Rampage IV BE - Power on by ps/2 saknas men den bootar så fort musen rörs

Permalänk
Medlem

Rampage IV BE - Power on by ps/2 saknas men den bootar så fort musen rörs

Som rubriken lyder.
Det verkar som om power on by ps/2 är aktiverat då datorn startar så fort jag rör musen.
I bios finns inte ens det alternativet under apm. Kan det ha något med legacy att göra? Eller någon annan usb inställning som gör att ps/2 alternativet inte visas?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cigge88:

Som rubriken lyder.
Det verkar som om power on by ps/2 är aktiverat då datorn startar så fort jag rör musen.
I bios finns inte ens det alternativet under apm. Kan det ha något med legacy att göra? Eller någon annan usb inställning som gör att ps/2 alternativet inte visas?

Kolla om du har 'Allow this device to wake the computer' igång.
Control Panel -> Device Manager -> Högerklicka på din PS2-Mus och välj Properties -> fliken Power Management

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Kolla om du har 'Allow this device to wake the computer' igång.
Control Panel -> Device Manager -> Högerklicka på din PS2-Mus och välj Properties -> fliken Power Management

Hittar inte det.
Finns bara "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström" och "Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge".

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Inaktiv

Allow this device to wake the computer = Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge
Om det alternativet är urbockad, händer fortfarande samma sak?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Allow this device to wake the computer = Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge
Om det alternativet är urbockad, händer fortfarande samma sak?

Okej. Tolkade den svenska översättningen som att det gällde från viloläge.
Hur som helst så gjorde det ingen skillnad.
Men visst måste det finnas ps/2 under apm i bios på detta kort?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cigge88:

Okej. Tolkade den svenska översättningen som att det gällde från viloläge.
Hur som helst så gjorde det ingen skillnad.
Men visst måste det finnas ps/2 under apm i bios på detta kort?

Det är inte säkert att inställningar för 'wake on ps/2' finns kvar i bios när det är en gammal standard. Har din dator alltid startat från helt avstängt läge när du klickat på musen, eller började den göra det nyligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Det är inte säkert att inställningar för 'wake on ps/2' finns kvar i bios när det är en gammal standard. Har din dator alltid startat från helt avstängt läge när du klickat på musen, eller började den göra det nyligen?

Okej. Har dock ett svagt minne att jag sett det innan jag uppdaterade bios. Det som står i manualen om detta är väldigt luddigt.
För att svara på frågan har det nog alltid varit så efter alla uppdateringar och sånt.
Men som ja nämnde ovan har jag ett vagt minne av att det fanns ett sådant alternativ i bios. Kanske inte hette just "power on by ps/2", men i alla fall att starta datorn med musen.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cigge88:

Okej. Har dock ett svagt minne att jag sett det innan jag uppdaterade bios. Det som står i manualen om detta är väldigt luddigt.
För att svara på frågan har det nog alltid varit så efter alla uppdateringar och sånt.
Men som ja nämnde ovan har jag ett vagt minne av att det fanns ett sådant alternativ i bios. Kanske inte hette just "power on by ps/2", men i alla fall att starta datorn med musen.

Testa i så fall att köra in en äldre bios-version m.h.a USB Bios Flashback.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Testa i så fall att köra in en äldre bios-version m.h.a USB Bios Flashback.

Har nu märkt att datorn inte startar av att man klickar eller rör på den, utan det är när man stoppar i/ur usb-sladden som den startar.
Detta problem förekommer inte med usb-sladden till tangentbordet.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Okej. Har dock ett svagt minne att jag sett det innan jag uppdaterade bios. Det som står i manualen om detta är väldigt luddigt.
För att svara på frågan har det nog alltid varit så efter alla uppdateringar och sånt.
Men som ja nämnde ovan har jag ett vagt minne av att det fanns ett sådant alternativ i bios. Kanske inte hette just "power on by ps/2", men i alla fall att starta datorn med musen.

Har inte riktigt samma moderkort som du utan ett Asus Rampage IV Extreme å har inte updaterat BIOS sedan jag köpte kortet.

Detta finns i mitt APM:

Power On By Keyboard [Disabled]

Allows you to disable the Power On by keyboard function or set specific keys on the keyboard to turn on the system.
Configuration options: [Disabled] [Space Bar] [Ctrl-Esc] [Power Key]

Power On By Mouse [Disabled]

[Disabled] Disables the Power On by a mouse.

[Enabled] Enables the Power On by a mouse.

Som sagt är detta BIOS inte uppdaterat.

BIOS ver 1005 (Asus Rampage IV Extreme).

EDIT: Denna funktion (Power On By PS/2 Keyboard) fanns i "APM Configuration" på Asus Rampage Formula III.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Testa i så fall att köra in en äldre bios-version m.h.a USB Bios Flashback.

Testade att plugga in tangentbordet i samma usb-port som musen satt i. Då startade den också. Är en usb 3.0 port.
Vad kan det vara för inställning som gör att datorn bootar när något ansluts till den porten? Det är usb 3.0 port 1.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Hittade detta i "Boot menu" (Asus Rampage IV BE):

P/2 Keyboard and mouse support.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cigge88:

Testade att plugga in tangentbordet i samma usb-port som musen satt i. Då startade den också. Är en usb 3.0 port.
Vad kan det vara för inställning som gör att datorn bootar när något ansluts till den porten? Det är usb 3.0 port 1.

Har du föresten ErP Ready i APM satt på Enabled? Den behöver vara Disabled för att man ska komma åt inställningar för "Power on by keyboard/mouse".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Har du föresten ErP Ready i APM satt på Enabled? Den behöver vara Disabled för att man ska komma åt inställningar för "Power on by keyboard/mouse".

Den är på disabled.
Märkte nu att om jag ansluter tangentbord och mus till usb 2.0 portarna så startar den inte utav att kontakten ansluts, men gör jag det i en usb 3.0 port så startar den direkt.
Så tror inte att detta är någon inställning under APM.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cigge88:

Den är på disabled.
Märkte nu att om jag ansluter tangentbord och mus till usb 2.0 portarna så startar den inte utav att kontakten ansluts, men gör jag det i en usb 3.0 port så startar den direkt.
Så tror inte att detta är någon inställning under APM.

Testa att uppdatera AsMedia USB 3.0-kontrollerdrivrutinerna, eller göra en roll-back om du redan har den senaste versionen installerad.

Visa signatur