Säpo vill ha trojaner för avlyssning av datorer

Permalänk
Melding Plague

Säpo vill ha trojaner för avlyssning av datorer

Dagens verktyg räcker inte till för att hålla jämna steg med brottsligheten, menar Säkerhetspolisen, som nu vill kunna använda spionprogram för att avlyssna datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Terrorister är vad de är! Medborgare är oskyldiga tills motsatsen bevisats, så ge fan i att spionera på oskyldiga medborgare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gaxnys:

Terrorister är vad de är! Medborgare är oskyldiga tills motsatsen bevisats, så ge fan i att spionera på oskyldiga medborgare.

Det här handlade väl ändå om utökad spaning mot specifika mål. Utökad spaning mot misstänkta brottslingar. Alltså inte alls om massövervakning.

Det där med ändamålsglidning är intressant! Men det borde inte vara större problem vid trojanavlyssning än vid husrannsakan. Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vart någonstans i deras hjärnor gör detta bättre än torrents?

Skrivet av Söderbäck:

Det här handlade väl ändå om utökad spaning mot specifika mål. Utökad spaning mot misstänkta brottslingar. Alltså inte alls om massövervakning.

Hur vet vi de? Man kan ju inte lita på något som staten säger nu för tiden..

Permalänk

Hur fungerar det med telefonavlyssning idag? Tycker detta endast verkar vara en naturlig uppgradering av det. Självklart ska det föreligga goda skäl till att avlyssna någon. Fast åt andra sidan, kan dom inte bara ringa upp NSA och fråga?

Permalänk
Medlem

Va fan, Säpo är grymt sjukligt paranoida. De behöver allihopa snacka med en psykolog eller tre för det kan inte vara bra att leva under den stressen som paranoida individer lever med...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tvivlar å andra sidan att Säpo skulle kunna ta fram en sådan trojan. Känns som motverktyg kommer komma i samma tempo som Säpo klarar av att utveckla trojanen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Säpo, nya NSA?

Kommer ihåg debatten för 10 år sedan om detta...
Skjut er inte i foten igen, tänk först!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hagge:

Hur vet vi de? Man kan ju inte lita på något som staten säger nu för tiden..

Näe, man kan aldrig lita på någonting. Vill man störta staten så är det klart att detta är en dålig nyhet.

Själv ser jag mer nytta än förtret av polisiär närvaro i samhället.

Jag är inte för alla metoder. Massavlyssning exempelvis. Samla inte bevis om jag inte är misstänkt.
Men när det kommer till att säkra bevis för misstänkta brott så ser jag inget större problem. En modernare tappning av telefonavlyssning/husrannsakan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag betvivlar att SÄPO kommer få ett ja till detta men det har ju slunkit igenom dumheter förr så ingenting är väl omöjligt dessvärre.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska förväntat egentligen. Det jag tycker är mest överraskande är att folk inte förväntar sig att de vill ha mer och mer behörigheter. Det tar nog inte stopp med det här heller, vare sig det går igenom eller inte.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Skäggig legend

Hahahaahahhah... jo tjena... ett rent skämt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Detta kommer missbrukas kraftigt!

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem

Undra hur de har tänkt att installera dessa trojaner?

Permalänk
Medlem

Så dom ska förstöra säkerheten för laglydiga medborgare ie använda olagliga metoder för att hålla lagligheten, snart börjar dom väl skuta folk i förebyggande syfte också. Känns konstigt att man ens förslår något sådant är oroväckande när dom som ska hålla lag & ordning sysslar med olagligheter & bryter mot mänskliga rättigheter börjar likna ett samhälle man inte vill leva i ,dom gamla totalitära staterna börjar likna små söta kattungar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Kan ju lika gärna låta polisen kliva in i lägenheten utan anledning så dem får göra vad dem vill utan skälig anledning. Kommer ju bli så tillslut och snöbollar som denna trojan tjofräs ska sättas i rullning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Vi vet ju redan att FRA hjälper NSA med sånt här så inte så konstigt om säpo vill ha access till det med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

Så dom ska förstöra säkerheten för laglydiga medborgare ie använda olagliga metoder för att hålla lagligheten, snart börjar dom väl skuta folk i förebyggande syfte också. Känns konstigt att man ens förslår något sådant är oroväckande när dom som ska hålla lag & ordning sysslar med olagligheter & bryter mot mänskliga rättigheter börjar likna ett samhälle man inte vill leva i

Nää. Det du skriver stämmer ju inte alls över ens med varken artikeln eller förslaget. De vill varken spana på alla eller bryta mot lagen.

De använder inte denna metod idag för att de inte får göra det. De vill få till ett tillstånd för att spana på misstänkta brottslingar så att de lagligt får göra detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Antivirus/antispion programmen borde kunna avlägsna dessa trojaner om SÄPO får igenom önskningarna.

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem

SÄPO: Jo, tjena, det är från SÄPO, vi skulle vilja att du ignorerar allt som har med datasäkerhet att gör ett tag så vi kan installera en trojan på din dator, går det bra?
Kriminell: öh?

Dom påstår ju att dom ligger 10 år efter, och det ser ju ut till att det stämmer rätt bra, det är ett tag sedan nätkriminella inte viste hur dom skyddade sig.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här handlade väl ändå om utökad spaning mot specifika mål. Utökad spaning mot misstänkta brottslingar. Alltså inte alls om massövervakning.

Det där med ändamålsglidning är intressant! Men det borde inte vara större problem vid trojanavlyssning än vid husrannsakan. Eller?

Skulle så vara fallet så har jag inga problem med det men när NSA kommer och knackar på dörren så drar SÄPO ner byxorna och böjer sig framåt som vanligt.

Det hela slutar med att SÄPO (NSA) har trojaner på alla datorer vars ägare har arabklingande namn eller någon gång har använt något av orden konstgödning, bomb, vita huset, usa, jihad, vanfritt ord på arabiska osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Det du skriver stämmer ju inte alls över ens med varken artikeln eller förslaget. De vill varken spana på alla eller bryta mot lagen.

De använder inte denna metod idag för att de inte får göra det. De vill få till ett tillstånd för att spana på misstänkta brottslingar så att de lagligt får göra detta.

Har du följt med i debatten om dessa ämnen dom har & använder sådana metoder redan.
Skillnaden är att nu vill dom ha laglig rätt att bryta mot lagen (den nuvarande)
Vid misstanke om brott så har dom redan rätt att avlyssna & spana på personer.
" One that sacriface freedom for security derserves neither" Citat Benjamin Franklin

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

SÄPO: Jo, tjena, det är från SÄPO, vi skulle vilja att du ignorerar allt som har med datasäkerhet att gör ett tag så vi kan installera en trojan på din dator, går det bra?
Kriminell: öh?

Dom påstår ju att dom ligger 10 år efter, och det ser ju ut till att det stämmer rätt bra, det är ett tag sedan nätkriminella inte viste hur dom skyddade sig.

Du skulle bli förvånad om du visste hur många som inte vet hur man skyddar sig.

OnT: Det är ett bra koncept. Självklart är jag emot massövervakning, men det står inte att de ska hålla på med detta. Det står mot misstänkta brottslingar och sålänge SÄPO håller sig det är jag med på tåget.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

Har du följt med i debatten om dessa ämnen dom har & använder sådana metoder redan.
Skillnaden är att nu vill dom ha laglig rätt att bryta mot lagen (den nuvarande)
Vid misstanke om brott så har dom redan rätt att avlyssna & spana på personer.

Ja visst. Men då har de ju gjort som de ville utan lagstöd och insyn. Det är ju inge vidare.
När de nu lägger fram ett förslag så att de ska kunna göra detta enligt konstens alla regler så kan det väl inte vara en nackdel? Sen är det inte säker att de kommer sköta sig men det är väl en lite annan fråga. Förslaget att det ska finnas en författning med krav och riktlinjer hur detta ska gå till ser jag inte som något direkt dåligt.

Jag antar att polisen i sverige inte har rätt att plantera trojaner i dagsläget på något sätt. Avlyssning får de göra, och de får sätta upp mikrofoner med mera men jag antar att de faktiskt inte får plantera trojaner när de spanar på misstänkta brottslingar i dagsläget. Annars hade det här lagförslaget inte kommit upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så länge det handlar om grov brottslighet ser jag inget problem i användandet av exempelvis trojaner, den dag det smäller en bomb igen i Stockholm och det kunde ha stoppats om myndigheterna haft större rättigheter så gissar jag att det blir annat ljud i skällan (även här).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Hur fungerar det med telefonavlyssning idag? Tycker detta endast verkar vara en naturlig uppgradering av det. Självklart ska det föreligga goda skäl till att avlyssna någon. Fast åt andra sidan, kan dom inte bara ringa upp NSA och fråga?

Man kan hoppas det. Men jag tror det krävs en åklagares godkännande för telefonavlyssning idag, och jag antar att detta hade räknats som samma sak.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tack men nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Dagens debatt om övervakningen i samhället har totalt fel fokus. Liberaler slåss mot konservativa om vilka verktyg polisen får använda samt vilka lagar som lägger på nätet. Visserligen inte helt ointressant, men i sammanhanget av det helheten fullkomligt irrelevant. Ser man till vår vanliga polis har det aldrig funnits en sån innehållslös sakfråga. Man har inte diskuterat t.ex OM polis får använda pistol utan NÄR. Vi har en insatsstyrka med nästan obegränsade befogenheter, men med ytterst restriktiva regler för när den används. Detta är det som är fel med debatten om säpo och FRAs befogenheter på nätet. Debatten handlar inte om när och hur verktyg används utan enbart om vilka verktyg som finns att tillgå.

För mig personligen tycker jag att det är oerhört viktigt att jag känner mig trygg på nätet. Med det menar jag att jag kan handla säkert utan få mina kontouppgifter kapade, att jag inte utsätts för identitetsstöld och att jag slipper oroa mig för diverse bedrägerier. Det är det jag betalar skatt för, att ha en polisstyrka som skyddar mig mot kriminella och då är du ju en fruktansvärd förskingring av skattemedel om vår svenska polis ligger handfallen på mattan inför moderna brottslingar.

I takt med att brottsligheten på nätet breder ut sig tycker jag att det är otroligt viktigt att vi har en effektiv polis som gör att vi faktiskt vågar använda oss av nätet. Men jag vet ju av erfarenhet att det finns massor av människor som känner precis tvärtom. Att hotet mot nätanvändningen är just polisens närvaro i sig. Därför måste debatten flyttas till tillämpningen och inte verktygen i sig. När någon utsätts för brott, eller när det finns juridiska stöd för att misstänka någon, då tycker jag att polisen ska ha goda möjligheter att göra sitt jobb, även om det innebär att erkänna internet som en del av samhället och inte något på sidan av som vissa liberala verkar tycka. Samtidigt ser man till att dessa framtida varianter av spaning (som funnits i alla år, utan vilken polisarbetet blir omöjligt att genomföra, (syftar nu till att sitta i en polisbil och kartlägga kriminell aktivitet)) inte riktas mot vanliga medborgare. Då skyddas vår identitet och integritet samtidigt som polisen gör ett effektivare jobb.

Dessutom finns det andra mycket viktigare arenor än debatten om FRA om man verkligen bryr sig om demokrati. Exempelvis måste något ta tag i att upprätthålla offentlighetsprincipen som verkar få allt mindre utrymme. Valdeltagande i EU valen. Det faktum att vi på femtio år har minskad antalet folkvalda i Sverige till ca en fjärdedel samtidigt som befolkningen ökat med miljoner. Här finns det seriösa problem för folk som bryr sig på riktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moonrift:

Dagens debatt om övervakningen i samhället har totalt fel fokus. Liberaler slåss mot konservativa om vilka verktyg polisen får använda samt vilka lagar som lägger på nätet. Visserligen inte helt ointressant, men i sammanhanget av det helheten fullkomligt irrelevant. Ser man till vår vanliga polis har det aldrig funnits en sån innehållslös sakfråga. Man har inte diskuterat t.ex OM polis får använda pistol utan NÄR. Vi har en insatsstyrka med nästan obegränsade befogenheter, men med ytterst restriktiva regler för när den används. Detta är det som är fel med debatten om säpo och FRAs befogenheter på nätet. Debatten handlar inte om när och hur verktyg används utan enbart om vilka verktyg som finns att tillgå.

För mig personligen tycker jag att det är oerhört viktigt att jag känner mig trygg på nätet. Med det menar jag att jag kan handla säkert utan få mina kontouppgifter kapade, att jag inte utsätts för identitetsstöld och att jag slipper oroa mig för diverse bedrägerier. Det är det jag betalar skatt för, att ha en polisstyrka som skyddar mig mot kriminella och då är du ju en fruktansvärd förskingring av skattemedel om vår svenska polis ligger handfallen på mattan inför moderna brottslingar.

I takt med att brottsligheten på nätet breder ut sig tycker jag att det är otroligt viktigt att vi har en effektiv polis som gör att vi faktiskt vågar använda oss av nätet. Men jag vet ju av erfarenhet att det finns massor av människor som känner precis tvärtom. Att hotet mot nätanvändningen är just polisens närvaro i sig. Därför måste debatten flyttas till tillämpningen och inte verktygen i sig. När någon utsätts för brott, eller när det finns juridiska stöd för att misstänka någon, då tycker jag att polisen ska ha goda möjligheter att göra sitt jobb, även om det innebär att erkänna internet som en del av samhället och inte något på sidan av som vissa liberala verkar tycka. Samtidigt ser man till att dessa framtida varianter av spaning (som funnits i alla år, utan vilken polisarbetet blir omöjligt att genomföra, (syftar nu till att sitta i en polisbil och kartlägga kriminell aktivitet)) inte riktas mot vanliga medborgare. Då skyddas vår identitet och integritet samtidigt som polisen gör ett effektivare jobb.

Dessutom finns det andra mycket viktigare arenor än debatten om FRA om man verkligen bryr sig om demokrati. Exempelvis måste något ta tag i att upprätthålla offentlighetsprincipen som verkar få allt mindre utrymme. Valdeltagande i EU valen. Det faktum att vi på femtio år har minskad antalet folkvalda i Sverige till ca en fjärdedel samtidigt som befolkningen ökat med miljoner. Här finns det seriösa problem för folk som bryr sig på riktigt.

Tack! Det var mycket väl formulerat!
Precis helt rätt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om de är ute efter att bekämpa grov brottslighet så kan de ju börja med att avveckla större delen av sin egen verksamhet så har de kommit en bra bit på vägen, och sparat skattebetalarna en slant också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.