Nedladdningshastigheten varierar GROVT!?

Permalänk

Nedladdningshastigheten varierar GROVT!?

Hejsan!

Sedan några veckor tillbaka har jag ett nytt och fräscht fiber ingrävt till huset. Jag uppnår i snitt 95/95 Mbps, så min uppkoppling är utmärkt. Men när jag laddar ner så går nedladdningshastigheten ändå i enorma intervaller. Det brukar börja med att knappt någonting laddas ner, sedan kommer jag upp i x antal MB/sec men sedan slutar det bara och jag ligger på cirka 3 kB/sec i åtskilja minuter innan hastigheten kanske börjar gå upp åter igen.

Vad kan det här bero på? Jag laddar ner direkt till NAS:en här hemma, men det borde väl inte innebära några bekymmer jämfört med att tanka ner på en hårddisk som sitter i ens dator? Jag har öppnat en port i routern och sagt åt uTorrent att sköta trafiken genom den, men det gjorde ingen skillnad alls.

Någon som har en susning kring vad det kan röra sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Vad kan det här bero på? Jag laddar ner direkt till NAS:en här hemma, men det borde väl inte innebära några bekymmer jämfört med att tanka ner på en hårddisk som sitter i ens dator?

Laddar du ner VIA datorn till NASen, eller har du en torrentklient i NASen? Avsevärd skillnad.

Permalänk
Medlem

Ostabil seed case closed.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Laddar du ner VIA datorn till NASen, eller har du en torrentklient i NASen? Avsevärd skillnad.

Via min dator till NAS:en, som givetvis ligger på samma nätverk. Nätverkshastigheten till NAS:en är bra och skrivhastigheten på NAS:ens hårddiskar kan jag inte tänka mig flaskhalsar.

Alltså, det är inga som helst bekymmer att komma upp i bra hastigheter och att behålla dem. Men just med torrents verkar det här mönstret nästan alltid upprepa sig, även fast seeders/leechers-ration brukar vara bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag har öppnat en port i routern och sagt åt uTorrent att sköta trafiken genom den, men det gjorde ingen skillnad alls.

Någon som har en susning kring vad det kan röra sig om?

Du använder torrents där flera personer skickar trafik till dig, hastigheter som kan skilja sig väldigt mycket. Även om du har 100/100 fiber så kommer du antagligen bara skicka runt 10-15 Mbit till andra sidan av världen. Eller så kan din ISP ha någon form av QoS på torrent trafik som gör att den går mer långsamt när fiber linorna går på max.

Om du vill kolla hastigheter dra ned nån 4gb linux image fil från sunet.

Permalänk

Det är ju förvisso konstigt, om det hela nu bara är en fråga om seeders, att alla mina aktiva torrents går ner till några enstaka kB/sec samtidigt och sedan börjar de tuffa på igen några minuter senare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Det är ju förvisso konstigt, om det hela nu bara är en fråga om seeders, att alla mina aktiva torrents går ner till några enstaka kB/sec samtidigt och sedan börjar de tuffa på igen några minuter senare.

Det låter som att du angett en mapp på NASen som nedladdingsmapp i torrentprogrammet, en mycket dålig idé och troligen orsaken till dina problem. Välj en lokal disk, men ange att filen ska flyttas när torrenten är klar. Finns sådan funktion i utorrent iaf. "Klar" innebär dock troligen när den är färdigseedad och inte nerladdad, men osäker, använder aldrig funktionen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Otillräcklig cache?

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det låter som att du angett en mapp på NASen som nedladdingsmapp i torrentprogrammet, en mycket dålig idé och troligen orsaken till dina problem. Välj en lokal disk, men ange att filen ska flyttas när torrenten är klar.

Men varför är det en så dålig idé? I teorin borde det fungera bra kan jag tycka! Varken hastigheten i vårt lokala nätverk eller NAS:ens hårddiskar borde flaskhalsa. Jag ska dock inhandla en större SSD till min stationära dator snart, och då kommer jag kunna ladda ner till den och låta nerladdningarna flyttas till NAS:en då de är färdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Men varför är det en så dålig idé? I teorin borde det fungera bra kan jag tycka! Varken hastigheten i vårt lokala nätverk eller NAS:ens hårddiskar borde flaskhalsa. Jag ska dock inhandla en större SSD till min stationära dator snart, och då kommer jag kunna ladda ner till den och låta nerladdningarna flyttas till NAS:en då de är färdiga.

Disk I/O. Torrents förbrukar det i mängder. Funkar dåligt/uselt vs ett share.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hejsan!

Sedan några veckor tillbaka har jag ett nytt och fräscht fiber ingrävt till huset. Jag uppnår i snitt 95/95 Mbps, så min uppkoppling är utmärkt. Men när jag laddar ner så går nedladdningshastigheten ändå i enorma intervaller. Det brukar börja med att knappt någonting laddas ner, sedan kommer jag upp i x antal MB/sec men sedan slutar det bara och jag ligger på cirka 3 kB/sec i åtskilja minuter innan hastigheten kanske börjar gå upp åter igen.

Vad kan det här bero på? Jag laddar ner direkt till NAS:en här hemma, men det borde väl inte innebära några bekymmer jämfört med att tanka ner på en hårddisk som sitter i ens dator? Jag har öppnat en port i routern och sagt åt uTorrent att sköta trafiken genom den, men det gjorde ingen skillnad alls.

Någon som har en susning kring vad det kan röra sig om?

Har mycket liknande beteende om jag laddar ner något med uTorrent i OS X till en FAT32-partition, medan det till en HFS+-partition funkar galant och enbart normala peer-/seed-relaterade upp- och nedgångar i överföringshastighet. När en ny fil börjar skrivas reserverar uppenbarligen uTorrent hela filstorleken på en gång. Under HFS+ går detta galant och saker skrivs efter hand, medan motsvarande under FAT32 skriver hela filen på en gång och blockerar I/O så att allt segar ner sig i uTorrent. Tankar man ner en rejäl FreeBSD-image så tar det alltså lite tid innan den är skriven och redo och allt annat stoppas upp mer eller mindre under tiden detta pågår. Skulle inte förvåna mig om din skrivning till NAS medför något liknande.

Om jag tankade torrents lite mer skulle jag säkert bemöda mig med att slänga ut antika uTorrent och skaffa något vettigt, men det funkar ju...

Edit: Förtydligande - det är alltså I/O-tråden i uTorrent som segar ihop sig. Bandbredden är fullt tillgänglig för andra program under tiden, och det är inga problem att använda disken från andra program samtidigt (annat än den uppenbara minskningen i prestanda när två program läser/skriver på samma disk samtidigt). När detta pågår säckar uTorrent ihop, och vill inte skriva till andra filsystem heller om något laddas ner till dessa...

Skrivet av gn1p:

Ostabil seed case closed.

Nej, det tror jag faktiskt inte, se ovan. Var försiktig med att stänga fall i förtid, det gynnar ingen

Permalänk
Inaktiv

Vilken torrent client använder du? Låter som att disken överbelastas. I utorrent kan man enkelt se det längst ner och om det händer står det "disc overload xx%". Testa att öka cachen i clienten. Jag har satt min på 1Gb. Min lagringsdisk hänger inte med när linan utnyttjas full ut och därför behövs den större cachen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Vilken torrent client använder du? Låter som att disken överbelastas. I utorrent kan man enkelt se det längst ner och om det händer står det "disc overload xx%". Testa att öka cachen i clienten. Jag har satt min på 1Gb. Min lagringsdisk hänger inte med när linan utnyttjas full ut och därför behövs den större cachen

Med tanke på att inläggen säger "uTorrent" gissar jag på uTorrent.

Lämpligare fråga hade nog varit vilken version/vilken plattform. De olika plattformarna förefaller inte vara speciellt synkade i versioner, räkna således inte med att alla inställningar finns för alla varianter, eller att man "enkelt kan se det längst ner" utan att förklara närmare. Beteendet jag beskrev i inlägget nyss syns definitivt inte på något enkelt illustrativt sätt "där nere".

Permalänk
Medlem

Själva cachen är under en kort tid och borde inte beröra dig, det beror lite på hur många torrent filer du drar ned samtidigt. Du kan även stänga av den eller köra en lite version av det i uTorrent, kolla inställningarna.

Jag har ingen större erfarenhet av torrent och nas så kanske problemet ligger där. Det låter iaf som hur torrent fungerar när du har få seeders med många leechers där hastigheten kan gå upp och ned ganska så mycket, så för min del så låter det iaf som det är för du laddar ner torrents och hur de fungerar och har egentligen ingenting att göra med dina enheter eller din 100/100 fiber uppkoppling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fourbyfour:

Med tanke på att inläggen säger "uTorrent" gissar jag på uTorrent.

Lämpligare fråga hade nog varit vilken version/vilken plattform. De olika plattformarna förefaller inte vara speciellt synkade i versioner, räkna således inte med att alla inställningar finns för alla varianter, eller att man "enkelt kan se det längst ner" utan att förklara närmare. Beteendet jag beskrev i inlägget nyss syns definitivt inte på något enkelt illustrativt sätt "där nere".

Längst ner betyder längst ner i programmet. Vet inte hur man ska beksriva det annorlunda.
Cache har dessutom alltid funnit i utorrent och lär förmodligen alltid finnas med. Bilden i länken nedanför beskriver även vart cache ändras ifall TS är intresserad.
Bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Längst ner betyder längst ner i programmet. Vet inte hur man ska beksriva det annorlunda.
Cache har dessutom alltid funnit i utorrent och lär förmodligen alltid finnas med. Bilden i länken nedanför beskriver även vart cache ändras ifall TS är intresserad.
Bild

Bilden var bra sätt att beskriva det. Aldrig sett det där i Mac-varianten. Kanske aldrig haft överbelastad disk i och för sig, vem vet?

Det finns heller inga cache-inställningar i GUI. Det påstås gå att komma åt cache-inställningarna om man krånglar igång Web UI sen ett antal versioner, men men. Kort och gott, versionerna är inte jämförbara mellan olika plattformar, skulle lika gärna kunna vara helt olika program. Det enda som möjligen är plattformsoberoende med uTorrent är att buggarna säkert finns väl replikerade på alla plattformar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Längst ner betyder längst ner i programmet. Vet inte hur man ska beksriva det annorlunda.
Cache har dessutom alltid funnit i utorrent och lär förmodligen alltid finnas med. Bilden i länken nedanför beskriver även vart cache ändras ifall TS är intresserad.
Bild

Precis. Det var detta jag syftade på i #8.

Tagit bort text som stred mot §5
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Anmäl gärna olämpliga inlägg istället för att kommentera (§5). Det är ok att diskutera fildelning så länge det inte handlar om piratkopiering (TS har inte skrivit nåt om innehav av piratkopior eller likn.).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Själva cachen är under en kort tid och borde inte beröra dig, det beror lite på hur många torrent filer du drar ned samtidigt. Du kan även stänga av den eller köra en lite version av det i uTorrent, kolla inställningarna.

Jag har ingen större erfarenhet av torrent och nas så kanske problemet ligger där. Det låter iaf som hur torrent fungerar när du har få seeders med många leechers där hastigheten kan gå upp och ned ganska så mycket, så för min del så låter det iaf som det är för du laddar ner torrents och hur de fungerar och har egentligen ingenting att göra med dina enheter eller din 100/100 fiber uppkoppling.

Med tanke på att alla torrents stannar så är det garanterat io-wait pga nasen inte skrivit färdigt till disk och fyllt sin skrivcache. Nas som den TS troligen använder (kikade i trådhistorien) har hög och fin hastighet i sekvensiell skrivning men klart sämre i random skrivning vilket är ganska vanligt i torrents då dessa laddas blockvis.
Cache i klient kan avhjälpa detta genom att du får större sekventiella delar av filer klara och därmed bättre kan utnyttja nasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Med tanke på att alla torrents stannar så är det garanterat io-wait pga nasen inte skrivit färdigt till disk och fyllt sin skrivcache. Nas som den TS troligen använder (kikade i trådhistorien) har hög och fin hastighet i sekvensiell skrivning men klart sämre i random skrivning vilket är ganska vanligt i torrents då dessa laddas blockvis.
Cache i klient kan avhjälpa detta genom att du får större sekventiella delar av filer klara och därmed bättre kan utnyttja nasen.

Nära, men inte riktigt. Med tanke på felbeskrivningen tror jag mer på att det som händer är att så fort en ny fil börjar skrivas av uTorrent så skrivs HELA filens slutstorlek just då och blockar I/O till den är färdigskriven. Därav varierande antal minuter 3kB/s-hastighet, helt enkelt beroende på hur många och hur stora filer som skapas. När det väl är färdigskapat pallar NASen med random-skrivningarna rätt bra (till viss del tack vare befintlig cache i uTorrent som snällar till det lite) och ger hög hastighet fram till nästa ny fil har fått innehåll som ska skrivas.

Olika filsystem hanterar detta olika, så samma symptom observeras förmodligen inte på lokala diskar med moderna filsystem.