Vattenskadad samsung S5

Permalänk
Medlem

Vattenskadad samsung S5

Hej! Min s5:a har blivit vattenskadad, funkar som vanligt förutom att den är fast i säkert läge.

Så min fråga är om det är någon som vet om det finns något sätt att få bort ``säkert läge´´ har försökt med det mesta men hittar inte något som funkar

Permalänk
Medlem

Du är säker på att den är vätskeskadat?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Ja har haft den inne på felsök... När fläktarna känner av vatten stänger dom av sig och telefonen hoppar i säkert läge, går att andvända luren som vanligt förutom att det inte går att andvända appar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av manne96:

Ja har haft den inne på felsök... När fläktarna känner av vatten stänger dom av sig och telefonen hoppar i säkert läge, går att andvända luren som vanligt förutom att det inte går att andvända appar.

Vad har du gjort för att få den vattenskadad? Fläktar? Var hade du den inne och vad sade de om detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Mig veterligen finns det inga fläktar i mobiltelefoner, däremot finns det fuktavkännare.
Och är den vattenskadad ja då får du väl lämna in den på service där de möjligtvis kan fixa den lite beroende på vad exakt som blivit skadat, alternativt att du plockar ut en ny på drulleförsäkring mot självrisk.

Och har en fuktskadad telefon så se för tusan till att hålla den avstängd.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Galaxy s5 är vattensäker väl??

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av manne96:

Ja har haft den inne på felsök... När fläktarna känner av vatten stänger dom av sig och telefonen hoppar i säkert läge, går att andvända luren som vanligt förutom att det inte går att andvända appar.

Det finns varken fläktar eller elektronisk kopplade fukt sensorer. om den är fukt skadad så är det hårdvaran som slutar funka, finns inget i fuktväg som kan få mjukvaran att bete sig skumt så länge hårdvaran är hel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Galaxy s5 är vattensäker väl??

Vattentålig inte Vattentät.

Låter som något annat har hänt med felsäkert läge?

En enkel goggling och så har du svaret http://www.basictechtricks.com/2014/05/safe-mode-in-samsung-g...

Permalänk
Skrivet av manne96:

Hej! Min s5:a har blivit vattenskadad, funkar som vanligt förutom att den är fast i säkert läge.

Så min fråga är om det är någon som vet om det finns något sätt att få bort ``säkert läge´´ har försökt med det mesta men hittar inte något som funkar

Kan du förklara exakt vad som har hänt? Då blir det lite enklare för oss att hjälpa dig.

Förstår heller inte det där med fläktarna.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Duscha med telefonen, funkade klockrent i ca 2 timmar efter men sen så hoppa den i säkert läge och det går verkligen inte att på bort det har testat nästan allt som går å hitta på google. Lämna in den på service och när jag fick tillbaka luren så stod det att den var
fuktskadad. Den var dock inte i säkert läge när jag fick den men efter ca 2 minuters andvändning så hoppade den i safe mode igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manne96:

Duscha med telefonen, funkade klockrent i ca 2 timmar efter men sen så hoppa den i säkert läge och det går verkligen inte att på bort det har testat nästan allt som går å hitta på google. Lämna in den på service och när jag fick tillbaka luren så stod det att den var
fuktskadad. Den var dock inte i säkert läge när jag fick den men efter ca 2 minuters andvändning så hoppade den i safe mode igen.

Din telefon är med säkerhet gått sönder. "DU KAN INTE DUSHA MED DEN!" Samsung Galaxy S5 är inte vattentät utan vattentålig. Sen med safe mode ser du i mitt inlägg ovanför. Om det inte funkar så är det nog något som är knasigt med hårdvara/mjukvaran. Du kan prov att flasha om den om safe mode försvinner då, men testat den länken jag gav i mitt förra inlägg.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låter inte som en fuktskada..
Läs detta är du snäll.

Permalänk
Medlem

Har återställt luren så har inte med någon applikation att göra.

Permalänk
Medlem

Har försökt att flytta tankade appar t standard apparna men hittar inte nerladdade apparna när jag har mobilen inkopplad i datan...

Permalänk
Medlem

Tanken slog dig aldrig att stänga av telefonen och låta den torka ett dygn istället för att tuta och köra efter du upptäckte missöde?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Tanken slog dig aldrig att stänga av telefonen och låta den torka ett dygn istället för att tuta och köra efter du upptäckte missöde?

Hade inte en tanke på att det kunde vara en vattenskada när den hoppa i safe mode...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Din telefon är med säkerhet gått sönder. "DU KAN INTE DUSHA MED DEN!" Samsung Galaxy S5 är inte vattentät utan vattentålig. Sen med safe mode ser du i mitt inlägg ovanför. Om det inte funkar så är det nog något som är knasigt med hårdvara/mjukvaran. Du kan prov att flasha om den om safe mode försvinner då, men testat den länken jag gav i mitt förra inlägg.

Flasha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

... "DU KAN INTE DUSHA MED DEN!" Samsung Galaxy S5 är inte vattentät utan vattentålig. ....

Bara undra var du fått den uppgiften ifrån? Enligt Samsungs hemsida ska S5 vara IP67 klassad vilket vad jag vet betyder damtät och vattentät (ska klara 30 minuter nedsänkt ner till 1 meters djup).

Kan du utveckla lite varför den inte är vattentät?

Att sedan Samsung kommer att hävda att det är ett användare relaterat fel för att slippa åtgärda det är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Bara undra var du fått den uppgiften ifrån? Enligt Samsungs hemsida ska S5 vara IP67 klassad vilket vad jag vet betyder damtät och vattentät (ska klara 30 minuter nedsänkt ner till 1 meters djup).

Kan du utveckla lite varför den inte är vattentät?

Att sedan Samsung kommer att hävda att det är ett användare relaterat fel för att slippa åtgärda det är en helt annan sak.

Det är klart att Samsung säger att den är IP67 klassad som gör at den ska klara nedsänkt ner till 1m i 30min.

Men är i verklighet är det en helt annan histora, bara kolla runt på forum så ser man väldigt lätt att S5 är inte vattentät till sin standard.
Många som tagit med sig den i ett bad och 5 min senare så är den helt vattenfylld, och Samsung ersätter inte vattenskadade enheter.

Sen att den är klassad för IP 67, men jag rekommderar inte folk att bada med någon telefon, oavsett IP standard.
Sen så är det även skillnad när du dushar för vattentrycket kan bli mer än vad telefonen klarar av att hålla tätt, även laddningsporten är känsligare.

Men TS har fått svar till hur man avaktiverar Safe Mode, om det fortfarande hoppar ditt så är den mjukvaran som spelare spratt eller någon okänd sensor som känner av fukt som sitter i telefonen.

Permalänk
Avstängd

Hahah en s5 som inte skulle tåla vatten. Min g3 tål vatten då jag har provat att ha den i handfatet i ca 1 timma under vatten igång funkar fortarande felfritt efter en veckas tid och den skall ju inte tåla vatten .. klart att s5 skall tåla vatten om den är ip67 jag duchade med min gamla jobbnalle en samsung xcover som är ip67 med ibga problem där heller

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

bara skummat igenom vad folk svarat, men iallafall, köp en rispåse, stoppa ner telefonen i rispåsen och låt den ligga i vecka eller så (om vi nu tänker oss att det fortfarande finns fukt/vatten i telefonen) sen prova starta den.

då ris fungerar att ta bort fukt. etc. telefoner går sällan sönder bara för att dem fått på sig vatten, får du bort vattnet fungerar dem som vanligt

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

Hahah en s5 som inte skulle tåla vatten. Min g3 tål vatten då jag har provat att ha den i handfatet i ca 1 timma under vatten igång funkar fortarande felfritt efter en veckas tid och den skall ju inte tåla vatten .. klart att s5 skall tåla vatten om den är ip67 jag duchade med min gamla jobbnalle en samsung xcover som är ip67 med ibga problem där heller

http://www.youtube.com/watch?v=qQlEi-W7GCE

Exempel: http://phandroid.com/2014/04/19/galaxy-s5-water-damage/

Sen så stora problemt med S5 är att du kan öppna batteri luckan om du inte stänger den ordentligt kommer vatten att hitta in.

Att LG G3 är vattentät till viss del, men jag vill se han lägga den i vatten och sen sätta i laddaren så får vi nog se en fin sprak. För vad jag kan se så är inte Micro-USB luckan tätt. Sen likadant med bakluckan som S5an.

Sen när vatten kommit in kanske man inte märker av något fel på telefonen för en flera dagar efteråt som du kan se med phandroid review av S5an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Exempel: http://phandroid.com/2014/04/19/galaxy-s5-water-damage/

Sen så stora problemt med S5 är att du kan öppna batteri luckan om du inte stänger den ordentligt kommer vatten att hitta in.

Att LG G3 är vattentät till viss del, men jag vill se han lägga den i vatten och sen sätta i laddaren så får vi nog se en fin sprak. För vad jag kan se så är inte Micro-USB luckan tätt. Sen likadant med bakluckan som S5an.

Sen när vatten kommit in kanske man inte märker av något fel på telefonen för en flera dagar efteråt som du kan se med phandroid review av S5an.

Kan ta flera veckor/månader innan du märker av det.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Syns vattenskadan bakom batteriet? Där sim/sd-kortläsaren sitter? Om det inte gör det så är det möjligt att det kan gå på garanti.

Om du inte hittar något annat som åtgärdar ditt problem skicka in din telefon på service på garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Syns vattenskadan bakom batteriet? Där sim/sd-kortläsaren sitter? Om det inte gör det så är det möjligt att det kan gå på garanti.

Om du inte hittar något annat som åtgärdar ditt problem skicka in din telefon på service på garanti.

Vad skulle det ha att göra med saken? Inge illa menat bara nyfiken

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Vad skulle det ha att göra med saken? Inge illa menat bara nyfiken

Om han vill ha problemet åtgärdat bör han läsa mitt inlägg. Skadan är något som KAN gå på garanti.

Upp till TS att avgöra om det är värt eller inte.

Permalänk
Medlem

Det fattar ni väl själva att ni inte kan duscha med något som är i IP67??? (30 minuters Nedsänkning i djup av som mest 1 m mätt vid botten av anordningen, och åtminstone 15 cm mätt vid toppen av anordningen)
En stråle från duschen överstiger lätt detta. Har ni sedan dessutom tvål eller liknande på makkapären så kommer ju vattnet in direkt. Har ni sedan dessutom lite skit i någon packning så är det ju också kört.

Telefonerna är ju vattenskyddade så man kan använda den i t.ex. lätt regn utan att få panik och kunna torka av med lite fuktig trasa. Man ska ju inte tvunget använda den nedsänkt i vatten.

Permalänk
Medlem

@Dunde:
Klart den skall klara att duscha med ingen duschar med vattenkanon. IP 67 är ju näst högsta klassificeringen.

Dottern hade sin i sanden då det kom en lite större våg så den hamna typ under 5 cm vatten i 10 sek och den är stendöd. Jag kommer inte ge mig förrän de fixat alt. byter den.