Playstation 4 spel, US konto

Permalänk

Playstation 4 spel, US konto

Som rubriken lyder så har jag hört talats om att man kan få ps4 spelen billigare om man gör ett US konto. Men jag förstår inte riktigt hur det går till så jag tänkte fråga om hjälp.
Och är det värt det? Finns det några hakar eller vad man ska säga?

Jag undrar även vad folk rekommenderar för spel till ps4? Något som är grymt?
Har bara ett enda som jag fick till konsolen. Watch dogs.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gör så här: (Jag gör detta på typ hälften av spelen jag köper, dock så är min konsol köpt i usa och jag är även i usa ett par gånger per år)

Skapa ett US konto, ta en address till ett hotell
Se till att kontot har din Ps4 som hemkonsol.
Köp PSN card via amazon.com.
Köp ett spel i den Amerikanska PSN store (60$ för det mesta).
Tanka ner det via Usa kontot.
Logga in på ditt svenska konto och vips där ligger det redo att spela.

Att tänka på:

Du måste köpa eventuellt extramaterial i US Store.
Ta inte bort i Usa kontot, då slutar spelet att funka.
Sony skulle rent teoretiskt spärra dina spel i en framtida patch, då de lär veta att folk gör detta. Kanske via IP eller liknande.

Detta var allt jag kunde komma på just nu, PMa om du har några frågor.
Lycka till

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Skrivet av Minisulan:

Gör så här: (Jag gör detta på typ hälften av spelen jag köper, dock så är min konsol köpt i usa och jag är även i usa ett par gånger per år)

Skapa ett US konto, ta en address till ett hotell
Se till att kontot har din Ps4 som hemkonsol.
Köp PSN card via amazon.com.
Köp ett spel i den Amerikanska PSN store (60$ för det mesta).
Tanka ner det via Usa kontot.
Logga in på ditt svenska konto och vips där ligger det redo att spela.

Att tänka på:

Du måste köpa eventuellt extramaterial i US Store.
Ta inte bort i Usa kontot, då slutar spelet att funka.
Sony skulle rent teoretiskt spärra dina spel i en framtida patch, då de lär veta att folk gör detta. Kanske via IP eller liknande.

Detta var allt jag kunde komma på just nu, PMa om du har några frågor.
Lycka till

Haha asså jag är skit dålig på sånt här. Så man kan ha två då?
Jag vet inte hur man gör ett konto på ps4 ens jag köpte det idag.
Hur ställer man in som hemkonsoll?

Kan man köpa Playstation plus där också så det blir billigare?
Ligger runt 500 kr här.

Ursäkta för jag är så inkompetent 😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nameless1:

Som rubriken lyder så har jag hört talats om att man kan få ps4 spelen billigare om man gör ett US konto. Men jag förstår inte riktigt hur det går till så jag tänkte fråga om hjälp.
Och är det värt det? Finns det några hakar eller vad man ska säga?

Jag undrar även vad folk rekommenderar för spel till ps4? Något som är grymt?
Har bara ett enda som jag fick till konsolen. Watch dogs.

Tack på förhand!

Hej!

Knappast värt det, då spelen nästan oftast är billigare att köpa på fysisk skiva än via Playstation Store.

Det bästa du kan göra är att skaffa Playstation Plus (krävs om du vill spela online) och där får du även något/några spel /månad (beroende på hur många av de olika konsolerna du har, brukar vara något eller ett par spel / konsoltyp /månad. Dock oftast bara 1 PS4 spel /månad men flera PS3/Vita spel.)

Vettigt spel är Knack ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1688809 ), rätt så roligt att spela igenom för att ta det lite lungt mellan varven och annat man pysslar med, ett riktigt bra spel enligt mig

Sen så kommer ju The Last of Us: Remastered om 2 veckor som är ett "självklart" köp, senare så Destiny (samma utvecklare som gjort Halo spelen) i september, och sedan Grand Theft Auto: 5 under hösten till PS4 (Xbox one, och PS med).

Så hösten ser ut att bli riktigt bra spelmässigt!

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Knappast värt det, då spelen nästan oftast är billigare att köpa på fysisk skiva än via Playstation Store.

Det bästa du kan göra är att skaffa Playstation Plus (krävs om du vill spela online) och där får du även något/några spel /månad (beroende på hur många av de olika konsolerna du har, brukar vara något eller ett par spel / konsoltyp /månad. Dock oftast bara 1 PS4 spel /månad men flera PS3/Vita spel.)

Vettigt spel är Knack ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1688809 ), rätt så roligt att spela igenom för att ta det lite lungt mellan varven och annat man pysslar med, ett riktigt bra spel enligt mig

Sen så kommer ju The Last of Us: Remastered om 2 veckor som är ett "självklart" köp, senare så Destiny (samma utvecklare som gjort Halo spelen) i september, och sedan Grand Theft Auto: 5 under hösten till PS4 (Xbox one, och PS med).

Så hösten ser ut att bli riktigt bra spelmässigt!

Är du säker på att det inte lönar sig? För jag har hört att på US kontot så blir spelen typ 100-200 kr billigare som blir rätt mycket billigare i längden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nameless1:

Det funkar exakt som för PS3, bara skapa ett US konto, klart. Du måste använda PSN kort eller US Kreditkort för att kunna köpa men finns flera sätt. Amazon om du har en amerikansk adress & Kort sam ditt kort inte blockar beställningar till andra adresser eller andra tjänster som http://www.pcgamesupply.com/ för US kort eller http://www.play-asia.com/ för asiatiska marknaden.

När det gäller adresser, FEJKA DOM INTE! Skapa ett konto hos T.ex. http://tech-vise.com/2013/04/01/10-parcel-forwarding-services... någon av dessa och använd deras adresser. Dvs riktiga adresser.

Skrivet av Minisulan:

Sony skulle rent teoretiskt spärra dina spel i en framtida patch, då de lär veta att folk gör detta. Kanske via IP eller liknande.

Det bryter inte mot något av deras avtal. Det är sant att vist matreal inte går att nå men detta gäller inte spel utan bara musik/film. Du kan läsa mer exakt om deras stand här: https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/79...

Skrivet av PowerNet:

Knappast värt det, då spelen nästan oftast är billigare att köpa på fysisk skiva än via Playstation Store.

I 9/10 fall så är det värt det ja, självklart kommer du kunna finna billigare spel här och var men det är inte alltid billigare att köpa det fysiskt, ibland är det de inte, I Många fall har PSN stora reor där du kan få tag på spel för runt 6 till 35 kr genom PSN, något du inte finner i någon butik O.s.v.

Konsol spelpriser i Sverige är faktiskt riktigt dyra så du vinner nästan alltid på att köpa utanför Sverige.

Sedan ska det vara värt att nämna alla andra spel som inte släppts i Sverige/Europa som finns på PSN, finns en hel del att få tag på, Vist tror inte PS4 har många av dessa typer av spel än men för PS3 så finner du massvis.

Edit: Här har du en fil artikel om hur just dyrt det är i andra Regioner: http://wololo.net/2014/07/16/digital-ps4-games-still-up-to-48...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nameless1:

Är du säker på att det inte lönar sig? För jag har hört att på US kontot så blir spelen typ 100-200 kr billigare som blir rätt mycket billigare i längden!

Skrivet av MugiMugi:

I 9/10 fall så är det värt det ja, självklart kommer du kunna finna billigare spel här och var men det är inte alltid billigare att köpa det fysiskt, ibland är det de inte, I Många fall har PSN stora reor där du kan få tag på spel för runt 6 till 35 kr genom PSN, något du inte finner i någon butik O.s.v.
Konsol spelpriser i Sverige är faktiskt riktigt dyra så du vinner nästan alltid på att köpa utanför Sverige.

Fast det beror på hur man resonerar, ett fysiskt köpt spel är enligt mig värt det mer än vad ett digitalt är på grund av:
1. Oftast billigare (om man kollar över lag, så är fysiskt kopia på nyare spel billigare, även om man kollar på äldre. Om man exkluderar eventuella PSN kampanjer etc.)
2. Du kan byta in ett fysiskt spel i en spelbutik och få antingen 1 nytt spel gratis (eller t.ex. 99kr) om du byter in 2 fysiska spel, eller så kan du byta in spelen och få presentkort/värdebevis för att köpa nya spel i butiken, eller få pengar i handen (oftast 30% lägre än vad du skulle fått på värdebevis).

Så ser man det totalt sätt så skulle jag inte säga att digitala spel är billigare, då de dels är dyrare i inköp och dels inte kan säljas/bytas in i butik och få nya spel till rabatterat pris vilket du kan med fysiska spel.

SÅ för min del så är det fysiska spel som gäller då jag när/om jag skulle vilja kan gå till en spelbutik och byta in dem och få presentkort, pengar i handen eller nya spel för dem inbytta spelen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nameless1:

Är du säker på att det inte lönar sig? För jag har hört att på US kontot så blir spelen typ 100-200 kr billigare som blir rätt mycket billigare i längden!

Jag hatar att använda skivor så jag tycker att det helt klart är värt det. AAA spel, alltså stora spel kostar $60 på US store. Det är mellan 380-420kr lite beroende på vart dollarn ligger mot kronan. Dessa spel kostar 600kr eller mer på svenska butiken. Helt klart värt att ha ett US konto att köpa spel på. Oftast är det billigare än att köpa på skiva om man vill ha spelet någorlunda nära release. Enligt prisjakt så tog det ca 6 månader för Knack på skiva att nå samma pris som det kostar på Us store.

För att göra detta så gör ett konto som har USA som land och kolla så att du väljer en adress i en stat som inte har skatt för spel köpta på internet. Sen köper jag spelen genom att köpa digitala PSN gift cards på amazon.com(också med en amerikansk adress där för att komma amazon.com) som jag sen utnyttjar på Playstation kontot för att lägga till pengar och köpa spel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Okej tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Det funkar exakt som för PS3, bara skapa ett US konto, klart. Du måste använda PSN kort eller US Kreditkort för att kunna köpa men finns flera sätt. Amazon om du har en amerikansk adress & Kort sam ditt kort inte blockar beställningar till andra adresser eller andra tjänster som http://www.pcgamesupply.com/ för US kort eller http://www.play-asia.com/ för asiatiska marknaden.

När det gäller adresser, FEJKA DOM INTE! Skapa ett konto hos T.ex. http://tech-vise.com/2013/04/01/10-parcel-forwarding-services... någon av dessa och använd deras adresser. Dvs riktiga adresser.

Det bryter inte mot något av deras avtal. Det är sant att vist matreal inte går att nå men detta gäller inte spel utan bara musik/film. Du kan läsa mer exakt om deras stand här: https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/79...

I 9/10 fall så är det värt det ja, självklart kommer du kunna finna billigare spel här och var men det är inte alltid billigare att köpa det fysiskt, ibland är det de inte, I Många fall har PSN stora reor där du kan få tag på spel för runt 6 till 35 kr genom PSN, något du inte finner i någon butik O.s.v.

Konsol spelpriser i Sverige är faktiskt riktigt dyra så du vinner nästan alltid på att köpa utanför Sverige.

Sedan ska det vara värt att nämna alla andra spel som inte släppts i Sverige/Europa som finns på PSN, finns en hel del att få tag på, Vist tror inte PS4 har många av dessa typer av spel än men för PS3 så finner du massvis.

Edit: Här har du en fil artikel om hur just dyrt det är i andra Regioner: http://wololo.net/2014/07/16/digital-ps4-games-still-up-to-48...

Vet du hur det är om man köper Playstation plus via US om det fungerar att spela online på det svenska kontot efter eller detta gäller bara US?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nameless1:

Vet du hur det är om man köper Playstation plus via US om det fungerar att spela online på det svenska kontot efter eller detta gäller bara US?

Det funkar på alla konton på samma enhet, du måste se till att ha satt US kontot till Primary på konsolen, du finner det under Account management på PS4'an.

När man sätter ett konto till Primary så betyder det att andra konton kommer åt den's funktioner. Samt ja du kan sätta fler konton till primary på samma konsol men ett konto kan bara bindas till en konsol som primary åt gången.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det funkar på alla konton på samma enhet, du måste se till att ha satt US kontot till Primary på konsolen, du finner det under Account management på PS4'an.

När man sätter ett konto till Primary så betyder det att andra konton kommer åt den's funktioner. Samt ja du kan sätta fler konton till primary på samma konsol men ett konto kan bara bindas till en konsol som primary åt gången.

Men gäller detta även online funtionen? Är den alltså delad? Jag har mitt svenska som primärt, kan jag då spela på mitt US konto (som har annat användarnamn och allt)?

Permalänk
Medlem

har gjort ett US psn konto och har en 10 dollar amazon kod men den vill inte fylla på sig i US store

Permalänk
Medlem

Hej skakar liv i denna tråden igen skulle bara höra jag använder mig av ett us account till vissa spel och vissa köper jag på skiva. Men de jag undrar är om jag tecknar guldmedlemskap på mitt US account kan jag använda de då på mitt riktiga account?? idag har jag de på mitt svenska account

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Hej skakar liv i denna tråden igen skulle bara höra jag använder mig av ett us account till vissa spel och vissa köper jag på skiva. Men de jag undrar är om jag tecknar guldmedlemskap på mitt US account kan jag använda de då på mitt riktiga account?? idag har jag de på mitt svenska account

Om du går in i menyerna för PSN på PS4an och sen sätter din PS4 som primary console för US kontot så fungerar PS+ på alla konton på den konsolen. Nackdelen blir ju att du inte kommer få tillgång till de ps+ titlar du redan har laddat ner på ditt svenska konto om du inte har PS+ på just det svenska kontot.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nameless1:

Är du säker på att det inte lönar sig? För jag har hört att på US kontot så blir spelen typ 100-200 kr billigare som blir rätt mycket billigare i längden!

Inte nu längre när dollarn är så jäkla hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Hej skakar liv i denna tråden igen skulle bara höra jag använder mig av ett us account till vissa spel och vissa köper jag på skiva. Men de jag undrar är om jag tecknar guldmedlemskap på mitt US account kan jag använda de då på mitt riktiga account?? idag har jag de på mitt svenska account

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Inte nu längre när dollarn är så jäkla hög.

Även nu när dollarn är riktigt hög så sparar man över 100kr på att köpa spel på amerikanskt konto.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

och så får man vissa spel tidigare tex nya battlefield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Även nu när dollarn är riktigt hög så sparar man över 100kr på att köpa spel på amerikanskt konto.

Nej, inte alls.
Några exempel (med kurs 8.63 SEK/USD):
Battlefield: Hardline 60$ på PS Store (USA) ca 518 kr
Prisjakt: 568 kr inkl frakt
Besparing: 50 kr
Förlust? 150-200 kr om spelet byts in i butik mot pengar eller nytt spel (ex Game/Gamestop byt in 2 spel +99 kr och få ett nytt)

The Order: 1886 60$ på PS Store (USA) ca 518 kr
Prisjakt: 549 kr inkl frakt
Besparing: 31 kr
Förlust? 150-200 kr om spelet byts in i butik mot pengar eller nytt spel (ex Game/Gamestop byt in 2 spel +99 kr och få ett nytt)

Dying Light 60$ på PS Store (USA) ca 518 kr
Prisjakt: 548 kr inkl frakt
Besparing: 30 kr
Förlust? 150-200 kr om spelet byts in i butik mot pengar eller nytt spel (ex Game/Gamestop byt in 2 spel +99 kr och få ett nytt)

Evolve 60$ på PS Store (USA) ca 518 kr
Prisjakt: 519 kr inkl frakt
Besparing: 1 kr
Förlust? 150-200 kr om spelet byts in i butik mot pengar eller nytt spel (ex Game/Gamestop byt in 2 spel +99 kr och få ett nytt)

Så PS Store USA är i längden dyrare än att köpa på fysisk skiva, då en fysisk skiva kan lånas ut till bekanta, man kan låna spel av bekanta, eller byta in i butik alternativt sälja de på ex Tradera, Blocket eller till bekanta.
Så digitala spel lönar sig inte alls, då de inte är så mycket billigare i inköp och att de inte kan säljas/lånas ut, vilket gör att kostnaden i längden ökar mot om man skulle köpa fysiska spel.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, inte alls.
Några exempel (med kurs 8.63 SEK/USD):
Battlefield: Hardline 60$ på PS Store (USA) ca 518 kr
Prisjakt: 568 kr inkl frakt
Besparing: 50 kr
Förlust? 150-200 kr om spelet byts in i butik mot pengar eller nytt spel (ex Game/Gamestop byt in 2 spel +99 kr och få ett nytt)

The Order: 1886 60$ på PS Store (USA) ca 518 kr
Prisjakt: 549 kr inkl frakt
Besparing: 31 kr
Förlust? 150-200 kr om spelet byts in i butik mot pengar eller nytt spel (ex Game/Gamestop byt in 2 spel +99 kr och få ett nytt)

Dying Light 60$ på PS Store (USA) ca 518 kr
Prisjakt: 548 kr inkl frakt
Besparing: 30 kr
Förlust? 150-200 kr om spelet byts in i butik mot pengar eller nytt spel (ex Game/Gamestop byt in 2 spel +99 kr och få ett nytt)

Evolve 60$ på PS Store (USA) ca 518 kr
Prisjakt: 519 kr inkl frakt
Besparing: 1 kr
Förlust? 150-200 kr om spelet byts in i butik mot pengar eller nytt spel (ex Game/Gamestop byt in 2 spel +99 kr och få ett nytt)

Så PS Store USA är i längden dyrare än att köpa på fysisk skiva, då en fysisk skiva kan lånas ut till bekanta, man kan låna spel av bekanta, eller byta in i butik alternativt sälja de på ex Tradera, Blocket eller till bekanta.
Så digitala spel lönar sig inte alls, då de inte är så mycket billigare i inköp och att de inte kan säljas/lånas ut, vilket gör att kostnaden i längden ökar mot om man skulle köpa fysiska spel.

Nu räknar jag med att köpa digitalt i Sverige VS USA, vilket var den ursprungliga frågan. Vad det kostar på skiva är ytterst irrelevant i sammanhanget då det inte var frågan. Själv så skulle jag aldrig skulle få för mig att köpa ett spel på skiva. Det är på tok för osmidigt . Jag säljer inte heller spel, utan vill kunna köra dem när jag vill i framtiden, vilket gör spelen på skiva dyrare än digitalt. Sen kan jag låna ut mina digitala spel på PS4 till min bror. Det skulle inte fungera på skiva. Alltså kan jag få spelen ännu billigare genom att dela på dem så, men det räknar jag inte med när jag säger att det är billigare att köpa i USA då det vore missvisande då inte alla kan dela på spelen så.

Dollarn ligger på 8,38 på min bank, vilket var vad jag räknade på(Gissar att du körde på Forex, de är alltid dyrare än andra banker). Då kostar ett spel i usa 500kr. De kostar i sverige 600kr eller mer. Alltså en besparing på 100kr.

Du får så klart köra på skiva om du vill. Men frågan var om det lönar sig att göra ett amerikanskt konto för att köpa spel digitalt istället för att köra på ett svenskt konto, och svaret är där ja.

Men visst om man kan acceptera att köra med skiva och klarar samt säljer spelen snabbt så blir det billigare att köra med skiva. Men det är inte alla som vill hålla på så. För de som inte tycker att det är en bra lösning så blir det dyrare att köpa spelen på skiva än vad det är digitalt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Nu räknar jag med att köpa digitalt i Sverige VS USA, vilket var den ursprungliga frågan. Vad det kostar på skiva är ytterst irrelevant i sammanhanget då det inte var frågan. Sen kan jag låna ut mina digitala spel på PS4 till min bror. Det skulle inte fungera på skiva. Alltså kan jag få spelen ännu billigare genom att dela på dem så, men det räknar jag inte med när jag säger att det är billigare att köpa i USA då det vore missvisande då inte alla kan dela på spelen så.

Nej, det var inte den ursprungliga frågan, den var om man tjänade över huvud taget på att köpa från USA och svaret på den är: Ja, men inte många kronor i dagsläget. Och det är enklare att dela fysiska spel än de digitala, då de digitala kräver att man loggar in och är inloggad för att spela, medans de fysiska är bara stoppa i och köra.
Och svaret var menat till Nameless1 /ozo64 som svarade på mitt inlägg sedan förra året om fysisk skiva i Sverige vs digitalt på US store.

Skrivet av Marinlik:

Dollarn ligger på 8,38 på min bank, vilket var vad jag räknade på(Gissar att du körde på Forex, de är alltid dyrare än andra banker). Då kostar ett spel i usa 500kr. De kostar i sverige 600kr eller mer. Alltså en besparing på 100kr.

Nope, Forex ligger nästan på 9 kr. Tog kursen från VISA då de oftast är de som sköter det hela.

Skrivet av Marinlik:

Själv så skulle jag aldrig skulle få för mig att köpa ett spel på skiva. Det är på tok för osmidigt . Jag säljer inte heller spel, utan vill kunna köra dem när jag vill i framtiden, vilket gör spelen på skiva dyrare än digitalt.

För osmidigt? Bara stoppa i och köra? Hur ska du kunna köra dina köpta digitala spel i framtiden när de blivit borttagna från PS Store så du inte kan ladda ner dem igen? Då är du körd, medans ett spel på fysisk skiva bara är att stoppa i och spela, oavsett om PS Store har spelet eller inte.
Så summa summarum så är det faktiskt bättre att köpa spel på fysisk skiva i längden, enklare att låna ut till andra, låna av andra och mycket bättre än att behöva tanka ner 40-50GB när man ska installera ett spel, om det ens finns kvar på PS Store när man vill ha ner det igen om 1 år eller om ex 4 år.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

För osmidigt? Bara stoppa i och köra? Hur ska du kunna köra dina köpta digitala spel i framtiden när de blivit borttagna från PS Store så du inte kan ladda ner dem igen? Då är du körd, medans ett spel på fysisk skiva bara är att stoppa i och spela, oavsett om PS Store har spelet eller inte.
Så summa summarum så är det faktiskt bättre att köpa spel på fysisk skiva i längden, enklare att låna ut till andra, låna av andra och mycket bättre än att behöva tanka ner 40-50GB när man ska installera ett spel, om det ens finns kvar på PS Store när man vill ha ner det igen om 1 år eller om ex 4 år.

Jupp extremt osmidigt att behöva gå fram till konsolen för att byta spel. Det vill jag kunna göra från soffan. Skiva är som att ha en tv utan fjärkontroll. Jag vågar satsa pengar på att PS4an slutar fungera innan de stänger ner PS store. Det finns inget exempel som du tar om att ett spel skulle vara borta från ps store inom 1 eller 4 år. Allt tyder på att det är ett ickeproblem. Jag ser risken för repad skiva som mycket större då jag har haft skivor som inte fungerat när jag ska spela för att de har en repa. Men jag har aldrig haft ett digitalt spelköp som tagits bort. Jag känner inte så många med PS4 där jag bor, men jag delar spel med min bror som bor i en annan stad. Alltså smidigare att dela spel digitalt för mig.

För dig och flera andra så är fysisk skiva bättre i längden. Men för mig och många andra så har digitala spelköp många fler fördelar än fysiska spelköp. Så kom inte och säg att fysiskt köp är bättre, för det stämmer inte för många. På samma sätt som att digitala köp inte är bäst för alla. Och för att gå tillbaka till huvudfrågan. Digitala spelköp från USA är fortfarande billigare än fysiska köp i sverige om man planerar att behålla spelet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

För dig och flera andra så är fysisk skiva bättre i längden. Men för mig och många andra så har digitala spelköp många fler fördelar än fysiska spelköp. Så kom inte och säg att fysiskt köp är bättre, för det stämmer inte för många. På samma sätt som att digitala köp inte är bäst för alla. Och för att gå tillbaka till huvudfrågan. Digitala spelköp från USA är fortfarande billigare än fysiska köp i sverige om man planerar att behålla spelet.

Nej, det beror helt på hur många spel man har, digitala spel är mycket besvärligare /tidsödande än fysiska spel när man ska installera dem.
Exempel om man spelar ett spel, sedan blir sugen på ett annat spel som inte är installerat så vid digitalt köp så måste man kanske hämta hem 30-50GB innan man kan börja spela vilket tar rätt lång tid, medans vid fysiska så stoppa i skivan och vänta några minuter max så är det bara att spela.
Så fysiska spela har många fördelar mot digitala spel, då fysiska spel enkelt kan lånas ut till bekanta, låna spel av bekanta, eller på bibliotek eller liknande, snabbare när man ska installera etc.

Och kostnadsbesparingen är så liten för den extra tid det tar, extra krångel vid installationer, inte kan dela sina spel med familjen, eller släkt/vänner, inte kunna byta in dem etc i butik när man tröttnat på dem. Så fysiska spel är helt klart överlägset de digitala som vars enda fördel är att de inte tar någon plats i bokhyllan/tv bänken, men har många nackdelar.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, det beror helt på hur många spel man har, digitala spel är mycket besvärligare /tidsödande än fysiska spel när man ska installera dem.
Exempel om man spelar ett spel, sedan blir sugen på ett annat spel som inte är installerat så vid digitalt köp så måste man kanske hämta hem 30-50GB innan man kan börja spela vilket tar rätt lång tid, medans vid fysiska så stoppa i skivan och vänta några minuter max så är det bara att spela.
Så fysiska spela har många fördelar mot digitala spel, då fysiska spel enkelt kan lånas ut till bekanta, låna spel av bekanta, eller på bibliotek eller liknande, snabbare när man ska installera etc.

Och kostnadsbesparingen är så liten för den extra tid det tar, extra krångel vid installationer, inte kan dela sina spel med familjen, eller släkt/vänner, inte kunna byta in dem etc i butik när man tröttnat på dem. Så fysiska spel är helt klart överlägset de digitala som vars enda fördel är att de inte tar någon plats i bokhyllan/tv bänken, men har många nackdelar.

Jag sparar utan tvekan igen installationstiden genom att aldrig behöva gå till en butik eller vänta på att beställa hem spelet. För mig går det snabbare att köpa och ladda ner spelet än att gå till butik, köpa, gå hem, sätta i skiva. Jag får utan problem plats med alla spel jag kan tänka mig behöva samtidigt. Många spel går även att starta efter bara några GBs nerladdning. Men som jag sa. Du ser några fördelar vid fysiska spel. Jag ser extremt många nackdelar med det. Fysiska spel skulle behöva kosta mindre än hälften av ett digitalt spel för att det skulle vara värt krånglet för mig. Som tur är finns båda möjligheter så man kan köra med det som passars bäst för sitt egna behov. Du måste förstå att de nackdelar och fördelar som du, eller jag, ser inte gäller för alla. Det är därför fysiska spel kan vara bättre för dig än digitala spel, medans digitala köp är mycket bättre för mig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Håller med. Det är endast digitalt som gäller för min del till PS4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Jag sparar utan tvekan igen installationstiden genom att aldrig behöva gå till en butik eller vänta på att beställa hem spelet. För mig går det snabbare att köpa och ladda ner spelet än att gå till butik, köpa, gå hem, sätta i skiva.

Eh? Inte en chans, nya spel kommer i brevlådan på release dagen så det behövs inte alls gås/åkas till en butik, och vem passerar inte till/från postlådan påväg till/från jobb, utbildning, matbutiker osv?
Så digitalt har inga direkt fördelar alls, utan endast dyrare i längden, inte kan lånas ut till bekanta, familj, släkt etc som man kan med en fysisk skiva.
Så att du skulle spara så mycket tid på att köpa digitalt är tvärt om, det tar längre tid än att bara stoppa i skivan och installera än att behöva tanka ner rätt stora mängder när man ska spela ett nytt spel. Visst köper man bara äldre spel som funnits ute på marknaden (inte nya releaser) så är digitala spel "snabbare" att få ned, då det laddas ner direkt efter köp än att i de fallen behöva vänta max 1 dygn på spelet tills det finns i brevlådan, men på nya releaser så är fysiska bättre. Vilket det även är i längden så man slipper tanka ner samma spel gång på gång när man ska installera det om man tagit bort det från disken för att få plats med andra spel.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eh? Inte en chans, nya spel kommer i brevlådan på release dagen så det behövs inte alls gås/åkas till en butik, och vem passerar inte till/från postlådan påväg till/från jobb, utbildning, matbutiker osv?
Så digitalt har inga direkt fördelar alls, utan endast dyrare i längden, inte kan lånas ut till bekanta, familj, släkt etc som man kan med en fysisk skiva.
Så att du skulle spara så mycket tid på att köpa digitalt är tvärt om, det tar längre tid än att bara stoppa i skivan och installera än att behöva tanka ner rätt stora mängder när man ska spela ett nytt spel. Visst köper man bara äldre spel som funnits ute på marknaden (inte nya releaser) så är digitala spel "snabbare" att få ned, då det laddas ner direkt efter köp än att i de fallen behöva vänta max 1 dygn på spelet tills det finns i brevlådan, men på nya releaser så är fysiska bättre. Vilket det även är i längden så man slipper tanka ner samma spel gång på gång när man ska installera det om man tagit bort det från disken för att få plats med andra spel.

Fysiskt är inte snabbare vid nya releaser för mig Digitalt så har jag spelen nerladdade när klockan slår 00:01. Fysiskt så får jag vänta tills runt 12-13 på dagen. Sen köper jag oftast inte spel på release, utan ett tag efter. Även då så får jag spelen snabbare genom att köpa digitalt än att gå till butiken, eller vänta på beställning då nerladdningen går väldigt snabbt. Sen fortsätter jag spara tid genom att aldrig behöva byta skiva. Bara det är som jag sagt värt mycket för mig. Jag vill kunna byta spel när jag vill från soffan. Det är väldigt sällan jag behöver installera om något spel(verkligen inte hålla på om och om som du pratar om), om jag behöver göra det så tar det mycket mindre tid totalt än att byta skiva hela tiden(något jag skulle behöva göra). På samma sätt som att jag inte vill behöva gå fram till en tv för att byta kanal så vill jag inte behöva byta skiva.

Jag förstår att du tycker fysiskt är en fördel. Det är säkert det för dig. För mig har däremot fysiska spel mycket fler nackdelar än digitalt. Det mesta av det här är subjektivt. Jag säljer aldrig spel, jag har fler möjligheter att dela spel digitalt, jag har väldigt snabbt internet, och jag byter ofta spel. Därför är digitalt mångfalt mycket bättre för mig än fysiskt. Men jag förstår att fysiskt kan vara bättre för andra som inte har samma förutsättningar. Ta till dig det och förstå att digitalt kan vara mycket bättre för vissa personer.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Tycker det är billigare på Hong Kong konto, är det inte det?
Sen slipper man köpa psn "pengar", dras på kortet direkt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Det är väldigt sällan jag behöver installera om något spel(verkligen inte hålla på om och om som du pratar om).

Det kommer behövas om något år säkert när den interna disken blivit full med alla spelen, och då är det smidigare med skiva än att behöva tanka ner hela spelet från PSN vilket tar lång tid, en skiva tar några minuter så är det installerat, vilket är mycket snabbare än PSN.

Och ytterligare en fördel med fysiska spel är att de kan delas med familj, vänner/bekanta vilket digitala spel inte kan göras. Och den dagen man tröttnat på de så kan de bytas in mot nya i butik, och när man vill sälja sin konsol så är värdet högre om man har en bunt spel än att bara sälja en konsol utan några spel alls (vilket det blir om man bara köpt spel digitalt, då dessa ej kan skickas med som man kan göra med spel på skiva).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||