Framtid & Företagande med GPU Computing

Permalänk
Medlem

Framtid & Företagande med GPU Computing

Hejsan,

Jag har alltid varit småintresserad av det här med GPU Computing. Jag har kollat på CUdDA och APP, och allting verkar jätteintressant.

Dock så försöker jag komma på vad för typ av affärsidé man kan tänkas använda sig av för att starta eget inom denna branschen? Hur/Vad/Vart kan man använda sig av denna tekniken? Hur tror ni framtiden ser ut?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Hejsan,

Jag har alltid varit småintresserad av det här med GPU Computing. Jag har kollat på CUdDA och APP, och allting verkar jätteintressant.

Dock så försöker jag komma på vad för typ av affärsidé man kan tänkas använda sig av för att starta eget inom denna branschen? Hur/Vad/Vart kan man använda sig av denna tekniken? Hur tror ni framtiden ser ut?

Om vi visste det hade vi väl gjort det själva?
Kolla http://en.wikipedia.org/wiki/General-purpose_computing_on_gra... och skrolla ner så ser du en rad olika funktioner/applikationer man kan göra med det.

Väldigt svårt att sia om framtiden, men jag kan tänka mig att fler och fler funktioner blir tillgängliga för ännu snabbare beräkningar om vi pratar hårdvarunära förbättringar.
Kanske kan GPGPU vara ett steg för "snabbare datorer" då transistorerna inte kan göras mindre i datorer om några år. Det ställer då krav på applikationsutvecklare att fokusera mer på GPGPU än CPU. GPGPU är inte speciellt enkelt heller då principen av programmering har varit sekvensiell och enkeltrådad i mainstream-utveckling med vissa undantag, GPGPU är motsatsen, med vissa undantag. Oavsett vad så skulle det vara bra så att fler lär sig att tänka utveckling som asynkron och parallell.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Det verkar på ditt inlägg som att du inte har så mycket / någon erfarenhet av faktisk GPU programmering (CUDA eller OpenCL). Såvida du inte har ett enormt uppstartskapital är ett tips att isåfall först lära dig parallell programmering (inte nödvändigtvis GPU) på något sätt, och sedan skaffa praktisk erfarenhet genom exempelvis anställning. Efter det kan tiden vara mogen att starta eget. Vid det laget kan du programmera, samt att du förmodligen skaffat dig en bra bild av var man dra nytta av GPU computing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Hejsan,

Jag har alltid varit småintresserad av det här med GPU Computing. Jag har kollat på CUdDA och APP, och allting verkar jätteintressant.

Dock så försöker jag komma på vad för typ av affärsidé man kan tänkas använda sig av för att starta eget inom denna branschen? Hur/Vad/Vart kan man använda sig av denna tekniken? Hur tror ni framtiden ser ut?

Förenklat är din fråga vad kan jag starta för företag där jag har nytta av att kunna räkna med matematiska formler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det verkar på ditt inlägg som att du inte har så mycket / någon erfarenhet av faktisk GPU programmering (CUDA eller OpenCL). Såvida du inte har ett enormt uppstartskapital är ett tips att isåfall först lära dig parallell programmering (inte nödvändigtvis GPU) på något sätt, och sedan skaffa praktisk erfarenhet genom exempelvis anställning. Efter det kan tiden vara mogen att starta eget. Vid det laget kan du programmera, samt att du förmodligen skaffat dig en bra bild av var man dra nytta av GPU computing.

Precis, du har rätt. Jag har ingen som helst erfarenhet av det, men det är intressant.

Visa signatur