Steam och verifiering av kreditkort

Permalänk
Keeper of Traditions

Steam och verifiering av kreditkort

Tjipp,

Var inte säker på om tråden skulle ligga under mjukvaruavdelningen eller spelavdelningen, men den fick hamna här.

Mitt bankkort gick ut i Juni och fick då ett nytt utskickat från banken i vanlig ordning och det blev dags att uppdatera kortuppgifter överallt. När jag kom till Steam så stötte man på lite patrull, då de tydligen infört något säkerhetssystem där man först måste verifiera att man är ägare till kortet innan man kan handla med det.

Det går ut på att de lägger två små "charges" på kortet och att man sen i Steam ska skriva in hur mycket dessa var på. Här blir det problem då Steam använder Euro, men i mitt kontoutdrag står alla kostnader i svenska kronor, såklart. Försökte jag omvandla från svenska kronor till Euro genom en valutaväxlare så blev det fel och Steam nekade mig.
Jag skickade en fråga till Steam men de svarar bara med något standardsvar om själva processen att verifiera kortet och inte någonting om mitt faktiska problem.

Hur bär man sig åt här egentligen?
Ska man ta kontakt med banken och fråga hur mycket det blir i Euro, är det något de kan kolla upp för utdrag som ligger någon månad tillbaks?
De kanske har koll på vilken valutakurs de hade den dagen så kan man växla om själv?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det jobbiga blir ju om du måstes skriva in exakta eurovärdet med decimaler vid just den tidpunkten. Om det är så korkat så hoppas jag de löser det omgående. Annars kommer nog ganska många vara ute å cykla. Jag har dock inte haft något problem med den typ av verifiering. Var det nyligen? jag köpte ett spel för typ 1v sen och det var inga problem (använder ekort) jag matar bara in kortuppgifterna å genomförde köpet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Du kan binda kortet till paypal och betala med paypal genom steam, fungerar fint det med.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Borde stå i kontoutdraget växelkursen på köp från annat land.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fragwolf:

Det jobbiga blir ju om du måstes skriva in exakta eurovärdet med decimaler vid just den tidpunkten. Om det är så korkat så hoppas jag de löser det omgående. Annars kommer nog ganska många vara ute å cykla. Jag har dock inte haft något problem med den typ av verifiering. Var det nyligen? jag köpte ett spel för typ 1v sen och det var inga problem (använder ekort) jag matar bara in kortuppgifterna å genomförde köpet.

Kortet byttes som sagt i Juni, sen var det ett par veckor sedan jag började med verifieringen.

Värdet måste anges med precision på 2 decimaler, så hur de gör med avrundning om nu det exakta värdet skulle vara på fler decimaler än så vet jag inte heller.

Skrivet av Mac83:

Du kan binda kortet till paypal och betala med paypal genom steam, fungerar fint det med.

Jao, men det känns som att gå en omväg för att lösa ett problem som inte borde vara några som helst problem... Jag känner inte till någon annan tjänst som krånglar så för att verifiera identiteten. Det måste ju finnas bra mycket enklare sätt, tycker man.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MammDiin:

Borde stå i kontoutdraget växelkursen på köp från annat land.

Det står bara Valuta EUR, ingen valutakurs

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det står bara Valuta EUR, ingen valutakurs

Eftersom det debiterats i EUR mot ditt konto borde det ju vara din banks växlingskurs mot SEK som gäller.
Alltså ska du kunna kontakta din bank och höra exakt hur mycket som drogs (med decimaler och allt), även om inte all denna info är utskrivet på internet banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det står bara Valuta EUR, ingen valutakurs

För mig står det till och med växelkursen från euro till euro.
Men om du inte ser växelkursen på nätbanken så får du säkert reda på det du behöver genom att kontakta banken.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MammDiin:

För mig står det till och med växelkursen från euro till euro.
Men om du inte ser växelkursen på nätbanken så får du säkert reda på det du behöver genom att kontakta banken.

Du använder inte Swedbank, antar jag?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du använder inte Swedbank, antar jag?

Nej, bor i Finland och använder Andelsbanken

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du använder inte Swedbank, antar jag?

jag har swedbank och har misslyckats 2 gånger på raken nu. ringt till swedbank via telefonbanken men de kunde inte hjälpa mig ändå, summan jag fick av dem va tredje och sista försöket :/ .
Steam borde verkligen ändra på denna verifikation så den funkar med valutan i aktuellt land.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av AndersBlomdahl:

jag har swedbank och har misslyckats 2 gånger på raken nu. ringt till swedbank via telefonbanken men de kunde inte hjälpa mig ändå, summan jag fick av dem va tredje och sista försöket :/ .
Steam borde verkligen ändra på denna verifikation så den funkar med valutan i aktuellt land.

Oj, det här var länge sedan... Men jag har för mig att det gick att få fram originalsumman (innan konvertering) någonstans trots allt, om man klickade runt lite.

Men ja, det känns som ett korkat sätt att lösa det på, speciellt med tanke på att det ändå går att handla med det nya kortet efter en tid utan att man behöver verifiera det...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

jag har swedbank och har misslyckats 2 gånger på raken nu. ringt till swedbank via telefonbanken men de kunde inte hjälpa mig ändå, summan jag fick av dem va tredje och sista försöket :/ .
Steam borde verkligen ändra på denna verifikation så den funkar med valutan i aktuellt land.

Tråkigt att din bankkontakt inte kan räkna multiplikation.
Jag har själv ej Swedbank utan Skandia, och det var tydligen lite bökigt att skaka fram den exakta växelkursen som använts, men efter ca 15 minuters samtal så lyckades min bankkvinna räkna rätt i alla fall.

Men jag håller med om att det är superdåligt att Steam inte kan debitera i SEK så man slipper denna räkneövning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tråkigt att din bankkontakt inte kan räkna multiplikation.
Jag har själv ej Swedbank utan Skandia, och det var tydligen lite bökigt att skaka fram den exakta växelkursen som använts, men efter ca 15 minuters samtal så lyckades min bankkvinna räkna rätt i alla fall.

Men jag håller med om att det är superdåligt att Steam inte kan debitera i SEK så man slipper denna räkneövning.

ja jävligt irritersamt när man tror att man är på väg att fynda något inne på steammarket så kan man inte köpa skiten tog å betämde mig att köpa en stattrak kniv efter ha provat boxöppnings simulatorn där det tog 1427 låder innan jag fick en kniv
ja tänkte logga in på derat supportkonto å häva hur mig en massa fula ord men lyckades hålla tillbaks i sista sekund boxöppningsimulator http://convars.com/case/
ganska skoj när jag ändå inte kan spendera dem jag har på kontot för tillfället och dessutom är hemma å sjuk. fan så less man blir på att ligga till sängs 4e dan nu å vill ut i solen eller bara få gå till jobbet.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

jag har swedbank och har misslyckats 2 gånger på raken nu. ringt till swedbank via telefonbanken men de kunde inte hjälpa mig ändå, summan jag fick av dem va tredje och sista försöket :/ .
Steam borde verkligen ändra på denna verifikation så den funkar med valutan i aktuellt land.

Eller börja verifiera på transaktionemeddelandet som alla andra gör.

Permalänk
Inaktiv

Det verkar bara som om detta händer vissa användare? Jag tar bort och lägger till kreditkort hejvilt, senast igår. Har aldrig stött på någon verifiering :/

Permalänk
Medlem

Jag tog bara fram en sida med för valuta konvertering med aktuella växelkurser och fyllde i det värde som den spottade ut och det gick väldigt smidigt.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb