Kan inte installera xp på ssd

Permalänk
Medlem

Kan inte installera xp på ssd

Kör win 7 och tänkte installera xp på andra ssd;n. Jag kör acii men kan inte installera om jag inte kör ide mode. Får blåskärm med stop:0x00000007b. Har googlat men finner ingen lösning förutom att ändra i bios till ide. Win 7 går däremot att installera men det har jag ju redan. Installerade xp i ide mode och letade i registret om acii för att aktivera detta men det fanns inget med detta. Avinstallerade xp och försöker installera igen men det går inte med acii påslaget. Detta fungerade senast för några veckor sen, enda skillnaden är att jag köpt ny ssd och hade tidigare xp på en mekanisk disk. Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Kör win 7 och tänkte installera xp på andra ssd;n. Jag kör acii men kan inte installera om jag inte kör ide mode. Får blåskärm med stop:0x00000007b. Har googlat men finner ingen lösning förutom att ändra i bios till ide. Win 7 går däremot att installera men det har jag ju redan. Installerade xp i ide mode och letade i registret om acii för att aktivera detta men det fanns inget med detta. Avinstallerade xp och försöker installera igen men det går inte med acii påslaget. Detta fungerade senast för några veckor sen, enda skillnaden är att jag köpt ny ssd och hade tidigare xp på en mekanisk disk. Några tips?

Du kan inte installera XP på ena ssd´n.
Nej och var tacksam för det.
Modernisera dig och kör på t.ex W-7 och W-8.1 istället.
XP är förlegat och är inte bra på något område, jämfört med nyare OS.
Men om vi nu skiter i mina personliga åsikter en stund, så tror jag att det beror på att XP kom år 2001.
SSDer blev vanliga typ 2011 däromkring, om jag inte minns fel.
Det betyder att det är 10 år emellan, så det har hänt en del.
Vill du köra XP kör HDD.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Japp xp är förlegat men jag har spel som bara fungerar i xp. Exakt varför kan jag inte installera xp på en ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Japp xp är förlegat men jag har spel som bara fungerar i xp.

Jag tror att det är skillnaden i just det där med IDÉ AHCI och allt vad det heter som gör att XP sätter sig på tvären, för det vill prompt ha IDÉ men då blir din SSD arg istället och insisterar på AHCI eller vad du nu kör dina SSD-er i.

Du kan inte hitta och köra en XP dist?
Typ som Linux-gubbarna kan.
Annars ser jag tyvärr inget alternativ annat än att du köper en billig burk begagnat eller nått och fixar XP på den.
Det är jäkligt pöl när fina spel inte går att köra längre pga kompitabilitetsproblem.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte köpa en burk till, både win7 och xp startar i ide mode. Men vill jag att win 7 ska gå i acii måste jag ändra detta i bios varje gång jag ska starta. Finns det inga andra alternativ blir det xp på min mekaniska disk igen. Känns drygt då jag har en ssd jag vill ha det på :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag behöver inte köpa en burk till, både win7 och xp startar i ide mode. Men vill jag att win 7 ska gå i acii måste jag ändra detta i bios varje gång jag ska starta. Finns det inga andra alternativ blir det xp på min mekaniska disk igen. Känns drygt då jag har en ssd jag vill ha det på :/

Jo jag förstår den sitsen, XP är väl förvisso så pass slött ändå, så att det inte blir någon jättehöjning kanske, jag vet inte.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Japp xp är förlegat men jag har spel som bara fungerar i xp. Exakt varför kan jag inte installera xp på en ssd?

Går det inte att köra i en VM?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Xp är inte slött, det går som blixten. VM har jag aldrig provat men det går iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Xp är inte slött, det går som blixten. VM har jag aldrig provat men det går iofs.

Du pratar om två diskar? Då kan du ju köra den ena i IDE och den andra i AHCI?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jo jag förstår den sitsen, XP är väl förvisso så pass slött ändå, så att det inte blir någon jättehöjning kanske, jag vet inte.

Skrivet av elev10:

Du pratar om två diskar? Då kan du ju köra den ena i IDE och den andra i AHCI?

Nej bara ide eller acii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag tror att det är skillnaden i just det där med IDÉ AHCI och allt vad det heter som gör att XP sätter sig på tvären, för det vill prompt ha IDÉ men då blir din SSD arg istället och insisterar på AHCI eller vad du nu kör dina SSD-er i.

Du kan inte hitta och köra en XP dist?
Typ som Linux-gubbarna kan.
Annars ser jag tyvärr inget alternativ annat än att du köper en billig burk begagnat eller nått och fixar XP på den.
Det är jäkligt pöl när fina spel inte går att köra längre pga kompitabilitetsproblem.

SSD har inga känslor och skall kunna gå i IDE läge.

Skrivet av Lifooz:

Du kan inte installera XP på ena ssd´n.
Nej och var tacksam för det.
Modernisera dig och kör på t.ex W-7 och W-8.1 istället.
XP är förlegat och är inte bra på något område, jämfört med nyare OS.
Men om vi nu skiter i mina personliga åsikter en stund, så tror jag att det beror på att XP kom år 2001.
SSDer blev vanliga typ 2011 däromkring, om jag inte minns fel.
Det betyder att det är 10 år emellan, så det har hänt en del.
Vill du köra XP kör HDD.

SSD / HDD spelar ingen roll båda funkar på samma sätt ur ett filsystem perspektiv som bryr sig allt om sektorer och kluster. Det enda XP inte har är AHCI drivrutiner som man måste ge under installationen.

Skrivet av elev10:

Du pratar om två diskar? Då kan du ju köra den ena i IDE och den andra i AHCI?

Beror på, oftast kan moderkort kan bara ändra på chip level och inte per kanal.
---

Att använda XP idag skulle jag hålla mig borta som från eld. Skulle förmodligen försöka få programmet att köra i Win7 alternativt försöka i Wine på Linux.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

SSD har inga känslor och skall kunna gå i IDE läge.

Jasså? det var mer än jag visste, jag trodde IDE var tabu för SSD.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jasså? det var mer än jag visste, jag trodde IDE var tabu för SSD.

Commander har fullständigt rätt.

Det enda man behöver göra för att installera en SSD i AHCI-läge är att slipstreama in AHCI-drivrutinerna i en XP-installation och bränna ut.
AHCI-drivrutinerna hittar man på moderkortstillverkarens hemsida.
Alternativt att man laddar in dom från en skiva eller annat medium under installationen.

Finns gott om XP-versioner med AHCI inbyggt redan att tanka ner.

Simple as that :).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Jasså? det var mer än jag visste, jag trodde IDE var tabu för SSD.

Nej ide funkar bra för ssd men AHCI är att föredra för det ger högre prestanda på disken:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Rekordmedlem

Trim kommer inte att fungera med xp och ide läge, i övrigt går det bra, man får bara komma ihåg att köra nån manuell ersättare till trim för att inte ssdn ska bli slö.
Många moderkort har nån port som går att köra i ide läge medan de andra kör ahci eftersom optiska enheter inte ska köras i ahci så kolla noga om det inte går att köra ide och ahci samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen patch till spelen du vill spela ??

Vet att det fanns spel som ej fungerade i XP (WinNT) så man fick gå tillbaka till Win98SE eller liknande..
men vad är det som inte fungerar i Win7 ?

Permalänk
Medlem

Under antagande att de här spelen inte kräver varenda gnutta prestanda i datorn så hade jag kört VMware Player och satt upp en virtuell XP-burk med hårdvaruacceleration och VMware tools på den virtuella burken.

I annat fall så kan du som sagt ändra AHCI/IDE på chipnivå, alltså om du har flera SATA-kontrollers (vilket många moderkort har nuförtiden) så kan man ofta köra den ena kontrollern i AHCI och den andra i IDE. Men det hade du kanske hittat i BIOS redan i så fall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste ha drivrutiner för XP och AHCI att ladda vid installationsstarten. Tänk på att XP startar partitionerna fel på moderna enheter (både HD och SSD), så partitionera med 7 först om du vill ha bästa prestanda (SSD&HD) och livslängd (gäller SSD). SSD med XP-partitionering kommer innebära dubbla skrivningar eftersom sektorerna hamnar fel. Vista och framåt löste det problemet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Problemet löst. Jag laddade ner en ny version av xp med inbyggda driv för sata. Fungerar finfint på ssd,n=)

Permalänk
Medlem

Jag har en SSD som kör i PIO2 på ett SFS system med Workbench, sisådär 25 år äldre hårdvara/OS till en SSD, så visst går det använda en SSD på gamla saker bara man vill Bra att det löste sig för dig iallafall

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Kör win 7 och tänkte installera xp på andra ssd;n. Jag kör acii men kan inte installera om jag inte kör ide mode. Får blåskärm med stop:0x00000007b. Har googlat men finner ingen lösning förutom att ändra i bios till ide. Win 7 går däremot att installera men det har jag ju redan. Installerade xp i ide mode och letade i registret om acii för att aktivera detta men det fanns inget med detta. Avinstallerade xp och försöker installera igen men det går inte med acii påslaget. Detta fungerade senast för några veckor sen, enda skillnaden är att jag köpt ny ssd och hade tidigare xp på en mekanisk disk. Några tips?

Tänkte bara tillägga att det går bra att installera Windows först med IDE för att sedan installera AHCI-drivarna och ändra så att Windows och BIOS kör AHCI.

Här är en länk som ganska enkelt förklarar det.
Länk

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batwoman:

Japp xp är förlegat men jag har spel som bara fungerar i xp. Exakt varför kan jag inte installera xp på en ssd?

Vilka spel är det som bara fungerar i XP?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Sötast
Skrivet av strejf:

Vilka spel är det som bara fungerar i XP?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle uppskatta siffran till flera tusentals, måste du ha en komplett samling?

Finns en hel del äldre spel för 95/98 t.ex som även de fungerar i XP.

Permalänk
Medlem

Diablo II funkar inte så bra i Win7/8 om man vill ha det i fullskärm. Man kan baka in AHCI dirivrutinerna på en ny slipstreamad skiva om man ska få AHCI att funka eller installera dem om man har en gammal diskdrive (vilket inte många har idag). Såg att han löst problemet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Jag skulle uppskatta siffran till flera tusentals, måste du ha en komplett samling?

Finns en hel del äldre spel för 95/98 t.ex som även de fungerar i XP.

Kan du ge några exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits men det beror på att min gamla ratt och pedaler bara har drivare som fungerar till xp.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Kör win 7 och tänkte installera xp på andra ssd;n. Jag kör acii men kan inte installera om jag inte kör ide mode. Får blåskärm med stop:0x00000007b. Har googlat men finner ingen lösning förutom att ändra i bios till ide. Win 7 går däremot att installera men det har jag ju redan. Installerade xp i ide mode och letade i registret om acii för att aktivera detta men det fanns inget med detta. Avinstallerade xp och försöker installera igen men det går inte med acii påslaget. Detta fungerade senast för några veckor sen, enda skillnaden är att jag köpt ny ssd och hade tidigare xp på en mekanisk disk. Några tips?

Beroende på vad du har för moderkort så kan du lösa det.. Har du ett moderkort med Sata portar från ett extra chip som många moderkort har för att få extra sata portar utöver de styrkretsen kan erbjuda.

Då kan du sätta portarna som jobbar med styrkretsen på anti och sätta idé på dom som använder den externa chippet

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Sötast
Skrivet av strejf:

Kan du ge några exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Njä, känner inget riktigt behov av det, du kan googla själv om intresse finns