Asus K70IO 64-bit windows installerar inte på SSD. AHCI fungerar ej

Permalänk

Asus K70IO 64-bit windows installerar inte på SSD. AHCI fungerar ej

Jag försökte nyligen uppgradera från mekanisk hårddisk till en SSD. Nämligen en Sandisk Extreme 128GB, en SSD som har fungerat helt OK i en stationär dator. Jag har testat att installera W7 64-bitars via DVD och USB med Sata-mode satt till Compatible i BIOS. Expanderingen av filerna stannar av på 40% där jag får ett felmeddelande om att en fil saknas (installerar helt ok på andra hårddiskar och datorer). Så jag testade att sätta på AHCI i BIOS. Nu vill inte ens installationen veta av att det finns en hårddisk, ibland. Ibland när jag startar installationen så visas det en 111GB stor disk som dock windows inte kan installeras på eftersom ett "tip" säger att denna hårddisken inte är kompatibel och att jag ska enabla styrkretsen i BIOS:et. BIOS:et är tyvärr väldigt simpelt och det finns ingen antydan om några styrkretsar.
Jag testade att ladda ner 64-bitars nvidia sata controller drivers från ASUS support. Dessa laddades in i installationen, men förändrar inget, hårddisken är fortfarande inte kompatibel.
Jag har testat med två andra mekaniska hårddiskar med samma skiva/usb, windows installerar helt OK på dem i kompatibelt SATA-läge.
Jag har nu slut på idéer att testa.

Jag testade just att installera 32-bitars W7 i kompatibelt läge, jag kommer förbi expanderandet av filerna och till sista punkten där jag tror att installationen förbereder windows, där stod den i 15 minuter innan jag fick en blåskärm, nu är skärmen helt svart.
Vid ominstallation med 32-bitars så misslyckas installationen på samma ställe som med 64-bitars, i expanderingen av filerna. Installationen ger felkoden 0x80070002 . "Det gick inte att installera de begärda filerna. Filen finns inte. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen."

Asus support rekommenderar att jag beställer återställningsmedia till datorn, vilket kostar över 25€. Något som jag inte kommer göra eftersom de inte visste om det var just detta som var problemet. De kunde heller inte säga om SSD skulle fungera med datorn.