Permalänk
Medlem

Moderkort + Processor köpråd!

Hej, jag ska köpa ett nytt moderkort och processor (intel), behöver lite råd om vad man ska köpa.
Hade tänkt överclocka med vattenkylning.

Kom gärna med förslag på både och som kan passa varandra bra!
Även om ni vet av något uppgraderingspaket som är intressant.
Budget ganska stor, men inget över 3.000 för processor iaf.

Permalänk

Asus Z79-A: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987
i7 4790K: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2671514

Kanske lite mer info behövs. Vilken formfaktor du ska köra med osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Asus Z79-A: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987
i7 4790K: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2671514

Kanske lite mer info behövs. Vilken formfaktor du ska köra med osv.

Det er er moderkort med chipset i Z97 serien og ikke Z79 (Asus Z79-A i sitatet overfor) du skal ha! Linken til prisjakt.nu viser til rett moderkort. Visse eldre moderkort av Z87 burde etter en oppdatering av BIOS/UEFI også kunne ta i7 4790K.

Permalänk

Ta det GreenSoap sa. Bra kombo

Permalänk
Medlem

Har tittat på 4790k och den verkar ju inte helt fel.
Moderkort är jag inte riktigt inläst på, formfaktor är iaf ATX.

Har även tänkt köpa ett nytt chassi men det är lite OT men har ni något förslag på det så uppskattas det, kollat på NZXT's H440 men det kanske är för litet för vattenkylning då jag senare tänkt lägga till gpukylning ev moderkort-/ramkylning också.

Permalänk

Berätta vad du tänker använda datorn till samt vilka övriga komponenter du har så blir det lättare att rekommendera

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Har tänkt använda datorn till spel, från mindre krävande till de mer krävande, kör just nu med 2 st GTX580, kommer uppdatera senare till 780 TI. 12 GB ram 1600mhz kanske köpa ny ram också, vet inte riktigt vad. Nåt mer?

Permalänk

Precis som andra redan har föreslagit så är ett byte av cpu/moderkort onödigt då cpu-fronten rör sig väldigt segt och ett byte av moderkort inte skulle påverka prestandan märkbart.

Vore jag du så skulle jag köpa en Hyper 212 Evo kylare och klocka prollen till 4.4ghz-isch samt lägga resterande pengar på grafikkort. Mycket mer prestanda för pengarna (:

Permalänk
Skrivet av Ovikt:

Har tänkt använda datorn till spel, från mindre krävande till de mer krävande, kör just nu med 2 st GTX580, kommer uppdatera senare till 780 TI. 12 GB ram 1600mhz kanske köpa ny ram också, vet inte riktigt vad. Nåt mer?

Okej, Då tycker jag du ska satsa på antingen en 4690k eller 4790k beroende på hur mkt du känner att du vill spendera, En 4790k kommer ge dig lite mer prestanda i vissa spel, För det mesta presterar dock 4690k minst lika bra.

Sedan ett Z97 moderkort till det, Så länge du inte maxar din ramanvändning så behöver du inte köpa nya ram minnen.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackemong:

Precis som andra redan har föreslagit så är ett byte av cpu/moderkort onödigt då cpu-fronten rör sig väldigt segt och ett byte av moderkort inte skulle påverka prestandan märkbart.

Vore jag du så skulle jag köpa en Hyper 212 Evo kylare och klocka prollen till 4.4ghz-isch samt lägga resterande pengar på grafikkort. Mycket mer prestanda för pengarna (:

Förstår just ingenting; har andra i tråden sagt att byte av processor och moderkort är onödigt? Och var har TS sagt något om sin nuvarande processor och kylarlösning. Det kanske inte ens är en upplåst processor, även om det är mycket troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Okej, Då tycker jag du ska satsa på antingen en 4690k eller 4790k beroende på hur mkt du känner att du vill spendera, En 4790k kommer ge dig lite mer prestanda i vissa spel, För det mesta presterar dock 4690k minst lika bra.

Sedan ett Z97 moderkort till det, Så länge du inte maxar din ramanvändning så behöver du inte köpa nya ram minnen.

Okej, kommer troligtvis bli 4790k då priset inte skiljer så mycket enligt mig.
Sedan moderkort, spelar det någon roll vem som gjort kortet?
Är det någon som är bättre tex asus eller msi, är det någon av dom som är mer användarvänligt etc?

Och tack för snabba svar!

Permalänk
Skrivet av Ovikt:

Okej, kommer troligtvis bli 4790k då priset inte skiljer så mycket enligt mig.
Sedan moderkort, spelar det någon roll vem som gjort kortet?
Är det någon som är bättre tex asus eller msi, är det någon av dom som är mer användarvänligt etc?

Och tack för snabba svar!

Prestandamässigt så skiljer det oftast inte mkt mellan olika tillverkare, Många gillar Asus moderkorten pga lättnavigerat UEFI osv, Det som "Greensoap" länkade är ett riktigt trevligt moderkort

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599