nytt headset, men vilket? (gillar inte skarpa ljud)

Permalänk

nytt headset, men vilket? (gillar inte skarpa ljud)

Tjenare Sweclockers!
Jag har ett litet problem; nämligen siberia v2.
Jag spelar mycket CS:GO och upplever ljudet i dem som väldigt skarpt när man skjuter med t.ex ak47 eller negev'en och hade därför velat köpa nya hörlurar då jag tror att det hade varit snällare mot mina öron.
Har ett par koss porta pro som jag nu provat och jag gillar ljudet mer i dem, inte alls lika skarpt när man skjuter. Dessa är dock inte avsedda för datorbruk och gör ont på öronen efter en stund samt att jag inte har någon splitter så att jag kan använda mic'en. Sen så piper de väldigt väldigt lågt hela tiden, lite halvkul.
Har tidigare ägt ett Qpad QH-85 och det var ALLDELES PÅ TOK för skarpt för mina stackars öron.

Jag lyssnar även lite på musik men jag vill som sagt framför allt ha headsetet till att köra CS:GO med:)
Hörlurar och mic orkar jag inte med då det verkar väldigt krångligt.
Om det nu spelar någon som helst roll så har jag lite tinnitus och tror att det som orsakat detta är samma som gör att mina öron är väldigt känsliga, har besökt läkare men de hittade inget fel

Budget ligger på 800kr, men förslag över budget är också välkomna!

Permalänk
Medlem

Köp ett riktigt billigt och lågkvalitativt headset så slipper du den där hemska klarheten och får uppleva det där mysiga burkljudet istället.

Det bästa för dig kanske vore att skaffa ett dedikerat ljudkort så att du kan justera själv, t.ex. trubba av de där skarpa lätena (finns iaf en sådan funktion på mitt ljudkort).

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Det hjälper inte med att sänka diskanten i equalizer/ljudinställningar?

Permalänk
Skrivet av lejonkung:

Det hjälper inte med att sänka diskanten i equalizer/ljudinställningar?

Har provat ändra EQ men det ändrar inte ljudet på det sättet som jag hade velat :/

Permalänk
Skrivet av Njure:

Köp ett riktigt billigt och lågkvalitativt headset så slipper du den där hemska klarheten och får uppleva det där mysiga burkljudet istället.

Det bästa för dig kanske vore att skaffa ett dedikerat ljudkort så att du kan justera själv, t.ex. trubba av de där skarpa lätena (finns iaf en sådan funktion på mitt ljudkort).

Har nu suttit i några timmar och spelat CS:GO och funderat på ditt inlägg.
Det jag har kommit fram till är att jag antagligen vill bli av med lite av klarheten, tycker att v2 är alldeles för skarpa i ljudet eller vad man skall säga, och att Koss porta pro känns mer basiga (eller hur man nu skall uttrycka sig).
Jag har försökt alla möjliga inställningar till mitt v2, i alla fall dem som finns när jag har i det medföljande USB-ljudkortet men jag får liksom inte till ljudet som jag vill ha det.
Kommer ihåg att QH-85 hade samma skarpa ljud, och det var därför jag lämnade tillbaka dem.
Något burkljud skulle jag inte vilja påstå komma ifrån mina koss.

Skulle det kunna vara så att jag borde ha öppna lurar istället för stängda? Om så är fallet, vilket headset låter lite som koss porta pro, med en mic och är inte on-ear?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Skulle det kunna vara så att jag borde ha öppna lurar istället för stängda?
Tack för hjälpen!

Jag har fått för mig att siberia är öppna? Det stod så i Sweclockers recension av v2 i alla fall...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Testa http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/74423-cr..., vettefan om de hjälper men med dessa får man inte något överdrivet bra ljud, de duger och de är relativt bekväma, anser att de är väldigt lika koss hörlurarna. Jag är dock inte känslig för dessa toner så jag kan inte säga med säkerhet att dessa kommer hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Testa http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/74423-cr..., vettefan om de hjälper men med dessa får man inte något överdrivet bra ljud, de duger och de är relativt bekväma, anser att de är väldigt lika koss hörlurarna. Jag är dock inte känslig för dessa toner så jag kan inte säga med säkerhet att dessa kommer hjälpa.

Vill bara varna att de där är EXTREMT små, har du normalstora öran börjar de göra ont ganska fort.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av klirre:

Jag har fått för mig att siberia är öppna? Det stod så i Sweclockers recension av v2 i alla fall...

Va? http://shop.steelseries.com/en/audio/steelseries-siberia-v2-f... står att dem är closed
:C

Skrivet av anon186252:

Testa http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/74423-cr..., vettefan om de hjälper men med dessa får man inte något överdrivet bra ljud, de duger och de är relativt bekväma, anser att de är väldigt lika koss hörlurarna. Jag är dock inte känslig för dessa toner så jag kan inte säga med säkerhet att dessa kommer hjälpa.

Tack så mycket för tipset! Dock får jag nog avstå på grund av nedanstående.

Skrivet av occe94:

Vill bara varna att de där är EXTREMT små, har du normalstora öran börjar de göra ont ganska fort.

Tack för varningen:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av occe94:

Vill bara varna att de där är EXTREMT små, har du normalstora öran börjar de göra ont ganska fort.

Konstigt.. jag tycker att jag har rätt stora öron och de passar perfekt på mig.. Vad är normal stort egentligen?

Edit: Menar du bredden eller höjden? Kan förstå bredden men höjden är som en dosa snus vilket inte direkt är litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Konstigt.. jag tycker att jag har rätt stora öron och de passar perfekt på mig.. Vad är normal stort egentligen?

Edit: Menar du bredden eller höjden? Kan förstå bredden men höjden är som en dosa snus vilket inte direkt är litet.

Kan ju vara så att jag har monsteröron, men jag får ont efter typ 2 timmar. Alltså faktisk smärta, inte irritation. Främst klämmer de runt sidorna, detta gör även att örat måste böjas in mot gallret framför högtalarna för att få plats, som också skaver och är allmänt obehagligt. Donerade dem till min syster med betydligt mindre öron, där var det inga problem

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av occe94:

Kan ju vara så att jag har monsteröron, men jag får ont efter typ 2 timmar. Alltså faktisk smärta, inte irritation. Främst klämmer de runt sidorna, detta gör även att örat måste böjas in mot gallret framför högtalarna för att få plats, som också skaver och är allmänt obehagligt. Donerade dem till min syster med betydligt mindre öron, där var det inga problem

Ja om de gör ont så är det klart att man inte ska fortsätta med dem, vart bara väldigt förvånad då de jag känner inte haft något problem.
De sitter väl ganska precis för min del men det gör långt ifrån ont för mig, antar att dina öron var ett snäpp större än vad de tänkte sig, väldigt synd då de är riktigt prisvärda i övrigt.
Vill du känna på riktig smärta så kan du få låna mina AKG dj lurar, dessa punkterar hela huvet från varje vinkel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ja om de gör ont så är det klart att man inte ska fortsätta med dem, vart bara väldigt förvånad då de jag känner inte haft något problem.
De sitter väl ganska precis för min del men det gör långt ifrån ont för mig, antar att dina öron var ett snäpp större än vad de tänkte sig, väldigt synd då de är riktigt prisvärda i övrigt.
Vill du känna på riktig smärta så kan du få låna mina AKG dj lurar, dessa punkterar hela huvet från varje vinkel

Varje audiofils mandomsprov är att lyssna igenom 5 söndermixade album genom obekväma on-ear lurar

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av occe94:

Varje audiofils mandomsprov är att lyssna igenom 5 söndermixade album genom obekväma on-ear lurar

hahahahaah! Tackar för ett gott skratt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Jag har absolut inte koll på detta, då mitt headsetägande bara sträcker sig till ett antal in-ear lurar från creative (ep630 el nåt) och 3 par siberia... Men när jag läste swecs recension stod följande:

"Steelseries Siberia V2, som ofta ses pryda kända skallar som EG:s Incontrol, känns direkt när de kommer ur förpackningen som ett par mysiga hörlurar, om än med vissa skavanker. De är lätta och luftiga, men sitter något slappt. De är öppna och trevliga, men dämpar heller inte omgivningsljud något vidare."

Dock kan detta betyda att de är öppnare än andra slutna lurar, så jag överlåter frågan till någon som har koll.

PS. Jag vill gärna ha svar på frågan själv, då nästa par hörlurar troligen inte blir siberia om jag inte får dem för 250:-/paret som sist (cdons julkalender) DS.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

har du ljudkort? alltså ett separat antingen pci eller ett externt.
Om inte skulle jag även rekommendera ett sådant, jag har själv haft både siberia v2,sennheiser 360game.
Idag äger jag ett asus rog orion, ett trevligt headset som är bekvämt och ljudbilden är helt ok aningen bättre än siberia v2 speciellt i låg och mellanregister ligger runt 600kr.

Permalänk
Skrivet av klirre:

Dock kan detta betyda att de är öppnare än andra slutna lurar

Med största sannolikhet:) Jag trodde också dem var öppna ett tag om jag ska vara ärlig;)

Skrivet av TimMy2003:

har du ljudkort? alltså ett separat antingen pci eller ett externt.
Om inte skulle jag även rekommendera ett sådant, jag har själv haft både siberia v2,sennheiser 360game.
Idag äger jag ett asus rog orion, ett trevligt headset som är bekvämt och ljudbilden är helt ok aningen bättre än siberia v2 speciellt i låg och mellanregister ligger runt 600kr.

Har ett externt ljudkort till mitt siberia v2 (detta blir redigt varmt om man använder det till högtalare och/eller annat headset verkar det som(ljudkortet gör även ljudet högre och om jag använder det kan det hända att jag drar upp volymen lite mycket)). Har realtek inbyggt i mobo tror jag men hittar inga drivrutiner med EQ till detta. Har kollat på ljudkort men har ingen större lust att betala typ 1000kr för ett sådant.

Vet någon varför ljudet i Koss porta pro är så fruktansvärt mycket mjukare än siberia v2's? Hade ljudet blivit mjukt i siberia v2 med ett ljudkort?

Permalänk

Att du får ont av de högre ljudfrekvenserna betyder att dina öron är trötta. Sänk volymen, det är inte bara toppar och peakar (alltså smällar) som ger hörselskador, utan också ett konstant ljudtryck, även om det inte är särskilt starkt, kan skada öronen.

Permalänk
Medlem

Det bästa kanske är att testa ett annat ljudkort, har du testat en kompis dator t.ex.?

Sedan har nästan alla som spelar CS för högt ljud. Kommer få hörselskador.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightogus:

Vet någon varför ljudet i Koss porta pro är så fruktansvärt mycket mjukare än siberia v2's? Hade ljudet blivit mjukt i siberia v2 med ett ljudkort?

Skulle tippa på att det kan ha något med frekvenskurvan att göra. Jag är dock inte speciellt duktig på detta område men med en sådan kan man i alla fall läsa av om det kommer vara djup bas med mera vilket får mig att tänka att även det du har problem med bör gå att läsa.

Permalänk
Medlem

du kanske sprängt hörlurarna eller så kanske dom blivit defekta. D är ju lätt hänt

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Att du får ont av de högre ljudfrekvenserna betyder att dina öron är trötta. Sänk volymen, det är inte bara toppar och peakar (alltså smällar) som ger hörselskador, utan också ett konstant ljudtryck, även om det inte är särskilt starkt, kan skada öronen.

Brukar ha så lågt ljud jag kan så att sänka är tyvärr inget alternativ:(

Skrivet av dulingen:

Det bästa kanske är att testa ett annat ljudkort, har du testat en kompis dator t.ex.?

Sedan har nästan alla som spelar CS för högt ljud. Kommer få hörselskador.

Skall kolla hos någon kompis!

Skrivet av TimMy2003:

du kanske sprängt hörlurarna eller så kanske dom blivit defekta. D är ju lätt hänt

Kan ju ha hänt men det är ytterst osannolikt då de låter bra, men skarpa ljud liksom skär i öronen

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

du kanske sprängt hörlurarna eller så kanske dom blivit defekta. D är ju lätt hänt

Det är väldigt svårt att spränga element i hörlurar, om man inte aktivt försöker.

Att portapro upplevs mjukar handlar troligtvis om frekvensåtergivningen.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det är väldigt svårt att spränga element i hörlurar, om man inte aktivt försöker.

Att portapro upplevs mjukar handlar troligtvis om frekvensåtergivningen.

Såg nu att koss porta pro har högre impendans, påverkar detta?
Koss har 60 v2 har 32.
Såg att qh-85 har 60 också så detta är nog fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Såg nu att koss porta pro har högre impendans, påverkar detta?
Koss har 60 v2 har 32.
Såg att qh-85 har 60 också så detta är nog fel.

Impedansen är bland annat ett mått på hur lättdrivna högtalar/hörlurselementen är, ju högre impedans desto mer lättdrivna element

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Tjenare Sweclockers!
Jag har ett litet problem; nämligen siberia v2.
Jag spelar mycket CS:GO och upplever ljudet i dem som väldigt skarpt när man skjuter med t.ex ak47 eller negev'en och hade därför velat köpa nya hörlurar då jag tror att det hade varit snällare mot mina öron.
Har ett par koss porta pro som jag nu provat och jag gillar ljudet mer i dem, inte alls lika skarpt när man skjuter. Dessa är dock inte avsedda för datorbruk och gör ont på öronen efter en stund samt att jag inte har någon splitter så att jag kan använda mic'en. Sen så piper de väldigt väldigt lågt hela tiden, lite halvkul.
Har tidigare ägt ett Qpad QH-85 och det var ALLDELES PÅ TOK för skarpt för mina stackars öron.

Jag lyssnar även lite på musik men jag vill som sagt framför allt ha headsetet till att köra CS:GO med:)
Hörlurar och mic orkar jag inte med då det verkar väldigt krångligt.
Om det nu spelar någon som helst roll så har jag lite tinnitus och tror att det som orsakat detta är samma som gör att mina öron är väldigt känsliga, har besökt läkare men de hittade inget fel

Budget ligger på 800kr, men förslag över budget är också välkomna!

I am Lazy of course and didn't read everyone else's comments, but i have Steelseries 9H and I play CS:Go a lot and i really like em. Can play for hours on end without feeling tired of the noise. I am swedish but I don't have access to a Swedish keyboard atm so i wrote in English

Permalänk
Skrivet av klirre:

Impedansen är bland annat ett mått på hur lättdrivna högtalar/hörlurselementen är, ju högre impedans desto mer lättdrivna element

Tack! nu vet jag det

Skrivet av Magenus:

I am Lazy of course and didn't read everyone else's comments, but i have Steelseries 9H and I play CS:Go a lot and i really like em. Can play for hours on end without feeling tired of the noise. I am swedish but I don't have access to a Swedish keyboard atm so i wrote in English

hehe, okej:)

Idag har jag bytt uttag på mitt siberia v2 till det som är på framsidan av mitt chassi, och med detta kunnat sätta på basförstärkning i windows, satte på 300hz och 9dB, detta hjälpte mycket och lurarna funkade. Inget mer. Men tyvärr så verkar det komma missljud i lurar om jag sätter i dem i outputen framme på chassit då det brusar när CS:GO är öppet:(

Någon som kan tipsa om ett headset med redig bas i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Tack! nu vet jag det

hehe, okej:)

Idag har jag bytt uttag på mitt siberia v2 till det som är på framsidan av mitt chassi, och med detta kunnat sätta på basförstärkning i windows, satte på 300hz och 9dB, detta hjälpte mycket och lurarna funkade. Inget mer. Men tyvärr så verkar det komma missljud i lurar om jag sätter i dem i outputen framme på chassit då det brusar när CS:GO är öppet:(

Någon som kan tipsa om ett headset med redig bas i?

Eftersom du absolut vill ha mick och hörlur i samma är det Qpad's modeller QH-85 och QH-90 som gäller för den budgeten. Vilken du vill ha är upp till din egen preferens, QH-85 är öppna och QH-90 är slutna. QH-90 lär ha lite mer (inte bättre) bas, medan QH-85 har ett mer öppet och lite "3D-aktigt" ljud. Jag skulle absolut ha tagit QH-85, har man en gång testat öppna lurar vill man inte gå tillbaka, men det är bara min åsikt.

Ljudkort behövs inte för dessa, möjligen att du kan få liiite mer dynamik ur dem med ett ljudkort med inbyggd förstärkare (tex Asus Essence-Serie), men det är inget måste. Köp inte ett ljudkort till dina Siberia, det är verkligen att kasta pengar i sjön!

För övrigt gissar jag på att det är Siberias obalanserade ljud som gör att du blir så lyssningstrött, de är inte kända för att vara särskilt neutrala precis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightogus:

Tack! nu vet jag det

hehe, okej:)

Idag har jag bytt uttag på mitt siberia v2 till det som är på framsidan av mitt chassi, och med detta kunnat sätta på basförstärkning i windows, satte på 300hz och 9dB, detta hjälpte mycket och lurarna funkade. Inget mer. Men tyvärr så verkar det komma missljud i lurar om jag sätter i dem i outputen framme på chassit då det brusar när CS:GO är öppet:(

Någon som kan tipsa om ett headset med redig bas i?

Look no further, beats by dree delivers no sound whatsoever, except base.

-skojar lite bara-

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Eftersom du absolut vill ha mick och hörlur i samma är det Qpad's modeller QH-85 och QH-90 som gäller för den budgeten. Vilken du vill ha är upp till din egen preferens, QH-85 är öppna och QH-90 är slutna. QH-90 lär ha lite mer (inte bättre) bas, medan QH-85 har ett mer öppet och lite "3D-aktigt" ljud. Jag skulle absolut ha tagit QH-85, har man en gång testat öppna lurar vill man inte gå tillbaka, men det är bara min åsikt.

Ljudkort behövs inte för dessa, möjligen att du kan få liiite mer dynamik ur dem med ett ljudkort med inbyggd förstärkare (tex Asus Essence-Serie), men det är inget måste. Köp inte ett ljudkort till dina Siberia, det är verkligen att kasta pengar i sjön!

För övrigt gissar jag på att det är Siberias obalanserade ljud som gör att du blir så lyssningstrött, de är inte kända för att vara särskilt neutrala precis

Skrev i OP att jag har provat qh-85 och att jag tyckte att dem sög:/ När jag skulle köpa nytt headset verkade det som att dem skulle vara bäst, men helvette (ursäkta språket) vad jobbigt ak47:an lät. Det var helt sjukt. Funderar på att kanske prova med ett Razer kraken pro men jag vet verkligen inte. Att det ska vara så fruktansvärt jobbigt... Funderar på om mina öron kanske är överkänsliga alternativt att jag har typ hyperacusis eller nåt liknande. Antar dock att det kommer hända lika mycket med det om man går till läkaren som när jag gick dit med tinnitus (hint: ingenting).

Skrivet av anon186252:

Look no further, beats by dree delivers no sound whatsoever, except base.

-skojar lite bara-

hahahaha