Speldator med skärm 18-20k - skulle behöva lite input

Permalänk

Speldator med skärm 18-20k - skulle behöva lite input

Hej!

Har tänkt att skaffa mig en stationär dator inom kort. Min 3 år gamla laptop har fungerat bra men nu känns det som om det är dags att ta ett kliv upp och inhandla något som får nya och kommande spel att flyta på fint i höga inställningar.
Det kommer bli köp av rubbet vilket innefattar dator + skärm + OS.
Har en nyinköpt mus och högtalare finns sen innan. Ett Microsoft Sidewinder X4 ska jag försöka få tag på hos t ex Cdon.
Även datorstol och bord behövs men det löser man senare.

Jag tänker mig att dator och skärm kan komma att landa runt 18-20k. Jag har aldrig byggt dator själv men kan nog fixa hjälp av vänner och genom tutorials.

Så, undrar då hur följande konfiguration ser ut?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6695794/2014-04-22

Något som direkt ser knasigt ut och/eller som ni skulle vilja byta på en gång mot något annat (förutom de rosa hörlurarna då)?

För tillfället ser jag mig endast använda datorn med en skärm, och då i upplösningen 1920x1080 (skärmen i kundvagnen).
Spel som kommer rulla är t ex det inte så krävande CS:GO, men även BF3, ev. BF4 och förhoppningsvis kommande krävande spel som The Witcher 3 och The Division.

Då jag aldrig haft en egenbyggd dator tidigare har jag ingen erfarenhet med att klocka något. Men, det jag har valt tror jag nog ska vara klockvänligt och det är ju inte helt omöjligt att man testar på det senare. När det kommer till nätdelen är väl, vad jag förstått, 1000W att ta i, men där är det nog också bra att ha lite att röra sig med om man någon gång skulle vilja trycka in ett extra grafikkort. Samma tänker jag med valet av processor.
Att välja en i5 skulle kanske inte göra något för hur spelen rullar, men en i7 känns på något sätt mer "framtidssäkert" och något som kan hålla en längre tid.

Sen det här med att kyla datorn. Skulle CPU-kylaren behöva vara en "värre" version än den som ligger vald nu? Har dålig koll på om fläktarna som medföljer datorlådan räcker eller om det skulle behövas mer fram-bak-uppe eller nere.

Och hur är det med SSDn? Ska man köra på Desktop-versionen eller Basic + Serial-ATA 6Gb/s 0.5m-kabel?

Pust, många frågor som gnager i huvudet. Hoppas ni kan hjälpa mig i dessa val och komma med råd och tips.

Mvh

Permalänk
Medlem

skulle välja en ips-panel istället, gärna 1440p då du har grafikkraft och budget för att klara av detta (ett 780ti är dock inte fullt tillräckligt om man ska ha konstant 60 fps i ultra vid 1440p i bf4). annars ips på 1080p.

16gb minne är sannolikt pengar i sjön men du har budget till det så du gör hur du vill.

hyper 212 evo är lite väl mesigt kan jag tycka, jag skulle vilja köpa en noctua nh-u14s.

kan tipsa om att evga gtx 780 ti kostar 5690 på webhallen, komplett och netonnet.

1000w är löjligt mycket. jag förstår att du vill vara säker för framtida uppgraderingar men det är verkligen extremt överdrivet. köp ett cooler master v850 eller corsair ax860 så har du ett mycket bättre agg som är mer än tillräckligt för två kort för samma pris.

moderkort kommer i vanliga fall med 2st satakablar. detta gäller även det du har valt. nu är det så att du behöver 3st med din dvdläsare, ssd och hårddisk. ett lätt och billigt sätt att lösa detta på är att köpa retailförpackning av dvd från asus för 229kr.

jag har ett define r4 med inte helt olika komponenter och har inte lagt till några fläktar. jag kör alltid på lägsta hastigheten och har inga som helst problem med temperaturer.

Permalänk

Skulle satsa på en bättre skärm då det är skärmen du spenderar mest tid att kolla på.
Detta beror på vad du vill ha, IPS eller en 120Hz skärm.
Om du är en seriöst gamer satsa på en skärm som stödjer 120hz eller mer men om du är som mig, satsa på en IPS-panel.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Kom ihåg att många delar i en dator måste man byta/uppgradera efter 2 år om du verkligen vill maxa alla spel men en skärm kan du ha i många flera år innan den ska ersättas. ex. när 4k skärmarna blir billigare, kanske om 4-6 år?

Om du ska köra Sli så behöver du verkligen en skärm på 120hz+ eller en 27tums IPS-panel annars är det som att kasta pengarna i sjön.

Denna skärm ser riktig mysig ut: http://pcdiy.asus.com/2014/01/pg278q-rog-swift-gaming-monitor...
Dock kommer den ut i sommar...

Permalänk
Skrivet av versions:

skulle välja en ips-panel istället, gärna 1440p då du har grafikkraft och budget för att klara av detta (ett 780ti är dock inte fullt tillräckligt om man ska ha konstant 60 fps i ultra vid 1440p i bf4). annars ips på 1080p.

16gb minne är sannolikt pengar i sjön men du har budget till det så du gör hur du vill.

hyper 212 evo är lite väl mesigt kan jag tycka, jag skulle vilja köpa en noctua nh-u14s.

kan tipsa om att evga gtx 780 ti kostar 5690 på webhallen, komplett och netonnet.

1000w är löjligt mycket. jag förstår att du vill vara säker för framtida uppgraderingar men det är verkligen extremt överdrivet. köp ett cooler master v850 eller corsair ax860 så har du ett mycket bättre agg som är mer än tillräckligt för två kort för samma pris.

moderkort kommer i vanliga fall med 2st satakablar. detta gäller även det du har valt. nu är det så att du behöver 3st med din dvdläsare, ssd och hårddisk. ett lätt och billigt sätt att lösa detta på är att köpa retailförpackning av dvd från asus för 229kr.

jag har ett define r4 med inte helt olika komponenter och har inte lagt till några fläktar. jag kör alltid på lägsta hastigheten och har inga som helst problem med temperaturer.

Skrivet av Davido123:

Skulle satsa på en bättre skärm då det är skärmen du spenderar mest tid att kolla på.
Detta beror på vad du vill ha, IPS eller en 120Hz skärm.
Om du är en seriöst gamer satsa på en skärm som stödjer 120hz eller mer men om du är som mig, satsa på en IPS-panel.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Kom ihåg att många delar i en dator måste man byta/uppgradera efter 2 år om du verkligen vill maxa alla spel men en skärm kan du ha i många flera år innan den ska ersättas. ex. när 4k skärmarna blir billigare, kanske om 4-6 år?

Om du ska köra Sli så behöver du verkligen en skärm på 120hz+ eller en 27tums IPS-panel annars är det som att kasta pengarna i sjön.

Denna skärm ser riktig mysig ut: http://pcdiy.asus.com/2014/01/pg278q-rog-swift-gaming-monitor...
Dock kommer den ut i sommar...

Tack så mycket för era tips och råd! Börjar genast stuva om lite i min kundvagn.
Byter nätdel till en Corsair AX 860W, kylare till en Noctua NH-U14S
och dvdn till Asus Retail. Ska också kika efter någon annan skärm.
Det lutar nog åt en IPS-skärm om det är så att de ger bäst bildkvalité, men de verkar också ha något högre ms än de andra skärmarna.

Har ingen aning om hur det kommer påverka spelandet (om man verkligen märker någon skillnad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00nshine:

Tack så mycket för era tips och råd! Börjar genast stuva om lite i min kundvagn.
Byter nätdel till en Corsair AX 860W, kylare till en Noctua NH-U14S
och dvdn till Asus Retail. Ska också kika efter någon annan skärm.
Det lutar nog åt en IPS-skärm om det är så att de ger bäst bildkvalité, men de verkar också ha något högre ms än de andra skärmarna.

Har ingen aning om hur det kommer påverka spelandet (om man verkligen märker någon skillnad).

jag har aldrig märkt någon skillnad när det gäller responstid och jag har spelat på allt från långsamma tv-apparater till blixtsnabba tn-paneler på 1ms. bilden är dock inte lika rapp på en ips och det kan märkas ibland. jag tror dock att jag aldrig kommer köpa en tn-panel igen, bildkvaliten, ljuset och betraktningsvinklarna är så mycket bättre. för en väldigt seriös spelare skulle jag rekommendera en tn-panel med 1ms responstid och en uppdateringsfrekvens på 120hz. för de allra flesta, som spelar mest för att det är kul och vill titta på film och så, skulle jag rekommendera en ips-panel (gärna med högre upplösning som 1440p) så att man kan njuta av bilden istället.

edit: vill tillägga att jag skulle rekommendera att du köper ett mekaniskt tangentbord istället, gärna med röda switchar. beroende på vad du vill betala rekommenderar jag gärna qpad mk-50 red, steelseries 6gv2 red edition och corsair vengeance k70 red. sedan är det så att röda är min personliga favorit, det betyder inte att alla håller med (och tro mig, det gör de inte). vad man föredrar är väldigt personligt och jag skulle rekommendera att du beger dig till närmaste elgiganten och pillar lite på olika tangentbord.

Permalänk
Skrivet av versions:

för en väldigt seriös spelare skulle jag rekommendera en tn-panel med 1ms responstid och en uppdateringsfrekvens på 120hz. för de allra flesta, som spelar mest för att det är kul och vill titta på film och så, skulle jag rekommendera en ips-panel (gärna med högre upplösning som 1440p) så att man kan njuta av bilden istället.

edit: vill tillägga att jag skulle rekommendera att du köper ett mekaniskt tangentbord istället, gärna med röda switchar. beroende på vad du vill betala rekommenderar jag gärna qpad mk-50 red, steelseries 6gv2 red edition och corsair vengeance k70 red. sedan är det så att röda är min personliga favorit, det betyder inte att alla håller med (och tro mig, det gör de inte). vad man föredrar är väldigt personligt och jag skulle rekommendera att du beger dig till närmaste elgiganten och pillar lite på olika tangentbord.

Ok, tack! Jag är den sistnämnda som spelar för att ha kul. Om skärmen sedan också är bra för film-tittande så är det ett stort plus i min bok.

Angående mekaniskt tangentbord är det något jag tidigare kollat in, och även om det inte är något jag har haft chansen att testat på så verkar det absolut intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00nshine:

Tack så mycket för era tips och råd! Börjar genast stuva om lite i min kundvagn.
Byter nätdel till en Corsair AX 860W, kylare till en Noctua NH-U14S
och dvdn till Asus Retail. Ska också kika efter någon annan skärm.
Det lutar nog åt en IPS-skärm om det är så att de ger bäst bildkvalité, men de verkar också ha något högre ms än de andra skärmarna.

Har ingen aning om hur det kommer påverka spelandet (om man verkligen märker någon skillnad).

Tänk på om du skall klocka drar det mycket mer ström, redan vid 0.5 klockning blir strömåtgången en hel del högre. Klockar du sedan minne och GPU så kan det vara bra med ett 1000W ändå, så är du safe. http://youtu.be/E2CapyMkubg han köpte ett 750W och när han började klocka räckte det inte till, trots han hade god marginal med grejerna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tänk på om du skall klocka drar det mycket mer ström, redan vid 0.5 klockning blir strömåtgången en hel del högre. Klockar du sedan minne och GPU så kan det vara bra med ett 1000W ändå, så är du safe. http://youtu.be/E2CapyMkubg han köpte ett 750W och när han började klocka räckte det inte till, trots han hade god marginal med grejerna.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6402?k=ddb5c961faa63...

titta på det här innan du fortsätter sprida watthetsen

innan du börjar dra upp överklockning så är det här gjort med en 4960x vid 4.4ghz och det är mätt vid väggen så datorn drar egentligen 10-20% mindre. det är dock inte full load, utan gaming load, men man behöver absolut inte 1000w.

Permalänk
Skrivet av Davido123:

Skulle satsa på en bättre skärm då det är skärmen du spenderar mest tid att kolla på.
Detta beror på vad du vill ha, IPS eller en 120Hz skärm.
Om du är en seriöst gamer satsa på en skärm som stödjer 120hz eller mer men om du är som mig, satsa på en IPS-panel.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Kom ihåg att många delar i en dator måste man byta/uppgradera efter 2 år om du verkligen vill maxa alla spel men en skärm kan du ha i många flera år innan den ska ersättas. ex. när 4k skärmarna blir billigare, kanske om 4-6 år?

Om du ska köra Sli så behöver du verkligen en skärm på 120hz+ eller en 27tums IPS-panel annars är det som att kasta pengarna i sjön.

Denna skärm ser riktig mysig ut: http://pcdiy.asus.com/2014/01/pg278q-rog-swift-gaming-monitor...
Dock kommer den ut i sommar...

Varför inte ha både "IPS", 120Hz och 1440p? 😏

Skickades från m.sweclockers.com