HTC One M8 Prime får skal i komposit av aluminium och kisel

Permalänk
Melding Plague

HTC One M8 Prime får skal i komposit av aluminium och kisel

Aluminium och kisel är huvudingredienserna för framtida HTC One M8 Prime, som även väntas få en 5,5-tumsskärm med WQHD-upplösning och en högpresterande Qualcomm-processor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart får de börja bygga holografiska skärmar så man slipper dessa gigantiska fysiska skärmarna.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Lever HTC ännu?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är lite mums men 5,5 är borderline för stort... Älskar 4,7 tummaren i HTC One (M7), den är riktigt skön...
Men igen... WQHD... why?! Slå på en 1080 display och gör den fantastisk istället... eller introducera den här pixeldensiteten på datorskärmar, please?

Om de droppar ultrapixle kameran blir jag också glad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vattenresistans, där kom den på HTC också fler anledningar till HTC Tror dock jag behåller min M7 en gen till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lever HTC ännu?

Svårt att ha ihjäl originalet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lever HTC ännu?

Jag är glad för det och hoppas att dom inte försvinner helt,
så tråkigt när företag som gör riktigt bra grejer ändå säljer dåligt.

Skrivet av Arazand:

Det är lite mums men 5,5 är borderline för stort... Älskar 4,7 tummaren i HTC One (M7), den är riktigt skön...
Men igen... WQHD... why?! Slå på en 1080 display och gör den fantastisk istället... eller introducera den här pixeldensiteten på datorskärmar, please?

Om de droppar ultrapixle kameran blir jag också glad.

Håller med. 5"+ börjar bli för stort för dom flesta av mina fickor.
Ingen anledning att byta upp sig från 1080p och kameran är ju det som faktiskt
är dåligt med HTC One/M8. Jag tycker den är bra om man bara ska ta bilder för saker
som Facebook och liknande som inte förstoras så mycket. Dock är frontkameran usel,
och det blev man lite besviken över även om jag inte tänkt använda den mycket eller ens överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag är glad för det och hoppas att dom inte försvinner helt,
så tråkigt när företag som gör riktigt bra grejer ändå säljer dåligt.

Efter tre KATASTROFALA enheter från HTC så ställer jag mig frågande till "riktigt bra grejer". Inte blev det bättra av att servicefirman dessutom hittade på ursäkter för att slippa laga telefonen... fast det är ju ökända Anovo så det är väl inte så konstigt iof.
HTC är anledningen till att jag numera kör Iphone.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Översättnings fel?

Tragiskt att man börjar med detta, men jag har fått klart registreringen och såg detta:

"HTC One M8 Prime får skal i komposit av aluminium och silikon"
Engelska ordet är Silicon Carbide, dvs Kiselkarbid. Silikon tätar man tex duschen med

Minns när man var typ 10 år och gjorde den missen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tragiskt att man börjar med detta, men jag har fått klart registreringen och såg detta:

"HTC One M8 Prime får skal i komposit av aluminium och silikon"
Engelska ordet är Silicon Carbide, dvs Kiselkarbid. Silikon tätar man tex duschen med

Minns när man var typ 10 år och gjorde den missen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone

"liquid silicone". Det är nog silikon de menar.
Om du dessutom läst hela artikeln länkar de t.om till materialet här:
http://www.alphamaterials.com/AlSiC.htm

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Efter tre KATASTROFALA enheter från HTC så ställer jag mig frågande till "riktigt bra grejer". Inte blev det bättra av att servicefirman dessutom hittade på ursäkter för att slippa laga telefonen... fast det är ju ökända Anovo så det är väl inte så konstigt iof.
HTC är anledningen till att jag numera kör Iphone.

Varför tog du inte och ringde upp HTC för att därefter få skicka (70 kr frakt spårbart posten) telefonen direkt till Deltaservice istället? De har haft avtal med HTC i åratal och de grabbarna är grymma på deras jobb. Anovo är en skojarföretag, det är din operatör som borde skämmas för att ha avtal med de, inte HTC.
Jag har två gånger lämnat in HTC One X (både min egna och en väns) till Deltaservice och har fått tillbaka telefonen inom en vecka med det mesta utbytt (moderkort, bakre skal, batteri, antenn, osv), dock ej skärmen (felet var det ökända wifi-problemet från första batchen).
HTC tillverkar bra telefoner, i bra byggkvalité. Jag jobbar extra med felsökning av exempelvis iPhone och du anar inte vilka märkliga hårdvaruproblem som man stöter på, gång på gång.

I vilket fall som helst tror jag att HTC M8 Prime kommer att bli en rätt extrem telefon för de som gillar de senaste specifikationerna. Qualcomms 805 kommer att vara det bästa som går att få tag på om man inte vill vänta till Q1/Q2-2015 för 810 och nu när HTC äntligen slänger på med 1440P, högupplöst kamera, 3GB RAM & minneskortplats så känns det som ett givet köp.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Efter tre KATASTROFALA enheter från HTC så ställer jag mig frågande till "riktigt bra grejer". Inte blev det bättra av att servicefirman dessutom hittade på ursäkter för att slippa laga telefonen... fast det är ju ökända Anovo så det är väl inte så konstigt iof.
HTC är anledningen till att jag numera kör Iphone.

Nu vet jag inte vilka telefoner du haft ifrån HTC och är medveten om att deras mer budget orienterad lurar är riktigt usla. Jag har bara haft HTC som privat lur (HTC Desire originalet och HTC One M7) och HTC Desire hade jag och använde under nästa 3 år smärtfritt. Genom jobbet dock har jag tillgång till att testa nästa vad som helst som jobb telefon, så brukar testa lite udda telefoner bara för skojs skull. Leker just nu med Sony Xperia Z Ultra(som knappast är en telefon, phablets känns små i jämförelse...). I föra veckan var det en LG G Flex.

Men till poängen, utav de jag använt, lånat och ägt så är HTC de telefonerna jag själv alltid bestämmer mig för att betala med egna pengar för. Men som med nästa allt Kina tillverkat, köp det värsta du kan eller köp inte alls. Vet många som svor över HTC Wildfire och Gratia telefoner till höger och vänster om mig, det är dock deras eget fel att de köpte en moped när det var en bil de var ute efter...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en HTC One M7 och har aldrig varit mer nöjd med en telefon. Därför tror t.o.m jag att 5.5" blir för stort eftersom skärmen jag har nu känns perfekt.

Har inte haft nånting emot kameran ännu men kan förstå att dom byter tillbaka även om större pixlar skulle vara bättre. Idiotiska konsumenter som bara kollar vad som har mest pixlar när dom köper telefonen. Typ "Omg 10201megapixlar men drivs av en potatis, denna måste vara bäst!"

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone

"liquid silicone". Det är nog silikon de menar.
Om du dessutom läst hela artikeln länkar de t.om till materialet här:
http://www.alphamaterials.com/AlSiC.htm

I tweeten står det precis som du säger "liquid silicone" vilket är jag antar är någon form av silikon (därav silicone med ett e). Länken går däremot till ett material som är en legering av aluminium och kiselkarbid, dvs silicon carbide (silicon utan e) så något är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone

"liquid silicone". Det är nog silikon de menar.
Om du dessutom läst hela artikeln länkar de t.om till materialet här:
http://www.alphamaterials.com/AlSiC.htm

Tror du behöver gå om kemikursen. Detta är ett vanligt översättningsfel.
Lärarna hade den ofta på kemitester eftersom den var lätt att falla i.

Testa bara att söka på Silicon Carbide annars.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiselkarbid
SiC kemiska beteckningen Si för kisel, C för kol. Typ blandning mellan Kisel och kol (då kallat karbid)
http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_carbide

Tänker fortfarande inte täta duschen med denna telefons nya material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davgus:

I tweeten står det precis som du säger "liquid silicone" vilket är jag antar är någon form av silikon (därav silicone med ett e). Länken går däremot till kiselkarbid, dvs silicon carbide (silicon utan e) så något är fel.

Hmm, jo då är det att ifrågasätta länkarna mer än ämnet.
De kan ju ha syftat på just elastiska tätningsämnet, men då är länken i artikeln helt galet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone
"Not to be confused with the chemical element Silicon."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Efter tre KATASTROFALA enheter från HTC så ställer jag mig frågande till "riktigt bra grejer". Inte blev det bättra av att servicefirman dessutom hittade på ursäkter för att slippa laga telefonen... fast det är ju ökända Anovo så det är väl inte så konstigt iof.
HTC är anledningen till att jag numera kör Iphone.

Då antar jag att du menar äldre/budget modeller vilket du inte riktigt kan jämföra med
en iPhone eller någon annan flaggskeppsmodell

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Paddanx:

Tragiskt att man börjar med detta, men jag har fått klart registreringen och såg detta:

"HTC One M8 Prime får skal i komposit av aluminium och silikon"
Engelska ordet är Silicon Carbide, dvs Kiselkarbid. Silikon tätar man tex duschen med

Minns när man var typ 10 år och gjorde den missen.

Skrivet av johanruda:

http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone

"liquid silicone". Det är nog silikon de menar.
Om du dessutom läst hela artikeln länkar de t.om till materialet här:
http://www.alphamaterials.com/AlSiC.htm

Korrekt att SiC är Kiselkarbid. Jag tog bort länken till Alpha Materials då den inte är rätt i sammanhanget och ber om ursäkt för förvirringen!

EDIT: Tänkte även passa på att påminna om att det finns en länka för att "Rätta artikeln" i slutet på varje artikel.

EDIT 2: En sista revidering! Efter en intern diskussion har vi kommit fram till att det är mest rimligt att det faktiskt rör sig om kisel och inte silikon, detta då @evleaks faktiskt gjorde en retweet på ett inlägg med länken till Alpha Materials. Sannolikt är personen bakom kontot inte kemist/har engelska som modersmål och blandade helt enkelt ihop silicone och silicon.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast

M7 och M8 är ju riktigt bra telefoner. HTC går det väl inte extremt dåligt för rent finansiellt sett egentligen?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Korrekt att SiC är Kiselkarbid. Jag tog bort länken till Alpha Materials då den inte är rätt i sammanhanget och ber om ursäkt för förvirringen!

EDIT: Tänkte även passa på att påminna om att det finns en länka för att "Rätta artikeln" i slutet på varje artikel.

Evleaks skrev väl silicone, alltså silikon. Dessutom rättade han själv S810 till S805.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast

Tyckte det lät väldigt väldigt konstigt att legera aluminium med flytande silikon och på något sätt få ut en starkare legering av det. Silikonbehandlad yta hade jag kunnat köpa för det är långt ifrån ovanligt i olika sammanhang.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av MrAdde:

Evleaks skrev väl silicone, alltså silikon. Dessutom rättade han själv S810 till S805.

Jo, men följ diskussionen längre upp så ser du varför det blev förvirring från början. Sannolikt är även att Evleaks menade en legering med silicon (kisel).

Ändrade även informationen om Snapdragon 805 och kan återigen påminna om att vi ha en knapp för att rätta artiklar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Trevligt att se

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Då antar jag att du menar äldre/budget modeller vilket du inte riktigt kan jämföra med
en iPhone eller någon annan flaggskeppsmodell

Självklart jämför man med telefoner i samma prisklass från samma tid. Men enligt min erfarenhet hjälper inte det, HTC är slarviga. Mycket knak i skalen och glipor. Men de har förhoppningsvis blivit okej sen vintern 2012 har inte rört en HTC enhet släppt efter det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Undras hur stöttålig denna legering (keram?) är. Kiselkarbid i sig, likt andra karbider, är i grunden ett mycket hårt, men samtidigt sprött material. Vore ju dumt om hela höljet sprack för att man råkade tappa luren i golvet...

Permalänk

Börjar väl bli dags att byta ut min Desire..... den har tjänat mig väl men börjar bli lite... sliten.

Permalänk
Medlem

Mycket förvirring, självklart handlar det här om keramikmaterialet kiselkarbid och en keramisk komposit ihop med någon aluminiumlegering. Antar att de vill göra de tåligare. Sen ang HTCs vara eller icke vara beror på en lång rad faktorer, nog kan de överleva lite förluster (det finns banker) och familjen Wang äger/kontrollerar andra bolag som går med stora vinster. Det har inte varit förlusttyngt särskilt länge utan det handlar än så länge om ett par kvartal. Företagsklimatet i Taiwan verkar mest koncentrerat kring rika familjer, fördelen med det är att de inte får för sig att ändra/avveckla/sälja verksamhet hur som helst. Vi har inte sett många nerläggningar, försäljningar eller mergers där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Undras hur stöttålig denna legering (keram?) är. Kiselkarbid i sig, likt andra karbider, är i grunden ett mycket hårt, men samtidigt sprött material. Vore ju dumt om hela höljet sprack för att man råkade tappa luren i golvet...

Man legerar mjuka metaller med keramer för att göra ytan hårdare (Läs reptåligare). Materialets egenskaper borde bli en blandning av aluminiumets duktilitet och keramens hårdhet. Det är ganska vanligt att göra sådana legeringar just för att göra metaller slittåligare

Permalänk
Medlem

Nu blir intern lagring allt viktigare med alla Kitkat restriktioner, 16gb räcker inte nånstans minst 64gb behövs i premium mobilerna.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Varför tog du inte och ringde upp HTC för att därefter få skicka (70 kr frakt spårbart posten) telefonen direkt till Deltaservice istället?

Eftersom jag är inne på min tredje generation Iphone så är det några år sedan jag hade HTC och då jag vart hänvisa till Anovo för att kunna göra garantianspråk över huvud taget (Deltaservice var okänt för mig). Men som sagt så var det några år sedan, kanske bättre nu?

Skrivet av Arazand:

Nu vet jag inte vilka telefoner du haft ifrån HTC och är medveten om att deras mer budget orienterad lurar är riktigt usla...

Skrivet av Friterad:

Då antar jag att du menar äldre/budget modeller vilket du inte riktigt kan jämföra med...

Chefen grät blod varje gång vi, jag och mina kollegor, tvingades byta ut våra lurar så det var knappast budget. Men ja, det var några år sedan.
Det är som man säger: Det tar 15 år att bygga ett varumärke men bara 15 sekunder för att förstöra det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net