Någon här med kunskaper inom Unreal (4)?

Permalänk
Medlem

Någon här med kunskaper inom Unreal (4)?

Jag är total nybörjare i Unreal, köpte precis Unreal Engine 4 och undrar helt enkelt vad jag ska bygga själva världen med? Kan jag bygga rum o.s.v. i ett 3D-program och sedan importera dessa som static meshes i Unreal och köra på? (detta vet jag hur man gör)

Eller måste man bygga saker direkt i Unreal med brushes?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Borde inte Unreal's hemsida svara på detta?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

https://docs.unrealengine.com/latest/INT/

Men enkelt svar på din fråga. Du kan importera 3D meshes självklart, FBX kan man använda. Har för mig att brushes är effektivare och använder alltså mindre prestanda när man spelar, ifrån när jag skulle lära mig UE3.

Permalänk
Medlem

Har lite kunskaper, men är en fullkommlig nybörjare.

Ja du kan importera static meshes till UE4, du kan även skapa BSP-volymer med motorn, och sedan omvandla dessa till static meshes. Rekommenderas dock inte att du gör det senare för något annat än simpla former som kuber och liknande.

För massor av bra tutorials: https://www.youtube.com/user/UnrealDevelopmentKit/playlists
Börja med denna: https://www.youtube.com/playlist?list=PLZlv_N0_O1gasd4IcOe9Cx...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

https://docs.unrealengine.com/latest/INT/

Men enkelt svar på din fråga. Du kan importera 3D meshes självklart, FBX kan man använda. Har för mig att brushes är effektivare och använder alltså mindre prestanda när man spelar, ifrån när jag skulle lära mig UE3.

Tack för länken! Den förklarade det så här:

"Long ago, Geometry Brushes were used as the primary building block in level design. Now, however, that role has been passed on to Static Meshes, which are far more efficient. However, Geometry Brushes can still be useful in the early stages of a product for rapid prototyping of levels and objects, as well as for level construction by those who do not have access to 3D modeling tools."

Alltså borde jag fritt fram kunna skapa världar i t.ex. 3ds Max för att sedan importera väggar, möbler, hela rum o.s.v. som static meshes i UE4.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tack för länken! Den förklarade det så här:

"Long ago, Geometry Brushes were used as the primary building block in level design. Now, however, that role has been passed on to Static Meshes, which are far more efficient. However, Geometry Brushes can still be useful in the early stages of a product for rapid prototyping of levels and objects, as well as for level construction by those who do not have access to 3D modeling tools."

Alltså borde jag fritt fram kunna skapa världar i t.ex. 3ds Max för att sedan importera väggar, möbler, hela rum o.s.v. som static meshes i UE4.

/hulle.

Exakt. Utomhuslandskap är dock långt mycket lättare att ta i motorns egna Landscape mode.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Såhär gör jag:

Allt föremål skapar jag i ett 3D-modelleringsprogram, i mitt fall Cinema 4D. Därefter exporterar jag det till ett lämpligt filformat för UE4, och importerar denna fil till världen jag är i. Funkar perfekt för mig.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Exakt. Utomhuslandskap är dock långt mycket lättare att ta i motorns egna Landscape mode.

Har ej erfarenhet med UE4 utan enbart UE3 och CryEngine, men om de inte har uppdaterat landskapsverktygen så borde det vara lättare att skulptera landskapet i Mudbox eller dylikt för att sedan använda en displacement map som height map. Därefter kan man enkelt köra hela terrängen genom program som simulerar erosion (vind, sol, regn osv.).

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Jag har själv köpt UE4 nyligen och ska börja lära mig. Kanske vi kan utnyttja varandra? Du har dock förmodligen ett försprång jämfört med mig.

Permalänk
Sötast

Ett tips till andra nybörjare som kanske läser denna tråden:

Vänta med UE4! UDK är gratis och utvecklingen i de båda har enormt mycket gemensamt och är i stort sett samma.

När man sen är varm i pälsen och tror att man kan få valuta för pengarna så kan man gå över till UE4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ett tips till andra nybörjare som kanske läser denna tråden:

Vänta med UE4! UDK är gratis och utvecklingen i de båda har enormt mycket gemensamt och är i stort sett samma.

När man sen är varm i pälsen och tror att man kan få valuta för pengarna så kan man gå över till UE4

Fast 176 kr är inte särskilt mycket och möjligheterna i UE4 är betydligt större.

On topic så har jag ingen tur alls med att få in texturer korrekt från 3ds max. Det blir alltid vajsing med UV-koordinaterna...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hulle:

Fast 176 kr är inte särskilt mycket och möjligheterna i UE4 är betydligt större.

On topic så har jag ingen tur alls med att få in texturer korrekt från 3ds max. Det blir alltid vajsing med UV-koordinaterna...

/hulle.

Vad som är värt sin kostnad är ju såklart subjektivt och något som varje person får välja själv, det jag gjorde var att jag berättade för de som inte vet att ett gratisalternativ finns som fungerar i princip likadant som man kan prova på innan man betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ett tips till andra nybörjare som kanske läser denna tråden:

Vänta med UE4! UDK är gratis och utvecklingen i de båda har enormt mycket gemensamt och är i stort sett samma.

När man sen är varm i pälsen och tror att man kan få valuta för pengarna så kan man gå över till UE4

Jo jag tänkte köra unity först men ändrade mig till UE4,man behöver inte fortsätta betala. Jag gör dock det ändå för jag tycker att dem förtjänar lite extra stålar.