Laptop funkar inte efter hårddiskbyte!

Permalänk

Laptop funkar inte efter hårddiskbyte!

Hej,

Väldigt osäker om jag lägger upp denna tråd i fel forum nu men hoppas det funkar ändå. Det är nämligen så att min HP pavilion dv7 kraschade förut och jag böt hårddisken och satte in en ny. Installerade sedan windows 7 via usb och den startade, därefter kunde jag inte ansluta till internet? Den kunde alltså inte hitta några trådlösa nätverk och via sladd funkade heller inte.. Testade att göra en recovery med skivor från HP och efter formatteringen stod det "failed to recover" och nu när jag startar den står det bara så.

Någon som har erfarenhet av att byta hårddiskar på laptops? Gällande programvara eller omställningar i BIOS? Mer händig när det gäller stationära..

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du glömde drivrutinerna vid ditt första försök.

Vid andra försöket (med hp dvd) Fanns det flera alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Drivrutiner drivrutiner och drivrutiner, Och laptops är dom än svårare att hitta än till stationära är min upplevelse, det är bara att börja grotta ner sig, Tips är att installera någon form av driver scanner så du ser va du har för grejer i datorn.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

som sagt, drivrutiner.
dom är alltid ett rent helvete till bärbara datorer. får mardrömmar av hur illa det kan vara ibland.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Borde gå att hitta en hygglig uppsättning drivrutiner för att komma igång på HP:s webbplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Tips är att installera någon form av driver scanner så du ser va du har för grejer i datorn.

http://download.cnet.com/SiSoftware-Sandra/3000-2086_4-105565...

Btw, kul att inlägget postades kl 13:37.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av pontusberganas:

Hej,

Väldigt osäker om jag lägger upp denna tråd i fel forum nu men hoppas det funkar ändå. Det är nämligen så att min HP pavilion dv7 kraschade förut och jag böt hårddisken och satte in en ny. Installerade sedan windows 7 via usb och den startade, därefter kunde jag inte ansluta till internet? Den kunde alltså inte hitta några trådlösa nätverk och via sladd funkade heller inte.. Testade att göra en recovery med skivor från HP och efter formatteringen stod det "failed to recover" och nu när jag startar den står det bara så.

Någon som har erfarenhet av att byta hårddiskar på laptops? Gällande programvara eller omställningar i BIOS? Mer händig när det gäller stationära..

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av panpo98:

Du glömde drivrutinerna vid ditt första försök.

Vid andra försöket (med hp dvd) Fanns det flera alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte riktigt vad du menar?

Skrivet av DwarF:

Drivrutiner drivrutiner och drivrutiner, Och laptops är dom än svårare att hitta än till stationära är min upplevelse, det är bara att börja grotta ner sig, Tips är att installera någon form av driver scanner så du ser va du har för grejer i datorn.

Försökte göra det när windows "funkade" men hur ska jag gå härifrån? Försöka installera om windows för att sedan leta upp drivrutiner?

Permalänk
Skrivet av morxy49:

som sagt, drivrutiner.
dom är alltid ett rent helvete till bärbara datorer. får mardrömmar av hur illa det kan vara ibland.

Aa fyfan.. hade jag inte haft skilda föräldrar hade jag haft en stationär..

Skrivet av CeciliaB:

Borde gå att hitta en hygglig uppsättning drivrutiner för att komma igång på HP:s webbplats.

Så jag behöver drivrutiner till allting eller bara just hårddisken? Och ska jag uppdatera från hårddiskens hemsida då den inte är original eller leta upp HP:s drivrutiner?

Skrivet av enoch85:
Permalänk
Medlem

Det är inte hårddisken du behöver drivrutiner till, för den fungerar ju uppenbarligen (annars så skulle du inte ha kunnat startat windows).

Problemen du har är ju att varken det trådlösa eller det trådade nätverket fungerar, så då är det drivrutiner för de du behöver.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontusberganas:

Aa fyfan.. hade jag inte haft skilda föräldrar hade jag haft en stationär..

Så jag behöver drivrutiner till allting eller bara just hårddisken? Och ska jag uppdatera från hårddiskens hemsida då den inte är original eller leta upp HP:s drivrutiner?

Du behöver drivrutiner till alla komponenter där Windows inte har. Gå in på tillverkarens sida för laptopen och ladda ner alla drivrutiner från deras sida.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontusberganas:

Aa fyfan.. hade jag inte haft skilda föräldrar hade jag haft en stationär..

Så jag behöver drivrutiner till allting eller bara just hårddisken? Och ska jag uppdatera från hårddiskens hemsida då den inte är original eller leta upp HP:s drivrutiner?

Man kan säga drivrutiner är instruktioner som operativsystemet behöver för att veta hur hårdvaran fungerar.
ibland finns vissa drivrutiner inbyggda i windows, ibland så måste man leta upp dem på nätet. Du behöver drivrutiner till allt i princip.
Chipset, nätverkskort, grafikkort, ljudkort osv..

Leta upp modellnumret på din laptop och googla lite så kommer du att hitta till produktsidan till din modell, där finns de drivrutiner du behöver.

Mvh.