MacBook Pro 13" för 13000kr eller valfri PC? - Mac inköpt nu

Permalänk
Avstängd

MacBook Pro 13" för 13000kr eller valfri PC? - Mac inköpt nu

Nu när jag äntligen har tillräckligt med pengar över för att kunna köpa mig en MacBook... som jag velat skaffa så länge, så sitter jag o funderar på varför man ska välja just en MacBook istället för någon annan bärbar för den summan?

Det är den här jag har kollat på: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/APPLE-MacBook-Pro-Retina...

MacBookens fördelar är väl såklart dess "unibody-chassi", trackpad och skärmen. Vad gäller chassit så tror jag inte det spelar någon roll vilken dator jag väljer eftersom främsta användningen lär ske på skrivbordet... och datorn kommer inte flyttas runt så mycket.

Skärmen och trackpaden däremot är ju svårt att välja bort.

Annars har jag svårt o motivera ett köp av en MacBook när prestandan är så pass mycket lägre jämfört med andra PC i samma prisklass. Dock lär jag ju inte använda datorn till så mycket krävande uppgifter mer än lite ordbehandling och websurf. Vilket gör att behovet av prestandan försvinner...

Beslutsångest...

EDIT: Det blev den Macbook jag tänkte mig... 13" med Retina-display, 8 GB ram och 256 GB HDD... köpte den förra veckan.

Klämde och kände på en massa vanliga windows-datorer också. Men det är ju tyvärr ingen tillverkare som lyckas matcha byggkvalitén ännu... inte ens om man går upp till dubbla priset.

Så nu blir det bärbar Mac-dator och stationär Windows-dator i fortsättningen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Batteritiden är riktigt lång på Macbook. Men det finns många bra konkurrenter på PC-sidan. Asus har en del bla

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Batteritiden är riktigt lång på Macbook. Men det finns många bra konkurrenter på PC-sidan. Asus har en del bla

Jo just det ja... det glömde jag. Dock är ju även det en av fördelarna som jag inte drar någon nytta av ifall jag främst tänkt använda den här hemma... eller där vägguttag finns.

Problemet är väl egentligen att jag verkligen vill ha en MacBook, men har så svårt att motivera ett köp av en. :/

Anledningen till att jag överhuvudtaget ska köpa en bärbar dator nu är att jag vill få bort min stationära som tar upp för mycket plats. Känner att det vore så oerhört skönt att kunna ha en dator som man lätt stoppar undan i bokhyllan när man inte ska använda den.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo just det ja... det glömde jag. Dock är ju även det en av fördelarna som jag inte drar någon nytta av ifall jag främst tänkt använda den här hemma... eller där vägguttag finns.

Problemet är väl egentligen att jag verkligen vill ha en MacBook, men har så svårt att motivera ett köp av en. :/

Anledningen till att jag överhuvudtaget ska köpa en bärbar dator nu är att jag vill få bort min stationära som tar upp för mycket plats. Känner att det vore så oerhört skönt att kunna ha en dator som man lätt stoppar undan i bokhyllan när man inte ska använda den.

Mini itx?

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Köp en laptop för mycket mindre pengar och ha som surfdator och gör något kul för tusenlapparna som blir över:)

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Windows-dator! Har en MacBook air som jobbdator, ruttet! Rekommenderar starkt en med Windows. Du betalar mest för lilla äpplet på datorn, inte för komponenter. Har en grym gaming-dator hemma, inte alls att jämföra med. Men vi får PCs till hösten

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk

För dina ändamål så är en PC för 13k helt onödig, men samtidigt så har en macbook bra mer prestanda än du verkar behöva (ja, undantag för gpu), du kan lätt hitta en bra PC för 6 eller 7k som uppfyller allt du behöver. Det handlar väl mer om hur viktig skärm och trackpad är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av V1pArzZ:

Mini itx?

Har funderat på det... men ska jag ha en mindre stationär dator så skulle jag satsa på mer prestanda faktiskt. Det får bli längre fram... för tillfället så är det en bärbar jag vill ha.

Skrivet av V1pArzZ:

Köp en laptop för mycket mindre pengar och ha som surfdator och gör något kul för tusenlapparna som blir över:)

EGENTLIGEN så är ju bytet till bärbar bara för nöjes skull... men samtidigt så frigör jag ju lite utrymme, och så slipper jag alla dessa sladdar jag har vid datorn.

Skrivet av Persienner:

För dina ändamål så är en PC för 13k helt onödig, men samtidigt så har en macbook bra mer prestanda än du verkar behöva (ja, undantag för gpu), du kan lätt hitta en bra PC för 6 eller 7k som uppfyller allt du behöver. Det handlar väl mer om hur viktig skärm och trackpad är.

Kollade även på MacBook Air 13" som kostade ca 8490 kr... men eftersom det är en TN-panel på den så är det ju tråkigt. Har jämfört den och Retinan bredvid varandra... och Retinan är ju en fröjd för ögat.

Och så trackpaden på Macarna... jag förstår inte att den ska vara så bra jämfört med de andra man provar. Men sedan om det högre priset verkligen gör det värt är ju svårt att säga.

Är ju för tillfället inte bunden till särskilda program heller... om så vore fallet skulle man ju ha enklare o välja.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Satt i samma sits ganska nyligen och kollade på en hel del olika windowsburkar innan jag köpte min macbook. Mina krav var att datorn skulle vara 12-14", ha ssd, vara lätt att bära med mig samt minst full-hd upplösning och sjysst batteritid. Ganska så självklart så hamnade jag fort i ultrabooksegmentet och det finns en del intressanta saker där faktiskt.

Jag kollade bland annat på Lenovo Yoga 2 PRO http://www.inet.se/produkt/1971565/lenovo-yoga-2-pro-i7-8gb-2... men för mig gick de bort då jag inte tycker touch är något att ha samt att jag läst att windows har stora problem med skalningen på så pass högupplösta skärmar (3200x1800). Asus Zenbook i motsvarande prisklass gick också bort pga touch. Tittade även lite på Sony Vaio som jag både hört ska vara bra och även upplevt kvaliteten av på lite större burkar i 17" klassen.

Det som till slut fick mig att välja en mac var nog ingen enskild grej utan en kombination av flera faktorer. Sambons gamla mac från 2008 tuffar faktiskt på fortfarande och klarar av enkla uppgifter, många kompisar med bärbara byter ungefär vart tredje år (vilket kan vara pga SBS såklart). Jag gillar deras trackpad väldigt mycket och har inte stött på någon likvärdig på någon annan bärbar jag använt. Det kändes spännande med ett nytt OS att lära sig, tog väl typ 2 veckor eller så att få in vanan. Jag hade redan en iPad sen tidigare och gillade apples filosofi om hur system ska fungera.

Såhär i efterhand anser jag, helt subjektivt, att jag har ett bättre "flow" när jag jobbar på macen än jag har på min windowsdator. Metoderna för att byta program med gester, ha flera skrivbordsytor som fungerar på ett för mig logiskt sätt och dylikt gör det väldigt bekvämt. Att datorn och paddan kommunicerar bra med varandra och har goda synergier jag inte visste om vid köpet har också varit en bonus. Det finns också en del roliga saker att göra i terminalen och eftersom det är byggt på BSD-grunder finns roliga saker som macports, wine o.dyl. vilket gör mig glad eftersom det ger mig något att pilla med när jag har tråkigt.

Det ska väl sägas att min macbook inte är någon direkt spelmaskin, kör en del Diablo 3 på det och det flyter väl på någorlunda i 1280x800 i Low men det märks verkligen att det inte är en speldator. Har kört en del "lätta" spel så som FTL, Dust an elysian tail och Trine 2 men även här märks det att det inte är en speldator jag köpt. Vissa spel, t.ex. FTL, fungerar bra mycket bättre än andra och jag måste erkänna att jag inte har någon direkt aning om varför. Min macbook köptes primärt för arbete och det gör den, i min mening, otroligt bra.

EDIT; Är du inte van vid gester så kan det bli en del svärande i början när du t.ex. glömmer bort hur man ska köra för att få fram launchpad och dylikt. Kan ju bara vara jag som är dålig också, vet faktiskt inte

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Avstängd

Det blev den Macbook jag tänkte mig... 13" med Retina-display, 8 GB ram och 256 GB HDD... köpte den förra veckan.

Klämde och kände på en massa vanliga windows-datorer också. Men det är ju tyvärr ingen tillverkare som lyckas matcha byggkvalitén ännu... inte ens om man går upp till dubbla priset.

Så nu blir det bärbar Mac-dator och stationär Windows-dator i fortsättningen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Intel NUC kan ju vara en idé annars ifall du bara är ute efter en dator som tar lite plats.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Ska du endast sufra och ordbehandla lite så kan du kolla på en Macbook Air istället. Lite billigare och du får bra grejer.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Sitter på en Mac-pro och kan säga att byggkvalitén är sjukt bra. Gällande workflow är det enligt mig som äpplen och päron. Jag tycker att det funkar mycket sämre när man har extremt många fönster i samma applikation, men smaken är som baken. Jag valde min mac pro pga skärmen, byggkvalitén och batteritiden. För mig så har jag köpt en kontorsdator som ska hålla länge.

Resten av datorn, typ tangentbord, grafik, cpu-prestanda och touchpad tycker jag själv finns likvärdiga på andra märken (min gamla lenovo t61:s touch var grym).

Håller dock med om att intel NUC kan vara intressant att titta på.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3