Två SATA till en SATA-port möjligt?

Permalänk

Två SATA till en SATA-port möjligt?

Tja!

Tänkte sätta ihop en fungerande dator av diverse gamla komponenter. Moderkortet jag använder kommer från en laptop (FSC Amilo Notebook Pa 3553) men tänkte använda resultatet som en stationär dator. Tyvärr är moderkortet ganska gammalt, "designat för Windows Vista". Moderkortet har bara en SATA-port (SATA-2 tror jag det heter). Jag tänkte sätta in en SSD där (kanske lite onödigt i en så gammal dator men har ingen annanstans att sätta den just nu ), men SSDn har bara utrymme att fungera som bootdisk. Jag behöver alltså en vanlig mekanisk hårddisk också för lagring.

Om jag inte ska behöva använda den mekaniska som extern; finns det då något annat sätt jag kan koppla den till moderkortet säkert? Alla förslag och sätt välkomnas! Behövs inte tas hänsyn till utrymme.

Jag funderade på om det gick att tejpa fast hårddisken någonstans och dra vanlig koppartråd till något ställe på moderkortet som hanterade hårddiskar, om det finns något sådant. Men det kanske inte är den mest lysande idén! Hoppas det går på något sätt, så jag slipper använda USB-portarna, inväntar mer lysande idéer!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du mycket erfarenhet med datorer?
Känner mig väldigt skeptisk till att det kommer funka med ett moderkort ifrån en laptop i en stationär.. inte samma portar, ramminnen, grafikkort, processorer eller något.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

det går tyvärr inte att köra två enheter på en SATA-port. att dra kopparkabel manuellt går inte heller, då det är högst otroligt att du har en kontroller ledig om du inte har en SATA-port ledig. dessutom skulle det troligtvis inte fungera även om du hade en kontroller ledig

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Lugn i bussen nu gott folk.
Han har ju en kombinerad eSATA-/USB-port vilket öppnar upp för en extern hårddisk via den, problemet är strömförsörjningen där, Samt att man förlorar en usb-port.

Däremot har datorn en dvd-läsare vilken bara är att kasta åt skogen, för vem använder en dvd-läsare i ärlighetens namn? Man kan således bara trycka dit en 2.5" hårddisk istället.

Börja för bövelen inte spilla massa lödtenn över hela moderkakan, snälla.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inte plats för portreplikatorer i en laptop men du kan väl byta ut den optiska enheten i stället för den är väl sata ansluten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svaren!

Om jag har mycket erfarenhet av datorer? Jämfört med folk här på Sweclockers... nej. Jag vet ungefär vilka delar som ingår i en dator och vad de gör. Var kanske lite otydlig när jag skrev stationär dator, menade att jag använder laptopen stationärt (om jag får ihop den igen, är helt ituplockad nu, får jag inte det lägger jag bara skiten i en hög på skrivbordet och bootar i alla fall)

Citat:

Det finns inte plats för portreplikatorer i en laptop men du kan väl byta ut den optiska enheten i stället för den är väl sata ansluten ?

Googlade portreplikator och tror jag vet vad det är nu. Förstår ändå inte vad du menar, mrqaffe :S
Vet tyvärr inte vad en kontroller är heller.

Citat:

Lugn i bussen nu gott folk.
Han har ju en kombinerad eSATA-/USB-port vilket öppnar upp för en extern hårddisk via den, problemet är strömförsörjningen där, Samt att man förlorar en usb-port.

Däremot har datorn en dvd-läsare vilken bara är att kasta åt skogen, för vem använder en dvd-läsare i ärlighetens namn? Man kan således bara trycka dit en 2.5" hårddisk istället.

Börja för bövelen inte spilla massa lödtenn över hela moderkakan, snälla.

Låter bra, fråga: Hur ska jag få in hårddisken i dvdläsar-porten? De passar liksom inte ihop, SATA-porten är typ 4cm bred, dvdläsar-porten typ 2cm...

Återigen, tack för svaren!

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Hur ska jag få in hårddisken i dvdläsar-porten?

Tex.

http://www.ebay.com/itm/SATA-2nd-HDD-HD-Hard-Driver-Caddy-for...
Jag tvivlar på att du har några unika sataanslutningar däremot finns det ofta bandkablar och olika adapters/monteringsramar men själva enheten har nog en normal kontakt om du väl gräver fram den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Tex.
[Bild]
http://www.ebay.com/itm/SATA-2nd-HDD...-/300798085869
Jag tvivlar på att du har några unika sataanslutningar däremot finns det ofta bandkablar och olika adapters/monteringsramar men själva enheten har nog en normal kontakt om du väl gräver fram den.

Okay, tack för tipset men jag tror inte jag ska lägga ner så mycket pengar på det här hopkoket och köpa extra komponenter just för det här smärre hårddisksproblemet. Får väl koppla hårddisken externt iaf eller se om jag kan hitta någon eSATA-kabel.

Tackar!

Visa signatur