Acer Aspire V3-772G drivrutinsproblem och lite annat..

Permalänk
Medlem

Acer Aspire V3-772G drivrutinsproblem och lite annat..

Köpt denna dator precis http://www.inet.se/produkt/1971756/acer-aspire-v3-772g-i7-8gb-gtx760m-17-3-fullhd-daylight och har lite problem med den. Ganska stora/svåra faktiskt.

Ska försöka förklara detta så smidigt som möjligt. Jag har installerat Windows 7 Ultimate x64 på en SSD och kopplat in men får inte USB 3.0 drivers att fungera och inte heller drivrutiner till grafikkortet (nVidia kortet). Där är problem nr 1! Finns ingen hårdvara till maskinvaran.

Problem nr 2 är att i rubriken till datorn så står det att det är ett GeForce GTX760M, men i specifikation för datorn står det GeForce GTX765M. Vad sitter det egentligen i?

Kollar man sen på datorn och då på klistermärket där man kan hitta uppgifter om innehållet står det GeForce GTX760M.. Okej tänker jag.. det är förmodligen det som sitter i ..

Njaaa tydligen inte....? För här kommer problem nr 3: Startar man upp nVidias kontrollpanel (i Windows 8.1) så står det plötsligt GeForce GTX850M... vad i tusan.. kan det stämma? Klickar in på Enhetshanteraren och kollar bildskärmskort, även där står det GeForce GTX850M.
Nu har jag alltså 3 möjliga grafikkort att leta drivrutiner till.. men vilket är det!? Blir helt virrig.

Hur eller hur så har jag försökt att ladda ner drivrutiner på Acers hemsida till Win 8.1 x64 för att installeras på Win7 x64 men utan lyckat resultat.. jag har dragit ner drivrutiner till samtliga kretsar, 760M, 765M, och 850M till Win8.1 x64 på nVidias hemsida för att försöka få dessa att funka på Win7 Ulti x64 men det går inte..”Finns ingen hårdvara till maskinvaran som matchar” blir ungefär felmeddelandet.

Hittar ingenstans där GTX850M drivrutiner finns tillgängligt till Win 7 x64 utan det är bara till Win8.
Har försökt att gjort backups på min HDD som följde med datorn som Win8.1 ligger på för att sen lägga över det på min SSD då jag helst skulle vilja ha kvar Recovery grejerna samt min licens till Win 8.1 etc men det går inte verkar det som.

För Recovery biten fungerar inte alls. Sätter jag däremot i den HDD som följde med funkar det fint.
Hela tanken är att ha min SSD som primär HDD (självklart) och den som satt i (mekaniska) som mer lagring. Vill formatera den helt och med andra ord ta bort dom partioner som allt “viktigt” ligger på.

Det finns alltså bara 3 olika sätt att lösa mitt problem (som jag kommer på) och det är:

Nr 1: Hitta en drivrutin till min nVidia krets som fungerar till Win 7 Ultimate x64 samt drivrutiner till USB 3.0 Controller.
Nr 2: Flytta “Innehållet, nycklar, licenser, drivrutiner etc” från mekaniska HDD till min SSD så jag kan “döda” den mekaniska och ha den som lagring. (Clona disk)
Nr 3: Jag får en nyckel till Windows 8.1 Ultimate x64 som inte är bunden till min hårddisk.

Finns det någon annan lösning som fungerar? Mina idéer är slut.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För att recovery biten ska funka så måste ssdn ha standard partitionerna som skapas när man installerar windows 8.
Man kan tex skapa dom med en en windows 8 installations cd, man måste inte installera operativsystemet bara så långt så att den skapar partitionerna sen går det fint att använda recovery och installera det medföljande operativsystemet på ssdn.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.