Advancerat nätverksfråga om att dela en lokalwebsida

Permalänk
Medlem

Advancerat nätverksfråga om att dela en lokalwebsida

Hej,

Har en lokal hemsida som ligger inne i en VirtualBox miljö (Windows XP). Denna XP har IIS 5.1 och websidan körs som server där. Hosten kör windows 7 och jag har lyckats dela uppkopplingen i VirtualBox så att jag kan nå hemsidan via Windows XP's IP i Windows 7 genom:

WINDOWS.XP.LOKALA.IP.ADRESS/webbsida

Nu vill jag länka om denna så man kan nå den via Windows 7's externa IP ifrån routern, via WIFI, så jag kan testa på mobilen.

Dvs jag vill göra följande

Mobilen -> Kopplar upp sig mot Windows 7-fysiska datorn -> Som då i sin tur kopplar upp sig mot VirtualBox-enhetens IIS.

Jag har alltså en extern ip adress till den fysiska datorn.
En lokal ip adress på den fysiska datorn till den virtuella datorns IIS där hemsidan körs.

Hur ska jag länka ihop detta?

Testade lite dumheter såsom: Extern.IP.Adress/Lokal.IP.Adress/Websidan
Men fungerar givetvis inte.

Har tittat lite närmare på proxys efter ett svar ifrån en bekant... Dessutom måste jag nämna att jag inte vill flytta hemsidans projekt till Windows 7 och göra en ny IIS (då det skulle fungera).

Tack i förhand för alla eventuella förslag och ledningar i rätt väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

Hej,

Har en lokal hemsida som ligger inne i en VirtualBox miljö (Windows XP). Denna XP har IIS 5.1 och websidan körs som server där. Hosten kör windows 7 och jag har lyckats dela uppkopplingen i VirtualBox så att jag kan nå hemsidan via Windows XP's IP i Windows 7 genom:

WINDOWS.XP.LOKALA.IP.ADRESS/webbsida

Nu vill jag länka om denna så man kan nå den via Windows 7's externa IP ifrån routern, via WIFI, så jag kan testa på mobilen.

Dvs jag vill göra följande

Mobilen -> Kopplar upp sig mot Windows 7-fysiska datorn -> Som då i sin tur kopplar upp sig mot VirtualBox-enhetens IIS.

Jag har alltså en extern ip adress till den fysiska datorn.
En lokal ip adress på den fysiska datorn till den virtuella datorns IIS där hemsidan körs.

Hur ska jag länka ihop detta?

Testade lite dumheter såsom: Extern.IP.Adress/Lokal.IP.Adress/Websidan
Men fungerar givetvis inte.

Har tittat lite närmare på proxys efter ett svar ifrån en bekant... Dessutom måste jag nämna att jag inte vill flytta hemsidans projekt till Windows 7 och göra en ny IIS (då det skulle fungera).

Tack i förhand för alla eventuella förslag och ledningar i rätt väg

Det kallas reverse proxy det du vill göra. Då är frågan, med "lokalt" IP, ligger maskinen i samma subnät som din värdmaskin?

Not: Windows XP har inget att göra ut mot internet, inte sen MS slutade släppa uppdateringar. Ge tusan i att använda XP över huvudtaget!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Hhar inget val av OS, är beroende av funktionalitet som bara finns i XP, om man säger så (saker ifrån 90-talet). Lets leave it at that.

Men Reverse Proxy då. Och ja, det är samma subnät på virtuella maskinen som med värdmaskinen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Headman:

Hhar inget val av OS, är beroende av funktionalitet som bara finns i XP, om man säger så (saker ifrån 90-talet). Lets leave it at that.

Men Reverse Proxy då. Och ja, det är samma subnät på virtuella maskinen som med värdmaskinen.

Kör en reverse proxy på min pfsense-burk, finns en rätt bra guide här om hur man initialt sätter upp det. Ett alternativ är att modifiera hosts-filen eller motsvarande i din mobil.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis en guide på det där om hosts-filer för mobilen också?

Har gjort det på Windows men inte på en telefon. Förstår inte riktigt hur jag ska skriva då.

Permalänk
Medlem

Vanligen då man hostar en server via VirtualBox så brukar man välja nätverk "Bridged Adapter" (istället för NAT som jag antar du använder för tillfället). Då får den virtuella maskinen en IP-adress från samma källa som din egen dator, t.ex. från routern eller i ditt fall då så får den en egen extern IP. Fast begränsar din ISP antalet IP-adresser så de inte räcker en IP till den virtuella maskinen?

Om du har en router istället så att din dator får en lokal IP så är det bara att portforwarda en IP till den virtuella maskinens IP i routern precis som du skulle göra till din egen dator. Förutsatt att du använder "Bridged Adapter".

Permalänk
Medlem

Använder NAT + Host-Only Adapter.

Testade förut byta ut mot Bridged Adapter, men går det verkligen att nå VirtualBox IIS då via hosten?

Permalänk
Medlem

Har löst det! Tack för hjälpen