Western Digital lanserar 6 TB hårddisk i Red-serien för NAS

Permalänk
Melding Plague

Western Digital lanserar 6 TB hårddisk i Red-serien för NAS

Lagringsjätten Western Digital utökar Red-serien med två modeller på fem och sex terabyte. Samtidigt tillkommer Red Pro, med snabbare rotationshastigheter samt längre garanti.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med rejält utrymme.

Nu kan jag äntligen privatkopiera alla de där kassettbanden från 80-talet till min hårddisk precis som 95% av alla andra svenskar gör, så att Copyswede kan få den avgift de gjort sig välförtjänta av.

Eller inte...
Men trevligt att tekniken går framåt iallafall. Frågan är vad man ska lagra där. Kanske spela in egna HD videos i massor ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Nja, jag tycker ändå att WD borde lansera Red diskar med 8Tb då Seagate har det. Nu kommer ju det inte bli någon konkurrens för Seagate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Trevligt med rejält utrymme.

Nu kan jag äntligen privatkopiera alla de där kassettbanden från 80-talet till min hårddisk precis som 95% av alla andra svenskar gör, så att Copyswede kan få den avgift de gjort sig välförtjänta av.

Eller inte...
Men trevligt att tekniken går framåt iallafall. Frågan är vad man ska lagra där. Kanske spela in egna HD videos i massor ?

Du också?

Privatkopierar hela tiden! Yeii för privatkopiering! Eller inte.. Vem tusan kopierar band idag?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nja, jag tycker ändå att WD borde lansera Red diskar med 8Tb då Seagate har det. Nu kommer ju det inte bli någon konkurrens för Seagate.

Seagates diskar var ju bara "utvärderings"-ex till vissa kunder än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar dock om det är värt att använda för något annat är tillfälligt bruk, säkrare med att ha några diskar istället

Permalänk

Jag ser inte riktigt poängen i att köpa en WD RED Pro 4TB för 2200:- när WD SE 4TB kostar 2200:- och är en bättre serie. Klivet till en WD RE 4TB är dessutom bara 300:-

Permalänk
Medlem

Efterlängtad nyhet.

Ska man räkna med barnsjukdomar?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Tycker det känns bättre att ha många små diskar istället för få stora. När dom väl kraschar tappar man ju inte lika mycket data och det går snabbare att återställa från backupen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Har inte pengar över för mer lagring nu (köpte 5x3TB red nyss), men det är rätt gött att se att marknaden fortsätter framåt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Jag ser inte riktigt poängen i att köpa en WD RED Pro 4TB för 2200:- när WD SE 4TB kostar 2200:- och är en bättre serie. Klivet till en WD RE 4TB är dessutom bara 300:-

Det gör inget att du inte ser poängen i det, de är troligen inte ämnade åt dig ändå.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen! Har suttit och väntat på att WD Red skulle komma i större storlek än 4TB ganska länge nu..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hjälpsam

Köpte en 3T WD röd förra veckan, min 2TB lagringsdisk klagade epå att den var döende då det var bråttom.

Härligt retro på något sätt att mekaniska diskar dubblar volymen men jämna mellanrum

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Från att gått från 250 mb 500 mb 750mb 1 tb till nuvarande 2 tb

Hur mycket är man beredd att torska vid en krash?

Permalänk
Medlem

Gött att det går framåt, nu måste man kolla efter en monster NAS som kan ta alla dessa terabyte.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nja, jag tycker ändå att WD borde lansera Red diskar med 8Tb då Seagate har det. Nu kommer ju det inte bli någon konkurrens för Seagate.

Lite som Intel vs AMD alltså.

Skrivet av The-Architect:

Seagates diskar var ju bara "utvärderings"-ex till vissa kunder än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar ingen roll, det som räknas är att diskarna existerar överhuvudtaget. Western-skräpet blev tvåa denna gång.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

det som räknas är att diskarna existerar överhuvudtaget. Western-skräpet blev tvåa denna gång.

Och du vet att WD inte har några fungerande 8TB diskar hur? Industrispionage? Har du hackat dig in hos WD? Eller har du tom åkt ner till Asien & gjort inbrott hos WD och sett att dom inte har några dokumenterade 8TB diskar i förserieproduktion?

Dessutom kommer jag aldrig förstå varför vissa tycker det är så överlägset bäst att vara först & värdelöst att vara 2:a :S

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Och du vet att WD inte har några fungerande 8TB diskar hur? Industrispionage? Har du hackat dig in hos WD? Eller har du tom åkt ner till Asien & gjort inbrott hos WD och sett att dom inte har några dokumenterade 8TB diskar i förserieproduktion?

Dessutom kommer jag aldrig förstå varför vissa tycker det är så överlägset bäst att vara först & värdelöst att vara 2:a :S

Känner du till laser-strålkastar-tävlingen mellan Audi och BMW?
Båda tävlade så det small om att bli först.

Känner på mig att det är samma sak här. Att båda skulle synka varandra till exakt samma år månad dag timme minut och sekund ser jag lika sannolikt som att det inte finns några stjärnor.
Så med andra ord så blev någon först och jag TVEKAR på att WD blev först.
_______________________________________________________________________________
För min del kvittar det vem som blir tvåa. Dock är det kul att Seagate blev etta denna gång.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det spelar ingen roll, det som räknas är att diskarna existerar överhuvudtaget. Western-skräpet blev tvåa denna gång.

Aha, det var datorkrig det gällde. Jo, det är ju sant i den bemärkelsen, dock tycker jag det som räknas är vad som går att köpa först, för ett testex i något datacenter ger inte mer utrymme på min NAS tyvärr.

Och on topic så skulle jag inte ta i Seagates diskar med tång ens, har alldeles för dåliga erfarenheter av deras livslängd. "Anecdotal evidence" så klart, förövrigt något som jag tycker översätter jättedåligt till Svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Aha, det var datorkrig det gällde. Jo, det är ju sant i den bemärkelsen, dock tycker jag det som räknas är vad som går att köpa först, för ett testex i något datacenter ger inte mer utrymme på min NAS tyvärr.

Och on topic så skulle jag inte ta i Seagates diskar med tång ens, har alldeles för dåliga erfarenheter av deras livslängd. "Anecdotal evidence" så klart, förövrigt något som jag tycker översätter jättedåligt till Svenska.

Har aldrig påstått att det gäller datorkrig men vissa gillar ju att ta för givet.
Det är märkligt att många haft problem med deras diskar.
Jag har haft sammanlagt 27st i mitt liv, och samtliga finns i drift fortfarande. Dock hos mina polare, då jag aldrig skulle ha en chans att fylla upp det ens i min fantasi.
Jag har aldrig upplevt krångel med Seagate. Däremot har mina vänner haft sammanlagt 13 WD-diskar där alla utom en lyckades pajja.
Så nu kör både jag och mina vänner Seagate och dom går utan minsta problem.
På sista punkten håller jag med dig.:P

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Från att gått från 250 mb 500 mb 750mb 1 tb till nuvarande 2 tb

Hur mycket är man beredd att torska vid en krash?

Kraftigt kliv från 750mb till 1000000mb må man säga. (Mer än trettonhundra gånger så mycket utrymme)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har aldrig påstått att det gäller datorkrig men vissa gillar ju att ta för givet.
Det är märkligt att många haft problem med deras diskar.
Jag har haft sammanlagt 27st i mitt liv, och samtliga finns i drift fortfarande. Dock hos mina polare, då jag aldrig skulle ha en chans att fylla upp det ens i min fantasi.
Jag har aldrig upplevt krångel med Seagate. Däremot har mina vänner haft sammanlagt 13 WD-diskar där alla utom en lyckades pajja.
Så nu kör både jag och mina vänner Seagate och dom går utan minsta problem.
På sista punkten håller jag med dig.:P

Jag har en quantum fireball 5,2" hårddisk som fortfarande funkar helt ok. 1gb i 4200rpm. Den är inte direkt tyst dock där den sitter och spinner i den gamla Cyrix 5x86 maskinen från gateway.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har aldrig påstått att det gäller datorkrig men vissa gillar ju att ta för givet.
Det är märkligt att många haft problem med deras diskar.
Jag har haft sammanlagt 27st i mitt liv, och samtliga finns i drift fortfarande. Dock hos mina polare, då jag aldrig skulle ha en chans att fylla upp det ens i min fantasi.
Jag har aldrig upplevt krångel med Seagate. Däremot har mina vänner haft sammanlagt 13 WD-diskar där alla utom en lyckades pajja.
Så nu kör både jag och mina vänner Seagate och dom går utan minsta problem.
På sista punkten håller jag med dig.:P

Kommentaren om "WD-skräpet" gav antydningar att man behövde välja sida, men det kanske inte var så och i så fall så kan du borse från det. Jag vet då av erfarenhet att genomgående sedan sent 90-tal så har det alltid varit just Seagate som krånglat. Senast för något år sedan där 2 av 3 Seagate-diskar i min NAS började kräkas ur sig SMART-fel efter endast drygt ett år. Tyvärr var det endast ett års garanti på den modellen, snålheten bedrar visheten som dom brukar säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Kommentaren om "WD-skräpet" gav antydningar att man behövde välja sida, men det kanske inte var så och i så fall så kan du borse från det. Jag vet då av erfarenhet att genomgående sedan sent 90-tal så har det alltid varit just Seagate som krånglat. Senast för något år sedan där 2 av 3 Seagate-diskar i min NAS började kräkas ur sig SMART-fel efter endast drygt ett år. Tyvärr var det endast ett års garanti på den modellen, snålheten bedrar visheten som dom brukar säga.

Jag har också liknande erfarenheter från Seagates hårddiskar, så dom tar jag inte i med tång ens.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag har också bäst erfarenheter med WD men bryr mig mindre om vilket märke jag köper numera. Känns som att det är mindre skillnad idag mot det var förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Kommentaren om "WD-skräpet" gav antydningar att man behövde välja sida, men det kanske inte var så och i så fall så kan du borse från det. Jag vet då av erfarenhet att genomgående sedan sent 90-tal så har det alltid varit just Seagate som krånglat. Senast för något år sedan där 2 av 3 Seagate-diskar i min NAS började kräkas ur sig SMART-fel efter endast drygt ett år. Tyvärr var det endast ett års garanti på den modellen, snålheten bedrar visheten som dom brukar säga.

Vad jag sett finns WD diskar för ungefär samma pris som Seagate:) Sen vet jag inte hur mycket kvalitén egentligen skiljer sig.

Har en Seagate 1Tb (första hade några trasiga sektorer, fick ny och den har rullat som lagringsdisk). Två polare med segate diskar på 2/3Tb och där är det inget problem. Dock har en segate 500 Gb disk hos föräldrarna rasat (2 år gammal). Testa bara för skojs skull att köpa en en 1Tb WD disk som ersättning för den som gått i graven och den är lite tystare än min segates 1TB disk.

Men som sagt alla har olika erfarenheter av diskar Sen levererar väl segate mer diskar än WD så felstatistiken ökar ju lite mer då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några trubbel med mina diskar ännu, servern har WD och en Samsung som satt i en extern disk.

Sedan har jag lite 2.5" också, HGST och Toshiba. Inga problem där heller.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag sett finns WD diskar för ungefär samma pris som Seagate:) Sen vet jag inte hur mycket kvalitén egentligen skiljer sig..

Blev lite otydligt skrivet där, vad jag menade var att jag var för snål för att köpa diskar med längre garantiditd än ett år, oavsett märke.

Permalänk
Skrivet av eonic:

Det gör inget att du inte ser poängen i det, de är troligen inte ämnade åt dig ändå.

Så vilka är de ämnade för då? Till de som vill ha en sämre disk till samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Kommentaren om "WD-skräpet" gav antydningar att man behövde välja sida, men det kanske inte var så och i så fall så kan du borse från det. Jag vet då av erfarenhet att genomgående sedan sent 90-tal så har det alltid varit just Seagate som krånglat. Senast för något år sedan där 2 av 3 Seagate-diskar i min NAS började kräkas ur sig SMART-fel efter endast drygt ett år. Tyvärr var det endast ett års garanti på den modellen, snålheten bedrar visheten som dom brukar säga.

Ah, ok då förstår jag. Nej WD-skräpet var baserat på min egen och mina vänners erfarenhet.:) Alla tillverkare gör måndagsexemplar, men 12/13 pajjade talade iallafall för min del att kvalitén knappast låg på topp. :/ Dom diskar som jag pratade om var så kallade plug and forget. Dom behandlades alltså inte som externa, utan satt på sitt ställe tills dom gick sönder.

Nåväl alla har vi erfarenheter som talar för och emot båda tillverkarna. Diskarna från Seagate har varit från 2003 och nyare.

Jag ber om ursäkt för missförståndet, jag skall försöka vara lite tydligare i fortsättningen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/