Raspberry Pi Model B+ lanseras med fyra USB 2.0 och Micro SD

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi Model B+ lanseras med fyra USB 2.0 och Micro SD

Populära Raspberry Pi får vad som sägs bli en sista uppgradering. I centrum ligger framförallt bättre anslutningsmöjligheter till samma pris som föregångaren Model B.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter ju rätt så OK, dock har ju problemet med få USB-portar lösts tidigare med en enkel USB-hubb, men det är nog fruktansvärt skönt att nu kunna slippa extra tillbehör då jag antar att majoriteten som köper RPi köper just för dess storlek.
Lite mer RAM och en smått kraftfullare CPU hade varit riktigt schysst, nu har jag inte hållit mig så uppdaterad vad gäller RPi, men med lite tur kanske en nyare version är på intåg inom en viss framtid?

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på en snabbare CPU men som sagt så är det ju inte RPI 2 utan bara en uppdatering till model B.

JAg fick min RPI för en vecka sedan men vet fortfarande inte vad jag ska göra med den.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Fett nice att de äntligen har stoppat in en switching regulator. Har fått byta ut de linjära på mina bärbara projekt.

Permalänk

tråkiga med RPi är ju att cpun inte är så kvick, det är den stora nackdelen jag ser med den, har en hemma vid tvn och det funkar bra att spela SD med sen vid 720P blir det lite tungt imellanåt beroende på film.

1080P kan jag glömma

trevligt med två extra USB portar, även om jag bra anävnder två så är det välkommet!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Entusiast

Jobbar de på en ny version med en modernare processor? Utvecklingen av ARM har ju gått extremt fort och med moderna mått mätt är processorn i RPi uråldrig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Proffsmoddare

Det bästa tycker jag var att dom lagt till fyra skruvhål.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

tråkiga med RPi är ju att cpun inte är så kvick, det är den stora nackdelen jag ser med den, har en hemma vid tvn och det funkar bra att spela SD med sen vid 720P blir det lite tungt imellanåt beroende på film.

1080P kan jag glömma

trevligt med två extra USB portar, även om jag bra anävnder två så är det välkommet!

Du är inte målgruppen för enheten, dessutom så tkr jag inte att man ska ha speciellt höga krav på en enhet som kostar 300 spänn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Tror ni USB-portarna kan leverera mer ström med denna version?
De tidigare var man nästan tvungen att koppla till en usbhub med strömförsörjning.

Undrar dessutom om man kan mata RP´n med ström via USB(hubben) som man kunde med de tidigare..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av simon253:

Hade hoppats på en snabbare CPU men som sagt så är det ju inte RPI 2 utan bara en uppdatering till model B.

JAg fick min RPI för en vecka sedan men vet fortfarande inte vad jag ska göra med den.

Jag måste få fråga här. Köpte du en själv utan att veta vad du skulle göra eller kom någon och gav dig en?

Trevlig uppdatering. Har det sagts något om när RPI 2 kommer?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jobbar de på en ny version med en modernare processor? Utvecklingen av ARM har ju gått extremt fort och med moderna mått mätt är processorn i RPi uråldrig.

Kostar dock mindre än en hyfsad musmatta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Du är inte målgruppen för enheten, dessutom så tkr jag inte att man ska ha speciellt höga krav på en enhet som kostar 300 spänn.

Skickades från m.sweclockers.com

Nae, men det skulle vara kul om dom gjorde en modell som var en aning kraftfullare

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Du är inte målgruppen för enheten, dessutom så tkr jag inte att man ska ha speciellt höga krav på en enhet som kostar 300 spänn.

Skickades från m.sweclockers.com

öhm ja använder dom som många andra anävnder sina RPi till, dvs till enklare upgifter och exprementering, men som killen åven skrev så är den uråldrig vid denna tidpunkten och den behöver en vassare processor.

det kans inte kosta så mycket att fixa en ny dubbelkärning historia, iom att denna är gammal(SoCen då) så borde det väll bli billigare att byta ut den mot en lite modernare cpu? eller samma kostand!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Kostar dock mindre än en hyfsad musmatta.

Kostar som en dyr musmatta och det är ju inte relevant. Teknisk utveckling betyder att du får mer prestanda för samma pengar eller samma prestanda för mindre pengar. Priset på smartphones har varit hyfsat konstant men prestandan har ökat enormt mycket. Nu är det nog svårt att sänka priset på RPi i någon större utsträckning men det borde inte vara så svårt att hitta en nyare SoC med mer prestanda till samma pris som de fick ge för nuvarande processor från början.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

tråkiga med RPi är ju att cpun inte är så kvick, det är den stora nackdelen jag ser med den, har en hemma vid tvn och det funkar bra att spela SD med sen vid 720P blir det lite tungt imellanåt beroende på film.

1080P kan jag glömma

trevligt med två extra USB portar, även om jag bra anävnder två så är det välkommet!

Har inga problem med 1080P.
Uppdatera till senaste raspbmc.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

tråkiga med RPi är ju att cpun inte är så kvick, det är den stora nackdelen jag ser med den, har en hemma vid tvn och det funkar bra att spela SD med sen vid 720P blir det lite tungt imellanåt beroende på film.

1080P kan jag glömma

trevligt med två extra USB portar, även om jag bra anävnder två så är det välkommet!

Va kör du för Linux dist på den?

Jag körde raspbmc på min och den klarade av 1080p filmer utan problem. Kunde streama från Youtube, twitch och SVT play bättre än min ultrabook...

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Va kör du för Linux dist på den?

Jag körde raspbmc på min och den klarade av 1080p filmer utan problem. Kunde streama från Youtube, twitch och SVT play bättre än min ultrabook...

Det någon liten linux dist med XBMC, kommer inte ihåg exakt dist då det inte var jag som installerade den utan min fars bror som satt och pillade med den

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Inte visste jag att Jason Statham var så teknisk av sig! Nej men det verkar ju vara grymma förbättringar, bara SD -> microSD är ju en riktigt stor vinst!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Hade hoppats på en snabbare CPU men som sagt så är det ju inte RPI 2 utan bara en uppdatering till model B.

Jag fick min RPI för en vecka sedan men vet fortfarande inte vad jag ska göra med den.

Jag hade med hoppats på en snabbare CPU, vart det första jag tänkte på när jag såg nyheten, möjligheterna hade ju växt ett par pinnar då

Sen angående vad du skall använda pajen till, så kan du nog hitta lite inspiration i denna tråden Vad använder ni era enkortsdatorer till? finns allt från kattleksaker med kamera o laser till HTPC

Skrivet av Marticus:

Du är inte målgruppen för enheten, dessutom så tkr jag inte att man ska ha speciellt höga krav på en enhet som kostar 300 spänn.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå inte målgruppen?

Är det förbjudet att ha en önskan om starkare processor?

Och såklart ska man ha krav och en önskan att en produkt ska bli bättre, oavsett pris.

Skrivet av Swedish Berserk:

Jag måste få fråga här. Köpte du en själv utan att veta vad du skulle göra eller kom någon och gav dig en?

Trevlig uppdatering. Har det sagts något om när RPI 2 kommer?

Själv köpte jag tre st utan att riktigt veta vad jag skall göra med dom, men tro mig, jag har faktiskt hittat riktigt bra ändamål för alla tre enheter.

Skrivet av Zotamedu:

Jobbar de på en ny version med en modernare processor? Utvecklingen av ARM har ju gått extremt fort och med moderna mått mätt är processorn i RPi uråldrig.

Hade själv hoppats på något åt det hållet. Men såg då texten i nyheten "Populära Raspberry Pi får vad som sägs bli en sista uppgradering" och fattar ärligt talat inte vad som menas med det i klartext. Ska dom inte göra fler (?) undrar jag?

Skrivet av Tumnus:

Kostar dock mindre än en hyfsad musmatta.

Och vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Snusfri

Använde min RPI som webserver ett tag men den var tyvärr för slö för det för mina behov, dock så är det en rolig leksak.
Hoppas det kommer en dual/quad-core version med 1-2GB ram snart för runt 600:-, gärna med M2 plats med.

Trevligt dock med microSD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är en dev board ..det är meningen folk ska lära sig programera med den, det är därför den förmodligen aldrig får snabbare cpu, målet är liksom lägsta möjliga pris för å skapa en så låg ingångs tröskel så möjligt.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

tråkiga med RPi är ju att cpun inte är så kvick, det är den stora nackdelen jag ser med den, har en hemma vid tvn och det funkar bra att spela SD med sen vid 720P blir det lite tungt imellanåt beroende på film.

1080P kan jag glömma

trevligt med två extra USB portar, även om jag bra anävnder två så är det välkommet!

Jag spelar upp 1080p filmer på min Raspberry Pi utan problem. Använder Raspbmc.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZOiDVOiD:

Det är en dev board ..det är meningen folk ska lära sig programera med den, det är därför den förmodligen aldrig får snabbare cpu, målet är liksom lägsta möjliga pris för å skapa en så låg ingångs tröskel så möjligt.

Fast processorn bygger på en 10 år gammal design. För 600 kr får du idag en hel mobiltelefon med två kärnor i Cortex A5 (ARM v7) 1,3 GHz istället för en kärna ARM11 (v6) i 700 MHz. Det är alltså en hel telefon med skärm, batteri, kamera och en radiodel som kostar massa extra. Kärnan som RPi använder är klassade som legacy. Nya enheter börjar med ARMv8 nu. Det kommer vara tvungna att byta förr eller senare när den inte tillverkas längre. Om de satte sig ner idag och designade en ny version från en ny plattoform med samma pris hade den automatiskt fått betydligt högre prestanda. Så frågan är snarare, kommer de släpa en ny version, som oundvikligen kommer få betydligt bättre prestanda, eller kommer de helt lägga ner och bara fortsätta kränga den nuvarande versionen så långt det går? För det är de två alternativen som finns.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vadå inte målgruppen?

Är det förbjudet att ha en önskan om starkare processor?

Och såklart ska man ha krav och en önskan att en produkt ska bli bättre, oavsett pris.

Om du jämrar dig över att du inte kan spela upp film i 1080p (vilket går) och att processorn är för klen, då tillhör du inte målgruppen för enheten som från början var inriktad till människor/organisationer som inte har så mycket pengar för utbildningsmaterial. Där kommer denna enheten in i bilden. Den ska ta teknologin till länder där en desktop PC är en omöjlig dröm, speciellt för skolor som kanske behöver 20 enheter. För det ändamålet är denna enhet perfekt, mycket tack vare det låga priset.

Sen förstår jag inte varför du frågar om det är förbjudet att ha krav, har inte sagt att du inte ska ha krav. Klart man ska sätta krav på saker och ting, men priset har en stor roll, speciellt i detta fall. Så håller inte med dig alls om att priset skulle vara irrelevant, det är ju just priset som är halva grejen med enheten.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Lite kul att min smartwatch är mycket kraftfullare (1.2Ghz dualcore) än denna och har en skärm som är på 24/7 och räcker i 48h på 300mah batteri..

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av addy1995:

Jag spelar upp 1080p filmer på min Raspberry Pi utan problem. Använder Raspbmc.

Jag har heller inga problem med 1080p, flyter hur bra som helst, RaspBmc

Permalänk
Datavetare
Skrivet av THB:

Använde min RPI som webserver ett tag men den var tyvärr för slö för det för mina behov, dock så är det en rolig leksak.
Hoppas det kommer en dual/quad-core version med 1-2GB ram snart för runt 600:-, gärna med M2 plats med.

Trevligt dock med microSD.

Inte exakt vad du frågar efter, men har själv ett Arndale Octa Board och kostar runt 1500-1600, den har 4 st Cortex A15 @ 1.8GHz och 4 st Cortex A7 @ 1.2GHz. Den har 3GB RAM.

Har även en RPi, men för mig har den varit helt värdelös då jag aldrig fått den riktigt stabil. Bl.a. har jag problem med SD-card corruption, något jag tydligen inte är speciellt ensam om. Det närmaste ett stabilt system jag kommit är att montera SD-card:et read-only (man måste ju boota från ett sådant) och köra majoriteten av filsystemet R/W på en USB-sticka/disk. Men med enheten kopplad mot Internet med rätt låg last så har jag aldrig fått den att snurra mer än två veckor innan den kraschar... Motsvarande uppgifter har kör stabilt under många år på en gammal Pentium-M laptop (som dock är redo för skroten nu).

Arndale kortet har fungerat perfekt ur ett stabilitetsperspektiv (den kör också med SD-card), men prestandamässigt får den stryk av t.ex. Intel J1900, rejält med stryk om det handlar om saker som är lite mer komplicerade (d.v.s. inte får plats i L1-cachen).

Så ARM på Linux är kul om man vill leka lite, x86 är fortfarande överlägset om man faktiskt är beroende av att enheten ska utföra en uppgift man är beroende av att den fungerar (och är inte ensam om den slutsatsen, jobbar bl.a. med ARM på Linux och en uppgift är att fixa saker som är självklara på Linux/x86 men ännu inte existerar på Linux/ARM, något som verkar komma som en rejäl överraskning för vissa företag som väljer Linux/ARM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Om du jämrar dig över att du inte kan spela upp film i 1080p (vilket går) och att processorn är för klen, då tillhör du inte målgruppen för enheten som från början var inriktad till människor/organisationer som inte har så mycket pengar för utbildningsmaterial. Där kommer denna enheten in i bilden. Den ska ta teknologin till länder där en desktop PC är en omöjlig dröm, speciellt för skolor som kanske behöver 20 enheter. För det ändamålet är denna enhet perfekt, mycket tack vare det låga priset.

Sen förstår jag inte varför du frågar om det är förbjudet att ha krav, har inte sagt att du inte ska ha krav. Klart man ska sätta krav på saker och ting, men priset har en stor roll, speciellt i detta fall. Så håller inte med dig alls om att priset skulle vara irrelevant, det är ju just priset som är halva grejen med enheten.

Nu vart det ju inte jag som jämrade mig..

Och angående det där om krav, läs gärna din egen förstapost i tråden.

Skrivet av addy1995:

Jag spelar upp 1080p filmer på min Raspberry Pi utan problem. Använder Raspbmc.

Skrivet av guineapig:

Jag har heller inga problem med 1080p, flyter hur bra som helst, RaspBmc

Ja, ni spelar upp 1080p utan problem!

Det tror jag alla här vet om att det går.

Men kan ni verkligen ösa på i menyvalen?

Tar det lång tid i gränssnittet?

Och då menar jag att det ska reagera blixtsnabbt, det är inte alla som vill ha sirapsmenyer.

Själv fattar jag inte hur man kan ha en paj som HTPC.

Pajen är en rolig liten sak som HTPC, att testa. Men ingenting man stannar kvar vid. Där tycker jag den är rent värdelös.

Däremot så finns det väldigt många andra saker där den är klockren, lite lättare saker. Typ till Tellstick.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nu vart det ju inte jag som jämrade mig..

Skrivet av SwedenVirre:

tråkiga med RPi är ju att cpun inte är så kvick, det är den stora nackdelen jag ser med den. sen vid 720P blir det lite tungt imellanåt beroende på film. 1080P kan jag glömma

Ok, så jag antar att du kallar det för synpunkter bara då.

Skrivet av skog1s:

Och angående det där om krav, läs gärna din egen förstapost i tråden.

Skrivet av Marticus:

dessutom så tkr jag inte att man ska ha speciellt höga krav

Ja? betyder "speciellt höga", "inga" krav?

...*suck* I'm out.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Va kör du för Linux dist på den?

Jag körde raspbmc på min och den klarade av 1080p filmer utan problem. Kunde streama från Youtube, twitch och SVT play bättre än min ultrabook...

Det är inte upplösningen som gör det tungdrivet, utan bitraten. Dock har jag hittills inte stött på några problem med de 1080p-filmer jag har tittat på. De flyter på fint genom hela filmen och ljudet hamnar heller aldrig i osynk. Dock känns den något seg i systemet, något som förhoppningsvis det utökade minnet kommer förbättra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi