Testa om Windows nyckel är korrekt?

Permalänk
Medlem

Testa om Windows nyckel är korrekt?

Kort och gott, finns det något sätt att testa om en Windows nyckel är korrekt med mindre än att starta en installation och se om koden får godkänt?

Mitt problem är en gammal laptop i behov av en ominstallation. Klisterlappen med produktnyckeln sitter ju på undersidan av datorn och är väldigt svårläslig efter åratal av användning och misstänker att jag kommer att behöva ett antal gissningar för att få vissa tecken rätt. Då datorn nu har kvar sin orginalinstallation är den gjord med någon OEM-nyckel som inte ens liknar det som går att läsa från den slitna klisterlappen så fick ingen hjälp av att ta reda på vad den var installerad med för nyckel nu.

Permalänk
Medlem

Du kan väl använda valfritt program för att ta reda på din produktnyckel?

Jag brukar använda magical jelly bean keyfinder (Kan inte svära på att den är helt säker på att använda ut virus/malware/etc-synpunkt). Någon annan kan säkert ge ett bättre förslag.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Du kan väl använda valfritt program för att ta reda på din produktnyckel?

Jag brukar använda magical jelly bean keyfinder (Kan inte svära på att den är helt säker på att använda ut virus/malware/etc-synpunkt). Någon annan kan säkert ge ett bättre förslag.

Alla de programmen ger mig bara den nyckeln datorn är installerad med nu. Och som jag skrev i TS är det en nyckel som endast funkar till e-machines OEM version som kom färdiginstallerad med diverse onödigheter. Eftersom jag nu vill installera en clean windows version behöver jag gissa mig till den riktiga nyckeln som står på en halvt avskavd klisterlapp på undersidan av datorn.

Permalänk
Medlem

Såklart, antar att du skulle kunna göra en fabriksåterställning om det finns en sådan partition? Det pratas om det i den här tråden, dock utan så värst mycket konkreta tips:http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2310955

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det du behöver göra är en backup på aktiveringen.

PS. Den är installerad med en SLP-nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Såklart, antar att du skulle kunna göra en fabriksåterställning om det finns en sådan partition? Det pratas om det i den här tråden, dock utan så värst mycket konkreta tips:http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2310955

Finns inte, var nog meningen att man skulle göra recoveryskivor men tvivlar på att förra ägaren nånsin gjorde det.

Skrivet av tcntad:

Det du behöver göra är en backup på aktiveringen.

PS. Den är installerad med en SLP-nyckel.

Nu börjar vi komma nånvart. Det skulle alltså funka att installera ett rent windows även med den nyckeln som är i användning nu och sedan göra aktiveringen från backupen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av den:

Finns inte, var nog meningen att man skulle göra recoveryskivor men tvivlar på att förra ägaren nånsin gjorde det.

Nu börjar vi komma nånvart. Det skulle alltså funka att installera ett rent windows även med den nyckeln som är i användning nu och sedan göra aktiveringen från backupen?

Tror inte att du ens behöver ange nyckel vid installation, gör bara en återställning i programmet.