Asus lanserar Transformer Book T100 med mekanisk hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Transformer Book T100 med mekanisk hårddisk

På efterfrågan av svenska konsumenter plockar Asus in Transformer Book T100 med mekanisk hårddisk på 500 GB i tangentbordsdockan. Själva surfplattan lämnas däremot helt orörd.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

hmm känslig för stötar?

Permalänk
Discokungen

Herregud vad dålig upplösning. Det är riktigt jobbigt på en 10"-skärm.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nu fattas det bara att dom uppdaterar den med 4GB minne och 1080p panel. Då blir det dags för en ny laptop och min första surfplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Herregud vad dålig upplösning. Det är riktigt jobbigt på en 10"-skärm.

Jobba på en liten 10-tum skärm är jobbigt i allmänhet om du frågar mig. För litet rent fysiskt oavsett upplösning.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

mnja kanske man ska investera...

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KTL:

Jobba på en liten 10-tum skärm är jobbigt i allmänhet om du frågar mig. För litet rent fysiskt oavsett upplösning.

Tja, det funkar för en tablet. 2560*1600 är riktigt trevligt att ha på Nexus 10.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Tja, det funkar för en tablet. 2560*1600 är riktigt trevligt att ha på Nexus 10.

Jo tack, jag vet. Jag har en Galaxy note 10.1 2014 edition med den upplösningen. Det funkar som nöjespryl och anteckningsblock, men som arbetsredskap när jag slår mig ner för att jobba skulle jag aldrig välja någonting med 10" storlek. Det är det jag menar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Määh..gud vad tråkig uppdatering.

Hade inte varit några som helst problem att erbjuda enheter med 128 eller 256gb ssd diskar istället. Självklart kan man ta några hundralappar extra för dem inga problem. Sedan som tidigare nämnt gärna en version med 1080p display också!

Vi får helt enkelt fortsätta vänta. Varför ödsla pengar på något man inte är nöjd med redan innan man slår till? Vi får hoppas de bättrar sig till 2015..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jo tack, jag vet. Jag har en Galaxy note 10.1 2014 edition med den upplösningen. Det funkar som nöjespryl och anteckningsblock, men som arbetsredskap när jag slår mig ner för att jobba skulle jag aldrig välja någonting med 10" storlek. Det är det jag menar.

Jag håller med. Jag har själv en Acer C7 Chromebook med 11,6" på 1336x768... det fungerar någorlunda okej som arbetsredskap, men det tog nog ett par veckor att bli van med det. 10" fungerar nog inte för annat än att skriva på t.ex. tåg eller flyg.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Herregud vad dålig upplösning. Det är riktigt jobbigt på en 10"-skärm.

Absolut inte. 1366x768 fungerar utmärkt på en tiotummare. Detta är en dator också, inte en surfplatta, så du håller den inte 30cm från ansiktet - a la Ipad. Pixeltätheten är dessutom högre på en tiotummare med 1366x768 än på valfri skärm i 20-24-tumsklassen i 1920x1080. Att tvinga fram en högre upplösning på en liten skärm på tio tum är ett meningslöst slöseri på dyrbar batteritid.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
Vega 56

Permalänk
Medlem

Låter som att de har härmat sin egen TX300, som är i en dyrare prisklass. Den har batteri och disk på 500 GB i tangentbordet och en SSD i tablet-delen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Boomerino:

Absolut inte. 1366x768 fungerar utmärkt på en tiotummare. Detta är en dator också, inte en surfplatta, så du håller den inte 30cm från ansiktet - a la Ipad. Pixeltätheten är dessutom högre på en tiotummare med 1366x768 än på valfri skärm i 20-24-tumsklassen i 1920x1080. Att tvinga fram en högre upplösning på en liten skärm på tio tum är ett meningslöst slöseri på dyrbar batteritid.

Jag skulle aldrig köpa en surfplatta, dator eller vad som helst med 1366x768 på ~10″. Har en iPad 4, som har 2048x1536 på 9,7″ och det är verkligen inte overkill (men inte dåligt heller). I år får mobiler 2560x1440 på under 6″ och de har redan 1920x1080 på den storleken, så som jag ser det är 1366x768 på 10″ ett steg tillbaka till 2005 och definitivt inte något jag är villig att lägga tusentals kronor på.

Sedan råkar jag även tycka precis så om mekanisk hårddisk i bärbara enheter, vilket ju nyheten handlar om, så denna dator är totalt ointressant för mig, och jag tror att de som köper den nu om två–tre år kommer tycka att det var ett dåligt köp när alla andra har Full HD–UHD och 250–1000 GB SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

1366x768 är rent ut sagt skit. Microsoft borde samarbeta med någon tillverkare för att få ut en surfplatta med 2560x1600 pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör 1366x768 på en 13" laptop. Har inga problem med det, används främst som pluggdator, men spelar lite också. Visst skulle 1080p vara trevligt, men ärligt talat spelar det inte stor roll på så här små skärmar.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Låter som att de har härmat sin egen TX300, som är i en dyrare prisklass. Den har batteri och disk på 500 GB i tangentbordet och en SSD i tablet-delen.

Jag tänkte precis samma sak. Har en TX300 själv, och jag känner att det är logiskt med en extra hårddisk i en 13-tumsdator, eftersom den lite större skärmen gör den mycket lättare att jobba på.

Tiotummare har en tendens att fungera enbart som konsumtionsmaskiner.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Daumier:

Jag kör 1366x768 på en 13" laptop. Har inga problem med det, används främst som pluggdator, men spelar lite också. Visst skulle 1080p vara trevligt, men ärligt talat spelar det inte stor roll på så här små skärmar.

Tyvärr är det många som håller med dig, och det är därför utvecklingen har gått så extremt långsamt på skärmar de senaste tio åren. Men jag vågar nog garantera att du inom ett par år kommer ha en helt annan åsikt, likaväl som väldigt få tycker att iPhone 3GS är nice sedan iPhone 4 (med "Retina") kom.

Kan iallafall säga att man aldrig går tillbaka till 1366x768 efter att ha ägt en laptop eller platta med 1080p+. Det spelar sjukt stor roll även på den storleken. UHD kan nog vara någon form av sweet spot på 13–15″.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag skulle aldrig köpa en surfplatta, dator eller vad som helst med 1366x768 på ~10″.

Jag själv upplever att upplösningen på min T100 är riktigt trevlig. Tror att det till en del kan bero på ClearType (bra hintning) som görs av Windows 8, för när jag jämför mot en Galaxy Tab 3 10" som har nästan exakt samma DPI, så ser text mycket trevligare ut på Transformer Booken.

Permalänk
Medlem

Kommer inte tangentbordet bli rätt så varmt av detta? Och känns lite opraktiskt att behöva ansluta tangentbordet för att kunna komma åt sin data...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

1366x768 är rent ut sagt skit. Microsoft borde samarbeta med någon tillverkare för att få ut en surfplatta med 2560x1600 pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

På en surfplatta ja, men detta är en hybrid och imo så är skalningen i desktop-läget fortfarande rätt dålig och bökig så det är inte säkert att det är en så bra idé. Vet många äldre som har problem med 1080p på 13" i windows, hur illa hade det inte då blivit med 1600p på 10" om inte skalningen fungerar bra.

Permalänk
Medlem

1366x768 är i minsta laget, men 1600x900 skulle kunna vara en ganska vettig kompromiss, kör just nu på en Sony 13,1" med den upplösningen.

Har också en Dell 13,3" med bara 1366x768, ganska bökigt att göra nått vettigt på den med den låga upplösningen.

Men mer lagring är välkommet, dock de skulle nog kunna fungerat med en större SSD enbart, 120/128GB.
Enbart 64Gb har hittills varit en dealbreker för mig, 2GB RAM är 1GB för lite också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag skulle aldrig köpa en surfplatta, dator eller vad som helst med 1366x768 på ~10″. Har en iPad 4, som har 2048x1536 på 9,7″ och det är verkligen inte overkill (men inte dåligt heller). I år får mobiler 2560x1440 på under 6″ och de har redan 1920x1080 på den storleken, så som jag ser det är 1366x768 på 10″ ett steg tillbaka till 2005 och definitivt inte något jag är villig att lägga tusentals kronor på.

Jag förstår att du tycker det är trevligt med många pixlar. Det är något som alla skärmtillverkare är väldigt medvetna om, framförallt när det kommer till mobila enheter. Det är därför vi ser dessa löjliga upplösningar på småskärmar som egentligen inte fyller något syfte, då den visuella skillnaden blir så obetydlig att ögat inte kan skilja på det (vid normal användning - vill du ha skärmen 10mm från ögat så är det upp till dig).

Antalet pixlar på en skärm bör baseras på syftet av skärmen, inte bara för att fler pixlar blir en bättre säljpunkt. Exempel: Oculus Rift är ett jättebra tillfälle att ha en hög upplösning på mindre skärmar, eftersom betraktningsavståndet är så kort. Men på en 4,5" mobiltelefon är det mindre nödvändigt eftersom telefonen vid normal användning [ska] hållas en bra bit från ansiktet.

Så pixelrustningen som pågår just nu har inget med utveckling att göra, utan är bara ytterligare ett sätt att sälja nästa heta grej. En mindre upplösning när det inte behövs skulle betyda mindre belastning på övriga hårdvaran, vilket skulle ge användare bättre batteritid - vilket är ett område det verkligen BEHÖVS utveckling.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
Vega 56

Permalänk
Medlem

Ska absolut vara 1080 upplösning på 10 tum

Permalänk
Medlem

tycker 1366x768 är alldeles lagom på en tiotummare. Högupplösta skärmar är jättefint, men det går ju inte se nånting om man inte zoomar ändå, 1080p tycker jag är i högsta laget, mökjligtvis 1600x900.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Boomerino:

Jag förstår att du tycker det är trevligt med många pixlar. Det är något som alla skärmtillverkare är väldigt medvetna om, framförallt när det kommer till mobila enheter. Det är därför vi ser dessa löjliga upplösningar på småskärmar som egentligen inte fyller något syfte, då den visuella skillnaden blir så obetydlig att ögat inte kan skilja på det

Nu har jag aldrig sett 2560x1440 på en mobil, men jag tycker spontant att 1920x1080 räcker på den storleken. Dock är skillnaden mot 1280x720 väldigt stor och bör inte underskattas. Kanske innebär även 2560x1440 ett betydande steg framåt; det återstår att se.

Citat:

(vid normal användning - vill du ha skärmen 10mm från ögat så är det upp till dig).

Antalet pixlar på en skärm bör baseras på syftet av skärmen, inte bara för att fler pixlar blir en bättre säljpunkt. Exempel: Oculus Rift är ett jättebra tillfälle att ha en hög upplösning på mindre skärmar, eftersom betraktningsavståndet är så kort. Men på en 4,5" mobiltelefon är det mindre nödvändigt eftersom telefonen vid normal användning [ska] hållas en bra bit från ansiktet.

Detta argument ser man alltför ofta. Av någon anledning verkar de flesta missa att mobila enheter som telefoner och surfplattor ju är sådana till sin natur att man kan ha, och ofta har, dem väldigt nära ansiktet. När jag ligger på sidan och använder min surfplatta brukar jag ha ögonen ca 20 cm från skärmen, och att högre upplösning inte skulle göra skillnad på det avståndet är helt enkelt inte sant. (Intressant nog kommer de allra flesta hålla med mig så fort Apple släpper en platta med "the new Retina".)

Även när jag har den liggande på bordet, som nu, har jag den ofta på det avståndet från ögonen.

På denna punkt skiljer sig mobila enheter från vanliga datorskärmar, som man normalt bara lutar sig nära någon gång då och då när man vill inspektera något i detalj.

Citat:

Så pixelrustningen som pågår just nu har inget med utveckling att göra, utan är bara ytterligare ett sätt att sälja nästa heta grej. En mindre upplösning när det inte behövs skulle betyda mindre belastning på övriga hårdvaran, vilket skulle ge användare bättre batteritid - vilket är ett område det verkligen BEHÖVS utveckling.

Som sagt skulle man definitivt tjäna på högre upplösning på plattor än vad iPad 4 (och Nexus 10) har, men visst, förbättringen skulle inte vara lika stor som den mellan iPad 2 och 3.

Jag hade, som du, hellre sett bättre batteritid än högre upplösning på speciellt mobiltelefoner. Min platta tycker jag har rätt bra batteritid och jag hade kunnat offra en, om än inte alltför stor, del av den för dubbla upplösningen, om prestanda inte påverkades. (Den är redan alldeles för laggig som den är.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Har "föregångaren" och måste säga att den är riktigt prisvärd. Alla är nöjda och glada , hade dock inte skadat med mera lagring som den nya versionen råder bot på.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Inaktiv

Så... det är en laptop. Okej. Amazing.

Permalänk

Jag skulle vilja köpa den nya dockan lös, 500GB extra vore inte alls fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Så... det är en laptop. Okej. Amazing.

Häng med lite.

Denna typ av "hybrider" (laptops med surfplattefunktion) kom redan med Surface Pro för över ett år sedan. Tror även att Surface Pro, 1 dvs, har bättre prestanda än T100, har sett folk som spelar t.ex Diablo 3, Civ 5 och Sim City 5 på Surface. Dock är det såklart inte det primära användningsområdet för en sån här enhet. Men surface har massa fina tangentbord, bland annat ett med utökat batteri för att fördubbla batteritiden om man är en sån som t.ex jobbar hemifrån.

Varför skriver jag om surface pro? Kändes bara som att, när den kom, att alla skrev "amgmicrosoftwtfjagharenipaddetärsammasak" utan att veta vad S Pro ens var för ngt. Var egentligen bara när 2:an kom och folk hade insett från andra tillverkare att denna typen av hybrider ens fanns som Surface blev lite uppmärksammat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoeliusCeasar:

Häng med lite.

Denna typ av "hybrider" (laptops med surfplattefunktion) kom redan med Surface Pro för över ett år sedan. Tror även att Surface Pro, 1 dvs, har bättre prestanda än T100, har sett folk som spelar t.ex Diablo 3, Civ 5 och Sim City 5 på Surface. Dock är det såklart inte det primära användningsområdet för en sån här enhet. Men surface har massa fina tangentbord, bland annat ett med utökat batteri för att fördubbla batteritiden om man är en sån som t.ex jobbar hemifrån.

Varför skriver jag om surface pro? Kändes bara som att, när den kom, att alla skrev "amgmicrosoftwtfjagharenipaddetärsammasak" utan att veta vad S Pro ens var för ngt. Var egentligen bara när 2:an kom och folk hade insett från andra tillverkare att denna typen av hybrider ens fanns som Surface blev lite uppmärksammat.

Jag ÄR med. Det är en laptop med löstagbart tangentbord och medioker prestanda.