Samsung Galaxy S5 uppgraderas med WQHD och Snapdragon 805

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S5 uppgraderas med WQHD och Snapdragon 805

Koreanska mobilanvändare kan se fram emot att Samsungs flaggskeppstelefon uppgraderas med högre upplösning, snabbare processor och höghastighetsanslutning för LTE-A.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är F vi vill se! Bort med plasten föfan!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

"uppiffad variant av Galaxy S5 med uppgraderingar på flera viktiga fronter, inte minst WQHD-upplösning."

Personligen ser jag inte skillnad på upplösningar med högre täthet än cirka 300ppi så är verkligen en uppgradering av ppi från 400 till 500 viktig? Är det ens en uppgradering?
Jag fattar att en oinsatt bara går på siffror men ni artikelförfattare brukar veta mer än så. Vad är det jag har missat?

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem

Det intressanta i den här nyheten är LTE-A, det här är första gången jag läser om den tekniken som en kommersiell produkt och inte bara som ett laboratorietest. Med LTE-A kommer man (till skillnad från vanlig LTE) att på sikt kunna uppnå de hastigheter som anses som minimum för en 4G-uppkoppling, nämnligen 1gigabyte per sekund under rörelse. (Massor av operatörer marknadsför ju sin LTE och 3G turbo som 4G, men det är en annan sak..)

Permalänk
Medlem

PPI

Börjar bli tramsigt med PPI och upplösning i mobilerna. Lite som megapixelhetsen på digitalkameror för ett antal år sen.

Visa signatur

i7-4770k / Intel RTS2011LC | Asrock Z87E-ITX | KFA2 GTX 680 LTD OC V4 | 16GB G.Skill Ares CL9 1600MHz | Samsung 840 250GB SSD | 2 x 1TB HDD | Be Quiet! Pure Power L8 630W | Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem

Ogillar Galaxyn för att jag upplever den som plastig och att jag vantrivs med vad de gjort med UI:t. Sen känner jag noll behov av fler kärnor, högre frekvenser eller fler pixlar. Ge mig samma prestanda som nuvarande generation med längre batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det intressanta i den här nyheten är LTE-A, det här är första gången jag läser om den tekniken som en kommersiell produkt och inte bara som ett laboratorietest. Med LTE-A kommer man (till skillnad från vanlig LTE) att på sikt kunna uppnå de hastigheter som anses som minimum för en 4G-uppkoppling, nämnligen 1gigabyte per sekund under rörelse. (Massor av operatörer marknadsför ju sin LTE och 3G turbo som 4G, men det är en annan sak..)

Håller med. Dagens 4G går snabbt men inte alls så snabbt som man hade blivit lovad enligt reklamer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Still same plastic. Och sen ser jag fortfarande inte meningen med den upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Det intressanta i den här nyheten är LTE-A, det här är första gången jag läser om den tekniken som en kommersiell produkt och inte bara som ett laboratorietest. Med LTE-A kommer man (till skillnad från vanlig LTE) att på sikt kunna uppnå de hastigheter som anses som minimum för en 4G-uppkoppling, nämnligen 1gigabyte per sekund under rörelse. (Massor av operatörer marknadsför ju sin LTE och 3G turbo som 4G, men det är en annan sak..)

Problemet är dock strävan mot mycket låg trafikmängd som ingår i abb, köpa mera när den lilla fria mängden är förbrukad för för 50:-/GB känns inte riktigt aktuellt, känns som om utvecklingen på den fronten hoppat tillbaka 20år... minns telias 50öre/MB...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linuxs:

Vad är det jag har missat?

Inget, egentligen. Det är mest sifferskryt/penisviftande. "Vi har störst/längst/osv!", typ. Du behöver inte WHQD i en mobiltelefon, alls. Du får inte plats med mer information (tecken blir isåfall för små för att kunna läsas av de flesta, speciellt de över 40 som börjat bli långsynta), och det görs ingen media specifikt för WHQD-upplösning heller. I princip drar telefonen bara mer ström, till ingen som helst nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bld:

Börjar bli tramsigt med PPI och upplösning i mobilerna. Lite som megapixelhetsen på digitalkameror för ett antal år sen.

Ökad ppi ger också ökat ljusgenomsläpp så att man kan sänka strömförbrukningen för displayen. Knappast tramsigt,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Dagens 4G går snabbt men inte alls så snabbt som man hade blivit lovad enligt reklamer.

IOM att frekvensutrymmet delas med många enheter kommer du aldrig att få ut fullt klös iallafall, även om mottagningsförhållandena varit 100% optimala (vilket de ju såklart aldrig är.) Själv har jag fått ut typ 40Mbit/s ned, 6Mbit upp mitt i ett hyresområde med husväggar modell betongbunker med dagens 4G/LTE, och det är inte så himla illa pinkat ändå. Räcker för husbehov kan man väl säga...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ökad ppi ger också ökat ljusgenomsläpp så att man kan sänka strömförbrukningen för displayen. Knappast tramsigt,

Tvärt om, ökad PPI sänker genomsläppligheten, så förbrukningen går upp (om man vill behålla samma intensitet.) Detta pga att fler pixlar kräver mer "infrastruktur" i panelen (ledningsbanor, pixel-transistorer osv.) Färre pixlar innebär större pixlar och därmed lägre förhållande mellan infrastruktur och pixelarea, dvs mer genomsläpp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

IOM att frekvensutrymmet delas med många enheter kommer du aldrig att få ut fullt klös iallafall, även om mottagningsförhållandena varit 100% optimala (vilket de ju såklart aldrig är.) Själv har jag fått ut typ 40Mbit/s ned, 6Mbit upp mitt i ett hyresområde med husväggar modell betongbunker med dagens 4G/LTE, och det är inte så himla illa pinkat ändå. Räcker för husbehov kan man väl säga...

Det låter såklart vettigt. Har dock aldrig fått mer än 15Mbit ner, just kanske för att jag testat hyfsat nära centrum.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tvärt om, ökad PPI sänker genomsläppligheten, så förbrukningen går upp (om man vill behålla samma intensitet.) Detta pga att fler pixlar kräver mer "infrastruktur" i panelen (ledningsbanor, pixel-transistorer osv.) Färre pixlar innebär större pixlar och därmed lägre förhållande mellan infrastruktur och pixelarea, dvs mer genomsläpp...

Det beror till viss del på vilken teknik som används. Men med Amoled som innebär att varje pixel i sig är en ljuskälla är det defubutivt så. Jämför t. ex http://www.sweclockers.com/nyhet/17022-sharp-borjar-tillverka...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Ogillar Galaxyn för att jag upplever den som plastig och att jag vantrivs med vad de gjort med UI:t. Sen känner jag noll behov av fler kärnor, högre frekvenser eller fler pixlar. Ge mig samma prestanda som nuvarande generation med längre batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag upplever inte Samsung mobiler som mer plastiga än annat. Min brors S5 känns betydligt gedignare än tex LG G2.

Styvt chassi och knakar inget. Vad mer begär folk av lurar som är mestadels gjorda av plast? Ja plast är plastigt för att det är plast, det vet vi.

"Känns så plastig" är bara ett så utsuddat argument.

Permalänk
Avstängd

Snapdragon 805 är bara en något förbättrad version av Snapdragon 801 och 800.
Den är tråkig och bygger på gamla ARMv7 med 32-bit.

Jag väntar på Snapdragon 808 och 810 som har nya ARMv8 arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Håller med. Dagens 4G går snabbt men inte alls så snabbt som man hade blivit lovad enligt reklamer.

Mycket därför att många personer använder väldigt mycket bandbredd med sina mobiler, förutsättningarna blir helt annorlunda.
Många räknar dumt med, och förväntar sig samma prestanda som sitt WIFI hemma kopplat till en 100/100 lina.

Och, reklam får du ju ta med en stor nypa salt, deras testar är under optimala förhållanden, vilket i princip aldrig någonsin händer för den enskilda användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Snapdragon 805 är bara en något förbättrad version av Snapdragon 801 och 800.
Den är tråkig och bygger på gamla ARMv7 med 32-bit.

Jag väntar på Snapdragon 808 och 810 som har nya ARMv8 arkitekturen.

805 är en nya SoC med ny GPU, effektivare och snabbare kärnor samt större helt nya funktioner till skillnad från 800 till 801 som i stort sätt är samma sak, något optimerad. Det som skulle vara tråkigt, är om den hade 801.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Mycket därför att många personer använder väldigt mycket bandbredd med sina mobiler, förutsättningarna blir helt annorlunda.
Många räknar dumt med, och förväntar sig samma prestanda som sitt WIFI hemma kopplat till en 100/100 lina.

Och, reklam får du ju ta med en stor nypa salt, deras testar är under optimala förhållanden, vilket i princip aldrig någonsin händer för den enskilda användaren.

Förstår problematiken men måste säga att marknadsföringen är kass.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Oldskool:

Det intressanta i den här nyheten är LTE-A, det här är första gången jag läser om den tekniken som en kommersiell produkt och inte bara som ett laboratorietest. Med LTE-A kommer man (till skillnad från vanlig LTE) att på sikt kunna uppnå de hastigheter som anses som minimum för en 4G-uppkoppling, nämnligen 1gigabyte per sekund under rörelse. (Massor av operatörer marknadsför ju sin LTE och 3G turbo som 4G, men det är en annan sak..)

1 GB/s över mobil uppkoppling låter helt otroligt när i princip ingen idag har snabbare fast bredband än 1 Gbit/s, de flesta sitter på 100 Mbit/s och vi i mindre orter sitter med 8 eller i bästa fall 30 Mbit/s. Framförallt i ett marknadsklimat där man isåfall skulle förbruka sin månatliga datamängd på tre sekunder.

Kan du ge något exempel på att 1 GB/s har omnämnts [som minimum] i samband med 4G?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bld:

Börjar bli tramsigt med PPI och upplösning i mobilerna. Lite som megapixelhetsen på digitalkameror för ett antal år sen.

Det går folk på fortfarande, läste en tråd här nyligen där folk fortfarande går på det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det går folk på fortfarande, läste en tråd här nyligen där folk fortfarande går på det

Jodå, det kan jag lova att de gör Jag tror folket här på swec har glömt hur sjukt lite allmänheten vet om teknik. Jobbat med ITsuppot i ett gäng år nu, och det är inte bara "60talisterna", även unga människor. Många är duktiga på att använda sina smartphones och laptops, men har i grunden ingen aning om hur någonting fungerar och är inte speciellt intresserade heller.

men det är väl så det är, Jag är duktig på att köra bli, men ja kan fan inte ett skit om bilar

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jodå, det kan jag lova att de gör Jag tror folket här på swec har glömt hur sjukt lite allmänheten vet om teknik. Jobbat med ITsuppot i ett gäng år nu, och det är inte bara "60talisterna", även unga människor. Många är duktiga på att använda sina smartphones och laptops, men har i grunden ingen aning om hur någonting fungerar och är inte speciellt intresserade heller.

men det är väl så det är, Jag är duktig på att köra bli, men ja kan fan inte ett skit om bilar

Så är det absolut, att jag kan köra bil är ju inte samma sak som att jag kan reparera den, jag är glad att jag kan köra, tanka och fylla på spolarvätska, men det är ju det enda jag behöver kunna för att använda bilen för att ta mig dit jag ska

Vi ska inte dra alla 60talister över samma kant, finns massor av dem som är duktigare än unga människor, det är de sena 50-talisterna + 60-talisterna som gett oss möjligheten att ens ha tillgång till datorer, det var 3 40-talister som skapade UNIX under 60- och 70-talet

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bld:

Börjar bli tramsigt med PPI och upplösning i mobilerna. Lite som megapixelhetsen på digitalkameror för ett antal år sen.

Bara de att pixlarna på telefonen inte har brus...det vill säga du kan använda förstoringsglas om du inte har bra ögon

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag upplever inte Samsung mobiler som mer plastiga än annat. Min brors S5 känns betydligt gedignare än tex LG G2.

Styvt chassi och knakar inget. Vad mer begär folk av lurar som är mestadels gjorda av plast? Ja plast är plastigt för att det är plast, det vet vi.

"Känns så plastig" är bara ett så utsuddat argument.

Utsuddat eller ej - det var fortfarande en av två saker som gjorde att jag valde en annan tillverkare sist jag bytte telefon. Jag tycker den känns billig på ett sätt som t.ex. Xperia Z och HTC One inte gör, att jag sen ogillar Samsungs UI gör ju inte saken bättre. Jag har inga problem med att andra gillar Galaxyn - bevisligen är den populär. Jag köper telefon för att passa mig, vad andra har för krav och preferenser är väl deras ensak - jag kan bara tala för mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Håller med. Dagens 4G går snabbt men inte alls så snabbt som man hade blivit lovad enligt reklamer.

Den är dessutom inte så snabb att den klara ITU's ursprungliga definition på vad som är 4G, vilket gör att det är rätt mycket PR-bluff över dagens "4G"-uppkopplingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

1 GB/s över mobil uppkoppling låter helt otroligt när i princip ingen idag har snabbare fast bredband än 1 Gbit/s, de flesta sitter på 100 Mbit/s och vi i mindre orter sitter med 8 eller i bästa fall 30 Mbit/s. Framförallt i ett marknadsklimat där man isåfall skulle förbruka sin månatliga datamängd på tre sekunder.

Kan du ge något exempel på att 1 GB/s har omnämnts [som minimum] i samband med 4G?

Den ursprungliga officiella specen av 4G från ITU sade att gränsen låg vid 1Gigbit/sek. Detta var så klart långt innan någon var i närheten av att lyckas fixa den hastigheten i ett kommersiellt nät.

Jämför:
http://en.wikipedia.org/wiki/4G
"In March 2008, the International Telecommunications Union-Radio communications sector (ITU-R) specified a set of requirements for 4G standards ... and 1 gigabit per second (Gbit/s) for low mobility communication (such as pedestrians and stationary users)."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av leafbranch:

805 är en nya SoC med ny GPU, effektivare och snabbare kärnor samt större helt nya funktioner till skillnad från 800 till 801 som i stort sätt är samma sak, något optimerad. Det som skulle vara tråkigt, är om den hade 801.

Krait-kärnorna må vara något snabbare i 805 än tidigare 8xx modeller, men det är enbart p.g.a. av något högre klockfrekvens. Tittar man på utfört arbetet per cykel så har det hänt extremt lite sedan Krait 400 introducerades 2012, det är väldigt nära exakt samma CPU-kärna idag med högre frekvens.

Qualcomm lär ändå kunna känna sig rätt lugna, alla Cortex A15 baserade SoCer är chanslösa mot Krait vad det gäller strömförbrukning. Apple må ha en klart snabbare CPU-kärna, men dom tillverkar ju inte för 3:e part.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Krait-kärnorna må vara något snabbare i 805 än tidigare 8xx modeller, men det är enbart p.g.a. av något högre klockfrekvens. Tittar man på utfört arbetet per cykel så har det hänt extremt lite sedan Krait 400 introducerades 2012, det är väldigt nära exakt samma CPU-kärna idag med högre frekvens.

Qualcomm lär ändå kunna känna sig rätt lugna, alla Cortex A15 baserade SoCer är chanslösa mot Krait vad det gäller strömförbrukning. Apple må ha en klart snabbare CPU-kärna, men dom tillverkar ju inte för 3:e part.

Det är ju inte så troligt då de inte har egen tillverkning, endast utveckling, 3.e part tillverkar ju åt dem

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.