Tillverkning av chassi enligt vad NI vill ha?

Permalänk

Tillverkning av chassi enligt vad NI vill ha?

Hejsan,

Ny här på forumet men har ett bra tag tittat in då och då, alltid roligt att läsa om olika byggen och de senaste delarna på marknaden.

Jag funderar på att starta tillverkning av chassi och tänkte fråga er vad ni letar efter när ni ska köpa ett chassi, ska det vara stort/litet (mATX, ATX), tyst, speciella funktioner, design, pris et.c?

Permalänk
Medlem

Enligt mig ska detta finnas som ofta fattas eller är inte gjort:
Hårddiskarna ska inte sitta där fram. Bakom moderkortsplåten eller liknande där de inte stör luftflödet. Bra kabeldragningsmöjligheter där bak så man kan spänna fast kablarna. Dammfilter på undersidan som tas loss från SIDAN.

Säkert glömt massa jag vill men detta är det första jag kommer på med lite brainstorming.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

Enligt mig ska detta finnas som ofta fattas eller är inte gjort:
Hårddiskarna ska inte sitta där fram. Bakom moderkortsplåten eller liknande där de inte stör luftflödet. Bra kabeldragningsmöjligheter där bak så man kan spänna fast kablarna. Dammfilter på undersidan som tas loss från SIDAN.

Säkert glömt massa jag vill men detta är det första jag kommer på med lite brainstorming.

Intressant med att ha hårddiskarna bakom moderkortsplåten, bra förslag gällande filtret också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Dammfilter på undersidan som tas loss från SIDAN.

Dammfilter är ett krav ifrån min sida OM jag byter chassi framöver och att dom då ska gå att lossa enkelt vore väldigt trevligt.
Det på undersidan ska absolut INTE behövas tas ut bakifrån från sidan är ju bra!
MEN vilken sida då? Detta bör ju gå att ändra om man tex har datorn ståendes mot en vägg (och jag gillar att ha burken på vänster sida) så är ju bara ena sidan åtkomlig utan att flytta chassit och då är det ju lika illa som om man hade behövt ta det bakifrån.
Alternativt att man har det åtkomligt ifrån båda sidorna men det kan ju ge bekymmer för att få det att stanna på "rätt" ställe.

Övriga filter till tex fläktar i framkant ska även dom ha lätt löstagbara filter (dvs INTE som fractal designs skit lösning där hela fläkten behövs tas bort för att få loss filtret).
Filter vid övriga fläktar som tex i toppen vore även det trevligt då det kan komma in en del damm/skit där (och ofta rakt ner på cpu kylaren) när datorn är avslagen.

HD på baksidan av moderkortsplåten är ju alltid trevligt i alla fall om man ser till att det finns luftflöde så dom kyls lite och inte går för varmt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det jag tycker mig sakna är ett modulärt system med HDD vaggor. Fractals XL R2 är riktigt tråkigt iom att det är så dumt gjort med just vaggorna, dammfiltret samt hur ljudporten i framkant sitter fast. Ljudporten bör sitta med någon form av magnetkontakt så att det inte blir massor kabelstrul så fort man behöver ta bort framstycket, och slippa lirka för att inte kontakten ska trilla ur när fronten sätts tillbaka.

Fläkthub så att man kan styra alla fläktar med pvm om så önskas
Fläktfiler fram och ovanpå.
Stilrent utseende och valet att ha powerled'en på eller av, kan styras via en jumper som as bort om leden inte ska vara aktiv.

Storleksmässigt spelar det ingen roll för mig.

Ett gediget bygge som inte släpper in damm genom hål som inte fläktfiltret täcker. Kan vara svårt att göra det perfekt men perfekt behöver det inte vara, bara man inte får in så mycket att lådan måste rensar inom ett halvår.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheReal1980:

Hejsan,

Ny här på forumet men har ett bra tag tittat in då och då, alltid roligt att läsa om olika byggen och de senaste delarna på marknaden.

Jag funderar på att starta tillverkning av chassi och tänkte fråga er vad ni letar efter när ni ska köpa ett chassi, ska det vara stort/litet (mATX, ATX), tyst, speciella funktioner, design, pris et.c?

Stort, så det får plats många radiatorer. Hög kvalitet, ingen plast. Hela chassit ska gå att skruva isär, inga popnitar nånstans.
Bra möjligheter till kabel- och slangdragning. Valmöjligheter vid beställning.

Enda tillverkaren det stämmer in på idag är CaseLabs.

Permalänk
Medlem
  • Kompakt, mini-itx.

  • Plats för 240 radiator till CPU, alt. 280/360 för att kyla både GPU och CPU.

  • Plats för ATX-nätagg upp till 180mm.

  • GPU ansluts med PCI-E riser och monteras ovanför moderkortet (fläkten uppåt).

  • Inga 3.5"-platser, 2st 2.5" platser bakom moderkortsplåten, kanske t.o.m. 3-4st om du får plats med det.

  • Slot-in ODD i fronten.

  • Ingen plast, helst aluminium, stål duger. Inga popnitar, allt ska gå att skruva isär.

Pris? Upp till 3 000 kr, beroende på finish och funktioner.

Permalänk
Medlem

Ett modulärt chassi hade varit intressant att utforska.

Tänk en låda där man kan dra ut moderkortsplåten och genom att dra loss några skruvar så kan man ändra så man kan ha moderkortet med kontakterna uppåt, bakåt, bakåt fast upp och ner. PSU-platsen, hårddiskburen/arna och andra detaljer går också att flytta runt som modulära delar. Detta vill man ha i ett så litet chassi som möjligt, gärna byggt kring mITX eller mATX.

Visa signatur
Permalänk

Det skall vara stort som in i attsingen, Sätt gärna in fläktar med led så den får lite fräckhet, och sen även självklart bra funktioner till kabeldragning med mer. Men på Chassit är designen A och O. Innehållet är upp till en själv

Permalänk
Medlem

Jag tycker NZXT H440 är på bra väg mot vad jag vill ha.

Om man utgår från det så skulle jag vilja göra följande:

  • Ta bort alla 3,5"-platser i fronten och göra hela chassit "grundare".

  • Större ventilationshål i front+topp.

  • Skapa en cm mer utrymme bakom moderkortsplåten för kabeldragning.

  • Möjlighet att PWM-kontrollera fläktkontrollern.

Räcker med två 2,5"-platser på nätaggshöljet, vill man ha mer så får man ha extern lagring.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

En idé är ett m-ITX chassie som är ungefär som delarna på en skolåda. Alltså att man kan justera höjden på det. De som vill ha en liten htpc utan grafikkort kommer köra den låg och de som vill sätta i grafikkort kommer köra den hög. Kylare kommer också få bestämma höjd.
Gör inte chassiet så mkt bredare än m-ITX så att den passar in bland de smalare stereodelarna som finns.
Nätdelen kan vara i en separat modulär del och som kan has sittandes normalt med insugsfläkten neråt för att få låg höjd eller sättas på ena sidan för att vinna djup. De som vill och kan köra extern strömförsörning kan montera av nätdelsmodulen eller ha den som plats för två 3,5 tumms diskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

En idé är ett m-ITX chassie som är ungefär som delarna på en skolåda. Alltså att man kan justera höjden på det. De som vill ha en liten htpc utan grafikkort kommer köra den låg och de som vill sätta i grafikkort kommer köra den hög. Kylare kommer också få bestämma höjd.
Gör inte chassiet så mkt bredare än m-ITX så att den passar in bland de smalare stereodelarna som finns.
Nätdelen kan vara i en separat modulär del och som kan has sittandes normalt med insugsfläkten neråt för att få låg höjd eller sättas på ena för att vinna djup. De som vill och kan köra extern strömförsörning kan montera av nätdelsmodulen eller ha den som plats för två 3,5 tumms diskar.

Vill man ha en liten htpc kör man en fläktlös Nuc, inte m-itx.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Vill man ha en liten htpc kör man en fläktlös Nuc, inte m-itx.

Skickades från m.sweclockers.com

ok "mindre" snarare än liten menade jag. Om nu liten är en Nuc.

Permalänk
Medlem

Kika reviews och se vad andra tillverkare missar och göra inte dem. Fläktfilter som är lätta att rengöra, känns helt meningslöst med Fläktfilter som inte går att rengöra utan att lossa massa skruvar.

Gillar fractals moduvent

Permalänk

kolla ncase m1, och ta lite inspiration från dem. Det är enligt mig ett så nära som möjligt fulländad chassi

Permalänk
Medlem

mATX med dubbla tunna 360 radiatorer support står högt på önskelistan, och vara så litet som möjligt.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Enligt mig ska detta finnas som ofta fattas eller är inte gjort:
Hårddiskarna ska inte sitta där fram. Bakom moderkortsplåten eller liknande där de inte stör luftflödet. Bra kabeldragningsmöjligheter där bak så man kan spänna fast kablarna. Dammfilter på undersidan som tas loss från SIDAN.

Säkert glömt massa jag vill men detta är det första jag kommer på med lite brainstorming.

Att ha hårddiskar på baksidan av moderkortsplåten är bara bra för SSD, mekaniska behöver kylning så de bör sitta i fronten med fläktar, dammfiltret i botten bör tas loss från fronten, att ta loss det från sidan blir inte mycket bättre än att ta loss det från baksidan

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Ett så kompakt mitx/matx chassi som möjligt som även rymmer vattenkylning med 2st 240 radiatorer och vettig plats för pump/res.
Ingen plats för 3,5" enheter.
Ingen plats för 5,25" eller slimline ODD.
Plats för 2st 2,5". (eller mer om utrymme finns)
Plats för minst 160mm PSU med modulära kablar.
Gärna skruvat istället för popnit, OM skruvvar och gängor är av hög kvalite då gängpaj är sjukfrustrerande, hellre popnit än kassa gängor.
Bra kabeldragning bakom moderkortsplåten, men det säger väl sig självt.
Smidiga och genomtänkta fläktfilter.

Är chassit för mig en fullträff i design och kvalite kan nog priset ligga på 2-3000 kanske. Jag kommer nog aldrig få se chassit dock om jag inte bygger det själv (vilket inte lär hända) då den kretsen som vill har samma specs är alldeles för liten.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag lånar tråden lite... Men jag har är sugen på att bygga ett ITX chassi till ett vattenbygge. Har skissat på det ett tag och ritningar finns, men jag är knappast händig (och saknar en del verktyg).

Någon som har koll på en fabrik eller verkstad i landet som kan skära stål/alu efter specifikationer, gärna utan krav på massiva beställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urverk:

Ursäkta att jag lånar tråden lite... Men jag har är sugen på att bygga ett ITX chassi till ett vattenbygge. Har skissat på det ett tag och ritningar finns, men jag är knappast händig (och saknar en del verktyg).

Någon som har koll på en fabrik eller verkstad i landet som kan skära stål/alu efter specifikationer, gärna utan krav på massiva beställningar?

Finns ju överallt, bor i en liten håla i blekinge och kan nog räkna upp 10 olika företag bara här som kan utföra plåtarbeten, lättaste är om du har en utförlig ritning och får allt material uppkapat, skuret och bockat så är det bara för dig att borra, gänga, nita eller vad du nu ska göra.

Jag vill ha chassi som man kan trycka i tjocka radiatorer i mängder utan att man ska behöva köpa ett caselabs

Permalänk
Medlem

Du måste kunna göra ritningar och även förstå det här med toleranser och toleranskedjor, så prylarna passar ihop. Sen kan jag bara säga dig att chassi som inte bara är en simpel låda kommer kosta över 10 papp. Skulle man t.ex försöka få någon att tillverka ett Lian-Li-chassi så snackar vi säkert över 20-25 tusen. Det är för att det är en enda prototyp. Gör man fler samtidigt så går självklart priset per enhet ner. Men till slut måste man ändra tillverkningssätt och köpa in över 1000 styck för att det ska bli en human prislapp.

Gör man en smart design som bara kräver laserskärning av plåt och några få bockar här och där så går det ju såklart få ner priset, men det blir fortfarande extremt dyrt jämfört med ett köpechassi. Bästa är om man känner någon som pysslar med laserskärning och kan göra jobbet för en platta öl eller nått, eller om man pysslar med det själv. Annars är det bara köpa material och köra vinkelkap, det är bara jävligt svårt att få det snyggt.

Permalänk
Medlem

Många småindustrier här gör privatjobb vid sidan om billigt och det behöver inte vara jättehöga toleranser på en fyrkantsstål ram till ett datorchassi.
Visst en utförlig ritning är ju att föredra och det blir inte billigare än ett chassi plastigt chassi för 1000kr men det behöver inte bli dyrare än ett caselabs heller, beror helt på vilka förutsättningar man har.

Permalänk
Inaktiv

Ett något förstorat Corsair 540 med utragbart moderkortstray. Bredd och djup ska vara utökade för att rymma ett liggande radiator typ Watercool MO-RA3 360 uppe på taket samt en liggande EK-RES X3 400 reservoar, max vikt = 12 kg.