Polishund används för att hitta gömda datorminnen

Permalänk
Melding Plague

Polishund används för att hitta gömda datorminnen

Vältränade hundar kan sniffa rätt på alltifrån förrymda brottslingar till explosiva ämnen och droger. Nu används polishundar för att även hitta undangömda datorminnen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva låna hunden då jag inte hittar mitt gamla USB minne längre Massa semesterbilder som är borta!

Permalänk
Medlem

Coolt

Permalänk
Medlem

När jag först såg bilden, tänkte jag...
"Fan, något tekniskt som ska ersätta våra hundar.."
För den hunden såg fan inte ut som en jakthund, såg ju fan ledsen ut

Permalänk
Medlem

Imponerande!
"Bästa pris på Royal Canin SHN Maxi Junior 15kg" lol

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

När jag först såg bilden, tänkte jag...
"Fan, något tekniskt som ska ersätta våra hundar.."
För den hunden såg fan inte ut som en jakthund, såg ju fan ledsen ut

Klart som fan han är ledsen. Han gör det otroliga jobbet och får endast en godisbit. Han borde få högre ersättning :).

ONT: Riktigt imponerande. Hundar är verkligen fantastiska djur.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

Stackaren...får lukta efter kisel och lagerolja i hårddiskar :/

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Som tack för hjälpen får hunden en välsmakande gottebit.

Please. Ge honom ett Titan eller nåt, snåljåpar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Eller så kan någon smugla med sig sin bitcoin wallet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

När jag först såg bilden, tänkte jag...
"Fan, något tekniskt som ska ersätta våra hundar.."
För den hunden såg fan inte ut som en jakthund, såg ju fan ledsen ut

Ja, fan alltså!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Bara för mig nyhets sidan som de länkade inte funkar?
När det kommer till lukten som hunden reagerar på så kan jag förstå att det funkar i vissa situationer, har också märkt en mycket svag lukt av "elektronik" på minnen och hårddiskar ska vi inte prata om, de är riktigt starka.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Imponerande vad hunden klarar av
.. man undrar ju vad det är för doftspår den egentligen följer... Hur påverkas den av om det ligger andra elektroniska kretsar osv i närheten tex? Klarar den att sålla då?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Apple stämmer dom snart o hävdar att dom har patent på iDog

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Jag skulle behöva låna hunden då jag inte hittar mitt gamla USB minne längre Massa semesterbilder som är borta!

Jag står näst på kö! ska ha flertalet minnen men hittar inte ett ända...

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Min labrador var expert på att sniffa reda på avföring för att sedan äta upp det. Kanske borde ha tränat den bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Antar att hunden skulle få tokspel om han fick tassa runt på komplett/Inet's lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

När jag först såg bilden, tänkte jag...
"Fan, något tekniskt som ska ersätta våra hundar.."
För den hunden såg fan inte ut som en jakthund, såg ju fan ledsen ut

Är ju dock mest troligt inte hunden på bilden artikeln handlar om.

Permalänk

Bra med en länk till hundmat på prisjakt i slutet på artikeln. x)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Roger W:

Imponerande vad hunden klarar av
.. man undrar ju vad det är för doftspår den egentligen följer... Hur påverkas den av om det ligger andra elektroniska kretsar osv i närheten tex? Klarar den att sålla då?

Javisst! Hunden är skickligare än vissa tror: Den känner lukten av varje individuell bit och tolkar dem för att se om de representerar något olagligt.

För den mer tekniske kan det vara intressant att hundens luktsinne samplar 32 bitar åt gången i 16 MHz, så det har en bandbredd på hela 512 Mbit/s. Luktsinnet är anslutet direkt till den tvåkärniga BGA-hjärnan med PCIe 3.0 x1, så det finns ingen risk för flaskhals där. Primärminnet utgörs av 32 MiB ESRAM och 8 GiB DDR3 (varför hunden är extra lämplig för uppdrag på slagfältet) och för att lagra känt olagligt material att jämföra mot används en SSD på 1 TB. Vidare klarar hundens integrerade DAC 24-bitars PCM i hela 192 kHz för maximal ljudkvalité, immersion och positionering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Antar att hunden skulle få tokspel om han fick tassa runt på komplett/Inet's lager

Med tanke på filmen från kompletts robotlager tror jag samtliga hundar skulle få spader där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Se upp så't int hunden blöter ner minnerna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vissa hundar blev beroende av narkotika, då nosen blev lite vit då och då..
men nu då?? Abstinens när han bara hittar ett 8gb minne?

Skämt åsido, helt otroligt, borde ju vara mycket svårare för en hund att känna kisel eller vad är det den reagerar på tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chibariku:

Är ju dock mest troligt inte hunden på bilden artikeln handlar om.

"Det är inte hunden på bilden som har skrivit brevet"

Happ. Den försiktige får väl gå tillbaka till sina gamla awsome 100MB zip disks nu då. Om inte annat är de helt jädra avläsningssäkra för vem fanken har kvar utrustning att kunna läsa dessa diskar idag?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Apple stämmer dom snart o hävdar att dom har patent på iDog

iSmell är kanske ett alternativt apple-namn

Permalänk
Medlem

Ökar lukten i takt med lagringskapaciteten ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Visst är det så att man inte slutar att imponeras över hur väl de uppfattar dofter (även om inget har ändrats mer än människans fantasi vad de kan användas till, våra bästa vänner); icke desto mindre undrar man emellanåt varför de då behöver stoppa nosen i någon annan vovves ända. Jag antar att det är någon form av kalibrering.

(Sedan räcker det väl att en hund hittar något som är gömt, om det sedan råkar vara en hårddisk och ett minne på samma ställe, men det man söker endast finns på den ena, så spelar det ingen roll, poängen är att den finner något.)

Permalänk
Medlem

"Som tack för hjälpen får hunden en välsmakande gottebit."

Chips kanske?

Permalänk
Avstängd

Vad ska detta vara bra för? Hundarna är säkert svindyra upptränade och pedofiler och kriminella kan väl helt enkelt kryptera sina filer iallafall?

Kanske bra att kunna ringa polisen nästa gång man letar efter någon del till datorn man inte hittar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Vad ska detta vara bra för? Hundarna är säkert svindyra upptränade och pedofiler och kriminella kan väl helt enkelt kryptera sina filer iallafall?

Kanske bra att kunna ringa polisen nästa gång man letar efter någon del till datorn man inte hittar

Hundar är i regel bättre än människor. Hundar hittar knark, sprider glädje och mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Ökar lukten i takt med lagringskapaciteten ?

Bara med samma tillverkning, desto mindre nm (nos mottaglighet) transistorerna är på, desto mindre lukt per bit.