Biltema/Netonnet/Jula Bilstereo vs. Ebay T-Amp

Permalänk
Medlem

Biltema/Netonnet/Jula Bilstereo vs. Ebay T-Amp

Tjenare!

Ska bygga en liten festivalstereo (betoning på liten...), som ska bestå av:
Blyackumulator på 12V, 12Ah från Biltema
Blyackumulatoladdare 12 V, 900mA (borde vara lagom?) från Kjell
Hertz DCX100 - 90dB 4Ohm 60W (dvs kommer inte bli något superdunksystem) som jag har liggandes

Och sen en förstärkare av något slag. Hade från början tänkt mig en billig begagnad bilstereo men verkar vara svårt att få tag i. Så började spana på Biltema, Netonnet osv. och det går att hitta på Netonnet för 300kr. Frågan är hur denna kommer driva högtalarna? Är det kanske bättre med en T-Amp från ebay likt denna?
Förstår att jag inte får någon bas att tala om, men vill iaf kunna ha hyffsad volym.

Ett stort plus med bilstereo är USB, eftersom man bör kunna ladda telefoner genom den. Men vad jag förstår skulle man lika gärna kunna slakta en gammal USB-sladd med hona och koppla rakt på batteriet, eller kommer jag bränna telefoner då?

Behöver fått ihop grejerna tills den 22a, så har lite bråttom om jag ska beställa en T-Amp!

Skulle vara evigt tacksam om någon kunde räta ut dessa frågetecken åt mig!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Tjenare!

Ska bygga en liten festivalstereo (betoning på liten...), som ska bestå av:
Blyackumulator på 12V, 12Ah från Biltema
Blyackumulatoladdare 12 V, 900mA (borde vara lagom?) från Kjell
Hertz DCX100 - 90dB 4Ohm 60W (dvs kommer inte bli något superdunksystem) som jag har liggandes

Och sen en förstärkare av något slag. Hade från början tänkt mig en billig begagnad bilstereo men verkar vara svårt att få tag i. Så började spana på Biltema, Netonnet osv. och det går att hitta på Netonnet för 300kr. Frågan är hur denna kommer driva högtalarna? Är det kanske bättre med en T-Amp från ebay likt denna?
Förstår att jag inte får någon bas att tala om, men vill iaf kunna ha hyffsad volym.

Ett stort plus med bilstereo är USB, eftersom man bör kunna ladda telefoner genom den. Men vad jag förstår skulle man lika gärna kunna slakta en gammal USB-sladd med hona och koppla rakt på batteriet, eller kommer jag bränna telefoner då?

Behöver fått ihop grejerna tills den 22a, så har lite bråttom om jag ska beställa en T-Amp!

Skulle vara evigt tacksam om någon kunde räta ut dessa frågetecken åt mig!

Bilstereon bör räcka mer än väl, det är bara att direktkoppla den till högtalarna.
Min Pioneer bilstereo har 4x50 watt och var sekunder från att spräcka mina 300w 6x9or
Så där kan du vara lugn.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Bilstereon bör räcka mer än väl, det är bara att direktkoppla den till högtalarna.
Min Pioneer bilstereo har 4x50 watt och var sekunder från att spräcka mina 300w 6x9or
Så där kan du vara lugn.

Tack för svar!

Tveksam på att det verkligen är 4x40W på Netonnets stereo dock, tror effekten är betydligt lägre i verkligheten. Samtidigt är det inga tungdrivna 15" basar vi snackar om heller... Kom på en annan grej nu med, en T-Amp lär ha betydligt högre effektivitet = längre batteritid?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Ett stort plus med bilstereo är USB, eftersom man bör kunna ladda telefoner genom den. Men vad jag förstår skulle man lika gärna kunna slakta en gammal USB-sladd med hona och koppla rakt på batteriet, eller kommer jag bränna telefoner då?

beror på vilket batteri du tänkt använda om de går att göra så...

om du har ett batteri på 5V ja då går de bara skala upp en gammal usbkabel å lägga direkt på batteriet men gissar att du kommer driva med bilbatteri och då kommer du behöva elektronik imellan för att få ner 12v till 5v.

t.ex
http://www.dx.com/p/1a-2-1a-dual-usb-car-cigarette-lighter-ch...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror på vilket batteri du tänkt använda om de går att göra så...

om du har ett batteri på 5V ja då går de bara skala upp en gammal usbkabel å lägga direkt på batteriet men gissar att du kommer driva med bilbatteri och då kommer du behöva elektronik imellan för att få ner 12v till 5v.

t.ex
http://www.dx.com/p/1a-2-1a-dual-usb-car-cigarette-lighter-ch...

Ajfan, där räddade du mig haha! Glömde bort att en vanlig mobilladdare ligger på 5v och inte 12v. En sådan har jag liggandes så då är det bara att strippa ner den istället och ansluta. Lägger en strömbrytare på en positiva sidan innan både förstärkare och laddare (som jag parallellkopplar) så jag kan ha den ena igång oberoende av den andra

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Ajfan, där räddade du mig haha! Glömde bort att en vanlig mobilladdare ligger på 5v och inte 12v. En sådan har jag liggandes så då är det bara att strippa ner den istället och ansluta. Lägger en strömbrytare på en positiva sidan innan både förstärkare och laddare (som jag parallellkopplar) så jag kan ha den ena igång oberoende av den andra

Ah, där kunde du ha blivit känd som telefonmördaren.:D
Om du känner att du har 100:- extra så har du en stereo som lär få Andersson enheten att börja tjuta och be om att få ta självmord här.

EDIT: Föressten, den jag länkade har ingen funktion för att spela upp CD-skivor.
Men ingen jag känner kör med CD överhuvudtaget, så jag tänkte att det kanske inte är hyperviktigt för dig.

EDIT2: Såg att inte heller Andersson grejjimojjen har CD. Så kör på den från Pioneer istället, och gör både dig själv och resten av festfolket en tjänst.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Ah, där kunde du ha blivit känd som telefonmördaren.:D
Om du känner att du har 100:- extra så har du en stereo som lär få Andersson enheten att börja tjuta och be om att få ta självmord här.

EDIT: Föressten, den jag länkade har ingen funktion för att spela upp CD-skivor.
Men ingen jag känner kör med CD överhuvudtaget, så jag tänkte att det kanske inte är hyperviktigt för dig.

EDIT2: Såg att inte heller Andersson grejjimojjen har CD. Så kör på den från Pioneer istället, och gör både dig själv och resten av festfolket en tjänst.

Jo, CD är ganska passé. BT hade kanske inte varit fel dock, men då går priset upp ett par hundringar förstås. Andersson hade jag också undvikit om möjligt. Annars lär du hitta en fullt godtagbar bilstereo på valfri skrot för typ en hundring, köp en med kassett och en kassettadapter bara om du inte hittar en med AUX/BT eller så.