AMD introducerar inga nya grafikprocessorer med 20 nanometersteknik under 2014

Permalänk
Melding Plague

AMD introducerar inga nya grafikprocessorer med 20 nanometersteknik under 2014

Den åldrande 28 nanometerstekniken kommer att vara aktuell under hela 2014. AMD meddelar att övergången till 20 nanometer dröjer och att detta gäller på både GPU- och CPU-fronten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska bli nice o se benchmarken!!

Permalänk
Master of Overkill

"Uppgifter cirkulerar om att detta tvingar Nvidia till att använda befintlig 28 nanometersteknik i kommande grafikprocessorer med arkitekturen Maxwell"

Nej och NEEEJ
Dock blir det snällare för plånboken <3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Skönt, då håller mina befintliga grejer längre

Permalänk
Medlem

Det börjar gå trögt. Inte för att det gör något direkt, tycker att nya grafikkort (och än värre) processorer varje år är lite väl mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

780 Ti kommer leva längre... Så jag är inte bitter =P

Permalänk
Medlem

Skönt, då behöver jag inte bekymra mig över att jag smått spontanköpte ett GTX 780 när det var "Dagens fynd" häromveckan

Permalänk
Medlem

Mitt 7970 för 1900:- nytt förra året var en grym investering, ligger inte så jätte långt efter dagens toppkort och håller länge.
Tror inte att nVidia kommer göra om kretsar menade för 20nm till 28nm, det är nog för sent och inte värt det. Kepler kommer vara det som återfinns i deras topp fram till 20nm.

Permalänk
Medlem

Dåså, då var väl mitt köp ganska framtidssäkert ändå antar jag Två 290x lär ju stå sig ett tag nu som de verkar

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Känns lite sådär om man står inför datorbygge nu (som jag själv gör) Prylarna lär hålla betydligt kortare än ni som köpte när de nya Nvidia o AMD kretsarna kom. Hade hoppas på nya grejer inför sommarn, Hoppet finns väll på Nvidia sidan men eftersom EVGA pushar 6GB GTX 780's så ser det ut som de tänker pressa ut allt från gk110. Mjölkar pengar ifrån gamla kretsar, sliskigt men smart... :/

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas att man får se ny prestandacpu när dom får en bättre tillverkningsprocess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Det som oroar är ju dessutom hur tillgången kommer vara när det väl kommer igång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Uppgifter cirkulerar om att detta tvingar Nvidia till att använda befintlig 28 nanometersteknik i kommande grafikprocessorer med arkitekturen Maxwell"

Nej och NEEEJ
Dock blir det snällare för plånboken <3

För pengar verkar ju vara ett problem för dig Hehe... Ne skämt åsido Lite tråkigt att det ska dröja så länge till lanseringar av nya modeller. Men det klart att ett pris-krig detta år vore väldigt snällt för konsumenterna.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Bara se om Nvidia vinner 2014 genom spurt i december med Maxwell.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Detta är tråkigt att höra för både nvidia och amd, kanske ger dem lite mer tid till finslipning. Hoppas på det bästa.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Dom kan säkert optimera 28nm för ännu lägre strömförbrukning och högre yield i en ny revision.. Men det är väl inte värt det för makarna, det ger inte marginalerna för att motivera.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Bara till att skaffa en till 280x så är man framtidssäker ett bra tag

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Uppgifter cirkulerar om att detta tvingar Nvidia till att använda befintlig 28 nanometersteknik i kommande grafikprocessorer med arkitekturen Maxwell"

Nej och NEEEJ
Dock blir det snällare för plånboken <3

Ja, den fick väl banta rätt rejält senast eller?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Friterad:

Ja, den fick väl banta rätt rejält senast eller?

Ska inte prata om plånboken
Den banta ja
hårt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Bara se om Nvidia vinner 2014 genom spurt i december med Maxwell.

Är det bara jag som inte ser något målsnöre vid nyårsskiftet?
Men om vi ska vara sådana så tror jag att nVidia vinner 2014 med 780Ti/Titan Black, beroende på hur man ser på kortens marknadsinriktning.
GM200 kommer först om ett år, tror jag solbränt min solskygga lekamen första gången 2015 innan GM200 är i butikshyllorna, GM204 gissar jag kommer i mitten av Q1.

Permalänk
Medlem

Gör absolut ingenting att det kommer 2015. Kommande 6GB GK110 780/TI levererar redan sjukt bra prestanda. 290/x också för den delen.

Prismässigt kan det bara gå ner just nu ändå. hoppas verkligen att Nvidia inte stressar ut något före jul bara för att visa upp kommande 20nm flaggskepp för 10k.

Hade gärna sett att dom lugnade ner sig och lanserade ett färdigt flaggskepp 4-8GB vram på en hel krets 20nm för ca 6000kr. Det här året har varit helt galet prismässigt tack vare Titan förra vintern.

Lanseringar av icke hela kretsar som 780 för 6000kr är egentligen orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Vet inte direkt om detta kom som en överraskning. Nvidia har skjutit upp Maxwell till nästa år och det var lite väl tyst från AMD för att de inte skulle göra samma sak. Speciellt när båda använder TSMC.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ska inte prata om plånboken
Den banta ja
hårt

Det kan jag förstå

Skrivet av Atlas Tasume:

Det börjar gå trögt. Inte för att det gör något direkt, tycker att nya grafikkort (och än värre) processorer varje år är lite väl mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, tycker det görs allt för mycket modeller egentligen, och inte bara
när det gäller cpu/gpuer. Det är bra med valmöjlighet men många modeller är nästan på pricken
likadana och det känns riktigt onödigt

Permalänk
Datavetare

Undrar om vi kommer få se något mindre än 14nm under detta årtionde... Kostnaderna för nya fabriker skenar rejält för varje ny nod jämfört med föregående nod numera, det kommer inte gå att tjäna pengar om man inte stannar lägre på varje nod.

Verkar också som Intels ledning i tillverkningsteknik ökat rätt mycket på senare tid. TSMC och Global Foundries låg max ett 1 år efter Intel fram till 45nm, nu handlar det mer om mer än 3år. Men Intel har också problem, deras 32nm nod gjorde vinns först några månader innan man började med 22nm och 22nm blev rejält mycket dyrare att utveckla, för att inte tala om 14nm...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Dom kan säkert optimera 28nm för ännu lägre strömförbrukning och högre yield i en ny revision.. Men det är väl inte värt det för makarna, det ger inte marginalerna för att motivera.

Tror att 28nm redan är mogen och intrimmad, strömförbrukningen hänger ihop med att det är just 28nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Undrar om vi kommer få se något mindre än 14nm under detta årtionde... Kostnaderna för nya fabriker skenar rejält för varje ny nod jämfört med föregående nod numera, det kommer inte gå att tjäna pengar om man inte stannar lägre på varje nod.

Verkar också som Intels ledning i tillverkningsteknik ökat rätt mycket på senare tid. TSMC och Global Foundries låg max ett 1 år efter Intel fram till 45nm, nu handlar det mer om mer än 3år. Men Intel har också problem, deras 32nm nod gjorde vinns först några månader innan man började med 22nm och 22nm blev rejält mycket dyrare att utveckla, för att inte tala om 14nm...

GlobalFoundries går ihop med Samsung på 14nm noden och hoppar i praktiken över 20nm.
http://semimd.com/blog/2014/04/17/globalfoundries-and-samsung...

Huruvida de ligger 3 år efter eller ej blir en definitionsfråga, eftersom det inte går att göra processorer så mycket snabbare finns det inte mycket incitament för Intel att porta sina desktop processorer till 14nm. Allt fokus blir på batteridrivet o mobilt.

När de väl går i taket för vad som är ekonomiskt försvarbart får vi hoppas att det är mer än en leverantör kvar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Är det verkligen svårare och dyrare att göra varje ny generation? Jag har aldrig märkt att det varit svårigheter att förminska förrän typ 2 generationer tillbaka.

Vad är era teorier på hur det kommer gå när vi kommer till 14nm? 3 års väntan på 10nm eller stopp och vänta på nästa teknologi?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

När det kommer till releasedatum litar jag inte längre på AMD's uttalanden för fem öre.
AMD brukar alltid påstå att det blir förseningar, men sen helt plötsligt chockreleasar dom, för att ta sina konkurenter på sängen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av lastninja:

När det kommer till releasedatum litar jag inte längre på AMD's uttalanden för fem öre.
AMD brukar alltid påstå att det blir förseningar, men sen helt plötsligt chockreleasar dom, för att ta sina konkurenter på sängen.

Har faktiskt aldrig lagt märke till AMDs släppdatum o så. Jag har faktiskt bara Nvidia i åtanke när jag tänker på roadmaps. Saker skjuts fram varje gång de visar sin roadmap (GPU arkitekturer).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]