15" laptop för studier och lite spel, budget ca 6000 kr

Permalänk
Medlem

15" laptop för studier och lite spel, budget ca 6000 kr

Hej,

Håller på att hjälpa en bekant som ska börja plugga och vill ha ett bärbart alternativ till sin speldator hemma.

Användningsområdet är primärt studier men då dessa sker på annan ort, dit den stationära inte får följa med, finns ett önskemål om att datorn även ska klara CS: GO och LoL.

Datorn köps helst från Alina Systems eller Webhallen då dessa finns lokalt i Uppsala, vilket känns bra.

Hittade denna hos Alina just nu. Vad tycks? Vänder mig hit för att jag saknar koll på den bärbara världen... :/

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Exakt just den hade jag rekommenderat. Mycket prisvärd.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från Acer. Dålig värmeledningsförmåga. Jag har aldrig stött in i en Acer som fungerar bra efter 12 månader.
Googla efter värmeproblem och Acer.

Permalänk
Medlem

Letar samma sak, inställd på den där jag med men hittade just http://www.dustinhome.se/product/5010774846/lenovo-thinkpad-e... för 700 extra och som jag kan se ökar prestandan sinnessjukt mycket för priset. Hijackar lite halvt och frågar om någon hittar något dåligt som jag missar med Lenovon, annars verkar den galet prisvärd, hur är Lenovo som märke?. Låter även tråkigt med värmeproblem med Acer.. Annars verkar den skitbra om du verkligen inte kan gå upp en tusenlapp. Annars har jag tittat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2391305 men mindre ram och jag gillar inte riktigt HP.. Även tittat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2372181

Kan ju kika denna om länken fungerar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2372181,2595263,2443623,...

EDIT: Efter att ha snabbläst några recensioner verkar Lenovon inte lika lockande, ska tydligen kännas väldigt plastig och ha en del problem. Många klagar även på skärmen, men någon skrev att det blir bra om man tar bort Windows 125%zoom. SSDn upptas tydligen även av recovery/bloatware från Lenovo. Känns som att Acern är det bästa alternativet men som sagt, värmeproblem är så jäkla påträngande.. Och i7 lockar med Lenovon då jag mest spelar Football Manager om jag spelar, vilket kräver processor mer än grafikkort..

Permalänk
Medlem

Lenovon har ett sämre grafikkort (gt 740m istället för gt 750m), mindre grafikminne (2gb vs 4gb), den väger 0,46kg mer och är 5-6mm tjockare, acern har IPS-skärm medans Lenovon har TN-skärm. Dessa skillnader hittade jag som va te Acerns fördel. Personligen hade jag skitit fullständigt i 2 eller 4gb grafikminne dock.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Håll dig borta från Acer. Dålig värmeledningsförmåga. Jag har aldrig stött in i en Acer som fungerar bra efter 12 månader.
Googla efter värmeproblem och Acer.

Skrivet av sull:

Letar samma sak, inställd på den där jag med men hittade just...

Ok, låt oss stryka Acer. Vad sägs om Asus? Specifikt http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/199658-a... Hybriddisk är positivt. Skulle tro att en i5 räcker till både CS: GO och LoL samt är mer än tillräcklig för studier. Hur är grafikkretsen GT840M?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Hade Lenovon som sull länkade till under en kortare period och kan bara säga en sak, sämre skit får man nog leta efter.
Skärmen var, förutom upplösningen, riktigt kass med dåliga färger och betrakningsvinklar.
Hela datorn kändes väldigt plastig inkl. tangentbordet och touchpaden. touchpaden var riktigt dålig, blev riktigt besviken på Lenovo att dom levererar datorer med så komponenter. Dom har som alla andra försökt apa efter apples trackpad där hela touchpaden är en fysisk knapp. Problemet är att dom gjort det på sämsta möjliga vis. Hela plattan känns som att den sitter löst och vart man klickar på den så försvinner hela plattan ner några millimeter ner i chassit. Använder man ett finger för att styra musen och ett annat för att klicka är det sjukt jobbigt när plattan försvinner ner varje gång men klickar. En annan irriterande funktion är högerklick-funktionen där ett område nere till höger är dedikerat för högerklick... och det går inte att stänga av! (möjligen att det har uppdaterats nu men när jag hade den gick det inte,)

Sen till det värsta, datorn jag fick led av ett problem där den inte gick att starta om man stängde av den med laddaren i. För att få igång den igen var jag tvungen att dra ur cmos batteriet en stund. Skicka in datorn till Lenovo och dom bytte moderkortet. När jag fick tillbaka den, en månad senare, var det fortfarande samma fel på den. Då fick jag nog och skiten åkte tillbaka till dustin.

Så nej, jag skulle inte rekommendera Lenovo E540, inte ens till min värsta fiende. Åter igen, sämre skit får man leta efter. Den må se bra ut på pappret men i verkligheten är den definitivt inte värd pengarna. </rage>

/wurpan

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se