och äldre WHQL drivers (334.23) och samma sak där.

Det som händer mig är att Nvidia drivern dör, och båda skärmarna släcks under ett par sekunder sen kommer de tillbaka.

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm