Uppgradering - CPU/MB eller grafik

Permalänk

Uppgradering - CPU/MB eller grafik

Jag sitter med en gammal amd phenom ii x4 9650 (2,3) med 4GB ram och ett GTX 560-kort och hade tänkt uppgradera lite.

Vad använder jag datorn till? Väldigt blandat. Lite spel, lite videohantering och lite surf. That´s it. Huvudorsaken till att jag vill uppgradera är väl främst att när jag väl sätter mig och spelar så vill jag åtminstone ha hyfsat flyt utan att köra allt på "low". Dock har jag inget behov av att kunna köra allt på uber-nivåer och vansinniga upplösningar - så spelfrälst är jag inte.

Jag har varit inne lite på detta uppgraderingspaket: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...
Kommer det ge något eller blir det bara en begränsad ökning av prestanda och bortkastade pengar mao?
Budget för detta är...tja...beroende på vad ni säger...;) jag har ingen större lust att lägga 4000 på ett i5-paket för att kunna spela lite ibland men samtidigt ser jag ingen ide att lägga ens 2000 på något som inte ger mycket. Gör nytt grafikkort mer till och med?

//Thomas

Denna skulle naturligtvis ligga under stationära datorer och inte bärbara....ber om ursäkt. Hoppas någon kan flytta den.
Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

köp ett grafikkort istället. Det kommer gör mycket mer skillnad än en ny cpu. Jag skulle rekomendera att köpa 270x / 280x. Det finns dock en chans att cpu:n bottelneckar.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

280x är ju på väg att få ny ersättare så priser är på väg ned nu i august september.
http://www.sweclockers.com/nyhet/18777-amd-tonga-ersatter-rad...

Fynd kan förmodligen göras då på 280x

Permalänk

Kolla upp om ditt moderkort stödjer phenom 2 har du tur kan du skaffa en sådan det blir billigare än ett uppgraderingspaket. Och har du klockat din 9650 så långt det går?
Hade själv en phenom 8650 och bytte till en athlon 2 640 och märkte stor skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kolla upp om ditt moderkort stödjer phenom 2 har du tur kan du skaffa en sådan det blir billigare än ett uppgraderingspaket. Och har du klockat din 9650 så långt det går?
Hade själv en phenom 8650 och bytte till en athlon 2 640 och märkte stor skillnad.

Antar du menar om det stöder Athlon. Phonom har jag ju redan...:)
Har ett Gigabyte GA-MA770-UD3

Störigt nog har jag bara 4GB installerat trots att jag har två likadana moduler till. Jag får de dock inte att funka (ingen fel på modulerna utan de vill inte låta sig köras med alla 4 moduler installerade samtidigt). Jag hade en lång mailkonversation med Komplett och Gigabyte om detta eftersom Gigabyte tyckte jag borde öka volten till minnet för att det ska funka med Komplett, som jag köpte allt från, ansåg att det inte var lämpligt eftersom det skulle ta död på kortet. Slutade med att jag nöjde mig med 4GB. (Corsair Dominator TWIN2X PC8500)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pomperoney:

Antar du menar om det stöder Athlon. Phonom har jag ju redan...:)
Har ett Gigabyte GA-MA770-UD3

Tror förvirringen kommer i att du skriver Phenom ii 9650.
9650 är Phenom medans 965 är Phenom 2

Personligen skulle jag bytt CPU, satt själv med en 965BE för några år sedan och bytte till en Intel i5 2500k och det gav ett rejält uppsving i både spel och allt annat och då har jag sämre grafikkort än dig (dock 2 så jag kör SLI idag) så med dagens processorer lär det vara ännu större skillnad. Dock skulle inte ett grafikkort vara en dålig investering heller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Pomperoney:

Antar du menar om det stöder Athlon. Phonom har jag ju redan...:)
Har ett Gigabyte GA-MA770-UD3

Störigt nog har jag bara 4GB installerat trots att jag har två likadana moduler till. Jag får de dock inte att funka (ingen fel på modulerna utan de vill inte låta sig köras med alla 4 moduler installerade samtidigt). Jag hade en lång mailkonversation med Komplett och Gigabyte om detta eftersom Gigabyte tyckte jag borde öka volten till minnet för att det ska funka med Komplett, som jag köpte allt från, ansåg att det inte var lämpligt eftersom det skulle ta död på kortet. Slutade med att jag nöjde mig med 4GB. (Corsair Dominator TWIN2X PC8500)

Ja du har phenom och inte phenom 2. Phenom 2 är ganska mycket bättre än vanliga phenom. Sen finns athlon 2 som är en nerbantad phenom 2.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb