Permalänk
Medlem

Tips till datorbygge

Tjena!

Jag och min brorsa fick tag i en stationär dator som saknade hårddisk. Jag har en laptop sen tidigare men har inte använt den på ett tag eftersom den blivit segare och segare. Så jag tog hårddisken med windows 8 installerat på den och satte in den i stationära datorn och det funkade. Men vi insåg snabbt att datorn inte var något att hänga i julgranen då den inte klarade av windows 8. Vi bestämde oss därför att köpa helt nya delar förutom chassi och nätaggregat eftersom nätaggregatet var nyköpt.
Hårddisken från min laptop byter vi också ut eftersom den bara ligger på 240gb om jag inte minns helt fel. Vi tänkte ta produktnyckeln och bränna över win 8 på en cd och ta bort det från 240gb disken.
Vi vill åt en dator som klarar av spel som tex minecraft utan problem, men som inte kostar för mycket.
De här delarna tror vi på:

Moderkort:ASUS M5A99X EVO R2.0
Grafikkort:gigabyte GeForce gtx 750
Ram: kingston hyper x 2x4 gb
Processor: AMD FX 6300 6 core black ed.
Hårddisk: seagate barracuda 1 tb

Så till min fråga:

Vi är egentligen inte erfarna av att bygga datorer, men jag vet hur det funkar. Finns det något som någon tror inte kommer att fungera i det här projektet eller något som vi kan göra för att förbättra det?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

onödigt dyrt moderkort för ändamålet tycker jag

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Hogl:

Byt moderkortet till ASUS M5A97 R2.0 och ta ett dyrare grafikkort. Ta även 16GB RAM om budgeten klarar det.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Byt moderkortet till ASUS M5A97 R2.0 och ta ett dyrare grafikkort. Ta även 16GB RAM om budgeten klarar det.

Helt onödigt för spel. TS: 8gb räcker

Permalänk
Medlem

Så jag köper ett billigare moderkort och ett dyrare grafikkort?
Funkar Gigabyte GA-970A-DS3P som moderkort?

Permalänk
Medlem

Vad är det för en dator? (om det är en märkesdator eller ett "hembygge") Det kan ju likasom vara bra att veta vilka moderkortsformat chassit klarar!