Microsoft säger upp 18 000 anställda

Permalänk
Melding Plague

Microsoft säger upp 18 000 anställda

Efter en längre tid av rykten meddelar Microsoft att upp till 18 000 jobb försvinner inom ett år, varav 12 500 anställda från Nokias forna mobildivision påverkas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Givetvis mycket trist för de drabbade (även om det "bara" är cirka 1000 i Finland). Hoppas att Microsofts organisation blir mer effektiv av detta!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Microsoft turned into Microhard

Permalänk
Medlem

Det var ingen snål nedskärning!

Permalänk
Medlem

Men då ska man komma ihåg att antalet anställda på Microsoft ökade från 100 000 till 130 000 ganska nyligen i och med köpet av Nokia. Efter uppsägningarna kommer antalet anställda vara över 110 000, vilket är betydligt mer än tidigare

Permalänk

Så ännu ett skandinaviskt företag köps upp och sedan blir det massiva avskedningar ganska omgående.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Grattis Finland, nu kan er statsminister Alexander Stubb återigen skylla på Apple och Steve Jobs för att ta era jobb.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Men då ska man komma ihåg att antalet anställda på Microsoft ökade från 100 000 till 130 000 ganska nyligen i och med köpet av Nokia. Efter uppsägningarna kommer antalet anställda vara över 110 000, vilket är betydligt mer än tidigare

Ja det är viktigt att poängtera att det är Nokia som blir slaktat och inget annat.

Permalänk
Medlem

Måste suga för de som jobbar på Nokia, "hostile take over" av Microsoft ala trojan horse och nu blir de av med jobbet för att Microsoft ska byta strategi. Snacka om att Microsoft har kört Nokia i botten.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Grattis Finland, nu kan er statsminister Alexander Stubb återigen skylla på Apple och Steve Jobs för att ta era jobb.

Du menar, även skylla på pyttemjuk?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Nej Nej det är inte Microsofts fel utan Apples

Skrivet av Cove:

Du menar, även skylla på pyttemjuk?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Blir väl som vanligt att de som är kvar får jobba extra som om dessa 18000 var kvar på företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Men då ska man komma ihåg att antalet anställda på Microsoft ökade från 100 000 till 130 000 ganska nyligen i och med köpet av Nokia. Efter uppsägningarna kommer antalet anställda vara över 110 000, vilket är betydligt mer än tidigare

Så sant, och väldigt väntat.

Många Nokia anställda visste att detta skulle komma.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nokia skulle ha fortsatt på MeeGo istället för att släppa in ett amerikanskt företag.

Nu sjunker BNP ytterligare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Det var ju uppenbart. In med sin egen trojan. Kör företaget i botten. Man får ett f.d. jätteföretags tillgångar för kaffepengar. Bort med folket, man har ju fått det man var ute efter. Smart (men fult) spelat Microsoft.

Steven Clearasil, mannen som gör det svårt för finnar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Nokia skulle ha fortsatt på MeeGo istället för att släppa in ett amerikanskt företag.

Nu sjunker BNP ytterligare.

MeeGo skrotades ju för några år sen. Tycker Nokia gjorde helt rätt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

MeeGo skrotades ju för några år sen. Tycker Nokia gjorde helt rätt.

MeeGo lever ju kvar i Sailfish dock. Dom hundra som lyckades rädda sig och gå över till Jolla har gjort rätt bra grejer hittils tycker jag.
Jag är rätt nöjd med min Jolla.

Permalänk
Inaktiv

Undra hur stor del av dessa uppsägningar kommer ske i Finland eller kanske sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det var ju uppenbart. In med sin egen trojan. Kör företaget i botten. Man får ett f.d. jätteföretags tillgångar för kaffepengar. Bort med folket, man har ju fått det man var ute efter. Smart (men fult) spelat Microsoft.

Steven Clearasil, mannen som gör det svårt för finnar.

1. Först tar man in en chef som drar ner företaget till avgrunden.
2. Sedan så köper man företaget så billigt som möjligt för att få tag på deras patent och resurser.
3. Sedan så sparkar man alla från företaget och kallar det "Omstrukturering"
4. Profit

Stephen Elop måste vara stolt över sig själv.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Cain:

MeeGo lever ju kvar i Sailfish dock. Dom hundra som lyckades rädda sig och gå över till Jolla har gjort rätt bra grejer hittils tycker jag.
Jag är rätt nöjd med min Jolla.

Lever kvar ja.

Tizen, Mer & Sailfish. Kärt barn har många namn.

Rätt nöjd (?) är väl en självklarhet att man skall vara mycket nöjd som kund, annars byter man väl.

*Men jag förstår vad du menar **

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

MeeGo skrotades ju för några år sen. Tycker Nokia gjorde helt rätt.

MeeGo skrotades ju när Failop infiltrerade Nokia. Se vad det ledde till. Nokias värde sjönk, Pyttemjuk köpte det billigt och nu sparkar de folk i Finland.

En sökning på elop gets money for destroying nokia gav flera tusen resultat.
http://communities-dominate.blogs.com/brands/2013/09/elop-25-...

http://communities-dominate.blogs.com/brands/2013/09/now-we-k...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

MeeGo skrotades ju när Failop infiltrerade Nokia. Se vad det ledde till. Nokias värde sjönk, Pyttemjuk köpte det billigt och nu sparkar de folk i Finland.

En sökning på elop gets money for destroying nokia gav flera tusen resultat.
http://communities-dominate.blogs.com/brands/2013/09/elop-25-...

http://communities-dominate.blogs.com/brands/2013/09/now-we-k...

Med andra ord, smart gjort av det du kallar "puttemjuk"

Vilket annat företag som helst hade gjort samma sak. Om dom kunnat.

Själv tror jag både Nokia och Microsoft kommer att vinna på detta i längden.

MeeGo/Jolla hade ploppat i längden till den stora massan.

Windows Phone......... Ja vad skall jag skriva.

Jag känner inte en ända som har Windows Phone som är missnöjd.
Appar kommer det att komma med tiden.

Kolla bara på hela Androidhistorien, det vart väldigt segt i början.

Så jag tror att både Microsoft och Nokia har gjort ett smart val här.

Visst är det tråkigt att folk måste gå, men med deras kunskap hittar dom en plats igen ganska fort.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Commander:

1. Först tar man in en chef som drar ner företaget till avgrunden.
2. Sedan så köper man företaget så billigt som möjligt för att få tag på deras patent och resurser.
3. Sedan så sparkar man alla från företaget och kallar det "Omstrukturering"
4. Profit

Stephen Elop måste vara stolt över sig själv.

Elop var ju chef på Microsoft innan han tog över Nokia och nu var han väl chef på Microsoft igen? Stödjer ju konspirationsteorierna en del.

Med det sagt tror jag inte riktigt på att Nokia hade klarat sig så mycket bättre med sitt egna system, folk vill inte ha WP eftersom det har så få appar och utvecklarna vill inte utveckla appar till WP eftersom så få har det. Tror det hade blivit samma sak med MeeGo. Skulle Nokia ha satsat på Android då? Kanske hade fungerat kanske inte, fördelen är att Nokia är välkänt vilket kan sälja en del men risken är också att de blir en i mängden för hur stor skillnad är det egentligen mellan Android modellerna? De har ungefär samma hårdvara och ser ungefär likadana ut.

Jag tror Nokia chansade på att Microsofts dominans inom OS (för PC) skulle påverka mobilerna mer än vad det gjorde (hittills). Som en av de först in på WP hade de kunnat nå en dominant ställning där.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Discokungen

Smart att de omstrukturerar, flera nivåer av chefer och beslutsfattare är ju helt galet osmidigt. Det gör ju att inget händer för att man måste vänta på de som är tio lager ovanför en i hierarkin...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

MeeGo skrotades ju när Failop infiltrerade Nokia. Se vad det ledde till. Nokias värde sjönk, Pyttemjuk köpte det billigt och nu sparkar de folk i Finland.

En sökning på elop gets money for destroying nokia gav flera tusen resultat.
http://communities-dominate.blogs.com/brands/2013/09/elop-25-...

http://communities-dominate.blogs.com/brands/2013/09/now-we-k...

jag tror... nej, jag är säker på att MeeGo hade slagit mer än vad WP hade, Jag tänkte skaffa deras mobil som hade MeeGo, ja jag han ju inte köpa den förens Failop kom in och sket i utvecklingen.

Hade kunnat bli skitbra om dom bara hade fortsatt med det. Värdet på nokia hade väll ökat då med iom att dom hade haft ett bra system i lurarna. men det är ju inte vad micrsoft vill då det hade blivit mycket dyrare för dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

jag tror... nej, jag är säker på att MeeGo hade slagit mer än vad WP hade, Jag tänkte skaffa deras mobil som hade MeeGo, ja jag han ju inte köpa den förens Failop kom in och sket i utvecklingen.

Hade kunnat bli skitbra om dom bara hade fortsatt med det. Värdet på nokia hade väll ökat då med iom att dom hade haft ett bra system i lurarna. men det är ju inte vad micrsoft vill då det hade blivit mycket dyrare för dom!

Detta är lite som " jag hör vad du säger, men jag förstår inte vad du menar"

Nokia/Windows mobilerna har ett väldigt bra system redan.

Folk ska bara få upp ögonen.

Som jag skrev innan, så sitter WP enheterna i samma grepp där Androidenheterna satt runt omkring 2007/8 i IOS grepp. Fanns ingen som ville ta i en Androidenhet med en jättelång tång vid den tidpunkten.

WP har fått en så mycket bättre start, och har gått på knä, tids nog så sprintar den riktigt duktigt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Detta är lite som " jag hör vad du säger, men jag förstår inte vad du menar"

Nokia/Windows mobilerna har ett väldigt bra system redan.

Folk ska bara få upp ögonen.

Som jag skrev innan, så sitter WP enheterna i samma grepp där Androidenheterna satt runt omkring 2007/8 i IOS grepp. Fanns ingen som ville ta i en Androidenhet med en jättelång tång vid den tidpunkten.

WP har fått en så mycket bättre start, och har gått på knä, tids nog så sprintar den riktigt duktigt.

Själv tycker jag inte om windows phone så även om den skulle fått tonnvis med fler appar så hade jag inte rört den, iPhone jo ja det kan jag tänka mig att skaffa igen. WP? big no no. Har använt en lur en gång och haft många bekanta som ägt lurarna och jag som personligen inte anävnder så många appar tycker helt enkelt inte om dom gillar inte upplägg, layout m.m

föredrar android mer, mer för att dom passar mig bättre. och skulle jag gilla layouten på WP sen så kan man alltid fixa det på en android endå.

Permalänk
Avstängd

Jag läste att Nokia har sagt upp 50 000 sedan Stephen Elop blev VD på Nokia. Det ni.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Nokia, har hört det ordet förut tror jag.....

Permalänk
Inaktiv

Tänk så fel det blev med Windows Phone och Windows 8!