Microsoft släpper Remote Desktop Preview för Windows Phone 8.1

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper Remote Desktop Preview för Windows Phone 8.1

Kort efter lanseringen av Windows Phone 8.1 följer Microsoft upp med en förhandsversion av Remote Desktop, som låter användare fjärrstyra sin Windows-dator med mobiltelefonen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det enda som är kvar nu för mig i Windows Phone 8.1 är svenskt stöd för Swipe-tangentbord och Cortana på svenska. Annars är jag helnöjd med min Lumia 920 just nu Remote desktop är inte så intressant, det har redan varit möjligt i Teamviewer till exempel.

En annan funktion som är häftig är "project my screen". Kopplar bara in telefonen till datorn med en USB-sladd, installerar en applikation på datorn och sen syns allt jag gör på telefonen på monitorn.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande lika omständligt att få det att funka som tidigare??
Google löste den pucken med Chrome remote desktop och det funkar för både Windows, OSx, Linux & Chromebooks... snabbt, smidigt & platformsoberoende! som det ska vara

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det enda som är kvar nu för mig i Windows Phone 8.1 är svenskt stöd för Swipe-tangentbord och Cortana på svenska. Annars är jag helnöjd med min Lumia 920 just nu Remote desktop är inte så intressant, det har redan varit möjligt i Teamviewer till exempel.

En annan funktion som är häftig är "project my screen". Kopplar bara in telefonen till datorn med en USB-sladd, installerar en applikation på datorn och sen syns allt jag gör på telefonen på monitorn.

Det som är bra med native Remote desktop-support är ju just att du slipper installera något extra på datorn.
Teamviewer är grymt bra, speciellt som en programvara för att hjälpa släkt och vänner på distans med sin dator och dom ser vart du klickar någonstans.
Tyvärr så är teamviewer grymt störande också med sina popup-fönster som dyker upp efter sessionen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

Är det fortfarande lika omständligt att få det att funka som tidigare??
Google löste den pucken med Chrome remote desktop och det funkar för både Windows, OSx, Linux & Chromebooks... snabbt, smidigt & platformsoberoende! som det ska vara

Krångligt?
Jag skrev bara in vad min dator heter och vips på ett par sekunder var jag inne och fjärrstyrde den. Med support för alla windows-gester.

Tyvärr så har jag inte fått VPN att fungera med min Asusrouter. Finns ju bara ett protokoll som inte fungerar i listan. (Fanns några andra att hämta på store men tror inte dom hjälper).

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Funkar kanoners! Bra med lite nya appar för Windows Phone

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Master of Overkill

Yeeey

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Är inte de rätt dåligt av MS att inte ge appen ett bredare stöd? Vad händer med alla som kör en äldre version av Windows Phone då? Känns ju rätt sunkigt att endast stödja de senaste versionerna. Tycker Google föregår med gott exempel här. De har ju stöd för väldigt gamla versioner av Android. Finns ju ingen ursäkt för MS här. De har ju precis som Google byggt OS:et och har full koll på alla detaljer. Bra dock att de släppt appen för sin egna plattform nu dock.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Är inte de rätt dåligt av MS att inte ge appen ett bredare stöd? Vad händer med alla som kör en äldre version av Windows Phone då? Känns ju rätt sunkigt att endast stödja de senaste versionerna. Tycker Google föregår med gott exempel här. De har ju stöd för väldigt gamla versioner av Android. Finns ju ingen ursäkt för MS här. De har ju precis som Google byggt OS:et och har full koll på alla detaljer. Bra dock att de släppt appen för sin egna plattform nu dock.

Skulle ju kunna vara så att det följer med funktionsuppdateringar i WP 8.1 som krävs för att RDP klienten ska fungera till fullo.

Att nya appar inte fungerar med äldre versioner av telefon operativsystemet är inget som är unikt för WP, det är samma i Android och i Ios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Är inte de rätt dåligt av MS att inte ge appen ett bredare stöd? Vad händer med alla som kör en äldre version av Windows Phone då? Känns ju rätt sunkigt att endast stödja de senaste versionerna. Tycker Google föregår med gott exempel här. De har ju stöd för väldigt gamla versioner av Android. Finns ju ingen ursäkt för MS här. De har ju precis som Google byggt OS:et och har full koll på alla detaljer. Bra dock att de släppt appen för sin egna plattform nu dock.

Alla nuvarande WP8-telefoner kommer få WP8.1 så det ska inte finnas någon anledning att inte uppdatera. Så alla kommer kunna installera appen om de vill så dåligt tycker jag inte det är. Universal app verkar det också vara så den delen hade i alla fall inte funkar bra med WP8, kanske finns andra grejer som kräver WP8.1 för den appen också.

Permalänk
Medlem

Gött!

Välkommen till 2005 typ, VNC har kunnat göra detta i evigheter på alla plattformar.

Microsoft är på tårna och progressiva som vanligt... (not)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Det som är bra med native Remote desktop-support är ju just att du slipper installera något extra på datorn.
Teamviewer är grymt bra, speciellt som en programvara för att hjälpa släkt och vänner på distans med sin dator och dom ser vart du klickar någonstans.
Tyvärr så är teamviewer grymt störande också med sina popup-fönster som dyker upp efter sessionen.

Betala för dig så slipper du popup-rutan ... Dessutom är det bara en på varje sida, finns popuprutor som är betydligt mer störande än Teamviewers.

Skrivet av RHWarrior:

Gött!

Välkommen till 2005 typ, VNC har kunnat göra detta i evigheter på alla plattformar.

Microsoft är på tårna och progressiva som vanligt... (not)

WP kom 2010. Just sayin

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte hittar den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk

Jag får det ikke att fungera =/ Har markerat "tillåt fjärranslutningar till den här datorn" sen har jag lagt till datorn i appen
Både på datornnamn, nätverks ip och ip på "what is my ip", men inget fungerar. Hur göra o vad jag göra fel?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrMetius:

Är det bara jag som inte hittar den?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/microsoft-remote-...

Skrivet av Christoffer1989:

Jag får det ikke att fungera =/ Har markerat "tillåt fjärranslutningar till den här datorn" sen har jag lagt till datorn i appen
Både på datornnamn, nätverks ip och ip på "what is my ip", men inget fungerar. Hur göra o vad jag göra fel?

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/connect-using-remo...
alt.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/remote-desktop-con...

Permalänk
Hjälpsam

Typiskt MS att exludera hemanvändrarna från en bra funktion.
Hade varit trevligt att kunna styra HTPC:n från Datorn.

Citat:

Which PCs can I connect to using Remote Desktop Connection?

You can use a PC running any edition of Windows XP, Windows Vista, and Windows 7, or a PC running Windows 8, Windows RT, Windows 8.1, or Windows RT 8.1 to initiate a connection. But the remote PC must be running one of these Windows operating systems:

•Windows 8.1 Pro
•Windows 8.1 Enterprise
•Windows 8 Enterprise
•Windows 8 Pro
•Windows 7 Professional
•Windows 7 Enterprise
•Windows 7 Ultimate
•Windows Vista Business
•Windows Vista Ultimate
•Windows Vista Enterprise
•Windows XP Professional

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

fattar inte om winphone 8.1 är släppt för ett bra tag sen ?? varför finns ingen uppdatering till min nokia lumia 920 ???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Har gått genom det, alt utom:
"In the Select Users or Groups dialog box, do the following:

To choose the search location, tap or click Locations, and then select the location you want to search.

In Enter the object names to select, enter the name or user name of the person that you want to add, and then tap or click OK. The name will be added to the list of people who can connect to this PC."

Får bara alternativet "mitt windows live-id", kan inte välja något annat.

Är kanske lite självklart att jag gått genom deras egna "how to do", det borde vara självklarhet för saker man frågar

Skrivet av AndersBlomdahl:

fattar inte om winphone 8.1 är släppt för ett bra tag sen ?? varför finns ingen uppdatering till min nokia lumia 920 ???

Finns bara som preview, går inte att ladda ner genom vanlig uppdatering

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Är inte de rätt dåligt av MS att inte ge appen ett bredare stöd? Vad händer med alla som kör en äldre version av Windows Phone då? Känns ju rätt sunkigt att endast stödja de senaste versionerna. Tycker Google föregår med gott exempel här. De har ju stöd för väldigt gamla versioner av Android. Finns ju ingen ursäkt för MS här. De har ju precis som Google byggt OS:et och har full koll på alla detaljer. Bra dock att de släppt appen för sin egna plattform nu dock.

Till skillnad ifrån Google och Android så uppdateras alla WP8-telefoner till senaste versioner hela tiden (kan dock variera några veckor/månader emellan länder/olika tillverkare). Android är ju en kattastrof på demma område. Förstår mycket väl att både Google och andra tvingas stödja äldre Androidversioner då de är så extremt dåliga på att släppa och uppdatera enheter till nyaste Android-system (köpte en Samsung förra året som kom med Android 2.3! - ny!).

Här gör ju både Microsoft och Apple att lysande jobb i jämförelse.

Skrivet av Ratatosk:

Typiskt MS att exludera hemanvändrarna från en bra funktion.
Hade varit trevligt att kunna styra HTPC:n från Datorn.

RDP har alltid bara funnits i Pro-versioner och uppåt (ända sedan XP). En av många orsaker att jag föredrar det framför hem-versionerna.

Skrivet av AndersBlomdahl:

fattar inte om winphone 8.1 är släppt för ett bra tag sen ?? varför finns ingen uppdatering till min nokia lumia 920 ???

Det släpps denna månad i skarp version till telefontillverkare och mobiloperatörer. Sedan tar det ofta ca 2 månader för dem att testa, validera och eventuellt lägga till egna nya komponenter/drivrutiner.

Kommer även att släppas till utvecklare (eller entusiaster) som vill installera det när det släpps denna månad i RTM-version.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Typiskt MS att exludera hemanvändrarna från en bra funktion.
Hade varit trevligt att kunna styra HTPC:n från Datorn.

Avancerade hemanvändare bör köra "Pro".
Snikversionerna av Windows är tyvärr väldigt tråkiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Har gått genom det, alt utom:
"In the Select Users or Groups dialog box, do the following:

To choose the search location, tap or click Locations, and then select the location you want to search.

In Enter the object names to select, enter the name or user name of the person that you want to add, and then tap or click OK. The name will be added to the list of people who can connect to this PC."

Får bara alternativet "mitt windows live-id", kan inte välja något annat.

Är kanske lite självklart att jag gått genom deras egna "how to do", det borde vara självklarhet för saker man frågar

Finns bara som preview, går inte att ladda ner genom vanlig uppdatering

Borde vara det, ändå finns det många trådar vars svar kan fås fram genom en vädligt snabb "googling".

Det jag gjort för att det ska funka är:
Control Panel -> System and Secutiry -> System -> Remote Settings.
Sedan bocka i "Allow remote connections to this computer", sen "Select Users..." valt det konto jag loggar in med, antingen lokalt eller Microsoftkonto. Öppnat porten i routern för att komma åt utifrån. Sen är det bara att skriva in IPn och logga in med samma uppgifter som när du loggar in lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Typiskt MS att exludera hemanvändrarna från en bra funktion.
Hade varit trevligt att kunna styra HTPC:n från Datorn.

Är det inte bara att uppgradera till pro då? Är ju inte direkt dyrt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av martinot:

Till skillnad ifrån Google och Android så uppdateras alla WP8-telefoner till senaste versioner hela tiden (kan dock variera några veckor/månader emellan länder/olika tillverkare). Android är ju en kattastrof på demma område. Förstår mycket väl att både Google och andra tvingas stödja äldre Androidversioner då de är så extremt dåliga på att släppa och uppdatera enheter till nyaste Android-system (köpte en Samsung förra året som kom med Android 2.3! - ny!).

Här gör ju både Microsoft och Apple att lysande jobb i jämförelse.

Dold text

RDP har alltid bara funnits i Pro-versioner och uppåt (ända sedan XP). En av många orsaker att jag föredrar det framför hem-versionerna.

Det släpps denna månad i skarp version till telefontillverkare och mobiloperatörer. Sedan tar det ofta ca 2 månader för dem att testa, validera och eventuellt lägga till egna nya komponenter/drivrutiner.

Kommer även att släppas till utvecklare (eller entusiaster) som vill installera det när det släpps denna månad i RTM-version.

Dold text

mvh,
martin

Ja det upptäckte jag när jag skaffat min första HTPC (Vista 64), men jag behöver inte tycka att det är Ok trots detta.

Skrivet av henkiii:

Avancerade hemanvändare bör köra "Pro".
Snikversionerna av Windows är tyvärr väldigt tråkiga.

Nu tycker jag inte att en fjärrstyrning av HTPC:n är speciellt avancerat, jag kan styra TV:n, bluerayn och hemmabion via min telefon, men inte HTPC:n.
Köper jag en version som heter "Home" borde den täcka hemmets behov.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inte bara att uppgradera till pro då? Är ju inte direkt dyrt.

Vet inte vad det kostar för Windows 8, men att gå från Windows 7 "Premium" till Pro kostar 180€.
Jag anser att detta är en funktion som borde ingå i Home, det finns iofs också andra alternativ, varav somliga är gratis, tyvärr ökar ju risken för intrång för en del av dessa så man får se upp.

Till er alla
Tror inte att det är ondska som fått MS detta beslut, utan ren okunskap och oförståelse för deras kunder behov, att MS inte är mer lyhörda det är uselt.
Och visst har ni rätt i att en hemanvändare inte bör välja den version som riktar sig till hemanvändare, utan den som riktar sig till företag, men håller ni inte med om att detta kan verka lite bakvänt.

edit PC für alle gick också på denna mina.

Citat:

Windows 8 är det självklara valet för konsumenter. Det är basversionen som innehåller alla funktioner som en vanlig användare behöver.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.472351/windows-8-i-fyra-vers...

edit2 det kostar 1449kr att uppgradera från Windows 8 till Pro.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/feature-packs

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RHWarrior:

Gött!

Välkommen till 2005 typ, VNC har kunnat göra detta i evigheter på alla plattformar.

Microsoft är på tårna och progressiva som vanligt... (not)

Inte illa av VNC att ha Android stöd tre år innan första versionen släpptes. Microsofts Remot Desktop har funnits sedan 1998. Har testat VNC tidigare till telefonen och det fungerade skit. Den kunde inte hantera att jag har två skärmar så det sög i sig allt minne i telefonen och sedan kraschade appen. Var rätt segt att behöva ha ett extra program igång på datorn hela tiden också. Håller med om att det var tråkigt att Microsoft inte var snabbare med en app till Android men nu finns den och den fungerar förvånansvärt bra. Det var mycket enklare än jag trodde att navigera en vanlig Windowsmiljö på en pytteliten touchskärm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av betan:

Borde vara det, ändå finns det många trådar vars svar kan fås fram genom en vädligt snabb "googling".

Det jag gjort för att det ska funka är:
Control Panel -> System and Secutiry -> System -> Remote Settings.
Sedan bocka i "Allow remote connections to this computer", sen "Select Users..." valt det konto jag loggar in med, antingen lokalt eller Microsoftkonto. Öppnat porten i routern för att komma åt utifrån. Sen är det bara att skriva in IPn och logga in med samma uppgifter som när du loggar in lokalt.

Va exakt vad jag gjorde oxå, utom att öppna port i routern, va beredd o börja göra det men testa en gång till och då fungerar det utan problem.
Antagligen gjorde jag något lite fel när jag logga in förra gången

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Gött!

Välkommen till 2005 typ, VNC har kunnat göra detta i evigheter på alla plattformar.

Microsoft är på tårna och progressiva som vanligt... (not)

Jämför du på fullaste allvar VNC med Windows Remote Desktop så säger det väl en del om hur mycket du testat de båda, eller kanske det är kunskapsnivån.. I vilket fall som helst; VNC skickar bilder, Remote Desktop skickar en kombination av bilder och replikationsdata vilket:

* Går mycket snabbare att transportera över nätet
* Tar mindre bandbredd och CPU

Men har man operativsystem som religion och inte gör något vettigt om dagarna så är det klart man ska jämföra äpplen och päron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag anser att detta är en funktion som borde ingå i Home

Kan både förstå och hålla med om det.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja det upptäckte jag när jag skaffat min första HTPC (Vista 64), men jag behöver inte tycka att det är Ok trots detta.

Nu tycker jag inte att en fjärrstyrning av HTPC:n är speciellt avancerat, jag kan styra TV:n, bluerayn och hemmabion via min telefon, men inte HTPC:n.
Köper jag en version som heter "Home" borde den täcka hemmets behov.

Vet inte vad det kostar för Windows 8, men att gå från Windows 7 "Premium" till Pro kostar 180€.
Jag anser att detta är en funktion som borde ingå i Home, det finns iofs också andra alternativ, varav somliga är gratis, tyvärr ökar ju risken för intrång för en del av dessa så man får se upp.

Till er alla
Tror inte att det är ondska som fått MS detta beslut, utan ren okunskap och oförståelse för deras kunder behov, att MS inte är mer lyhörda det är uselt.
Och visst har ni rätt i att en hemanvändare inte bör välja den version som riktar sig till hemanvändare, utan den som riktar sig till företag, men håller ni inte med om att detta kan verka lite bakvänt.

edit PC für alle gick också på denna mina.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.472351/windows-8-i-fyra-vers...

edit2 det kostar 1449kr att uppgradera från Windows 8 till Pro.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/feature-packs

Dold text

Jag menar att Win8 inte är ett HTPC OS, därav saknas fjärrstyrnings funktionerna som bör ingå ett sådant.
Win 8 är inte heller ett filserver OS, även om det går att använda som båda.
Har du kikat på Xbmc förresten?

Sedan kan jag hålla med om att det är tråkigt att inte allt ingår i grundpaketet.
Själv tycker jag även att prislappen på Server 2012 är väldigt tråkig.
Men smakar det så kostar det. Antingen tid, pengar eller båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Inte illa av VNC att ha Android stöd tre år innan första versionen släpptes. Microsofts Remot Desktop har funnits sedan 1998. Har testat VNC tidigare till telefonen och det fungerade skit. Den kunde inte hantera att jag har två skärmar så det sög i sig allt minne i telefonen och sedan kraschade appen. Var rätt segt att behöva ha ett extra program igång på datorn hela tiden också. Håller med om att det var tråkigt att Microsoft inte var snabbare med en app till Android men nu finns den och den fungerar förvånansvärt bra. Det var mycket enklare än jag trodde att navigera en vanlig Windowsmiljö på en pytteliten touchskärm.

Jag överdrev givetvis med årtalet.
Men plattformsoberoende remotehantering till desktops och laptops har funnits länge.
Skaffade min HTC Desire för 3 år sen och den hade fungerande VNC-klient då i alla fall, även om det var segt mot vissa desktops.

Ifall en service följer med datorn från början eller inte är väl rätt ointressant, speciellt om vi pratar microsoft, som inte precis bundlar sina konsument-OS med bra services eller applikationer, och när de väl gör det så är det en proprietär lösning.
Typ Remote Desktop.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av henkiii:

Jag menar att Win8 inte är ett HTPC OS, därav saknas fjärrstyrnings funktionerna som bör ingå ett sådant.
Win 8 är inte heller ett filserver OS, även om det går att använda som båda.

Dold text

Har du kikat på Xbmc förresten?

Sedan kan jag hålla med om att det är tråkigt att inte allt ingår i grundpaketet.
Själv tycker jag även att prislappen på Server 2012 är väldigt tråkig.
Men smakar det så kostar det. Antingen tid, pengar eller båda

Dold text

Nej det har jag faktiskt inte gjort, tack för tipset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |