Problem med SLI GTX680

Permalänk
Medlem

Problem med SLI GTX680

Tjena,

Jag har haft ett GTX680 ett tag, men när jag köpte ny dator i övrigt så kände jag att det inte ännu var värt att köpa nytt grafikkort.
Jag fick då för mig att köpa ett till 680 begagnat istället och köra SLI.
Men tyvärr inte utan diverse problem.

Jag har alltså 2 stycken likadana Asus 680 4gb.
Dem fungerar utmärkt i singel, båda testade.

Fungerar någorlunda i SLI när jag spelar windowmode också, jag har haft ett par tillfällen då det blinkar till med massa färger i någon frame, någon gång i timmen typ.

Men alla spel som jag försöker köra i fullscreen fungerar inte, hela displayen blinkar som att varannan frame saknas. (Exempel: http://youtu.be/Pt2yr4mUpPQ )
Eller så crashar spelet med ett DirectX error. (Ex; DXGI_ERROR_DEVICE_RESET)
Jag har provat med att byta runt på korten och testa båda som master.
Jag har provat 3 olika SLI bryggor.

Jag vet inte om det är något jag missar?
Kan nämna att detta är första gången jag försöker mig på att använda SLI.
Resten av min maskin ser ni i min signatur.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Problem med drivrutiner?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Kör en Display Driver Uninstaller, ladda hem programmet och låt det ta bort alla drivrutiner. Installera sen dom senaste och kolla om det blir bättre. Återkom annars!

Permalänk
Medlem

Jag ska prova det, detta är dock ett nyinstallerat windows, jag har endast haft de senaste nvidia driversen installerade.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haljuken:

Jag ska prova det, detta är dock ett nyinstallerat windows, jag har endast haft de senaste nvidia driversen installerade.

Har själv dålig erfarenhet av NViDIA:s drivrutiner. Kolla bland annat om äldre drivrutiner fungerar. Mitt Quadro 3000M har krånglat med senaste drivrutinerna tidigare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Känn på slibryggan också medans du benchar och se om det blir bättre

Permalänk
Medlem

Jag körde en runda med driver uninstaller och jag testade att pilla på bryggan undertiden benchmark körde.
Ingen skillnad tyvärr.
Jag har igång den här SLI Visual indicators, så jag ser att den är igång och fungerande.
Jag testade att spela in lite video med msi afterburner, och felet syns inte på den videon, där ser det ut som det ska..

Jag ska se om jag hittar en äldre driver att testa med.
Någon som har några andra tips annars?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Jag har testat massor olika drivers nu och det förändrar inte felet någonting.
Som sagt, om jag spelar in video med tex afterburner eller fraps så ser videon helt normal ut.

Är det någon som har stött på liknande problem eller har någon aning om vad mer jag kan försöka?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av Haljuken:

Jag har testat massor olika drivers nu och det förändrar inte felet någonting.
Som sagt, om jag spelar in video med tex afterburner eller fraps så ser videon helt normal ut.

Är det någon som har stött på liknande problem eller har någon aning om vad mer jag kan försöka?

Har du testat en annan kabel och/eller en annan ingång på korten?
Har du testat göra en ominstallation av Windows? Det kan var någon gammal driver som ligger och bråkar

Hur är tempsen på korten och andra delar av datorn? (cpu, vrm, vram etc)
Har du testat återställa allt till stock om du har överklockat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Har du testat en annan kabel och/eller en annan ingång på korten?
Har du testat göra en ominstallation av Windows? Det kan var någon gammal driver som ligger och bråkar

Hur är tempsen på korten och andra delar av datorn? (cpu, vrm, vram etc)
Har du testat återställa allt till stock om du har överklockat?

Som jag skrev i min första post.
Jag har testat 3 olika bryggor, det är en nyinstallation av windows, det finns inga gammla drivers.

Jag har inte någon OC på korten.
Det övre kortet ligger på 60 grader och det undre på 50.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haljuken:

Som jag skrev i min första post.
Jag har testat 3 olika bryggor, det är en nyinstallation av windows, det finns inga gammla drivers.

Jag har inte någon OC på korten.
Det övre kortet ligger på 60 grader och det undre på 50.

Har du kollat att det är samma BIOS på korten? Det begade kan ju ha flashats om så att klockfrekvens och liknande inte uppför sig likvärdigt. Det borde innebära att båda funkar var för sig, men jag vet inte vad det skulle kunna ställa till med i SLI..

Edit: Du kan använda GPU-Z för att kolla biosversion, du kan även spara bios till fil för att sedan flasha. Finns en utmärkt tråd här någonstans på SWEC för flashning av 680

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av Haljuken:

Tjena,

Jag har haft ett GTX680 ett tag, men när jag köpte ny dator i övrigt så kände jag att det inte ännu var värt att köpa nytt grafikkort.
Jag fick då för mig att köpa ett till 680 begagnat istället och köra SLI.
Men tyvärr inte utan diverse problem.

Jag har alltså 2 stycken likadana Asus 680 4gb.
Dem fungerar utmärkt i singel, båda testade.

Fungerar någorlunda i SLI när jag spelar windowmode också, jag har haft ett par tillfällen då det blinkar till med massa färger i någon frame, någon gång i timmen typ.

Men alla spel som jag försöker köra i fullscreen fungerar inte, hela displayen blinkar som att varannan frame saknas. (Exempel: http://youtu.be/Pt2yr4mUpPQ )
Eller så crashar spelet med ett DirectX error. (Ex; DXGI_ERROR_DEVICE_RESET)
Jag har provat med att byta runt på korten och testa båda som master.
Jag har provat 3 olika SLI bryggor.

Jag vet inte om det är något jag missar?
Kan nämna att detta är första gången jag försöker mig på att använda SLI.
Resten av min maskin ser ni i min signatur.

Skrivet av Haljuken:

Som jag skrev i min första post.
Jag har testat 3 olika bryggor, det är en nyinstallation av windows, det finns inga gammla drivers.

Jag har inte någon OC på korten.
Det övre kortet ligger på 60 grader och det undre på 50.

Inget av det du just svarade på skrev du i din första post
Jag såg dock att du senare nämnde att du installerat om Windows

Iaf
Med kablar menade jag inte sli bryggorna, jag syftade på displayport kabeln
Det är möjligt att den orsakar något fel, eller så orsakar kanske ingången på grafikkortet felet
Så det kanske är värt att testa med en DVI kabel

Förresten
Viken upplösning är det du lirar du i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Har du kollat att det är samma BIOS på korten? Det begade kan ju ha flashats om så att klockfrekvens och liknande inte uppför sig likvärdigt. Det borde innebära att båda funkar var för sig, men jag vet inte vad det skulle kunna ställa till med i SLI..

Edit: Du kan använda GPU-Z för att kolla biosversion, du kan även spara bios till fil för att sedan flasha. Finns en utmärkt tråd här någonstans på SWEC för flashning av 680

Tack för tipset, jag kollade bios versioner och det är samma på båda korten. Alla klockfrekvenser osv är samma också.
Jag hittade en tråd om att flasha bios till ett 770. Jag vet inte om det kan vara värt att testa.
Men jag börjar få slut på ideer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Inget av det du just svarade på skrev du i din första post
Jag såg dock att du senare nämnde att du installerat om Windows

Iaf
Med kablar menade jag inte sli bryggorna, jag syftade på displayport kabeln
Det är möjligt att den orsakar något fel, eller så orsakar kanske ingången på grafikkortet felet
Så det kanske är värt att testa med en DVI kabel

Förresten
Viken upplösning är det du lirar du i?

Det är inte ingången på grafikkortet i alla fall då det är samma problem oavsett vilket kort jag har som master.

Jag har testat både med DVI och HDMI, och med 2 olika skärmar, en 1920x1080 och en 1920x1200.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd

SLI fungerar inte i windowmode,Så om det fungerar i window mode, tyder det ju på att nått går fel då andra kortet sparkar igång. Verkar ju nog som om det är nått fel på moderkortet. Är moderkortets bios uppdaterat ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

SLI fungerar inte i windowmode,Så om det fungerar i window mode, tyder det ju på att nått går fel då andra kortet sparkar igång. Verkar ju nog som om det är nått fel på moderkortet. Är moderkortets bios uppdaterat ?

Om SLI inte fungerar i windowmode hur kommer det sig att SLI visual indicators visar att den arbetar i SLI?

Jag har senaste bios på moderkortet.

Både moderkort och grafikkort är ju Asus, undrar om det är lönt att kontakta deras support.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd

Kolla att båda korten verkligen arbetar också.
SLI i windowed mode SKA fungera på gröna lagets kort, sen typ 2011, men har märkt att det ändå inte gör det i flera spel :/

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Ta ut korten test ett i taget se om något av korten är slut.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Ta ut korten test ett i taget se om något av korten är slut.

Hade han inte redan testat det?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Hade han inte redan testat det?

Om jag förstod det rätt så hade han bara ändrat om dem, alltså inte testat ett kort i taget...men vad vet jag, har inte läst allt som vanligt

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haljuken:

Om SLI inte fungerar i windowmode hur kommer det sig att SLI visual indicators visar att den arbetar i SLI?

Jag har senaste bios på moderkortet.

Både moderkort och grafikkort är ju Asus, undrar om det är lönt att kontakta deras support.

står det likadant i Nvidias control panel?

Alt. ladda ner nvidia geforce experience och be den checka drivisar osv

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

står det likadant i Nvidias control panel?

Alt. ladda ner nvidia geforce experience och be den checka drivisar osv

SLI Visual Indicators är nått du sätter igång i nvidia control panel.
Geforce experience rekommenderar bara den senaste drivern, vilken var den första jag testade med.
Efter det har jag försökt med flera äldre drivers också.

Skrivet av dennisdvdr:

Om jag förstod det rätt så hade han bara ändrat om dem, alltså inte testat ett kort i taget...men vad vet jag, har inte läst allt som vanligt

Dem är testade separat.

Skrivet av WongFeiHung:

Kolla att båda korten verkligen arbetar också.
SLI i windowed mode SKA fungera på gröna lagets kort, sen typ 2011, men har märkt att det ändå inte gör det i flera spel :/

Jag kan se på kortets belastning att dem faktiskt arbetar. Men jag har bara haft igång det som test, då det inte fungerar med fullscreen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haljuken:

SLI Visual Indicators är nått du sätter igång i nvidia control panel.
Geforce experience rekommenderar bara den senaste drivern, vilken var den första jag testade med.
Efter det har jag försökt med flera äldre drivers också.

Dem är testade separat.

Jag kan se på kortets belastning att dem faktiskt arbetar. Men jag har bara haft igång det som test, då det inte fungerar med fullscreen.

Men du kan ju inte ha något fel för nvidia funkar ju alltid(ironi).

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift