Intel kan stoppa Broadwell på moderkort med styrkretsen Z87

Permalänk
Melding Plague

Intel kan stoppa Broadwell på moderkort med styrkretsen Z87

Äldre moderkort med styrkretsen Intel Z87 delar sockel med nya Z97, men trots detta fungerar enbart den sistnämnda med den kommande processorfamiljen Broadwell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Även intel försöker suga i sig våra pengar.
Girigt värre

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Avstängd

Känns som vi väntat länge på 14nm nu.

Hoppas för allas skull att dom fungerar på gamla moderkort dock, dom får väl komma med en ny arkitektur och fler pinnar om dom nu inte vill att det ska fungera på äldre moderkort.

Skrivet av Wille1504:

Även intel försöker suga i sig våra pengar.
Girigt värre

Varenda företag gör det, det finns inget företag som existerar bara för att vara snälla mot konsumenterna.

Permalänk
Medlem

"Sådan är kapitalismen".. Så som intel beter sig ska de väl bara vara glada att någon alls vill köpa deras produkter?

Eller såhär.. Jag har ett moderkort i 8-serien och behöver ny processor.. Om jag köper Broadwell, men behåller mitt moderkort, så får de ju i alla fall inkomster. Jämför det mot att jag helt skiter i det då en uppgradering skulle innebära ny processor och nytt moderkort, vilket skulle bli för dyrt för en simpel arbetarjävel.

Nej, jag gillar inte den här utvecklingen alls, och jag gillar inte heller att alla är så snabba att försvara det med att "klart de gör vad de kan för att tjäna pengar"... Men det tycker jag är dubbelmoral. Samma människor skriker högt så fort det blir tal om fastlödda processorer osv..

Om vi säger såhär.. Skulle ni fortfarande agera mänskliga sköldar åt intel eller valfritt annat kapitalistimperium om de började med fastlödda processorer även i entusiastklassen? DVS: ny prolle innebär ALLTID nytt moderkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Det hade ju varit trevligt att kunna uppgradera till Broadwell med mitt befintliga moderkort.
O andra sidan så om ett år och jag mot förmodan skulle ha en anledning att uppgradera så hade det varit för moderkortets skull och dess nya funktioner, inte för att få en ny processor. Det var precis så med min 1156 rig o i5 750, moderkortet saknade USB3, SATA3 och SLI möjlighet, processorn höll mig inte tillbaka något större.Tyvärr kommer jag förmodligen inte att kunna flytta min 4670k till ett nyare moderkort avsett för Broadwell heller så jag tvingas ju ändå att köpa helt nytt.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Dålig stil isf att det inte finns någon som helst teknisk orsak till att dom begränsar kompatibiliteten, så blir det när det inte finns någon konkurrans =/

Berör iofs inte mig personligen eftersom jag ändå kommer uppgradera direkt till 9-serien i samband med CPU byte i sommar, men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Sådan är kapitalismen".. Så som intel beter sig ska de väl bara vara glada att någon alls vill köpa deras produkter?

Eller såhär.. Jag har ett moderkort i 8-serien och behöver ny processor.. Om jag köper Broadwell, men behåller mitt moderkort, så får de ju i alla fall inkomster. Jämför det mot att jag helt skiter i det då en uppgradering skulle innebära ny processor och nytt moderkort, vilket skulle bli för dyrt för en simpel arbetarjävel.

Nej, jag gillar inte den här utvecklingen alls, och jag gillar inte heller att alla är så snabba att försvara det med att "klart de gör vad de kan för att tjäna pengar"... Men det tycker jag är dubbelmoral. Samma människor skriker högt så fort det blir tal om fastlödda processorer osv..

Om vi säger såhär.. Skulle ni fortfarande agera mänskliga sköldar åt intel eller valfritt annat kapitalistimperium om de började med fastlödda processorer även i entusiastklassen? DVS: ny prolle innebär ALLTID nytt moderkort.

Jag ser inget problem med Fastlödda cpuer. Tvärt emot tycker jag det skulle va en bra utveckling då det skulle sätta större press på tillverkare och ge oss kunder stabilare system då det är en del mindre som vi som kund kan fucka upp. Samt att deras kvalitets testning skulle se annorlunda ut då man får ett moderkort MED en cpu som GARANTERAT funkar tillsammans utan att behöva kolla upp vilken revision eller bios som det kommer med. (Tänker mest på AMD och allt mök med olika watt osv. )

Dock annser jag att det bör finnas möjligheten att köpa Mobo och Cpu löst för att bibehålla entusiast marknaden och möjligheterna för Extreme Over clocking med overkill vattenkylning och flytande kväve osv.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som klagar på att Intel är giriga utsugare kanske borde ta en funderare på hur (stora delar av) världen fungerar, så slipper ni skämma ut er. Jag säger dock inte att det inte är okej att vara kommunist - åsiktsfrihet ftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Ni som klagar på att Intel är giriga utsugare kanske borde ta en funderare på hur (stora delar av) världen fungerar, så slipper ni skämma ut er. Jag säger dock inte att det inte är okej att vara kommunist - åsiktsfrihet ftw.

Åsiktsfrihet ja, inget skämmigt med det. Utan folk som uttryckte sina åsikter skulle företag komma undan med mycket som de inte borde.

Permalänk

En av anledningarna till att man inte köper Intel. De kunde bara låtit det fungera men de vill väl dra in mer pengar antagligen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Swedish Berserk:

En av anledningarna till att man inte köper Intel.

En av anledningarna jag köper Intel
Älskar att behöva byta moderkort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

En av anledningarna jag köper Intel
Älskar att behöva byta moderkort.

Jag försöker tänka lite på miljön också och inte bara på konsumtionshets.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Rekordmedlem

Ännu ett bevis för hur fult Intel uppför sig och hur giriga de är, ett skitföretag ur kundens synvinkel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord erkänner Intel att det inte är något fantastiskt nytt med dom nya styrkretsarna och måste stoppa folk från att inte bara köpa en ny CPU...
Känns som dom potentiellt kanske tom förlorar kunder som hade kunnat tänka sig att bara uppgradera sin CPU men nu behöver dom också lägger pengar på ett nytt moderkort, pengar som dom inte ännu har.
Man vill väl hellre tjäna pengar än att inte få något alls?

Ska bli kul att se vilka moderkortstillverkare som öppnar upp för sina kunder att göra valet själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Varenda företag gör det, det finns inget företag som existerar bara för att vara snälla mot konsumenterna.

Tomten?

Visst är det fult om dom kryssar för att inte stödja de äldre korten. Det är väl inte helt säkert nu att det blir en realitet iofs.

Citat:

Intel kan stoppa Broadwell på moderkort med styrkretsen Z87

Observera ni med gafflarna.

Permalänk
Medlem

Känns som det borde ligga någon annan orsak bakom än enbart försäljning av styrkretsar. Precis som många redan nämnt kommer man sälja färre processorer eftersom uppgraderingskostnaden blir högre. Det kanske ligger något i ordspråket att det man tjänar på gungorna förlorar man på karusellen?

Permalänk
Medlem

Och som vanligt får företagen som förändrar sig all skit, precis som Microsoft. Börjar tro att det är bättre att för t.ex Intel m.m. att starta ett helt nytt företag som de släpper produkterna under. Skulle nog inte lika många säga något. Hur är det med qualcomm? Är de fastlödda & måste man byta moderkort varje gång? För det är t.ex arm som Intel krigar mot nu? Inte amd?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag försöker tänka lite på miljön också och inte bara på konsumtionshets.

Så kan man ju tänka !
eller tänk så här någon annan får användning för mitt moderkort :3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Hold on now guys.

Jag tycker det inte är så märkligt att behöva byta moderkort, när man ändå ska köpa nytt varför inte köpa allt nytt??

Visst firigt och blablabla men igentligen varför byta från en 4770 till brodwell? det är en jäkla revition, dvs typ byta processor varje år?

visst själv ska man byta från sandy-e till haswell-e men det är ett större hopp. tycker att intel är snälla nog som låter i prinsip iaf sin tic-tock vara på samma krets, och då menar jag haswell och ref inte brodwell. eller tycker ni att ni kan behålla samma moderkort tills efterträdaren till skylake?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Skulle ju låta otroligt mer logiskt om det var moderkortstillverkarna som ville se en artificiell begränsning införd, så att de kan sälja nya moderkort. Intel ska väl vara glada att lite bakåtkompatibilitet kan leda till att det blir fler processorer sålda.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Så kan man ju tänka !
eller tänk så här någon annan får användning för mitt moderkort :3

Absolut visst är det så. Men behöver du verkligen ett nytt moderkort med den superdatorn? Inte för att det är min sak men för diskussionens skull Oavsett tycker jag det är sniket av Intel om det nu blir såhär.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Oki, jag måste även säga detta. Jag har alltid behövt byta moderkort när jag har köpt nytt. För jag tycker att hoppen mellan tick-tock har varit för små. Bortslösade pengar. Så hellre helt nytt än att lägga ut på ny prolle varje år.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Inget förvånad tyvärr, Intel låter ju sällan mer än två processorgenerationer passa utan å byta socket lr moderkort.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem

Var det inte så, alldeles nyss, att flera som var intresserade av nya 4690K/4790K mycket väl kunde tänka sig Z97, om det krävdes, men skulle vara glada om det kom uppdateringar som möjliggjorde användning av Z87. Men när det blir tal om Broadwell, då är det plötsligt dåligt att Z87 inte fungerar, kanske inte samma personer, och något sporrade av att det antyds om artificiell begränsning. Sedan kan man fråga sig om steget är så stort.

Ja, jag håller med om att sådant är tråkigt, och oavsett Intel eller AMD, så är inkompatibilitet mellan processorer och moderkort något av det tråkigaste som finns inom datorhårdvara.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Osprey:

Ja, jag håller med om att sådant är tråkigt, och oavsett Intel eller AMD, så är inkompatibilitet mellan processorer och moderkort något av det tråkigaste som finns inom datorhårdvara.

Inkompatibiliteten uppfanns av Intel iom lanseringen av P2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag ser fram emot Iris Pro Graphics på desktop.
Med tanke på hur bra Intel HD Graphics var på 4770K så låter det lovande!

Men om Intel artificiellt begränsar processorn till att inte fungera på gamla chipsets så borde EU-domstolen dra dom inför rätta, för det där är ju väldigt dåligt, inte bara oschysst mot konsumenter, men även dåligt för miljön. Sånt borde vara olagligt.

Permalänk
Medlem

Väldigt girigt av Intel men eftersom jag redan har en 4770K så behövs inte en uppgradering på ett långt tag framöver. Skulle egentligen kunna fortsatt kört på min gamla PhenomII X6 då den fortfarande håller måttet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Avstängd

Älskar Intel

Permalänk
Medlem

Älskar mig själv.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem