Permalänk
Medlem

Routerinställningar

Hej
Jag har två routrar. Den ena vill jag använda som en router medan jag vill använda den andra för att förlänga räckvidden på det trådlösa nätverket. Vad ska jag göra för inställningar på de. Båda routrarna för att detta ska fungera? Var gärna övertydliga när ni förklarar då jag inte är särskilt insatt i detta.
Tack på förhand!
/Oscar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra att du skriver ut vilka routrar du har. Fantastiskt fatkiskt.

Chansen är dock att det inte går. Vill du ha sån funktionalitet bör du köpa riktigt accesspunkter som är byggda för att klara roaming.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Du vill skapa den som en AP, Access Punkt. Vilket betyder att du måste dra kabel från den ena routern till den andra, som kommer att befinna sig i ett annat rum. Om du inte kan dra kabel så kan man använda homeplug vilket går via elnätet i bostaden, men det fungerar kasst om du ett gammalt el nät i bostaden.

Vipers@ -- Nope, han kommer ej ha roaming, utan får sätta upp varje router enskilt med separata SSID, där den andra routerna bara skickar trafik vidare genom ett trådat nät, vilken han iaf kommer behöva ha för AP med roaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du vill skapa den som en AP, Access Punkt. Vilket betyder att du måste dra kabel från den ena routern till den andra, som kommer att befinna sig i ett annat rum. Om du inte kan dra kabel så kan man använda homeplug vilket går via elnätet i bostaden, men det fungerar kasst om du ett gammalt el nät i bostaden.

Vipers@ -- Nope, han kommer ej ha roaming, utan får sätta upp varje router enskilt med separata SSID, där den andra routerna bara skickar trafik vidare genom ett trådat nät, vilken han iaf kommer behöva ha för AP med roaming.

Mitt hus är byggt 1955, så det där med gammalt elnät stämmer inte. Det är nog andra faktorer som spelar in.
Jag har samma hastighet vid modemet som jag har i källaren vid home pluggen, ca 29 mb/s på telias max 30 lina. Så jag är nöjd.
Köpte en billig router för 26$ på dx.com och kopplade in så nu har jag bättre wifi i hela huset än innan med telias router, för utom i rummet där routern står då förstås.
Billig och bra lösning för ca 500 spänn, nu kan jag surfa på uteplatsen också.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10