Speldator skall införskaffas !!

Permalänk
Medlem

Speldator skall införskaffas !!

Hej alla dataproffs !
Nu har sonens laptop gett upp (dammat igen) och vi har tänkt att köpa en stationär speldator. Han spelar många timmar i veckan, LOL CS WOW och han sitter i sitt rum så det måste vara Wifi med. Vi har försökt kolla runt i trådarna men blir inte riktigt kloka...okunniga som vi är. Grafiken är viktig visst, men snabbheten viktigast fps? kanske det heter. Han gör i princip inget annat med datorn än kollar utube spotify och skypar förutom spelandet. Det spelar ingen roll om den låter eller är stor bara den blir bra kyld och inte är så dammkänslig. Skall finnas cd-läsare så han kan köpa nåt nytt spel. Priset gärna funktionellt utan skryt och lagg runt 10 000:-
Det skulle även vara bra om det gick att köpa allt via Inet då vi även skall be om montering. OS windows 7 skall oxå med.
Hoppas nån vill hjälpa oss med detta

Permalänk

Här har ni en perfekt speldator till sonen, Klara cs:go,lol och wow med mer än behövlig fps ;), Om han vill ha lite "bling bling" på sin dator kan ni välja ett annat chassi, Rekomenderar också windows 8 över 7. http://www.inet.se/kundvagn/visa/6939345/3sure-dator

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram

Permalänk
Medlem

rekommenderar inte att du köper windows 7. microsoft har just gått fram med att det inte kommer komma några uppdateringar om ett halvår (säkerhetsuppdateringar kommer till 2020) och directx12 kommer inte heller. det är möjligt att det ändras men windows 8 är det klara valet, speciellt eftersom att det är ett bättre operativsystem.

så här kanske?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6939347/2014-07-14

Permalänk
Medlem

Tack för mycket snabba svar, sonen sover än Då kör vi på Windows 8 !!
Vi undrar om det första alternativet har Wifi och så vet vi att sonen idag har fps runt 60 när han spelar, kommer han att ha det även med dessa 2 alternativ. Han köper spel via Steam eller Battlenet kanske det heter, utöver CS som han först köpte på skiva, kommer det att funka bra att ladda ner spel ?
Vi behöver ha 3 USB uttag (mus, tangentbord o headset). När vi ska införskaffa skärm och tangentbord till datorn, är det nåt vi måste tänka på då med tanke på de delar som finns i alternativen ?
Hopplöst att vara så okunnig men tillräckligt kunnig för att inte vilja gå till de stora elektronikkedjorna och bli pålurad nåt bara.....;)

Permalänk
Medlem

versions paket är bra - kör på det. Det andra saknar bl.a. nätaggregat

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3sure:

Tack för mycket snabba svar, sonen sover än Då kör vi på Windows 8 !!
Vi undrar om det första alternativet har Wifi och så vet vi att sonen idag har fps runt 60 när han spelar, kommer han att ha det även med dessa 2 alternativ. Han köper spel via Steam eller Battlenet kanske det heter, utöver CS som han först köpte på skiva, kommer det att funka bra att ladda ner spel ?
Vi behöver ha 3 USB uttag (mus, tangentbord o headset). När vi ska införskaffa skärm och tangentbord till datorn, är det nåt vi måste tänka på då med tanke på de delar som finns i alternativen ?
Hopplöst att vara så okunnig men tillräckligt kunnig för att inte vilja gå till de stora elektronikkedjorna och bli pålurad nåt bara.....;)

nej, det fattas wi-fi, ssd och minnet är snabbare än inet kommer montera, annars är det ett fint paket. det finns dock möjlighet till överklockning i hans paket, något jag inte tog med då jag inte direkt trodde att det var aktuellt. om det är något ni vill försöka er på (jag skulle rekommendera det men förstår att man kanske inte känner sig så bekväm med det) så skulle jag välja http://www.inet.se/produkt/5311087/intel-core-i5-4690k-3-5-gh... och http://www.inet.se/produkt/1902677/gigabyte-ga-z97p-d3 istället, byt bara ut moderkortet och processorn jag har valt mot dessa. även om ni kanske inte vill idag så kommer det ge bättre andrahandsvärde på processorn och förlänga livslängden avsevärt (då en haswell i5 i 3.2ghz inte är duglig lika länge som en i ~4.5ghz). jag kan inte lova att ni når 4.5, ni kanske bara når 4.2 som jag, eller så får ni en riktigt fin processor och når 4.8. olika exemplar överklockar olika bra. enklare videoguide för hur man gör detta finns här. det är inte nödvändigt idag men om det ser ut som något som ni kan tänka er göra i framtiden så skulle jag rekommendera det.

r9 280 är inga problem för cs:go, ska fungera bra för high/ultra vid 1080p i wow med 4x/8x msaa. jag kör själv med gtx 770 (som är konkurrenten till r9 280x - r9 280 är konkurrent till gtx 760, prestandaindex har du här, http://www.sweclockers.com/image/diagram/6451?k=5af9bf3112528...) och spelar vid ultra med 8x msaa. nvidia är bättre för wow och r9 280 är svagare än gtx 770 men minst high med 4x msaa ska det absolut klara. jag gjorde en jämförelse mellan high och ultra häromdan, här har du den.

usb har du så det räcker.

fungerar bra att ladda ner spel på allt. moderkortet jag valde har dock en nätverkskrets från intel som gör riktigt fina kretsar som är bra om ni ska använda trådat internet någon gång.

när det gäller skärmar så får du (generellt, finns en mängd paneltyper men de här är vanligast) tn på 120/144hz eller ips på 60hz.

uppdateringsfrekvensen innebär hur många bilder per sekund skärmen klarar av att visa. t.ex. ska du ha 120 fps för att fullt utnyttja en 120hz-skärm. fördelen är att det blir bättre flyt då. många med 120hz-skärmar säger att de inte längre kan spela på 60hz då det känns segt men det är inget som folk som jag som bara har haft 60hz märker, det är nog en skada man får då. för att komma upp i 120 fps får du givetvis dra ner grafikinställningarna (eller köpa en riktigt kraftfull dator). paneltypen som de här skärmarna använder, tn, är väldigt snabb med lite input lag och höga uppdateringsfrekvenser men färgåtergivningen är inte så bra och betraktningsvinklarna är inte bra alls.

om du kör på en ips-panel på 60hz istället så blir ditt mål 60 fps och då kan du ha högre grafikinställningar. paneltypen har högre input lag (inget jag tycker att man märker alls) och finns bara i runt 60hz. fördelarna är jättefina färger och riktigt bra betraktningsvinklar.

du väljer alltså mellan hastighet eller utseende. vill du ha riktigt bra flyt eller fina färger och höga grafikinställningar? jag väljer det andra alla dagar i veckan men det är olika. i spel som cs:go är skärmar på 120hz väldigt populära då flyt är viktigt i sådana spel. i spel som inte är snabba shooters, som wow, är det inte alls så viktigt och då är ips bättre. jag tycker att ips är bättre överlag men det får du välja själv. vad du än gör, köp bara inte tn-panel på 60hz, då får du nackdelarna av båda.

jag skulle rekommendera ett mekaniskt tangentbort. de är lite dyrare men en helt annan upplevelse. det finns ett antal brytare - cherry mx black, red, blue, brown och green.

black är väldigt tunga (för tunga enligt mig). red är som lättare blacks. båda de här tangenterna har ingen märkbar aktiveringspunkt när man trycker ner tangenterna (det märker du när du pillar på dem).

blue är extremt högljudda, inte så tunga och har aktiveringspunkten. brown är som blue fast inte så högljudda och green (som är extremt ovanliga) är som blue fast tyngre.

jag föredrar röda och de allra flesta verkar tycka mest om röda och bruna. jag rekommenderar att ni går till närmaste stora elektronikaffär och pillar på diverse tangentbord för att bilda er en egen uppfattning.

Permalänk
Medlem

Tack versions!
Det blir nog ditt datorpaket :). En polare tyckte att jag kanske skulle lägga nån xtra hundring på lite kraftigare nätagg minst 650w.
Vad sägs om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3sure:

Tack versions!
Det blir nog ditt datorpaket :). En polare tyckte att jag kanske skulle lägga nån xtra hundring på lite kraftigare nätagg minst 650w.
Vad sägs om det?

det här är med en extreme edition (4960x tror jag) som också är överklockad. den drar mycket mer ström än en oklockad (och även en klockad, rekommenderar som sagt att du lägger den extra slanten på gigabyte z97p och 4690k) intel core i5 lga1150. det är också mätt vid väggen vilket innebär att datorn faktiskt drar ~10% mindre. det är dock inte mätt vid 100% load på precis allt utan när man spelar så om du kör 100% på processorn också så får du upp effekten. med det sagt så måste du komma ihåg att lga1150 är mycket strömsnålt jämfört med lga2011 och drar därför mer när man spelar. 550w är stora marginaler. edit: en sak bara, det är möjligt att du får gnäll av inet om de ska montera och du använder ett nätagg under rekommendationen av nvidia. om det blir så kan du välja något annat, t.ex.
http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold...
http://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-6...
http://www.inet.se/produkt/6901049/xfx-pro-series-650w-80-bro...

skulle ta newton eller xfx av de där. http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-... är överlägset i prisklassen men finns inte i lager hos inet.