Sänkt hastighet efter köp av ny kabel! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Sänkt hastighet efter köp av ny kabel! Hjälp!

Hej!

Jag flyttade datorn från nedervåningen till övervåningen vilket resulterade i att jag behövde köpa en längre internet kabel.
Jag hade en 10 meter cat5e kabel innan och har nu köpt en cat6 kabel som är lite längre (15m). Ja, jag vet att det inte spelar någon större roll vilken typ av kabel man köper då dom funkar lika bra men jag ville ha den "nyare" varianten.

Nu till mitt problem....
Jag hade en max hastighet runt 600-650kb/s innan och har nu med den nya kabeln bara 400kb/s när jag laddar ner filer, den är alltså låst vid 400kb/s och går ej snabbare. Vad är felet? Vad behöver jag göra för att få min hastighet till det den brukar vara?
Är inte så bra på nätverk men jag vet att det inte beror på att jag köpt en cat6 kabel eller att den nya kabeln är 5 meter längre utan tror snarare att det är något fel med själva kabeln, kan den möjligtvis vara "skadad" från fabrik?

Några tips/idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asse91:

Hej!

Jag flyttade datorn från nedervåningen till övervåningen vilket resulterade i att jag behövde köpa en längre internet kabel.
Jag hade en 10 meter cat5e kabel innan och har nu köpt en cat6 kabel som är lite längre (15m). Ja, jag vet att det inte spelar någon större roll vilken typ av kabel man köper då dom funkar lika bra men jag ville ha den "nyare" varianten.

Nu till mitt problem....
Jag hade en max hastighet runt 600-650kb/s innan och har nu med den nya kabeln bara 400kb/s när jag laddar ner filer, den är alltså låst vid 400kb/s och går ej snabbare. Vad är felet? Vad behöver jag göra för att få min hastighet till det den brukar vara?
Är inte så bra på nätverk men jag vet att det inte beror på att jag köpt en cat6 kabel eller att den nya kabeln är 5 meter längre utan tror snarare att det är något fel med själva kabeln, kan den möjligtvis vara "skadad" från fabrik?

Några tips/idéer?

Laddar du ner filer beror det troligast på att du inte kan ladda ner snabbare eftersom sändaren inte skickar snabbare. Kolla med t.ex bredbandskollen istället. Borde inte vara någon skillnad alls, men testa via bredbandskollen och återkom

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Är själv inte så bra på sånt där.. Men om det hade varit jag som hade haft problemet så skulle jag först och främst testa att byta uttag på router/switch och se om det möjligtvis hade blivit någon skillnad. Sen är det även viktigt att du tankar hem från samma hemsida som du gjorde förut (om den nya hemsidan bara kan skicka filer i 400kb/s så kommer ingenting spela någon roll på din sida. Mer än det kan jag tyvärr inte säga något om då jag själv endast har dem ytterst grundliga kunskaperna.

Permalänk

Om en CAT6-kabel sänker från 650 kB/s till 400 kB/s borde du ha extrema packet-loss.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Dra ned en linux-iso ifrån ftp.sunet.se, når du inte din maximala hastighet där, ja då har du problem.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Har nu testat en annan cat5e kabel och både den och min nya cat6 kabel kommer upp till samma hastighet, 450kb/s, så jag tror inte längre att det är något fel på kabeln. Detta har nu blivit ännu konstigare, jag har alltså förlorat hastighet p.g.a att jag flyttat datorn till övervåningen.....förstår mig inte på detta.....
Jag skrev i tråden att jag max kommer upp i 400kb/s men det verkar som om det är 450kb/s som är max, jag måste ha mätt vid en dålig tid. Jag ska dock kunna komma upp i minst 600-650kb/s vanligen vilket jag inte kan.

Hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att kabeln på något konstigt sätt förlorar sin hastighet för att den är dragen uppför trappan alltså vertikalt (90 grader)...

Har slut på idéer, och tackar för alla svar jag har fått men i värsta fall så får jag leva med en sänkt hastighet på ca 30%

Permalänk
Medlem

10m eller 15m borde knappast göra någon större skillnad.. det är inte så att du köpt en skärmad kabel och satt in i ett annars oskärmat nätverk.. kanske kan bli antenn av kabeln som tar upp mera störningar isåfall.. enda jag kan komma på.. om du inte böjt eller knäckt kabeln någonstanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asse91:

Hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att kabeln på något konstigt sätt förlorar sin hastighet för att den är dragen uppför trappan alltså vertikalt (90 grader)...

Ja, men det förklarar saken. Elektronerna klarar inte lika bra att flöda vertikalt (upp för trappan).
Men skämt åsido - som redan sagts: du bör inte mäta med torrent. Vad säger Bredbandskollen resp vad får du med FTP mot Sunet?

Permalänk
Medlem

Eftersom du pratar om 650kb/s så låter det som du har adsl, 650 är runt 5Mbit i hastighet. Så problemet är antagligen inte din kabel utan att du har adsl och att det kan vara störningar på tele ledningen eller kapacitets problem på enheten som kopplar samman alla tele ledningarna, du skrev ju på kvällstid på en lördag.

Och som andra säger, testa inte hastighet med typ torrents, gör hastighets test med typ bredbandskollen eller liknande sidor mot det som ligger närmast där du bor.

Permalänk
Medlem

Testade att ladda ner en fil från sunet, den börja på ca 680kb/s som sedan inom en sekund gick ner till 470kb/s och stannade där, bredbandskollen säger:
Ta emot filer: 3,82Mbit/s
Skicka filer: 0,80Mbit/s
Svarstid: 39ms

Det där med skärmad och oskärmad låter intressant, hur vet man vilken man har och vilken man SKA ha? vad ska det stå på kabeln om den är skärmad eller oskärmad? Förutom cat6 så står det: "UTP patch cord type CM" på kabeln

(Det med att hastigheten skulle påverkas av att kabeln är dragen vertikalt var ju självklart ett skämt.....

Permalänk
Medlem

Det är så låga hastigheter så du bör kunna utesluta kabeln.

Även en mycket dålig kabel klarar 10Mbit utan problem.. vilket knappast är fallet.

Du bör ha oskärmad kabel under normala omständigheter, ingenting annat.

Dina problem beror tyvärr troligen på omständigheter hos din internetuppkoppling.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är så låga hastigheter så du bör kunna utesluta kabeln.

Även en mycket dålig kabel klarar 10Mbit utan problem.. vilket knappast är fallet.

Du bör ha oskärmad kabel under normala omständigheter, ingenting annat.

Dina problem beror tyvärr troligen på omständigheter hos din internetuppkoppling.

Jo jag får nog acceptera situationen, tycker bara det är konstigt att jag hade en hastighet på ca 650kb/s för bara några dagar sedan innan jag flyttade datorn och köpte ny kabel. Den hastigheten på 650kb/s har jag haft sedan jag bytte till min nuvarande internetleverantör för ungefär 4 år sedan, inte haft några problem under denna tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asse91:

Jo jag får nog acceptera situationen, tycker bara det är konstigt att jag hade en hastighet på ca 650kb/s för bara några dagar sedan innan jag flyttade datorn och köpte ny kabel. Den hastigheten på 650kb/s har jag haft sedan jag bytte till min nuvarande internetleverantör för ungefär 4 år sedan, inte haft några problem under denna tid.

Har du testat med bredbandskollen och att ladda ned från sunet?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du testat med bredbandskollen och att ladda ned från sunet?

Ja bläddra upp och läs, skrev om det innan hehe

Permalänk
Medlem

Vad har du för anslutning?

När du laddade ned från sunet, hur genomförde du nedladdningen?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vad har du för anslutning?

När du laddade ned från sunet, hur genomförde du nedladdningen?

Jag följde länken ftp.sunet.se som jag blev tipsat om tidigare och valde den andra filen som ligger på 205mb, började ladda ner och när jag läst av hastigheten så stoppade jag filen och slängde den.
Vet ej om det var rätt eller fel gjort men gjorde som jag trodde var rätt, är ingen expert på "nätverk" kan bara en del om "hårdvara" när det gäller datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

10m eller 15m borde knappast göra någon större skillnad.. det är inte så att du köpt en skärmad kabel och satt in i ett annars oskärmat nätverk.. kanske kan bli antenn av kabeln som tar upp mera störningar isåfall.. enda jag kan komma på.. om du inte böjt eller knäckt kabeln någonstanns.

En skröna utan belägg i verkligheten. Har varit uppe förut här på swec, och det finns länkat tester som gjorts.
För att skärmen ska ta upp störningar och skicka störningarna vidare till signalbärarna och orsaka större störning än vad signalledarna får av direkstörning, då måste du ha förstärkare i skärmen, vilket ingen kabel har och förmodlingen ingen människa någonsin har funderat på att konstruera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asse91:

Jag följde länken ftp.sunet.se som jag blev tipsat om tidigare och valde den andra filen som ligger på 205mb, började ladda ner och när jag läst av hastigheten så stoppade jag filen och slängde den.
Vet ej om det var rätt eller fel gjort men gjorde som jag trodde var rätt, är ingen expert på "nätverk" kan bara en del om "hårdvara" när det gäller datorer.

Du laddade ned en fil via din webbläsare?

Vad har du för anslutning?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

En skröna utan belägg i verkligheten. Har varit uppe förut här på swec, och det finns länkat tester som gjorts.
För att skärmen ska ta upp störningar och skicka störningarna vidare till signalbärarna och orsaka större störning än vad signalledarna får av direkstörning, då måste du ha förstärkare i skärmen, vilket ingen kabel har och förmodlingen ingen människa någonsin har funderat på att konstruera.

ahh skönt att jag slipper tänka på det, kan nu ta bort det från möjliga anledningar till mitt problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du laddade ned en fil via din webbläsare?

Vad har du för anslutning?

Ja, via webbläsare
Är inte riktigt säker på vad du menar med anslutning, men gissar... ADSL 24mbit, jag får självklart inte ut den hastighet som jag ska få men det beror tydligen på att jag inte bor nära "centralen" enligt internetleverantören även om jag bor i ett stort villaområde.

Permalänk
Medlem

Jag får inte ihop det

Du skriver

Skrivet av Asse91:

Hej!

Jag hade en max hastighet runt 600-650kb/s innan och har nu med den nya kabeln bara 400kb/s när jag laddar ner filer, den är alltså låst vid 400kb/s och går ej snabbare. Vad är felet? Vad behöver jag göra för att få min hastighet till det den brukar vara?

Skrivet av Asse91:

Testade att ladda ner en fil från sunet, den börja på ca 680kb/s som sedan inom en sekund gick ner till 470kb/s och stannade där, bredbandskollen säger:
Ta emot filer: 3,82Mbit/s
Skicka filer: 0,80Mbit/s
Svarstid: 39ms

Sedan skriver du att testat från sunet visar en hastighet på 680kb/s till en början. Sedan går den ned till 470kb/s.

Om det är fel på kabeln så borde det inte se ut så?

Vissa enheter har någon som heter/kallas för "green ethernet" kontrollera om du har det och stäng av det

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jo det är osannolikt att du har så mycket pass störningar i kabeln så du förlorar mer än 95Mbit. Även om kontakten inte sitter i ordentligt så har du 250Mbit per koppar ledare, oftast dock så får du 10Mbit sync på ethernet kabeln om den ej sitter i ordentligt.

Eftersom nedladdningen började på 680kb/s och sedan gick ned så verkar det som det är störningar eller någon form av paket förlust, troligtvis på tele ledningarna som jag skrev tidigare. Mitt råd är att stänga av ditt adsl modem över natten och starta om den i morgon bitti runt 10 tiden och gör en ny test då ist för a testa på kvällstid under helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Jag får inte ihop det

Du skriver

Sedan skriver du att testat från sunet visar en hastighet på 680kb/s till en början. Sedan går den ned till 470kb/s.

Om det är fel på kabeln så borde det inte se ut så?

Vissa enheter har någon som heter/kallas för "green ethernet" kontrollera om du har det och stäng av det

Gick in på inställningar för nätverkskortet och stängde av funktionen EEE vilket är energi sparande men ingen skillnad. Eftersom du inte "får ihop det" så ska jag försöka sammanfatta kort, jag hade en max hastighet på ca 650kb/s innan och efter ett byte av kabel och flytt av datorn till ett annat rum så har jag nu bara en max hastighet på 470kb/s.
Eftersom att det är sent och jag ska upp om 5h för att dra till gymmet så kan jag inte göra mycket mer inatt utan ska testa att koppla i den gamla kabeln imorgon samt byta på platserna i routern för att se om det gör någon skillnad.
Jag väntar 30 min på svar sedan måste jag lägga mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jo det är osannolikt att du har så mycket pass störningar i kabeln så du förlorar mer än 95Mbit. Även om kontakten inte sitter i ordentligt så har du 250Mbit per koppar ledare, oftast dock så får du 10Mbit sync på ethernet kabeln om den ej sitter i ordentligt.

Eftersom nedladdningen började på 680kb/s och sedan gick ned så verkar det som det är störningar eller någon form av paket förlust, troligtvis på tele ledningarna som jag skrev tidigare. Mitt råd är att stänga av ditt adsl modem över natten och starta om den i morgon bitti runt 10 tiden och gör en ny test då ist för a testa på kvällstid under helgen.

ok, det ska jag göra!

Permalänk
Medlem

Såg att du hade 24 mbit men att du självklart inte kunde få det, får du rabbat för detta? Tänkte annars kunde du lika gärna ha 8 mbit.. Telia brukar ju garantera 12-24 mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asse91:

Gick in på inställningar för nätverkskortet och stängde av funktionen EEE vilket är energi sparande men ingen skillnad. Eftersom du inte "får ihop det" så ska jag försöka sammanfatta kort, jag hade en max hastighet på ca 650kb/s innan och efter ett byte av kabel och flytt av datorn till ett annat rum så har jag nu bara en max hastighet på 470kb/s.
Eftersom att det är sent och jag ska upp om 5h för att dra till gymmet så kan jag inte göra mycket mer inatt utan ska testa att koppla i den gamla kabeln imorgon samt byta på platserna i routern för att se om det gör någon skillnad.
Jag väntar 30 min på svar sedan måste jag lägga mig

Du skriver att efter bytet så börjar nedladdningshastigheter på 600 < för att minska ned till 500 >

Om det var fel på kabeln så borde du inte börja på 600 <

EDIT. När man felsöker så ska man börja så nära sin ISP som möjlig.

1. Koppla dator direkt till modemet. Testa.
2. Om det ser bra ut ska du koppla dig bakom din brandvägg/router.
3. Om det ser bra ut så ska du testa din 10 m kabel.
4. Om det fungerar bra så ska du testa 15 m kabeln

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Såg att du hade 24 mbit men att du självklart inte kunde få det, får du rabbat för detta? Tänkte annars kunde du lika gärna ha 8 mbit.. Telia brukar ju garantera 12-24 mbit.

Nej, jag får ingen rabbat för det, min kompis som bor en gata ner har bytat till något "4g" där han tankar i ca 4mbit och rekommenderar mig att fixa det, funderar starkt på det. Han betalar i alla fall inte mer än vad jag gör för detta dåliga internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du skriver att efter bytet så börjar nedladdningshastigheter på 600 < för att minska ned till 500 >

Om det var fel på kabeln så borde du inte börja på 600 <

EDIT. När man felsöker så ska man börja så nära sin ISP som möjlig.

1. Koppla dator direkt till modemet. Testa.
2. Om det ser bra ut ska du koppla dig bakom din brandvägg/router.
3. Om det ser bra ut så ska du testa din 10 m kabel.
4. Om det fungerar bra så ska du testa 15 m kabeln

ok men bara för att specificera så har jag ett modem och router i ett om du förstår vad jag menar....kan inte koppla direkt i modemet. Har dessutom en dosa för ip telefoni som är kopplat till modemet/routern men den har jag haft hela tiden och inte haft några problem med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

En skröna utan belägg i verkligheten. Har varit uppe förut här på swec, och det finns länkat tester som gjorts.
För att skärmen ska ta upp störningar och skicka störningarna vidare till signalbärarna och orsaka större störning än vad signalledarna får av direkstörning, då måste du ha förstärkare i skärmen, vilket ingen kabel har och förmodlingen ingen människa någonsin har funderat på att konstruera.

Felaktig terminering av skärmning kan orsaka problem, med det gäller speciellt STP-kabel. FTP har inte riktigt samma problem, men en STP som är jordad i bägge ändar kan orsaka olika problem. Främst kan det induceras störningar genom krypströmmar i skölden.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag ska testa några grejer imorgon och återkomma med resultat, mer än så kan jag inte göra. Jag vet att det är ett konstigt problem och har fått förvånansvärt många bra tips och hjälp.

Min fundering är att om det funkade innan så ska jag testa att ändra tillbaka så som det var, alltså med den första kabeln jag hade, funkar inte det så är det i alla fall inte fel på alla mina kablar och jag får helt enkelt byta ISP och med det bytet även hårdvaran, nytt modem/router. De flesta ISP har väl sina egna modem som dom rekommenderar.
(Ifall någon undrar så har jag Perspektiv Bredband som ISP)

P.S vet inte om detta har någon betydelse men när jag kollar statusen för min "lokala anslutning" så står det
ipv4-anslutning: Internet
ipv6-anslutning: Internetåtkomst saknas