Permalänk

Dog mitt moderkort?

God kväll, kära swecklockare! Jag har tyvärr råkat ut för ett smärre problem och önskar att få höra era åsikter och tips om hur jag ska gå tillväga!

Hur problemet upptäcktes:
Datorn hade gått in i standby läge från att inte ha blivit använd på 1 timme. Jag sätter mig vid den och får inte den att gå ut ur standby (skärmens POWER-knapp blinkar utan respons på bildskärmen). Alla USB enheter har släkta LEDs (ducky shine 2, deathadder 2013).

Åtgärder jag har provat:
-starta om datorn (cirka 20 gånger)
-Koppla ur alla USB-enheter samt ethernet-kabel (och starta om)
-Koppla ur DVD-läsaren
-Ta ut och sätta i RAM stickorna
-Kollat min PSUs alla anslutningar så att de sitter rätt
-Provat en annan skärm

Fläktarna i min dator går igång när jag startar datorn, som är för övrigt kopplade till moderkortet, men jag får ingen beepande felsignal. Inga av LEDsen går igång på min kringutrustning oavsett vilka USB-uttag jag provar

Speccs:

4770k
Gigabyte z87x-ud5h
4x2 Gb vengeance pro
Powerzone 1000W
MSI gtx 780

Kringutrustning:
Ducky shine 2 TKL
Razer Deathadder 2013

Dold text

Efter att ha googlat omkring så verkar folk i samma situation (svart skärm vid startup, dvs helt svart och ingen access till BIOS eller dylikt, och att alla USB ej är responsiva) verkar komma fram till moderkortet som är slutkörd. Undrar bara om någon här vet något annat om situationen eller kan instyrka på att det antagligen är moderkortet som får åka på en resa till reparation?

Tack på förhand för er tid!

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

God kväll, kära swecklockare! Jag har tyvärr råkat ut för ett smärre problem och önskar att få höra era åsikter och tips om hur jag ska gå tillväga!

Hur problemet upptäcktes:
Datorn hade gått in i standby läge från att inte ha blivit använd på 1 timme. Jag sätter mig vid den och får inte den att gå ut ur standby (skärmens POWER-knapp blinkar utan respons på bildskärmen). Alla USB enheter har släkta LEDs (ducky shine 2, deathadder 2013).

Åtgärder jag har provat:
-starta om datorn (cirka 20 gånger)
-Koppla ur alla USB-enheter samt ethernet-kabel (och starta om)
-Koppla ur DVD-läsaren
-Ta ut och sätta i RAM stickorna
-Kollat min PSUs alla anslutningar så att de sitter rätt
-Provat en annan skärm

Fläktarna i min dator går igång när jag startar datorn, som är för övrigt kopplade till moderkortet, men jag får ingen beepande felsignal. Inga av LEDsen går igång på min kringutrustning oavsett vilka USB-uttag jag provar

Speccs:

4770k
Gigabyte z87x-ud5h
4x2 Gb vengeance pro
Powerzone 1000W
MSI gtx 780

Kringutrustning:
Ducky shine 2 TKL
Razer Deathadder 2013

Dold text

Efter att ha googlat omkring så verkar folk i samma situation (svart skärm vid startup, dvs helt svart och ingen access till BIOS eller dylikt, och att alla USB ej är responsiva) verkar komma fram till moderkortet som är slutkörd. Undrar bara om någon här vet något annat om situationen eller kan instyrka på att det antagligen är moderkortet som får åka på en resa till reparation?

Tack på förhand för er tid!

Kan vara PSU:n som är håller på att dö och inte kan ge tillräckligt med ström. Har du ett annat agg du kan pröva? Ta ut GPU:n och testa med integrerad grafik för att se om det funkar

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MaKerS:

Kan vara PSU:n som är håller på att dö och inte kan ge tillräckligt med ström. Har du ett annat agg du kan pröva? Ta ut GPU:n och testa med integrerad grafik för att se om det funkar

Dold text

Jag fick faktiskt igång datorn (skriver ifrån den nu). Kom på att mitt moderkort har en smidig knapp för att resetta CMOS och då gick datorn igång. Det är dock kanske 3 gången det här händer men tidigare har problemet lösts genom att helt enkelt starta om datorn.

Finns det dock fortfarande misstankar mot att det är min PSU?

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Skrivet av Psyke_:

Testa och ta ur batteriet till moderkortet en stund och testa igen

Glöm inte att dra ur strömkabeln till nätaggregatet och håll inne start knappen en stund så all ström är borta innan du tar ur det

Har haft liknade problem och löst det genom detta

Resetta CMOS med en switch, som väl är precis samma sak? Fungerar nu men frågan är om det här tyder på någon form av defekt eller om läget är under kontroll nu

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk

För övrigt så verkar det här hända varenda gång datorn går in i sov-läge och det ända sättet att få igång den är att resetta CMOS. Förslag på lösning?

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

uppdatera bios på moderkortet kan du ju testa.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

För övrigt så verkar det här hända varenda gång datorn går in i sov-läge och det ända sättet att få igång den är att resetta CMOS. Förslag på lösning?

Stäng av sleep mode.. Kan vara en mjukvarubugg som behöver uppdateras i Windows. Dock känns sleep ganska onödigt på en stationär dator.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Krisilicous:
Dold text

Jag fick faktiskt igång datorn (skriver ifrån den nu). Kom på att mitt moderkort har en smidig knapp för att resetta CMOS och då gick datorn igång. Det är dock kanske 3 gången det här händer men tidigare har problemet lösts genom att helt enkelt starta om datorn.

Finns det dock fortfarande misstankar mot att det är min PSU?

Haswell har en lägre strömförbrukning är tidigare generationer vid sleep mode vilket inte alla nätaggregat är kalibrerade för. I kort din PSU är inte kompatibel med Haswells sleep mode.

Förslagsvis stänger du av sleepmode i BIOS och stänger av datorn på riktigt när du lämnar den.

Vill du absolut använda sleep mode så bör du uppgradera PSU till en Haswell-kompatibel.

Det skrevs en del om detta när Haswell introducerades, finns en del att googla på om du är sugen på detaljerna kring varför det inte funkar

Vi snackar om det i podcastavsnittet, precis i början av Avsnitt 8
https://itunes.apple.com/se/podcast/komplett-geek-podcast/id6...
http://hwcdn.libsyn.com/p/6/2/4/62478ae7e096945b/KGP8.mp3?c_i...

Enjoy

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI