bios skyddad av admin, glömt lösenord

Permalänk
Medlem

bios skyddad av admin, glömt lösenord

Som rubriken säger.
Har problem med att komma åt datorn, grejen är den att min flickvän har glömt sitt lösenord på sin skolpc och de har sommarlov så vi får inte tag på it-supporten.
Hade tänkt återställa lösenordet via comandotolken då all bootnig blir blockerad oavsett om det är via usb, cd eller min dator.
Hur gör jag för att komma runt problemet?
Tack på förhand

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Medlem

På de flesta datorer rensas även bioslösenordet av en Clear CMOS.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

På de flesta datorer rensas även bioslösenordet av en Clear CMOS.

Ja, du får hoppas att den inte är låst. clear cmos fungerar i många fall.

Men... de större tillverkarna som dell, HP, Lenovo har sedan rätt många år satt bättre lås på BIOS för företagsdatorer. Jag har jobbat en del med det där och det är rätt pilligt att få rätt på skiten om det nu inte hjälper med clear cmos.
I sådant fall måste man ta kontakt med tillverkaren och uppge köptillfälle, kvitton och lite kodutbyten. Allt för att det inte ska gå att norpa en dator eller pilla på företagsägda datorer ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

På de flesta datorer rensas även bioslösenordet av en Clear CMOS.

Kommer inte ens dit tyvärr

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, du får hoppas att den inte är låst. clear cmos fungerar i många fall.

Men... de större tillverkarna som dell, HP, Lenovo har sedan rätt många år satt bättre lås på BIOS för företagsdatorer. Jag har jobbat en del med det där och det är rätt pilligt att få rätt på skiten om det nu inte hjälper med clear cmos.
I sådant fall måste man ta kontakt med tillverkaren och uppge köptillfälle, kvitton och lite kodutbyten. Allt för att det inte ska gå att norpa en dator eller pilla på företagsägda datorer ;).

Okej, tack för svaret, får väll hälsa tjejen att hon får bara komma på vad hon bytte sitt lösenord till

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alindq:

Okej, tack för svaret, får väll hälsa tjejen att hon får bara komma på vad hon bytte sitt lösenord till

Clear cmos gör du med en jumper direkt på moderkortet eller plocka ut klockbatteriet på moderkortet :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Då det är en skolpc så skulle jag anta att det är en bärbar. Då är det genast lite svårare då det är olika för olika tillverkare.

Men testa sök på clear cmos + tillverkare så får du nog upp något användbart

Permalänk
Medlem

Antar att "snabbvalet" boot menu (F12) är avaktiverat i bios/uefi?

En eventuell lösning på ditt problem kan ju vara att plocka ur hårddisken i datorn (om det nu går) och återställa lösenordet med disken i en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Då det är en skolpc så skulle jag anta att det är en bärbar. Då är det genast lite svårare då det är olika för olika tillverkare.

Men testa sök på clear cmos + tillverkare så får du nog upp något användbart

Stämmer det, en hp notebook pro 4530s om jag inte minns fel.

Skrivet av twech:

Antar att "snabbvalet" boot menu (F12) är avaktiverat i bios/uefi?

En eventuell lösning på ditt problem kan ju vara att plocka ur hårddisken i datorn (om det nu går) och återställa lösenordet med disken i en annan dator.

Vilka risker skulle det innebära? hur stor är risken att något skulle kunna försvinna, vill liksom inte ta bort kursmaterial hon behöver till hösten

Skrivet av Söderbäck:

Clear cmos gör du med en jumper direkt på moderkortet eller plocka ut klockbatteriet på moderkortet :).

Ska kolla över det, visste inte att det satt batterie i laptops också. (det lilla alltså )

Tacksam för alla svar, ursäkta att jag ger respons sent men har varit bortrest. Uppskattar hjälpen verkligen.

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindq:

Om det är en skolPC rekommenderar jag att vara försiktigt. På min kan man ta ut HDD utan problem och även ansluta den till en annan dator utan problem. Dock var min dators HDD "skyddad" av Bitlocker och kräver därför någon kod. Hade personligen ingen framgång med att knäcka koden så satte tillbaka hårddisken och datorn startade som vanligt.

Däremot bröt helvettet löst när jag tog bort batteriet på moderkortet för att återställa BIOS. Datorn krashade totalt och skolan fick hämta en tekniker. Tog ett par dagar.

Rekommenderar därför stor försiktighet, tappade knappt någon data då datorn var helt ny men kan orsaka problem. Ta Backup på allt viktigt. Glöm ej Onenote Mapparna som ligger under Dokument om hon använder det programmet, lätt att missa.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800