Permalänk

Får ut väldigt dåligt internet.

Har köpt en NETGEAR A6100 USB mini adapter och den är kopplad till NETGEAR N750 Wireless Dual Band Gigabit Router.

http://imgur.com/a/DHlzY
här är länkar till bilder den översta är på min stationära dator med dessa enheter och bilden under är på en kass laptop som jag fått från skolan. (Det går knappt kolla på film på den).
Jag kan även bara buffra en del på youtube filmer, vet ej om detta har något med de att göra.

fråga GÄRNA om det är nånting ni undrar över.

Datorerna stog alldeles bredvid varandra när jag körde testerna.

Permalänk
Medlem

Det enda är ju att du bara får ner ca 35 Mbit/s med den stationära och det duger gott och väl för youtube. Tycker du hastigheten på laptopen är kass med? Det verkar ju vara det du betalar för.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Nej det har inte med grejen att göra, jag vill få ut samma hastighet på min stationära dator som jag får på laptopen, den var bara där för att visa hur mycket jag "borde" få ut. jag är jättenöjd med det och youtube har egentligen inte med nått att göra.

Permalänk
Medlem

Testa sätta a6100 i en usbkabel och prova lite olika ställen, 50cm hit och dit kan göra stor skillnad beroende på vad som är i vägen mellan router och dongeltjofräsmottagargrejen

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

en soffa, och laptopen stod PRECIS på samma ställe uppepå datorn där usbet sitter.

Permalänk

¨Jag har provat ett annat USB nätverskort men det verkar inte hjälpa heller.

Permalänk
Rekordmedlem

Usbdonglar är det sämsta man kan ha och laptops har för det mesta betydligt bättre wifidelar och framförallt antenner eftersom de brukar ha fullstora antenner i skärmen.
Ska du ha fart på ett wifinär så får du använda nått med riktiga antenner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tjena,
Testa med att sätta din router på en fast kanal. Välj en kanal som är så ren som möjligt, alltså en som har få eller svaga, andra wifi SSID. Det ser du lättast genom att söka tillgängliga nätverk. Därefter kan du behöva starta om trådlösa nätet på datorn så att den hittar rätt kanal.

Om du har grannar med trådlösa routrar som har stark signal på samma kanal som din egen router interfererar signalerna med varandra och ger sämre latenstid och bandbredd.

Hoppas det fixar sig.

Permalänk
Medlem

Fixade det sig för dig?
För mig går det något så in i helvete slött. Vet inte varför! Någon som kan ha svar på tal?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimpe:

Fixade det sig för dig?
För mig går det något så in i helvete slött. Vet inte varför! Någon som kan ha svar på tal?

Vad går slött, wan eller wifi ? Vad har du för delar, vad har du för abonnemang ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reedie1994:

en soffa, och laptopen stod PRECIS på samma ställe uppepå datorn där usbet sitter.

Det räcker inte att de står på precis samma ställe. Tex så kan ju den stationära datorn skymma hela eller delar av signalen beroende på hur den står i förhållande till routern. Sedan så är det ju också en fråga om hur dongeln sänder ut sin signal. Att ställa datorn så att den pekar mot dongeln behöver inte vara det bästa. Och till sist som redan nämnts så sitter det ofta antenner i en bärbar, något som inte får plats så mycket av i en liten USB-grunka.

Om du nu har så nära mellan datorn och routern, varför drar du inte en kabel? Det är alltid det bästa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 100/10 fiber. Med adaptern får jag bara ut 1mbit ner och 8 upp enligt bredbandskollen. Ligger näst högst i mottagning så det känns som något låser det på något sätt.
Har en d-link dap-2590

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimpe:

Jag sitter på 100/10 fiber. Med adaptern får jag bara ut 1mbit ner och 8 upp enligt bredbandskollen. Ligger näst högst i mottagning så det känns som något låser det på något sätt.
Har en d-link dap-2590

Men vad får du med kabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vad får du med kabel ?

Med kabel ligger jag på 67 mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimpe:

Med kabel ligger jag på 67 mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för router då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.