Permalänk

Malwarebytes

Hej!
Jag tänkte bara höra om malwarebytes funkar som virusskydd eller om man ska använda både ett virusskydd och malwarebytes.

(vet inte om tråden ligger rätt nu annars får ni gärna flytta.)

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, den är inte ett AV utan just det den heter Anti Malware.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

så malwarebytes använder jag bara för att scanna datorn?

Permalänk
Medlem

Om man ska vara riktigt noga så är Malwarebytes ett företag med många produkter, Anti-Exploit, Secure Backup, Anti-Rootkit mm, även om det mest kända är Anti-Malware. Men de har inget antivirusprogram.

Permalänk
Medlem

Som redan skrivits så är inte malwarebytes ett antivirusprogram.

Jag kan inget annat än att rekommendera dig att köpa ett fullfjädrat internet security program. Min personliga favorit är kaspersky internet security (med antivirus i paketet) De ligger alltid högt i tester och har över 1000 personer som analyserar potentiella nya virus exploits och dylikt.

Köper man så är man även säker på att hålla sig uppdaterad, det har på kort tid kommit mycket seriösa exploits som mycket väl kan ha påverkat tjänster som du själv använt.

Själv så provkör jag just nu Trend Micro maximum security.

Kanske lite off topic men det var input från min sida som jag hoppas ger någon nytta!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Nej, det är ett Anti-Spionprogram.

Det bästa antiviruset är sunt förnuft och ett enkelt gratis antivirusprogram. Mer behövs inte. Du kan skanna med Malwarebytes vid misstanke av virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FullMoon:

Nej, det är ett Anti-Spionprogram.

Det bästa antiviruset är sunt förnuft och ett enkelt gratis antivirusprogram. Mer behövs inte. Du kan skanna med Malwarebytes vid misstanke av virus.

Kan du berätta lite närmare vad sunt förnuft innebär i detta sammanhang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Kan du berätta lite närmare vad sunt förnuft innebär i detta sammanhang?

"Åh detta spel som kommer om 4 månader finns ute att ladda ner nu"
"Ladda bara ner det här programmet så kommer du få 15 extra frames per second i alla spel"
"Du har 274 virus på din dator, ladda ner denna klient så fixar vi det"
"Förläng din penis med 15 centimeter, gå till denna sida så förklarar vi hur"

Fyra exempel på situationer där sunt förnuft säger "Nope, nu ska vi inte gå vidare".

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

"Åh detta spel som kommer om 4 månader finns ute att ladda ner nu"
"Ladda bara ner det här programmet så kommer du få 15 extra frames per second i alla spel"
"Du har 274 virus på din dator, ladda ner denna klient så fixar vi det"
"Förläng din penis med 15 centimeter, gå till denna sida så förklarar vi hur"

Fyra exempel på situationer där sunt förnuft säger "Nope, nu ska vi inte gå vidare".

Och hur gör du i de vanligare situationerna? T ex när en annons på en välkänd sida bär på virus?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hubertus:

Och hur gör du i de vanligare situationerna? T ex när en annons på en välkänd sida bär på virus?

Han stänger snabbt ögonen och hoppas på att han inte tittade tillräckligt länge på annonsen för att viruset ska ha hunnit hoppa in i hårddisken, såklart

"Sunt förnuft räcker gott och väl", största myten någonsin i de här sammanhangen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Här är ett exempel på sunt förnuft, jag undviker alltid att klicka på erbjudande om att optimera datorn, till exempel " Din dator är långsam klicka här för att optimera datorn" om jag inte minns fel så har detta eller liknande erbjudande funnits även på Sweclockers webbsida.

Och det är mycket viktigt att kolla om det följer med någon konstigt Toolbar program som kidnappar webbläsaren när man installerar ett program, det senaste exemplet är när jag installerade programmet KeyFinder Magical Jelly Bean då fanns det ett tillägg som installerades i Firefox.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rackartygarna:

så malwarebytes använder jag bara för att scanna datorn?

Om man betalar för MBAM (Malwarebytes Anti-Malware) så får man realtidsskydd, dvs det kan blockera skadliga webbsidor som man vill besöka, blockera nedladdning av skadliga program osv på samma sätt som ett antivirusprogram, men det innehåller inte samma typer av definitioner, t ex ignorerar MBAM fullständigt alla fall när en normal fil har blivit ändrad av ett skadligt program medan antivirusprogram inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FullMoon:

Nej, det är ett Anti-Spionprogram.

Det bästa antiviruset är sunt förnuft och ett enkelt gratis antivirusprogram. Mer behövs inte. Du kan skanna med Malwarebytes vid misstanke av virus.

Om du tror att "sunt förnuft" hjälper så är du ordentligt ute och cyklar.
Folk har fått malwares och virus bara genom att surfa runt på aftonbladet och liknande sidor. det har till och med hänt här på swec via reklamannonser.
Man går inte säker nånstans längre.

Skrivet av janee:

Här är ett exempel på sunt förnuft, jag undviker alltid att klicka på erbjudande om att optimera datorn, till exempel " Din dator är långsam klicka här för att optimera datorn" om jag inte minns fel så har detta eller liknande erbjudande funnits även på Sweclockers webbsida.

Och det är mycket viktigt att kolla om det följer med någon konstigt Toolbar program som kidnappar webbläsaren när man installerar ett program, det senaste exemplet är när jag installerade programmet KeyFinder Magical Jelly Bean då fanns det ett tillägg som installerades i Firefox.

man behöver inte ens klicka på något, det fixar reklamannonserna själva åt dig så bra.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Om du tror att "sunt förnuft" hjälper så är du ordentligt ute och cyklar.
Folk har fått malwares och virus bara genom att surfa runt på aftonbladet och liknande sidor. det har till och med hänt här på swec via reklamannonser.
Man går inte säker nånstans längre.

man behöver inte ens klicka på något, det fixar reklamannonserna själva åt dig så bra.

Jag använder antivirusprogram och kör Malwarebytes Anti-Malware ofta och dessutom tillägget AdBlock i Firefox så jag klarar mig ganska bra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite och undrar vad det är för "realtidsskydd" som finns inbyggt i Malwarebytes om det inte klassas som ett Anti-Virus?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Lånar tråden lite och undrar vad det är för "realtidsskydd" som finns inbyggt i Malwarebytes om det inte klassas som ett Anti-Virus?

Det handlar om vad för sorts skadliga filer det upptäcker, vad signaturerna innehåller för något. MBAM struntar t ex i att kolla om Windows-filer har förändrats, vilket vissa typer av skadliga program gör, medan antivirusprogram gör det.

Det är bara betalvarianten av MBAM som har realtidsskydd och det i sig är likt realtidsskyddet i ett antivirusprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Det handlar om vad för sorts skadliga filer det upptäcker, vad signaturerna innehåller för något. MBAM struntar t ex i att kolla om Windows-filer har förändrats, vilket vissa typer av skadliga program gör, medan antivirusprogram gör det.

Det är bara betalvarianten av MBAM som har realtidsskydd och det i sig är likt realtidsskyddet i ett antivirusprogram.

Så om jag redan har Kaspersky Internet Security 2014 så är det dumt att jag i Malwarebytes har "realtidsskyddet" igång?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Lånar tråden lite och undrar vad det är för "realtidsskydd" som finns inbyggt i Malwarebytes om det inte klassas som ett Anti-Virus?

https://www.malwarebytes.org/antimalware/

Här har du lite om de olika funktionerna, i princip är det i realtidsskydd mot adware, spyware och det som Malwarebytes brukar hitta vid en skanning.
Gratis Antivirus har ofta den nackdelen att de inte har så mycket skydd för adware, spyware, där kommer Malwarebytes in och kan komplettera ett gratis antivirus. Och vad jag läst så ska malwarebytes fungera bra samtidigt som ett AV.

Jag kör Avira Anti-virus betalversion på min dator, kör malwarebytes ibland, på alla andra datorer här hemma och släkten kör gratis AVG eller avira och kör malwarebytes ibland där också.
Bäst skydd får man med paketen där det mesta ingår.

Men som det har pratats om här i tråden, att tänka efter innan man trycker är otroligt bra. Första brandväggen ska vara i hjärnan

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Så om jag redan har Kaspersky Internet Security 2014 så är det dumt att jag i Malwarebytes har "realtidsskyddet" igång?

Nej, eftersom de skyddar mot olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FullMoon:

Den största myten av allt är väl ändå de som säger att du behöver köpa en massa dyra antivirus-program för att hålla datorn "i skick". Även kallat, marknadsföring.

Är väl ganska troligt att dom flesta större antivirusprogram som kostar en liten slant är bättre än ett gratis program.
Sedan att gratis alternativen kan vara hyffsat bra, men att betala kanske 500kr per år för 3 datorer är knappast dyrt för peace of mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Lånar tråden lite och undrar vad det är för "realtidsskydd" som finns inbyggt i Malwarebytes om det inte klassas som ett Anti-Virus?

Om jag fattar rätt ska man köra det bredvid sitt antivirus för att realtidsskydda sig mot sådan som sitt antivirus missar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om jag fattar rätt ska man köra det bredvid sitt antivirus för att realtidsskydda sig mot sådan som sitt antivirus missar

Skrivet av CeciliaB:

Nej, eftersom de skyddar mot olika saker.

Skrivet av Lagers:

https://www.malwarebytes.org/antimalware/

Här har du lite om de olika funktionerna, i princip är det i realtidsskydd mot adware, spyware och det som Malwarebytes brukar hitta vid en skanning.
Gratis Antivirus har ofta den nackdelen att de inte har så mycket skydd för adware, spyware, där kommer Malwarebytes in och kan komplettera ett gratis antivirus. Och vad jag läst så ska malwarebytes fungera bra samtidigt som ett AV.

Jag kör Avira Anti-virus betalversion på min dator, kör malwarebytes ibland, på alla andra datorer här hemma och släkten kör gratis AVG eller avira och kör malwarebytes ibland där också.
Bäst skydd får man med paketen där det mesta ingår.

Men som det har pratats om här i tråden, att tänka efter innan man trycker är otroligt bra. Första brandväggen ska vara i hjärnan

Okej, då får det bli så. Tack för informativ hjälp!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Alpha77:

Är väl ganska troligt att dom flesta större antivirusprogram som kostar en liten slant är bättre än ett gratis program.
Sedan att gratis alternativen kan vara hyffsat bra, men att betala kanske 500kr per år för 3 datorer är knappast dyrt för peace of mind.

Det beror på. Det är sällan ett bättre skydd man betalar för, utan snarare fler funktioner.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.